Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: leyak - 03.02.15 - klo:10:22

Otsikko: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 03.02.15 - klo:10:22
Moi Miatalaiset,

netissä aikani pyörittyäni olen päätynyt aloittaa aktiivisesti MX-5 etsimisen Saksasta (tai lähimaista). Edellinen omistamani avoauto oli Alfa Spider 1979 jonka typeryyksissäni myin kun muutin takaisin Suomeen. Syy siihen, etten nyt etsi Alfaa on tietoni siitä miten kalliiksi korjaukset voivat tulla, olen omistanut muitakin Alfoja.

Kaverillani Englannissa (autotoimittajana lehdessä) osti pari vuotta sitten kesäautokseen Miatan, jota piti hinta/ajominaisuuksiltaan parhaana ratkaisuna.

Olen lukenut eri vuosimallien vioista, mutta olen nettihauisaa aika alkuvaiheessa. Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja neuvoista "projektini" suhteen. Ikää on sen verran ja peukalo niin keskellä kämmentä, etten ole yhtään kiinnostunut mistään "rakennussarjan" ostosta.

Odottelen neuvojanne!

T. leyak
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kaide - 03.02.15 - klo:11:17
Moi Miatalaiset,

netissä aikani pyörittyäni olen päätynyt aloittaa aktiivisesti MX-5 etsimisen Saksasta (tai lähimaista). Edellinen omistamani avoauto oli Alfa Spider 1979 jonka typeryyksissäni myin kun muutin takaisin Suomeen. Syy siihen, etten nyt etsi Alfaa on tietoni siitä miten kalliiksi korjaukset voivat tulla, olen omistanut muitakin Alfoja.

Kaverillani Englannissa (autotoimittajana lehdessä) osti pari vuotta sitten kesäautokseen Miatan, jota piti hinta/ajominaisuuksiltaan parhaana ratkaisuna.

Olen lukenut eri vuosimallien vioista, mutta olen nettihauisaa aika alkuvaiheessa. Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja neuvoista "projektini" suhteen. Ikää on sen verran ja peukalo niin keskellä kämmentä, etten ole yhtään kiinnostunut mistään "rakennussarjan" ostosta.

Odottelen neuvojanne!

T. leyak

Tervetuloa seuraan hilpeään !  Ihan ensin tuo Saksasta tms. hakeminen .  Se ei rahallisesti kannata juurikaan ( ehkä joitakin satasia ) , mutta jos Suomesta ei ruosteetonta löydy niin sitten maksaa jo vaivan. Itse tuon oman na jenkkimallin hain sieltä ja hinta oli loppupeleissä ihan sama kuin täältä olisi saanut tingattuna, mutta sai ainakin yhden elämyksen ja todellakin ruosteettoman laitteen .

Se lienee kylläkin totta että jos noista nyt ensinnäkään mikään hajoaa, korjaaminen on erittäin halpaa. Kaikki kulutusosat kuten jarrut , alustan osat , kytkin jne on erittäin kohtuullisen hintaisia ja osia saa monista eurooppalaisista nettikaupoista helposti.  Ruoste siis lienee se vältettävä asia !
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 03.02.15 - klo:13:03
sai ainakin yhden elämyksen ja todellakin ruosteettoman laitteen .

Ruostettomuudelle on perusteena enemmän hyvän yksilön löytyminen kuin Saksa ostomaana.

1.6 NB:tä alkaa varmasti kevään korvilla olla Nettiauto pullollaan. Toki hinnat saattavat olla optimistisia.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Väiski - 03.02.15 - klo:15:33
Kaidella pointti taisi olla siinä, että Saksassa autoja olisi enemmän myynnissä kuin Suomessa, jotenka sopivan yksilön löytyminen ei ole ajan suhteen ongelma.

Jos Suomesta koittaa löytää myynnissä olevan 15 vuotta vanhan mieleisensä ja ruosteettoman alunperin Saksasta tai Briteistä tuodun yksilön, niin Lycka till. Sopiva yksilö on kuin keidas autiomaassa. Vuodet vierivät, mutta se näkyy aina vain horisontissa kuin kangastus. Aloittaja halusi kai ajaa autolla jo ensi kesän.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 03.02.15 - klo:15:45
Kaidella pointti taisi olla siinä, että Saksassa autoja olisi enemmän myynnissä kuin Suomessa, jotenka sopivan yksilön löytyminen ei ole ajan suhteen ongelma.

