Miata.fi

Yleinen => Sisusta, kori ja katto => Aiheen aloitti: makinil - 04.02.09 - klo:17:36

Otsikko: Ratti
Kirjoitti: makinil - 04.02.09 - klo:17:36
Onko ohjauspyörän vaihtamisessa otettava huomioon jotakin, jota en ehkä tullut ajatelleeksi?  Miatani on vuosimallia 90 eikä siis airbagia haittaamassa.  alkuperäinen ratti on noin 37 cm halkaisijaltaan ja saisin 195 senttisen ruotoni ynnä jalkani parempaan asentoon, jos ratti olisi pienempi.  Mistä niitä kätevimmin voisi ostaa? Esim verkkokaupasta tms.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Samsa - 04.02.09 - klo:17:53
Ratteja löytyy ainakin mx5partsilta briteistä: http://www.mx5parts.co.uk/index.php/cPath/23_44

Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Marok - 04.02.09 - klo:19:17
Ei varmaan haittaa, mutta pienikehäinen ratti peittää vähän mittareita nurkista.  ;)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: moregore - 04.02.09 - klo:20:39
pienikehänen ratti + kuppipenkki, niin oma 194cm ruho mahtuu komiasti. Vakionakin isokehäsellä ratilla ja orkkispenkillä menee jotenkuten :)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Timi - 04.02.09 - klo:20:50
pienikehänen ratti + kuppipenkki, niin oma 194cm ruho mahtuu komiasti. Vakionakin isokehäsellä ratilla ja orkkispenkillä menee jotenkuten :)

Laitappa kuvaa tuosta kuppipenkkiasennnuksesta. Mulla on kanssa hieman ahdas tuo ohjaamo ja penkkiä pitäisi saada hieman alemmaksi. Kuppipenkki voisi tulla kyseeseen.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: moregore - 05.02.09 - klo:06:22
Eipä oo enää d2:sen kuppia autossa, kun ei perse mahdu siihen enää :D Sitä myöten ei oo asennuksestakaan kuvia :( Enkä tosiaan ala veivaa sitä penkkiä takas kuvien takia. Marokilla on hyvä "ohje" ja tarvikkeet asennusta varten :)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: moregore - 05.02.09 - klo:06:30
Mistä löytäisi ratin, joka olisi suhteellisen alkuperäisen näköinen, mutta tosiaan vähän pienempi. En halua mitään momon ralliratteja tai mitään tuning härpäkkeitä. Jotain tyylikästä, orkkislookkia ja pientä :)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Marok - 05.02.09 - klo:15:16
Löytyyhän näitä kun vaan jaksaa surffata. Täs nyt olis pari pienempää rattia. Toinen listassa ei ole mikään bling, mutta yksinkertainen:
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=122 (http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=122)

Tosin on "ralliratti" vai onko.  ???
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: makinil - 10.02.09 - klo:13:23
Ratteja löytyy ainakin mx5partsilta briteistä: http://www.mx5parts.co.uk/index.php/cPath/23_44

 

Tietoa löytyy, kunhan muistaa käydä lukemassa.  Tuolla MX5partsilla onkin aivan varteenotettava adapteri pikakiinnityksellä.  Autoon voi dipata itsensa 195 senttiä vaivatta ja laittaa ratti paikalleen kuin formuloissa konsanaan. Ja jos matka ei sujunut suunnitelmien mukaan, voi sen ratin viskata kiukuspäissään mäkeen ja lähteä kävelemään kuten oikeassa kisassakin joskus näkee ;D. Mutta ihan oikeasti harkitsemisen arvoinen viritys myös varkaudenestoa ajatellen!
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 10.02.09 - klo:20:53
Siinä on vain yksi vika siinä pikakiinnityksessä. Se on laiton suomessa tieliikenteessä ja katsastuksessa ne sen huomaa varmasti. Kaks kertaa jäin bemulla siitä kiinni kun en jaksanu vaihtaa vakiota kiinni.

Siitä saa jopa ajokieltoa jos poliisi sen sattuis huomaamaan(nim tilasin kaverin tuomaan ratin konttorille että sain auton pois)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: makinil - 11.02.09 - klo:12:06
Siinä on vain yksi vika siinä pikakiinnityksessä. Se on laiton suomessa tieliikenteessä ja katsastuksessa ne sen huomaa varmasti. Kaks kertaa jäin bemulla siitä kiinni kun en jaksanu vaihtaa vakiota kiinni.

