Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: moregore - 07.03.08 - klo:11:35

Otsikko: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: moregore - 07.03.08 - klo:11:35
Kertokaa omat kokemuksenne _hyvästä_ korin jäykkyyttä lisäävästä kokoonpanostanne. Tarkoituksenani on tehdä korista erittäin tukeva. Ideoita tälläiseen kokoonpanoon:

etu- ja takapalkit alustassa (-94+ malliset)
Greddy poikkituki konehuoneeseen (3-kerroksista luiskametallia, hyvä vääntöjäykkyys)
Cusco poikkituki konttiin (luiskametallia)
Style bar (halpa paska, onttoa halpaa metalliputkea)

Kuten miatassa yleensä, ei painoa saisi olla paljoakaan, joten ainakin itse unohdan FM:män perhostuet yms. onko vastalauseita ? ;)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Samsa - 07.03.08 - klo:12:05
Olis ihan kiva kuulla kokemuksia noista eri tukipalkeista. Mielessä on ollut tilata ainakin perään jonkin näköistä tukipalkkia, mahdollisimman kevyttä tietenkin.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: moregore - 07.03.08 - klo:12:22
eihän noista mitään hyötyä oo normiajossa, mutta jos antaa kenkää mutkatiellä ja ajaa todella kovaa, niin eron huomaa helposti  ::) Itse ajattelin tilata juurikin nuo yllämainitut palkit, ellei joku ehdota täällä parempaa :)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Samsa - 07.03.08 - klo:12:46
Eikö meistä kaikki aja autoa kokoajan kun se olis varastettu?  ;D Uudesta autosta löytyy tuo etupoikkituki jo valmiina mutta takaluukkuun tuommoisen vois myös hankkia. MX-5partsissa pääsee lukeen ihmisten kokemuksia noista ja aika paljon positiivisa kokemuksia näyttää olevan (varmaan poistavat negatiiviset? :)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Nurtsi - 07.03.08 - klo:14:31
Kyllä mä väittäisin, että 94+ mallisista alustan palkeista on jotain hyötyä jo maantieajossa.   Parempi vääntöjäykkyys?

Ainakin 1,6:ssa 100km/h nurkilla tuntuva tutina puuttuu isolohkosta kokonaan.

Alustaltaanhan autot 1,6 ja 1,8 ovat muuten samanlaiset. 1,6 ilman palkkeja.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: moregore - 07.03.08 - klo:16:23
Vääntöjäykkyydeellä tarkotan sitä, miten noi itse palkit antaa periks. Esim. halppispoikkituet konehuoneessa on väännetty suoraan rautaputkesta ja taipuu melkein kädellä väännettynä. Kalliimmat on tehty liuskoista, joissa metalli menee kerroksittain pysty- että vaakasuoraan. Kokeiles tämmöstä vääntää kädellä ;)


Tutina yli 100km/h vauhdissa on tuttu juttu, mutta hyvin säädetyillä ohjauskulmilla tämäkin häviää myös ei-tukipalkillisissa autoissa. Tosin onhan tuo totta, että tukipalkilliset autot antaa enemmän tuossa asiassa anteeksi ja tottakai ovat tarpeelliset kun mazdan miehet on ne suunnitellu siihen  ;D
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Marko - 10.03.08 - klo:17:13
Onko kukaan tehnyt korin jäykistyksiä 1,8:aan NA:han? Jos on, niin miten ko. jutut ovat toimineet?
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: moregore - 12.03.08 - klo:13:11
Kori on täysin sama 1.6 ja 1.8 malleissa. -94 mallissa on alustassa edessä sekä takana tuet ja tanko turvavyöpalkkien välissä. Jäykistää muuten aika hyvin kyseiset tuet. Muuten samaa ideaa, eli jos vielä tukevampaa niin konehuone/kontti puolelta.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Marok - 12.03.08 - klo:20:33
Tuommonen "oikea" turvakaari tuntuu tekevän myös hyvää. Terävien monttujen aiheuttama tutina pieneni kummasti. Kaari ajanee saman asian kuin penkin takana oleva poikkituki ja takapaksi poikkituki, kiinnityspisteet koriin kun ovat lähes samoissa paikoissa.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: VesCu - 02.04.08 - klo:12:32
Onkos kellä vm '94 originaalia poikkitukea kiinni siellä penkkien takana hattuhyllyn päällä? Minkälainen pulttikiinnitys siinä on? Eli jotenkin menee pultti ylhäältä alas(kiinnittää tuen ja korin), mutta sinne palkin sisälle ei mistään pääse ruuvailemaan mutteria vastineeksi.(pimeässä en nähnyt..) Palkissa on poikittaistapille(vaakataso) reikä toisella puolella. Liekö toisella puolella samanlainen? Jos on niin sitten tulisi pultti ylhäältä alas ja alapään läpi lukitus pultti poikittain rungon läpi..