Jos Suomesta koittaa löytää myynnissä olevan 15 vuotta vanhan mieleisensä ja ruosteettoman alunperin Saksasta tai Briteistä tuodun yksilön, niin Lycka till. Sopiva yksilö on kuin keidas autiomaassa. Vuodet vierivät, mutta se näkyy aina vain horisontissa kuin kangastus. Aloittaja halusi kai ajaa autolla jo ensi kesän.

Itsellä oli suht. ruosteeton UK/Japani-yksilö, mutta oli siinäkin sen verran ärsyttävää pientä ruostetta keulassa ja konehuoneen pulttien kannoissa yms. pintakäsittelemättömissä paikoissa ja alusta/pohja pintaruosteessa ja oikea takahelma melkein puhki vaikka oli yritetty korjata. Lisäksi maalipinta on jostain todella syvältä. En olis kyllä kesäpeliksi koskaan ostanut mutta erittäin sopiva kilpurin aihio se on ollut. Saksasta suosittelisin katselemaan.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 03.02.15 - klo:16:48
Kiitos mielenkiinnostanne (avustanne)!

Käyn usein Saksassa työmatkoilla ja kokemuksia (hyviä) on tuonnista sieltä, en siis laske kuluja reissaamisen osalta, pystyn yhdistämään työhöni. Hyvä pointti, että ruosteen kanssa pitää olla skarppina! Kun Saksan Miatatarjontaa olen katsellut, ei Nettiauto kiinnosta. En muutenkaan ole löytänyt aiempiin kokemuksiini perustuen katetta "Suomiauto" puffille "Saksa-autoon" verrattuna, siis tähän asti ainakaan! Nettiauton hinnat niin pilvissä, että kesä menee tinkiessä ennenkuin järki voittaa, yleensä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 03.02.15 - klo:16:53
Jos haluat päästä helpommalla, niin kannattaa etsiskellä NB-korista, ne oman kokemuksen mukaan tuppaavat olemaan puhtaampia ruosteesta, mutta jos se täytyy olla välttämättä NA-koppainen (the one and only) niin loppupään malleista kannataa valkata 1997-1998. Tietenkin älyttömällä mäihällä saattaa löytää myös täysin ruosteettoman alkupään mallin, mutta hyvin epätodennäköistä.  :shocker
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: hrnt - 03.02.15 - klo:17:55
Mä taas oon nähny enemmän hyväkuntosia NA koppasia ku NB :) Mutta näin vanhoista autoista kun on kyse, niin hyvän yksilön löytäminen on kaiken a ja o, ihan turha kattoa mistä se auto tulee, tai kenen omistuksessa se on ollu, hyväkuntosia ja ihan paskoja löytyy, oli se lähtömaa mikä hyvänsä. Paras (siis ruosteen osalta) mitä oon nähny (ja tutkinu yhtään lähemmin), on omassa tallissa ja se on japanista uitettu (ja muuten myynnissä). Jos törkeesti yleistää, niin siistit on usein tullu japanista tai kaliforniasta, ja paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kaide - 03.02.15 - klo:20:41
Kiitos mielenkiinnostanne (avustanne)!

Käyn usein Saksassa työmatkoilla ja kokemuksia (hyviä) on tuonnista sieltä, en siis laske kuluja reissaamisen osalta, pystyn yhdistämään työhöni. Hyvä pointti, että ruosteen kanssa pitää olla skarppina! Kun Saksan Miatatarjontaa olen katsellut, ei Nettiauto kiinnosta. En muutenkaan ole löytänyt aiempiin kokemuksiini perustuen katetta "Suomiauto" puffille "Saksa-autoon" verrattuna, siis tähän asti ainakaan! Nettiauton hinnat niin pilvissä, että kesä menee tinkiessä ennenkuin järki voittaa, yleensä.