Siitä saa jopa ajokieltoa jos poliisi sen sattuis huomaamaan(nim tilasin kaverin tuomaan ratin konttorille että sain auton pois)

No niinpä tietysti! Unohdetaan koko juttu ::).  Laitetaan me pitkäruotoiset sellainen 310 halkaisijaltaan ratti kiinni, joka näkyi olevan tällä kotimaisella varkkokaupalla tarjolla. Kai se on sentään kooltaan sallittu??
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 11.02.09 - klo:17:03
Halkaisijassa ei itselläni ainakaan ole ollut ongelmia. Mites niin kysyin jo toisessa topicissa mutta millä paperilla ton airbäg ratin saa muutoskatsastettua pois?

Ei onnistunut konttorilla noin vaan jotain paperia huutaa siihen kuulemma....
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Atte.V - 11.02.09 - klo:22:35
Halkaisijassa ei itselläni ainakaan ole ollut ongelmia. Mites niin kysyin jo toisessa topicissa mutta millä paperilla ton airbäg ratin saa muutoskatsastettua pois?

Ei onnistunut konttorilla noin vaan jotain paperia huutaa siihen kuulemma....
Maahantuojalta pitäisi saada paperi jossa lukee että ko. mallia on saanut ilman bägiä. Mazdan maahantuoja vaan tykkää tosi nihkeesti kirjotella mitään todistuksia. :-\

Ja mitä tohon ratin pikakiinnitykseen tulee niin kaverin silvia ainakin meni leimasta läpi ilman ongelmia eikä poliisitkaan siitä näyttäneet välittävän. Ite olin kerran sillä ajamassa kun poliisit pysäytti ja nappasin vielä ratin irti ulos tullessani, eikä niitä tuntunut se kiinnostavan sen ihmeemmin kuin vähän naureskelivat. ;D
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 11.02.09 - klo:23:45
Laiton se on silti jos vaan lakia luke :p

Tuurilla vaan kukaan ei ole sulla kiinnittänyt huomiota.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: makinil - 20.02.09 - klo:15:25
Halkaisijassa ei itselläni ainakaan ole ollut ongelmia. Mites niin kysyin jo toisessa topicissa mutta millä paperilla ton airbäg ratin saa muutoskatsastettua pois?

Ei onnistunut konttorilla noin vaan jotain paperia huutaa siihen kuulemma....
Maahantuojalta pitäisi saada paperi jossa lukee että ko. mallia on saanut ilman bägiä. Mazdan maahantuoja vaan tykkää tosi nihkeesti kirjotella mitään todistuksia. :-\
;D

Ymmärrisinkö nyt oikein?  Jos vaihtaa pienemmän ratin, niin pitääkö katsastuksessa esittää jokin todistus että aibägia ei ole?  Jos ei sitä ole ko vuosimallissa koskaan ollutkaan??
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Atte.V - 20.02.09 - klo:15:58
Halkaisijassa ei itselläni ainakaan ole ollut ongelmia. Mites niin kysyin jo toisessa topicissa mutta millä paperilla ton airbäg ratin saa muutoskatsastettua pois?
Ei onnistunut konttorilla noin vaan jotain paperia huutaa siihen kuulemma....
Maahantuojalta pitäisi saada paperi jossa lukee että ko. mallia on saanut ilman bägiä. Mazdan maahantuoja vaan tykkää tosi nihkeesti kirjotella mitään todistuksia. :-\
;D
Ymmärrisinkö nyt oikein?  Jos vaihtaa pienemmän ratin, niin pitääkö katsastuksessa esittää jokin todistus että aibägia ei ole?  Jos ei sitä ole ko vuosimallissa koskaan ollutkaan??
Et ymmärtänyt. Vain siinä tapauksessa että vakio ratissa on bägi ja tilalle halutaan vaihtaa ratti jossa sitä ei ole. Bägittömän ratin saa vaihtaa kyllä ilman muutoskatsastusta.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 16.04.09 - klo:14:28
Dodii eli konttorilta sain vihreää valoa bägin poistoon/ ratin vaihtoon jossa ei bägiä mutta mutta....keltäs noita papereita nyt voi kysellä?
Tietty yks vaihtoehto on että korjais ton vian tosta mutta tarttis silti saada parempi ratti...

Löysin että olisi toi inchcape motors mutta ei sieltä saa näkyy ketään kiinni. Onko edes oikea paikka jolla noi dokkarit olisi?

On helvatisti helpompaa toi pösön papereiden kysely tuntuu.