Sain kaverilta tommosen, kun oli hänellä jäänyt ylimääräiseksi ja nyt sitä pitäs laitella kiinni omaani. Eli tiedän, että reiät on valmiina '90 mallissakin ko palkille, mutta ne on piilotettu muovin alle piiloon. Päällismuovin sain helposti pois, mutta ei kehtais rungonympäriltä tota muovia leikellä turhaan pois, jos alla ei olekaan mitään kiinnityskohtia. Kysellään ensin ja tuhotaan pinnat vasta sen jälkeen  ;)

Yks mahdollisuus ois tietty heittää hitsillä kiinni...

Jahas, taitaa tänään tulla Konin jousetkin, niin seuraavaksi niitä asentelemaan.

Edit: Vastaan itse itselleni. Taitaa ratkaisu löytyä noista kiila-ankkuri pulteista, joista toinen pää leviää mutteria kiristäessä..
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Samsa - 02.04.08 - klo:13:51
Voin muuten suositella tuota poikkitukea eteen kaikille joilla sitä ei vielä ole! Nyt kun lumet suli ja on päässyt kunnolla kurvailemaan niin tuon edut on huomannu kyllä heti. Auto tottelee paljon paremmin ohjausta!

Eli älkää vain miettikö tuommoisen hankkimista, vaan hankkikaa se!  8)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: hypretype9 - 13.05.08 - klo:02:42
Samsa: Mistä hommasit? Tilasitko Englannista vai saako noita täältä.
Ei kait kaikkee tartte tilailla netin kautta?
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Samsa - 13.05.08 - klo:11:57
Samsa: Mistä hommasit? Tilasitko Englannista vai saako noita täältä.
Ei kait kaikkee tartte tilailla netin kautta?

Voi olla että jokin liike myy Suomessakin sopivia. Itsellä tuli uuden auton mukana. MX5Partsilta noita saa noita samanlaisia. Itse ajattelin tilata vielä takaluukkuun yhden poikkituen :)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: xtdi - 13.05.08 - klo:12:39
Tämä voi olla useimmille MX-5 kuskeille epäkäytännöllinen ja -mieluisa korin jäykistys, mutta kovakatto jäykistää todella hyvin koria. En minäkään kovaa kattoa käytä, koska haluan ajaa avoautolla, mutta tulipahan sanottua. Olen joskus ajanut slalomkisoja kovakatto päällä.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: VesCu - 16.05.08 - klo:21:20
180 astetta asvaltilla onnistuu näköjään yllättävänkin hyvin..  ;D
Alleviivaan _yllättävänkin_  ::)

Sorry off topic..
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: walesi - 18.07.08 - klo:11:20
Koetan muistella, modauksista on jo NIIN kauan aikaa, mutta muistaakseni alustassa on RB:n front brace, perässä Skip Cannonin rear brace ja sisällä FM:n tukitanko turvavyökiinniketolppien välissä.

Tärisee se vieläkin :)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Timi - 31.10.08 - klo:20:39
Olisiko kiinnostusta tuottaa muutama pari auton pohjaan tulevia "frame rail" liuskoja. Samanlaisia mitä flyin miata myy 200$ hintaan. jostain 2mm rosterista vääntelisi, vai mikä olisi hyvä jäykkä materiaali? Kysyn tutulta peltimieheltä saako sen taivuttimella noin jytyä väännettyä. Ei voisi tulla kovinkaan kalliiksi... Pitäisi vaan jostain keksiä mitat.

Eli näitä:
(http://www.flyinmiata.com/Store/images/13-69010.jpg)

Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Timi - 22.11.08 - klo:12:30
Tässä vielä astetta racempi jäykistyskeino. Noi oviaukot/tuulilasin reuna olisi vielä suht helppo hitsailla. Ei tarvitsisi purkaa koko autoa.

http://www.flyinmiata.com/tech/seamweld.php
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: moregore - 24.11.08 - klo:12:18
kysy ihmeessä noita kiskoja. Jos ei yli 100€ mene, niin mulle yhet :)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Make - 03.06.09 - klo:18:15
Mites tossa vanhimmassa na:ssa on alkuperäisenä jotain tukia?

Eli viikonloppuna huomasin että takana tukivarsien välissä on putkesta tehty tuki joka morellekkin on lisätty myöhemmin mutta kuuluuko vaihdelaatikon alla olla alkujaan sellasta?

Siellä on noin 20mm paksu neliöputki joka näyttää olevan aika järeää paksuudeltaan. Kulkee siis noin pari senttiä öljyropun etupuolella.