No sitten sun ei kannata miettiä jos muutenkin käyt Saksassa . Tsekkaat vaan muutaman yksityisellä myytävän valmiiksi ,  teet kaupat ja ajat kotiin. Tollasessa muutaman tonnin rotiskossa nimittäin ne tonnin matkakulut on iso siivu .  Omani löysin niin että mobilen ilmotuksen lukemisen jälkeen stalkkasin myyjän netistä . Huomasin että koko suku on autofriikkejä ja parikymmentä hienosti pidettyä autoa on tallisssa paijattavana. Tästä oli hyvä jatkaa keskustelua ja luottaa siihen ettei tule turha reissu. Minähän tuon sittemmin olen pilalle raiskannut , mutta eipä ole ruostetta  whistle

Kait tälläsella kehtais ajella , varsinkin kun nyt ei näistä 02-> voi enää periä ylimääräisiä verojakaan Tullin toimesta : http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mazda-mx-5-1-6i-16v-top-zustand-tuv-klima-festpreis-erfstadt/203039195.html?lang=en&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 03.02.15 - klo:20:49
Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Miksi juuri 1.6-koneella? Eli mikä vika on 1.8-litraisissa?

Ajokilometreistä ei ole tässä ketjussa kirjoitettu ja mielestäni ne eivät ole kovinkaan oleellinen asia. Kuten moni on sanonut, niin osta ihmeessä ruosteeton (ja unohda kilometrit + huoltokirjat yms)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: ErkkiM - 03.02.15 - klo:21:55
Jos haluat päästä helpommalla, niin kannattaa etsiskellä NB-korista, ne oman kokemuksen mukaan tuppaavat olemaan puhtaampia ruosteesta, mutta jos se täytyy olla välttämättä NA-koppainen (the one and only) niin loppupään malleista kannataa valkata 1997-1998. Tietenkin älyttömällä mäihällä saattaa löytää myös täysin ruosteettoman alkupään mallin, mutta hyvin epätodennäköistä.  :shocker
Nooh, en nyt ihan allekirjoita, että mikään sen kummempi tuuri pitäisi olla ruosteettoman NA:n löytämiseen. Mutta ruosteeton ja "halpa" - se on nihkee yhtälö. Kun omaani etsin (yhden syksyn ja sitten alkukevään), niin paperien, kuvien ja muun lisäinfon perusteella ruosteettomia -90-91 NA-malleja oli tarjolla yllin kyllin. Osa karsiuitui heti sijainnin takia, osaa sitten pidin ylihinnoiteltuna. Vähäiset kilometrit siten ratkaisi ja hyvin dokumentoitu historia, sekä alkuperäisyys. Halpuuteen.... niin, noissa vuosimalleissa vain joku 500€:n hintaero saattaa olla kohtuullisen ja "helmen" välillä. Itse siis unohtaisin omasta mielestäni kokonaan termin "halpa" - pääasia että hinta on sopiva :)
Siis kyllä Saksassa ruosteettomia löytyy - paljon paljon useampia yksilöitä kuin täältä. Hyvä myyjä kertoo auliisti ja tarkasti miten autoa on pidetty, ja Saksassa on paljon jengiä, joka näitä arvostaa, ja ovat autoja hyvin pitäneet.
Ja löytyy myös niitä "orkkiksia eli pilaamattomia" - joita tulisi kaikkien arvostaa - har har... smoker
-E
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 03.02.15 - klo:22:15
ErkkiM kirjoittikin oleellisen asian eli hyvää tuskin halvalla löytyy. Kannattaa mieluummin katsella kalliimpia ja parempikuntoisia

Alkuperäiskuntoisia on Saksassa aika hyvin tarjolla, kun lähes joka muutos vaatii tüv-paperin eli vanteetkin on usein vakiot. Aika moni näistä kuitenkin päätyy harrastajan käsiin, joka haluaa muutoksia vähintään alustaan, vanteisiin, putkistoon, ilmanottoon yms. Joten jos näitä kaipaa, niin kannattaa mieluummin ostaa auto, jossa on "viritykset" valmiina. Esim. alustaan uppoaa vähintään satoja euroja.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kaide - 03.02.15 - klo:22:25

Ja löytyy myös niitä "orkkiksia eli pilaamattomia" - joita tulisi kaikkien arvostaa - har har... smoker
-E

 bowrofl niin arvostankin, lisäämällä tehtaalla unohtuneet suorituskykyyn liittyvät osat  bowrofl

Mutjoo... onhan Saksassa hirveä määrä näitä myynnissä jopa talvella jos vaikka asettaa hintarajaksi edes 3000 euroa .

Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Ikämies - 03.02.15 - klo:22:54
Itse hain Saksasta NB:n kaksi vuotta sitten runsaamman valikoiman vuoksi (Suomeen verrattuna). Kriteerinä oli että etsin parasta 100 km säteellä Frankfurtista. Hinnan perässä en juossut, koska en hakenut autoa myyntitarkoituksessa ja koska helmet olivat vain noin tonnin kalliimpia peruskuntoisiin verrattuna. Koska tuontikustannukset ovat samat niin en viitsinyt tuoda mitään projektia, eikä ollut myöskään aikaa/taitoa/paikkaa alkaa rakentelemaan.

Samaa kysyn kuin edeltäjäkin, miksi 1,6. Laittaisin plussaa myös erikoismallille, mutta se on makuasia.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 04.02.15 - klo:09:36
Kiitos taas kaikille vastaajille, opin koko ajan lisää! Tiedän kyllä myös, että näissä asioissa mieltymyksiä on monenlaisia.
Taisi olla hätiköity tuo 1.6 koneeen ajatus, se oli vaan sellainen lähtökohta-ajatus. Tiedän, että kun Saksata hakee autoa, (vaikka, tai varsinkaan kun minulle paikkakunta ei paljon merkitse) täytyy päättää jotkut perusasiat jottei tule syksy vastaan "sitä oikeaa" etsiessä.

"Virityksistä" en niin välitä, niitä on koettu riittävästi ja joskus niistä koituu ongelmia, ainakin kaltaiselleni "ummikolle".

Oli miten oli, olen päättänyt 3.000€ ylärajaksi itselleni, halvempikaan ei haittaa, ajattelen muutenkin niin, että Suomen kesäaikaan ei liikoja kannatta panostaa, tulee suhteettoman  kalliiksi, miellän sen pituuden max. 5 kuukaudeksi.

Jatkan toivottavasti lyhyehköä, mutta tiivistä "opiskelujaksoani", tavoitteena on hakea auto ennen huhtikuun alkua. Jää nähtäväksi...
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 04.02.15 - klo:12:22
Kiitos taas kaikille vastaajille, opin koko ajan lisää! Tiedän kyllä myös, että näissä asioissa mieltymyksiä on monenlaisia.
Taisi olla hätiköity tuo 1.6 koneeen ajatus, se oli vaan sellainen lähtökohta-ajatus. Tiedän, että kun Saksata hakee autoa, (vaikka, tai varsinkaan kun minulle paikkakunta ei paljon merkitse) täytyy päättää jotkut perusasiat jottei tule syksy vastaan "sitä oikeaa" etsiessä.

"Virityksistä" en niin välitä, niitä on koettu riittävästi ja joskus niistä koituu ongelmia, ainakin kaltaiselleni "ummikolle".

Oli miten oli, olen päättänyt 3.000€ ylärajaksi itselleni, halvempikaan ei haittaa, ajattelen muutenkin niin, että Suomen kesäaikaan ei liikoja kannatta panostaa, tulee suhteettoman  kalliiksi, miellän sen pituuden max. 5 kuukaudeksi.

Jatkan toivottavasti lyhyehköä, mutta tiivistä "opiskelujaksoani", tavoitteena on hakea auto ennen huhtikuun alkua. Jää nähtäväksi...

Tuohon ajoaikaan on pakko kommentoida. Vaikka "kesä" (jos mietitään yli 20 asteen päiviä) on Suomessa lyhyt, niin avoautoilukausi on kuitenkin varsin pitkä. Jos/kun auton päätät hankkia, niin huomaat, että tällä autolla on hemmetin hauska ajella myös katto kiinni. Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 04.02.15 - klo:12:34
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta. Mä avoilin viimeks eilen kymmenisen kilsaa, kun oli niin nätti keväinen keli, kuivat tiet ja aurinko paisteli. :driving
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 04.02.15 - klo:12:56
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta. Mä avoilin viimeks eilen kymmenisen kilsaa, kun oli niin nätti keväinen keli, kuivat tiet ja aurinko paisteli. :driving