Edit: Tai kertokaa missä ton ohjausboksi on että pääsee tutkimaan mikä mättää kun valo ei syty kun virrat laittaa päälle.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Atte.V - 16.04.09 - klo:14:46
Dodii eli konttorilta sain vihreää valoa bägin poistoon/ ratin vaihtoon jossa ei bägiä mutta mutta....keltäs noita papereita nyt voi kysellä?
Tietty yks vaihtoehto on että korjais ton vian tosta mutta tarttis silti saada parempi ratti...
Löysin että olisi toi inchcape motors mutta ei sieltä saa näkyy ketään kiinni. Onko edes oikea paikka jolla noi dokkarit olisi?
On helvatisti helpompaa toi pösön papereiden kysely tuntuu.
Edit: Tai kertokaa missä ton ohjausboksi on että pääsee tutkimaan mikä mättää kun valo ei syty kun virrat laittaa päälle.
Ihan oikeeseen paikkaan soitit. Noitten kanssa ei vaan todellakaan ole helppo asioida minkään muutos paperin kanssa. :-\ Todennäköisesti kun joskus saat jonkun sieltä kiinni niin sua pompotellaan edes takas monen ihmisen välillä, eikä kukaan tiedä mistään mitään. :(
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: VesCu - 16.04.09 - klo:14:49
Jos tämä edistyy niin laittakaapa tietoa sitten jakoon että miten se prosessi menee ja oikeastaan vaikka tarkkoja ohjeita tuon ratin vaihdostakin / mistä osia.. Kiinnostaa varmasti muitakin..
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 16.04.09 - klo:14:54
No siis jos paperit sais jostain niin operaatiohan on niin yksinkertainen että vanha ratti mäkeen ja sovitin ja uus ratti kiinni. Piste.

Sen verran vanhaa tekniikkaa ettei tartte huolehtia tosta ecusta yms että sekoilis kun poistaa bägin.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: VesCu - 16.04.09 - klo:15:45
Mut oliks tossa nyt jotain ongelmaa noiden airbägin piuhojen kanssa? Ettei posahda silmille kun repii irti..
Että onks se vaan akku irti, piuhat poikki ja päät umpeen vai jotain muutakin piti tehdä? Airbägin valon poisto, ettei käynnistyksessä/katsastuksessa herjaa etc.. Tämmösiä tietoja kaipais tänne.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 16.04.09 - klo:16:00
Ei posahda irrotettaessa jos et vaan jännittteitä sinne suoraan kytke :) Täytyy siis itse ihan virtaa sinne syöttää.

Itse en edes ole akkua irrottanut koska irtoaa siis ihan liittimestä suoraan.
Valon poisto tietty jos se toimii mutta kuten mulla niin ei pentele edes syty :) Vilkkunut on kerran talvella ja sekin vain kun pitkää sladia vedin....

Katsastuksessahan se muutoskatsastetaan että niitä ei valo sen jälkeen kiinnosta kun otteessa on vaan merkintä että bägi poistettu.

Bemusta vedin piuhat vaan poikki ja jätin sinne rattiputken sisään/luo. Voihan sen poistaa kokonaan mutta en lähtis siihen kun tosiaan ymmärtääkseni kiertää vähän joka puolella se nippu. Boksin kun löydän niin nappaan sen irti ja tutkin että saisinko toimimaan että sais nyt syssymmällä katsastettua ilman erikoiskikkailuja.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 13.02.10 - klo:11:33
Tartteeko minkään sortin tuv papereita tms kun vaihtaa -91 mallin bägittömän ratin luisin vastaavaan bägittömään. Auton mukana tuli sellanen pikkunippu papereita millä ilmeisesti saksassa saatu todistettua että autoon voi asentaa bägittömän ratin... tai siis onko inssillä mitään sanomista ylipäätään asiaan, e-merkintä? häh, kertokaas viisaammat :D

- Pasi
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 13.02.10 - klo:13:07
Jos on bägitön auto niin saat vaihtaa kunhan vaan se on ratti eikä mikään itsetehty :P

Ei ole siis mitään todistuksia tarve eikä ilmotella että vaihdettu ratti yms.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 13.02.10 - klo:17:25
Jos on bägitön auto niin saat vaihtaa kunhan vaan se on ratti eikä mikään itsetehty :P

Ei ole siis mitään todistuksia tarve eikä ilmotella että vaihdettu ratti yms.

Asia harvinaisen selvä. Aattelin vaan sillä kun ratin mukana ei tullu mitään lippulappusia, oli vain merkintä että täyttää jonkun ISO standardin. Katotaas nyt kun saa paikoilleen miten istuu. Kyseessä Luisi Nibbio 320mm ;) Nyt kiinni oleva ratti tosiaan saksassa jälkiasennettu iso puuratti 370mm.