Kysymys kuuluukin että puuttuuko tosta nyt sitten enää ylemmät tuet eteen ja taakse jotta koko setti olisi?
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: JP - 29.06.10 - klo:11:22
Materiaalin kimmokerroin ja palkin geometria antaa jäykkyyden, lujuus vastoin yleistä luuloa ei auta lainkaan. Pehmeä teräs on siis yhtä jäykkää kuin luja teräs! Lujaa terästä vain kestää taivuttaa suuremmalle mutkalle ennen kuin se myötää pysyvästi. Harva meistä ajaa niin lujaa, että runkoon syntyy pysyviä muodonmuutoksia. ;D Siis vasta kolarissa lujuudesta on hyötyä.
Terästen kimmokerrroin alumiinia kolme kertaa suurempi, niin on tosin painokin, joten oikeastaan melko sama mistä teet kunhan et mistään muovista tai kuparista...
Palkin sisälleen sulkema poikkipinta-ala antaa kiertojäykkyyttä, korkeus antaa taivutusjäykkyyttä potenssiin kolme. Itse harkitsisin vakavasti kardaanitunnelin sulkemista putkeksi butterfly bracella tms ristikkorakenteella. Suljettua poikkipinta-alaa syntyy reilusti heti kerralla. Jos ei sitä, niin frame raileista ainakin leveämmät kuin auton omat palkit. 2mm on muuten siinä ja siinä kestääkö autoa nostaa palkista (lujuudesta riippuen), laittaisin aavistuksen lisää, kestää sitten pohjakosketuksiakin paremmin.


Olisiko kiinnostusta tuottaa muutama pari auton pohjaan tulevia "frame rail" liuskoja. Samanlaisia mitä flyin miata myy 200$ hintaan. jostain 2mm rosterista vääntelisi, vai mikä olisi hyvä jäykkä materiaali? Kysyn tutulta peltimieheltä saako sen taivuttimella noin jytyä väännettyä. Ei voisi tulla kovinkaan kalliiksi... Pitäisi vaan jostain keksiä mitat.
Vääntöjäykkyydeellä tarkotan sitä, miten noi itse palkit antaa periks. Esim. halppispoikkituet konehuoneessa on väännetty suoraan rautaputkesta ja taipuu melkein kädellä väännettynä. Kalliimmat on tehty liuskoista, joissa metalli menee kerroksittain pysty- että vaakasuoraan. Kokeiles tämmöstä vääntää kädellä ;)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Antsa - 08.03.11 - klo:09:27
Mihinkähän tämä putkenpätkä olis menossa? Hankin se nimellä rear lower arm brace mutta takatukivarsien väliin se on liian pitkä ja siellähän pitää olla taivutettu putki jotta menee pakoputken alta?.

Eteen voisi mennä, ainakin pituus täsmää öljypohjan kohdilla tukivarsien välissä, mutta siihen taas noi kiinnityskohdat on vähän väärän malliset.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: maksalaatikko - 19.03.11 - klo:02:18
ajan paljon metsäteitä, hyvä että kori löysä, muuten etujousia menisi enemmän hupyissä, ja mazdan vika et kun jousi katkeaa toisen puolen iskari samalla pettää, vaikka kallistuksenvakain poistettu edesta. vm.97
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Klasu - 19.06.11 - klo:21:56
Tämmöset syntyi viikonlopun aikana, lähinnä vyön kiinnitystä varten tehtiin tuo hattuhyllyn tuki.
(http://i459.photobucket.com/albums/qq320/Motot_alla/IMAG0157.jpg)
(http://i459.photobucket.com/albums/qq320/Motot_alla/IMAG0155.jpg)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: VilleH - 05.06.13 - klo:21:33
Onko kellää kokemusta FM butterfly bracesta? http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920 (http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920) ?

Oma 18 vuotias NA potee jatkuvaa tutinaa ja vapinaa epätasaisille tienpinnoilla. Kardaanitunnelin sulkeminen olisi varmasti tehokkain tapa jäykistää keitetyn makaroonin kimmomoduulin omaavaa koria. Jousituksenkin rakentamisessa olisi enemmän mieltä kun tietäisi että joustoliike tapahtuu siellä missä pitääkin eikä koripelleissä. 
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Rusty - 06.01.15 - klo:20:34
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen? Ei äkkiseltään tule mieleen mikä niissä olisi erilaista? Silti MX5parts luokittelee esim tämän vain NA-osaksi: http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing-front-upper-chassis-brace-mk1-p-3307.html.

Ja onko kellään mitään sanottavaa konttiin tulevasta tuesta? Ostamisen arvoinen?
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Tem - 06.01.15 - klo:21:00
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen?

Ainakin tämän mukaan aftermarket strut bracet sopii ristiin NA/NB:
http://www.miata.net/garage/compatibility.html
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Kari - 07.01.15 - klo:08:56
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen? Ei äkkiseltään tule mieleen mikä niissä olisi erilaista? Silti MX5parts luokittelee esim tämän vain NA-osaksi: http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing-front-upper-chassis-brace-mk1-p-3307.html.