En oo vielä koskaan pakkasella avoillut, mutta taisi olla viime vappupäivä Vaasassa +5 astetta lämmintä ja pohjoisviima + auringonpaistetta. :D Kyllä siellä hyvin tarkeni koko päivän ajella! Lämppärin vaan laittaa täysille ja kerraston alle :D Maistuu konjakki tai minttukaakaokin hyvältä illalla ;)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 04.02.15 - klo:13:00
En oo vielä koskaan pakkasella avoillut

Lämpösempäähän se on ku pakkasessa ulkoilu. Ainakin sitivauhdeissa ruisailu. :)

Reipas -20 tais olla yhtenä uutenavuotena. biggthumpup.


Lainaus
mutta taisi olla viime vappupäivä Vaasassa +5 astetta lämmintä ja pohjoisviima + auringonpaistetta. :D Kyllä siellä hyvin tarkeni koko päivän ajella! Lämppärin vaan laittaa täysille ja kerraston alle :D Maistuu konjakki tai minttukaakaokin hyvältä illalla ;)

 638 food-smiley-004
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 04.02.15 - klo:14:43
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta.
Oot oikeassa.
Miata-kausihan voi kestää 12kk vuodessa, jos näin haluaa. Topikin aloittajan kannattaa muistaa tämä.
Sori, offtopic... ;)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: hrnt - 04.02.15 - klo:15:15
Suosittelen lämpimästi mäksällä talviajelua, toi on tähänmennessä hauskin talviauto millä oon ajanu. Lämpee myös nopeesti ja lähtee aina käyntiin ku palmun alta (toisin ku käyttis diisseli)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 04.02.15 - klo:15:25
Jos itse hakisin tällä hetkellä itselleni mäksää samaan tarkoitukseen, kuin sinä (katuajoa, ei virittelyä tai muuta räpellystä), niin kattelisin NB-mallin anniversary-malleja etupäässä. Niissä on isompi 1.8-kone, (talviajoon loistava) lukkoperä, (kestävämpi) 6-vaihteinen laatikko ja orkkista (vähän) jämäkämpi alusta. En tiedä, saako näitä Saksasta vielä kolmella tontulla kunnollisia, mutta ainahan näissä autonostohommissa budjetti ylittyy.... ;)

Ja tosiaan tonnin ero budjetissa saattaa olla merkittävä. Aikanaan (2010) ite kattelin 1.8 NA:ta Saksasta ja 2000 euron ja 3000 euron autoissa oli merkittävä ero kun kaveri kävi muutamaa katsomassa. Parilla tonnilla ei löytynyt yhtään kunnollista ja 3000:lla taas löytyi useampiakin.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 04.02.15 - klo:16:18
Tänne on tosiaan tulossa tuo signaturen mukainen yksilö loppukuusta, tuolla pienten kysymysten puolella jo ihmettelin öljynpainemittarin näyttämiä. Mutta juu, tiedän pelistä enemmän kun saan sen käsiini; saksalainen kaveri ajaa sen Suomeen.

Lähdin syksyllä vakavammin harkitsemaan edullisen MX-5:n hankkimista tulevalle kesälle. Ajatuksena oli se, että talvikaudella vaikka tarjonta olisikin kehnompi, voisi jonkinsorttinen talvihinnoittelu olla mahdollinen. Tahdoin kuitenkin kylmästi hankkia mahdollisimman edullisen auton, ja hyväksyisin jonkin verran ruostetta, kunhan auto ei olisi mikään toivoton tapaus koriltaan. Katto saisi mieluiten olla ehjä, mittarilukemalla ei varsinaisesti olisi merkitystä kunhan tekniikka pelaisi, ja niin edelleen. Avoautotarjonta Suomessa kesällä tuntuu pääosin koostuvan puolentoista tonnin avo-Escorteista ja Opel Astroista muutamalla 205:llä höystettynä, joten tahdoin suurinpiirtein samalla rahalla päästä asiallisen, ei näyttelykuntoisen mutta ajettavan Miatan rattiin.