- Pasi
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 13.02.10 - klo:18:27
Kesällä saa sillä 320 millisellä kyllä tehdä töitä :P

Mulla on sama ja hiukan liian pieni, toisaalta polvet sai tilaa ruhtinaallisesti lisää.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 21.02.10 - klo:10:36
Prkl, ratin irrottaminen tyssäs ulosvetäjän puutteeseen... no kokeillaan ensi kerralla sit paremmilla työkaluilla :P
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 21.02.10 - klo:12:59
Ei tarvitse mitään ulosvetäjää. Lähtee tappelemalla. Toinne vaihtoehto että kaveri avuksi ja toinen vetää ratista kun toinen lyö siihen löysättyyn mutteriin.

Jos ulosvetäjää joudut käyttämään niin jossain vikaa.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 21.02.10 - klo:15:17
Ei tarvitse mitään ulosvetäjää. Lähtee tappelemalla. Toinne vaihtoehto että kaveri avuksi ja toinen vetää ratista kun toinen lyö siihen löysättyyn mutteriin.

Jos ulosvetäjää joudut käyttämään niin jossain vikaa.

Kokeiltiin kyllä ravistaa ja vetää ratista mut ei irronnu, keskipultti on lievästi kartio joten on tiukassa ja pysyy!

Enthusiast's manual: "Note that under no circumstances should you try shocking the wheel free by striking the end of the column - you can easily collapse the column by doing this"

Niin ja manuaalikin suosittelee sopivaa ulosvetäjää ratin irrottamiseen...
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Atte.V - 21.02.10 - klo:16:29
Joskus ne ratit on kyllä aika tiukassa, mutta kyllä ne aina on irti lähteneet ilman vetäjää. Mutteri vaan osittain auki, mutta ei kokonaan pois niin pystyy hiukan hakkaamaan ja vetämään ilman että on pelkoa siitä että ratti on irrotessaan otsassa. ;D
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 21.02.10 - klo:16:55
Manuaalin opasteella saat pyyhkiä persettä jos se sun auto on -91 ilman airbägiä. Siellä ei ole mitään rikki menevää ellet ala ihan hulluna takomaan.

Bägin spiraali on ainoa joka voi hakatessa hajota ja sitäkin pitää lyödä jo ylikovaa sitten.

Siksi toisekseen siellä on mutteri eikä pultti.....ohjausakseli on hiukan kartio mutta suunniteltu juuri sille oikealla kulmalle eli tarttuu kiinni kovaa kun puristus takana ja irtoaa herkästi kun löysää kiristyksen.

Ainoa jolla voi tarttua niin kireelle ettei lähde on että se on vedetty väärille booreille tai hapettunut/ruostunut se ratti.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 15.03.10 - klo:18:19
Nonni, nyt on ratti vaihdettu. Paha sanoa, epäilisin että olisi ollut jotenkin hapettunut kiinni kun ulosvetäjällä ei alkuun tuntunut että olisi yhtään lähteny tulemaan ja sit yhtäkkiä kova pamaus ja keskiö tipahti syliin. Pääasia nyt että ratti on vaihdettu ja uusi keskiö kävi hyvin paikoilleen. Onhan tuo 320mm vähän pieni kun mittaristostakaan ei näy yli 80kmh nopeuksia ollenkaan... Sanooko inssi mitään kun leimalla käyttää? Vai onko jotain sääntöä että mittaristo tulisi näkyä kokonaan tjsp?

- Pasi
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 15.03.10 - klo:18:36
Ei sano mitään...mistäs se autovalmistaja ajajan pituuden osaiskaan tietää :)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 15.03.10 - klo:19:02
Ei sano mitään...mistäs se autovalmistaja ajajan pituuden osaiskaan tietää :)

No niin minäkin vähän ajattelin... Nyt kun tuo sovitekin on olemassa niin voisihan sitä hankkia jonkun 340 tai 350 ratin ja testaillakumpi parempi. Vähän turhan paljon kuitenkin pisti silmään se ettei näe mittaristoa. Mutta voiphan se olla niin että siihenki tottuu. :)

Tollanen ois kans siisti (http://www.momo-uk.co.uk/gallery/tuning/steeringwheels/momo-nero-steering-wheel.htm), mut pääasia et pääs siitä kauheesta puuratista eroon... :P
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 15.03.10 - klo:20:22
Se 320 millinen on paras kyllä radalle. En mäkään näe kun kurkkimalla mittarit :P

Pitää laittaa kuppipenkki ja pudottaa ihan alas niin alkaa näkymään.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kari - 06.04.11 - klo:09:44
Onko '95 uusikojelautaisessa NA:ssa euroversiossa aina airbag(it)? Yhdessä katselemassani autossa on joku tuningratti, ja pohdin että joutuuko tuohon vielä bägiratin katsastukseen hommaamaan.