Korkeussuunnassa on eroa, mutta niinpäin, että NB:ssä on enemmän tilaa konepeltiin nähden. NB:n orkkista tukea varten NA:n konepellin rankaan pitää hakata hiukan lisää tilaa. Sitä sitten en tiedä, onko tuo nimenomainen Ultra racing niin matala, että se ottaisi kiinni NB:n venakoppaan/imusarjaan dunno Mx5partsin sivulla arvosteluista herää kyllä epäilys, ettei sopisi.

Tuo Ultra racing tuote on varsin rimpula, sitä taivuttaa jo käsivoimin. Ei juurikaan jämäkämpi kuin muutkaan halpikset, vaikka onkin peltiä ja yksiosainen. Jos edes minimaalist atoimivuutta haluat osalta, niin hanki joku tukevampi, vaikka FM tai NB:n orkkis.

Ja onko kellään mitään sanottavaa konttiin tulevasta tuesta? Ostamisen arvoinen?

Oma mielipiteeni on, että tuo seutu on NA/NB:n korin jäykin kohta jo valmiiksi, ja tuohon kohtaan lisättävä putki on pelkkää blingiä.
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Kari - 07.01.15 - klo:08:58
Onko kellää kokemusta FM butterfly bracesta? http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920 (http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920) ?

Ei tullut kokemuksia tänne, mutta kerro sinä, kun eikös sinulla nyt tuollainen ole?  :D
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: VilleH - 14.01.15 - klo:21:35
Kuten Kari mainitsi, hankin ja asensin FM butterfly bracen viime kesänä. Päädyin tukeen koska halusin lisää jäykkyyttä koriin, mutta en ollut valmis tinkimään matkustamon käytettävyydestä johon häkki tai oviraudat olisivat vaikuttaneet.

Asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Suurin työ oli framerailien pulttaaminen pohjaan. Ristituen "siivet" kiinnittyi railien sisäpuolen pultteihin ja tuen keskiosa taas kulmistaan neljällä pultilla siipiin. Vakiokatalysaattorilla tuen keskiosaa ei voinut asentaa yläasentoon jolloin se jäi auton pohjassa matalimmaksi kohdassa. Siitä pieni miinus.

Ajossa perhostuki toi kaivattua tukevuutta. Edelleen kaikista pahimmat erivaiheiset töyssyt aiheuttaa värinää, mutta tästäkin huolimatta pidän tukea onnistuneena virityksenä. Kaikki lisäpainokin tuli painopisteen alapuolelle.

(https://farm8.staticflickr.com/7492/16280823815_14d7bf8b2a_o.jpg) (https://www.flickr.com/photos/skipidii/16280823815/)

(https://farm9.staticflickr.com/8569/15658404174_d08fc672dc_o.jpg) (https://www.flickr.com/photos/skipidii/15658404174/)
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: Kari - 15.01.15 - klo:08:50
Vakiokatalysaattorilla tuen keskiosaa ei voinut asentaa yläasentoon jolloin se jäi auton pohjassa matalimmaksi kohdassa. Siitä pieni miinus.

Minulle tuon näkeminen Villen autossa oli valaisevaa, ja päädyin skippaamaan hankinnan omalta osalta. Minullakin on vakioputki katteineen, joten asennuskorkeus jäisi samanlaiseksi. Autoni on Villen autoa  muutaman sentin matalampi, ja frame railit ottavat sillointällöin osumaa, joten vielä alempana roikkuvat osat ovat käytännössä mahdottomuus :(
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: public - 22.03.19 - klo:20:43
Katselin noita alustajäykisteitä ja huomasin, että brittien NBFL:n Sport-malli on tullut jäykisteen kanssa, joka on ilmeisesti sama kuin japanimallin RS-jäykiste mutta eristeellä. Noita putkahtelee välillä myyntiin ja ne on aika paljon frame rail + butterfly brace -komboa halvempia. Käyköhän ne NA:han?

https://www.themx5restorer.co.uk/shop/used-mx5-parts/mk2-5-sport-underbody-brace/
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: wagner - 22.03.19 - klo:20:51
Katselin noita alustajäykisteitä ja huomasin, että brittien NBFL:n Sport-malli on tullut jäykisteen kanssa, joka on ilmeisesti sama kuin japanimallin RS-jäykiste mutta eristeellä. Noita putkahtelee välillä myyntiin ja ne on aika paljon frame rail + butterfly brace -komboa halvempia. Käyköhän ne NA:han?

https://www.themx5restorer.co.uk/shop/used-mx5-parts/mk2-5-sport-underbody-brace/

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=366742
Otsikko: Vs: Koria jäykemmäksi...
Kirjoitti: public - 22.03.19 - klo:21:04
Tänks, näin vähän arvelin.