Kävin Saksassa marraskuussa, ja pyrin mahdollisuuksien mukaan katsomaan siellä käytettyjä autoja, muitakin kuin MX-5:iä. Aikataulupuitteissa saatiin katsottua vain yksi, 2001-mallinen 1.9 140hv auto Krefeldissä, joka oli seissyt ehkä puoli vuotta, ehkä pidempäänkin ajamatta. Melkein 200tkm ajetun mustan auton katto oli revennyt ja sisusta oli läpimärkä ja homeessa. Hyvin se käyntiin lähti, mutta laite oli sen verran kostea ettei siihen tehnyt mieli laittaa näppejään sen enempää sillä kohtaa. 1500 euron pyynti, tarjosin alle tonnia ja kauppias kohautteli vaan olkapäitä. Lisäpisteet siitä että ilmoituskuvissa auto oli rutikuiva ja siisti.

Seuraava joulukuussa informoitu yksilö oli kaverin haltuunsa saama, frankfurtilainen musta 90hv 1.6 NA vuodelta 1996, joka oli päässyt ruostumaan aika pahasti erityisesti kuskin takakyljestä. Helmat pitäisi siitä laittaa kuntoon molemmin puolin, toinen etuloksu oli aika kuppainen ja molemmat takakyljet pitäisi varmaan laittaa vaihtoon. Tuolle laskeskeltiin 1500 euron hintaa tänne asti ajettuna, mutta eipä taida kannattaa. 195tkm mittarissa ja katossa vähän sanomista.

Nyt kuunvaihteessa bongasin sitten hopeisen 1993-mallisen, 160tkm ajetun 115hv auton Münchenin läheltä. Pyynti 999, alunperin oli haluttu 1500 euroa mutta lommoisen etulokarin ja mainitun huollontarpeen (akku finito, tulpat huonot, peili irti) takia ei ollut mennyt siihen hintaan kaupaksi, tai niin edelleen. Sain kaverin katsomaan sitä, tutkiessa takaikkunapleksi halkesi ja yksityinen myyjä suostui 770 euron kauppahintaan. Kaksilla renkailla, koripaneeleissa ei korjattavaa ruostetta muutoin kuin helmojen pystysaumoissa kuvien perusteella. Katto mainittua pleksiä lukuunottamatta ok, 10v sitten uusittu. Kabiini tupakoitu mutta muuten ok. Kuukaudeksi vakuutettuna, siirtokilvillä ja uudella akulla ollaan nyt tuossa 999 euron hinnassa, siihen päälle tulee vielä öljynvaihto ym. kuluja ennen Suomeen ajoa helmikuun lopussa. Ostin tuohon täällä halvan talvipyöräsarjan ettei tarvitse ajaa puoli maata halki Saksan-kitkoilla.

Aika moni juttu tuossa jännittää, pohjan kunnosta en vielä tiedä suuremmin mutta odotan pintaruostetta löytyvän. Hankintahintaan hyväksyn myös hitsauksentarpeen. Olen laskeskellut tuontikuluineen, ensifikseineen ja veroineen tuohon ostohinnan päälle noin tonnia, eli jos jonkin verran alle kahdella tonnilla minulla on kilvitetty ja katsastettu Miata alla kesäksi, olen aika lailla tyytyväinen. Autolla ei ole tarkoitus lähteä tekemään profittia, vaan kyseessä on enemmänkin budjetinmukainen MX-5 sopivalla koneella ja jota jaksaa myös jatkossa harrastaa itse.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: hrnt - 04.02.15 - klo:17:03
paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.

I rest my case.

Mutta v*ttuilut sikseen, onhan toi tosi halpa, ja jos tykkää harrastaa peltihommia ja maalaamista ite, niin halpana se myös pysyy. Suomessa halvin mitä oon nähny livenä oli alopon vanha josta tais joutua pulittamaan jonkun 2500e tjsp. ja se oli sentään aika jäätävässä kunnossa (http://rustymiata.blogspot.fi/)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 04.02.15 - klo:17:13
Joo, hämmästelin kans sitä kun tuli kuvat vastaan :) Ja toivon ettei tuo mulle tuleva ainakaan pahasti korruptoi Suomen Miata-tasoa kunnon suhteen...
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Vuti - 04.02.15 - klo:17:31
paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.

I rest my case.