Ja mikä idea on noissa erilaisissa viiksipaketeissa? Kaksi 7/95 autoa, joista toisessa on suorat viikset ja toisessa L:n malliset. Osakuvia selaamalla voisi päätellä että jos on suorat viikset, ei airbagia ole. L-mallisilla viiksillä bägi taas on tai ei ole. Kts. kuvat:

W/O airbag:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ma/pics%5C0_B1_BN22181.gif

W/airbag:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ma/pics%5C0_B1_BN22182.gif

Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Antsa - 06.04.11 - klo:11:59
Onko '95 uusikojelautaisessa NA:ssa euroversiossa aina airbag(it)? Yhdessä katselemassani autossa on joku tuningratti, ja pohdin että joutuuko tuohon vielä bägiratin katsastukseen hommaamaan.

Eiköhän niissä bägit ole. Jos katsastusmies löytää bägeistä merkintöjä - tarroja tms. - niin silloin ne oltava kunnossa, mutta jos saat merkit piilotettua niin ei niitä bägejä etsitä. Toisaalta bägillinen orkkisratti maksaa eBayssa about satkun, multakin saattaa kohta jäädä yksi ylimääräiseksi.

Viiksistä ei tietoa, täytyy tutkia omaa -96:sta.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: madu - 25.04.11 - klo:09:29
Mä vaihdoin omaani tollasen pienen Nardin minkä sain Civicin mukana ja heitin sitten orkkis-Momon Hondaan.

(http://i.imgur.com/uRVfj.jpg)

Tyylillisesti osuu auton sisustaan kuin nenä päähän, pienempi kehä jäykisti ohjausta mukavasti ja tosiaan mittariston ylälaitaa ei meinaa nähdä enää  ;D Vilkunvalo näkyy just ja just kurkistamalla. Isoin miinus tossa on kuitenkin se, että rattilukko ei mahdu paikalleen! Onneksi auto menee hälytinasennukseen parin päivän päästä ja siihen asti on voinut säilöä työpaikan parkkihallissa lukittujen ovien takana.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 20.07.11 - klo:11:28
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni. Miten fiksata? Korjausopas on jossain syvällä muuttotavaroiden seassa joten siitäkään ei ole apua :D

Neuvoja kiitos?
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: E38 - 20.07.11 - klo:11:55
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni.

Mullakaan ei toimi mutta leima tuli. En muista koska se olisi viimeksi toiminu = voi olla vuosia sitten.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: _paffa - 20.07.11 - klo:12:33
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni.

Mullakaan ei toimi mutta leima tuli. En muista koska se olisi viimeksi toiminu = voi olla vuosia sitten.

Mulla oli ainut syy minkä takia tuli hylkäys. Toimimaton käsijarru vasemmalla oli vaan korjauskehotus... Muuten oikein fine. Pitääkö koko lukkopesä vaihtaa jos tuon vian meinaa korjata?

EDIT: Voisko olla että tuo neliskanttinen tappi, mikä näkyy ohjauspylvään kolossa olisi vaan pitkän seisokin takia jumittunut ala-asentoon? Eli lukko irti, rasvausta ja takasi paikalleen voisi toimia? Auto ei ollut rattilukossa seisonnan aikana...

(http://www.mx5parts.co.uk/images/si2210.jpg)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kari - 15.09.11 - klo:11:08
Tuollainen tuli vastaan, sivun alareunassa kohta 15: http://www.miata.net/garage/momo/index.html

Airbagillisen auton turvavöissä on tuon pehmusteen alla vyötä kaksinkerroin. Sen tarkoitus on toimia alkeellisena turvavyön voimanrajoittimena, ompeleet repeävät törmäyksessä antaen vyölle lisää pituutta. Airbägin kanssa tuon ei pitäisi olla ongelma kun kroppa mäjähtää pussiin, mutta bägiä poistaessa voisi harkita pitäisikö vyönkin olla venymätön.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: jusssi - 28.11.11 - klo:19:02
Mä vaihdoin omaani tollasen pienen Nardin

Mikäs ton halkaisija on? Itekki katellu Nardeja ja varmaan sellanen menee hankintaan tässä talven aikana.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Tem - 24.04.12 - klo:06:45
Löytyykös tähän NB:n Nardin tilalle rattia, minkä sais kiinni ilman sitä joka tuuninkiratissa näkyvää haitarikumia? :-\
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: wagneri - 24.04.12 - klo:22:54
Huutelen tähä väliin kommenttia alkuperäseen threadiin: Saiko kukaan käsiinsä papereita bagin poistomiseen? eli valmistajan/maahantuojan todistus tai yksityiskohtainen selvitys että turvavaruste (ratin bagi) ei ole vakiovaruste.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 11.03.13 - klo:08:59
Huutelen tähä väliin kommenttia alkuperäseen threadiin: Saiko kukaan käsiinsä papereita bagin poistomiseen? eli valmistajan/maahantuojan todistus tai yksityiskohtainen selvitys että turvavaruste (ratin bagi) ei ole vakiovaruste.

Kaivan wanhan topicin esiin ja " huutelen" minäkin . Koska mitään paperia bägin poistoon ei liene tarjolla niin : Olen viemässä tota omaa laitosta rekisteröintikatsastukseen, jolloin vaihtoehtona on tietty poistaa kaikki bägin olemassaolosta kertovat tekstit + tarrat kuuseen ja vaihtaa ratti bägittömään ennen konttorille menoa . Saksalaisessa otteessa ei ole edes mainintaa koko bägistä . Toimiiko ?
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: madu - 11.03.13 - klo:09:03
Konttorista riippuen. Itsellä ainakin Tuusulassa meni läpi siisti sivikki (vm 00) Nardin ratilla ja apukuskin bägi paikallaan ihan vaan silleen että SRS-valo oli poistettu mittaristosta. 92-vuotisessa ei tainnut apukuskilla ollakaan bägiä ja kun noita on saanut myös ilman niin eipä se katsuri mistään voi tietää että tuossa autossa olisi ollut säkkiratti alunperin.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: wagneri - 11.03.13 - klo:09:56
Kävin kysymässä asiaa yhellä konttorilla lakitekstin kanssa. Nämä melkeen pelästy "operaatiota" ja neuvo minua olemaan koskematta omaan autooni ja viemään sen "ammattilaisille" eli mazdan huoltoon jossa muutostyö tehtäisiin niin että katsastajat voi luottaa siihen. Eli heidän mielipide oli että katsastuksessa ei katota autoon mitä sille on tehty vaan ainosastaan jos on hyvät laput niin tulee leimaa. Laki on tässä kohtaa aivan idioottimainen koska mazdaa on saanu ilman airbagia ja airbagin yleinen käyttöikä oli muistaakseni 10v niin on perusteltua poistaa vanha räjähde naaman edestä.

Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 11.03.13 - klo:10:02
Ainiin. Olikos noissa bägillisen ja bägittömän tarvike keskiöissä jotain eroja ? Jostain näin ymmärsin .  Siis kun seuraavaksi lähden ostelemaan keskiötä ja "rallirattia" niin tietää hommata oikeanlaiset . Tosin jos jollakin lojuu noita kamoja myytäväksi asti niin saa toki viestiä pistää .

Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kari - 11.03.13 - klo:11:07
http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 11.03.13 - klo:17:42
Momon valikoimissa näyttää olevan eri keskiöt airbag autoille. En nyt äkkiseltään löytänyt mikä ero niissä sitten on...
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 11.03.13 - klo:17:55
On niissä eroa kuten tosta karin linkistäkin ilmenee mitä joutuu tekee.

Eli jos et halua viritellä mitään ja haluat sen bägin vielä takas(kos katsuri vaatii) niin bägillisen adapteri. Jos puukko ja dremeli pysyy käsissä niin ilman bägiä olevankin adapteri käy.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 12.03.13 - klo:16:40
On niissä eroa kuten tosta karin linkistäkin ilmenee mitä joutuu tekee.

Eli jos et halua viritellä mitään ja haluat sen bägin vielä takas(kos katsuri vaatii) niin bägillisen adapteri. Jos puukko ja dremeli pysyy käsissä niin ilman bägiä olevankin adapteri käy.

Selkis

Bägittömään autoon tarkoitettu malli pitää sisällään pelkän keskiön

Bägilliseen autoon tarkoitettu malli pitää sisällään piuhat joilla saadaan elektroniikka luulemaan että bägi on kiinni


Mitään fyysistä eroa niissä ei siis ole
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 12.03.13 - klo:17:11
On siinä eroa muutenkin, bägillisen johdot ei mahdu siihen tavalliseen ellet dremelöi sitä spiraalia jne. Oli siinä töitä sellanen puolentunnin verran.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 12.03.13 - klo:17:18
On siinä eroa muutenkin, bägillisen johdot ei mahdu siihen tavalliseen ellet dremelöi sitä spiraalia jne. Oli siinä töitä sellanen puolentunnin verran.


OUH ?! Tuosta ei mulle mainittu kun tiedustelin

Mulla on tosin tarkoituksena repiä irti kaikki bägiin viittaava johtoinen, ysikköineen kaikkineen päivineen   . Rattiputksessa / ohjausakselissa ei varmaankaan ole mitään eroja ?
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 12.03.13 - klo:17:30
Ei mutta jos revit spiraalin irti niin tarviit torvelle uuden kosketusliuskan ja ne saat vain masukasta jossa on ei bägillinen ratti. Tai jostain joka myy niitä osia...
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 12.03.13 - klo:17:32
Ei mutta jos revit spiraalin irti niin tarviit torvelle uuden kosketusliuskan ja ne saat vain masukasta jossa on ei bägillinen ratti. Tai jostain joka myy niitä osia...


Nonni ! Tänks ! nyt mä varmaan selviän tosta proggiksesta .....  638 Loistavaa että löytyy asiantuntemusta jaettavaksi asti !
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kaide - 15.03.13 - klo:17:32
http://www.miata.net/garage/momo/momowheel.htm

Onko muuten tuon askartelun ainoa tarkoitus saada töötti toimimaan ? 
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 15.03.13 - klo:17:35
Ja lisäksi että pelaa vilkutkin jne. Ne on muistaakseni siinä spiraalissa silleen kiinni että kun spiraalin poistaa niin mikään ei pidä niitä kasassa.

Mulla siis spiraali paikallaan siellä ja tein noin 10 minsaa töitä että sain kaikki mahtumaan sinne piiloon.

Edit: aikana siis se itse muokkaus. Koko hoito sen puolentuntia.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Rusty - 28.09.14 - klo:01:19
Tarpeeksi syvältä kun jaksoi etsiä niin täältähän löytyi rateillekin oma keskustelu!   clap

Eli meneekö NB:hen sama Bossin adapteri mitä saa NA:han? Ja koska leimattuahan tota sillä bägittömällä ratilla ei saa, niin saako alkuperäisen ratin takaisin ongelmitta askarreltua tuon uuden paikoilleen? Autoon tulossa kuppipenkit ja vähintään nelipistevyöt, niin en näe bägiä enää niin tarpeelliseksi. Saisi pienemmän ratin ansiosta vähän paremman ajoasennonkin aikaiseksi!  smoker
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Kari - 28.09.14 - klo:08:55
Navan poorit sopii na-nb. Clockspring:stä bägiin tuleva johto saattaa muodostua ongelmaksi että minne se mahtuu tarvikenavan tapauksessa.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: JokerC4 - 04.06.15 - klo:13:34
Löytyy 90 Na, missä on airbag. Jos oikeen ymmärsin, niin revin vaan kaikki airbaggiin liittyvän pois. Tällöin eivät katsastusmiehet tajua, että siinä semmonen joskus olisi ollut?
On meinaan aika hirveä ratti, yläosasta muovikkin pyörii.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 04.06.15 - klo:14:15
Jos se auton tiedoissa on niin sen lisäksi ainakin vyöt vaihtaa ja rattiakseli.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Väiski - 04.06.15 - klo:14:45
On meinaan aika hirveä ratti, yläosasta muovikkin pyörii.
Sitten varmaankin tavalliseen tapaan tilalle joku kasarikauden tyylinen tarvikekaupan ratti, mikä näyttäisi rämeveneessäkin niin rujolta, että harakat nauraa.  whistle
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: hrnt - 04.06.15 - klo:14:53
Kuten Make sanoi, rattiakseli ja vyöt vaihtoon ja muutoskatsastamaan bägittömäksi, niin onnistuu ihan fiksusti & laillisesti. Tietysti jos ei oma turvallisuus kiinnosta ihan niin paljoa, niin vaihtaa vaan ratin bägittömään, ottaa mittaristosta lampun pois, ja toivoo että leimasetä ei huomaa mitään.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: JokerC4 - 06.06.15 - klo:18:03
Kuten Make sanoi, rattiakseli ja vyöt vaihtoon ja muutoskatsastamaan bägittömäksi, niin onnistuu ihan fiksusti & laillisesti. Tietysti jos ei oma turvallisuus kiinnosta ihan niin paljoa, niin vaihtaa vaan ratin bägittömään, ottaa mittaristosta lampun pois, ja toivoo että leimasetä ei huomaa mitään.

Joo, ajattellin jos vain helpolla olisi päässyt. Mutta mikä tässä maailmassa nyt helppoa olisi.  Ebayssä ei näyttänyt montaa rattiakselia olevan kaupan tai sit oli hakusanat väärin.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: VesCu - 19.03.17 - klo:11:27
Tänne vois joku tietävämpi lisätä miten iso vastus pitää laittaa airbägin piuhojen väliin, jotta mittariston vilkutus saadaan loppumaan. Saattaa helepottaa tulevia projekteja..
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Una - 19.03.17 - klo:11:50
2-3 ohmia
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 19.03.17 - klo:15:38
Tänne vois joku tietävämpi lisätä miten iso vastus pitää laittaa airbägin piuhojen väliin, jotta mittariston vilkutus saadaan loppumaan. Saattaa helepottaa tulevia projekteja..

Siitä boksista voi nykästä liittimenkin irti jos helpompaa.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 30.05.19 - klo:08:19
Jees pitäisi saada rattia lähemmäksi joten sitä pitää korottaa mutta meinasin pientä varkausturvaa samalla eli pikakeskiö.

Kukaan käyttänyt noita björkmotorsportin keskiöitä joissa kulkee myös töötin piuhat?
Olisivat fiksun hintaisia vielä eikä sparcon nimen lisää siinä(65-90€ vs 239€)

Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: S4ms4 - 30.05.19 - klo:09:06
Näyttää tuo 65€ maksava prikulleen samanlaiselta mitä Kiinasta tilasin vuosi sitten sparcon tekstillä. Ratin kappaleessa ei jako Passatin mut pysty poraan oikeen jaon et passas nardille. Töötti homma näyttää samalta kans. Siinä oli joku et en laittanu piuhoja kiinni ku ei tainnut suoraan passata. Muuten yllättävän jämy ja toiminut
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 30.05.19 - klo:13:52
Täytyy sitten melkein tilailla testiin ja varkaus suojaksi pidemmille reissuille.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: S4ms4 - 30.05.19 - klo:20:59
 Luulis toimivan. Kiinasta makso sen 20 vai oliko 25€ vaa  ;D ottaa kerran vuodessa katsastukseen irti nii ei ongelmaa   whistle
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Make - 30.05.19 - klo:21:06
Ei se leimallakaan haittaa.

Ainakaan aijemmin kukaan ole edellisiä huomannut kunhan ei ole mitään isoja näkyviä siipiä siinä mistä repiä irti.

Yritin pykälistäkin etsiä joko saisi laillisesti pitää mutten löytänyt.
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: wagneri - 18.03.20 - klo:19:28
Jatketaan vielä aihetta kun itsellä edelleen ratti vaihtamatta:

Onko katsastukseen vaihdettava nimenomaan koko akseli vai riittääkö kasaan painuva ratin adapteri? Ilmotorsportilla olisi myynnissä ja TUV tested kitti


(MX-5 Airbag Delete Adapter 6 Hole Raid
Mazda® MX-5 MK1 1989 - 1998)

https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=556&oid=1167&depth=4&page=0&count=1&PHPSESSID=83f9bace4970211e59a0db20b47674df (https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=556&oid=1167&depth=4&page=0&count=1&PHPSESSID=83f9bace4970211e59a0db20b47674df)
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: Topsu - 23.03.20 - klo:18:33
10AE:n ratista on nahka päässy pahasti kulumaan niin tietääkö joku paikkaa varsinais-suomen suunnilta jonne ton vois viedä kunnostettavaks?
Otsikko: Vs: Ratti
Kirjoitti: wagner - 23.03.20 - klo:19:05
10AE:n ratista on nahka päässy pahasti kulumaan niin tietääkö joku paikkaa varsinais-suomen suunnilta jonne ton vois viedä kunnostettavaks?

Eiköhän ammattitaitoiselta suutarilta moinen homma onnistu. Onnistuu se kyllä DIY-hommanakin ja ei ole paha rasti. https://www.youtube.com/watch?v=WJShIYoISO0

https://shop.leatherrepaircompany.com/collections/kits-bundles/products/leather-steering-wheel-repair-kit-gear-shift-repair-kit?variant=61736519179

Taitaa noita korjaussettejä saada kotomaastakin.