Mutta v*ttuilut sikseen, onhan toi tosi halpa, ja jos tykkää harrastaa peltihommia ja maalaamista ite, niin halpana se myös pysyy. Suomessa halvin mitä oon nähny livenä oli alopon vanha josta tais joutua pulittamaan jonkun 2500e tjsp. ja se oli sentään aika jäätävässä kunnossa (http://rustymiata.blogspot.fi/)

638 ja tostakin sai vielä palasina 1400e käteen kun laitto kiertoon laughing-smiley-014

Kannattaa myös miettiä ostaako a) halvalla paskan vakioaihion jota päivittää ja kunnostaa vuosien saatossa 5-10 tonnilla vai b) kalliin hyvän aihion jossa palikat valmiina. B-vaihtoehto tulee n. 99% tapauksista huomattavasti edullisemmaksi.
IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 04.02.15 - klo:20:34

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: puzle - 04.02.15 - klo:23:11

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014

Juu eiköhän meitä oo täällä jo useempia 8)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Väiski - 05.02.15 - klo:00:26
Eihän mikään estä ajamasta halvalla Mietalla. Kunhan ei kiinny siihen niin, että alkaa keräämään kilotolkulla kuitteja, niin sillä voi vielä saada rahoilleen vastinettakin.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: pvaulo - 05.02.15 - klo:11:12

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D

Tosin turha kuvitella saavansa 10k€ myydessä. Itse olen sen ainakin hyväksynyt. Enkä kyllä itsekään maksaisi 5v vanhoista iskareista yms. yhtään lisähintaa oli ne sitten mitkä tahansa. Toki vähän enemän voi saada kuin täysin vakiosta.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 05.02.15 - klo:11:15

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D

Tosin turha kuvitella saavansa 10k€ myydessä. Itse olen sen ainakin hyväksynyt. Enkä kyllä itsekään maksaisi 5v vanhoista iskareista yms. yhtään lisähintaa oli ne sitten mitkä tahansa. Toki vähän enemän voi saada kuin täysin vakiosta.

Enhän mä mistään myymisestä oo puhunu..  facepalm Jos mä tuon myisin niin palauttaisin mahdollisimman vakioksi ja viriosat lihoina erikseen. Siltikään ei tuu koskaan omilleen pääsemään. Jos alkaa virittelyä tai kilvanajoa harrastamaan niin se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Samsa - 05.02.15 - klo:11:36
se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.

(http://i.imgur.com/vqXGZNW.gif)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 05.02.15 - klo:17:34
OK, hyvä että siirrettiin yleiseltä tälle alueelle, noudattaa asiani luonnetta.

 Nyt olen netissä hiukan perehtynyt eri malleihin ja niiden ominaisuuksiin, jotta ymmärrän edes vähän puhettanne, heti kun ehdin, valmistelen seuraavan kysymysryppääni perustuen ystävällisiin vastauksiinne.

Talvikäytöstä vielä senverran että ymmärrän monenlaiset mielihalut, omalla kohdallani en kuitenkaan halua lumiaikoihin kahta autoa riesakseni, kustannuksista puhumattakaan. Ja kyllä sekin riittää kun yksi auto käy läpi suolakylvyt ym. koettelemukset.

 Kävin piruuttani myös Italian Autoscoutin sivuilla, koska maa kuuluu työkohteisiini, mutta en niistä paljoinkaan kostunut, enkä osaa kieltä niin hyvin että uskaltautuisin varsinaiselle ostoreissulle sinne. Ihmejuttu vaan, etten ole aiemmin tajunnut miten suosittu MX-5 on, ainoa mitä olen ylipäätään Mazdasta tiennyt, liittyy muinoin suosittuun 323 rallipeliin.

Mahtaisiko joku tietää, miten tulli hyväksyy, tai miten pitäisi menetellä jos esim.ostaisin auton helmi- maaliskuussa, mutta toisin sen vasta esim. huhtikuun lopulla maahan? Ostoon liittyvät paperithan on tietysti sitten jo tuonnin yhteydessä 1-2kk vanhat. Ehtisin ehkä käydä ostamassa jos löytäisin sopivan, mutten ajaa Suomeen ennenkuin keväämmällä. Pitääkö jättää vaan omistajanvaihdos tekemättä? Sekin tuntuu vähän "vaaralliselta".
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Una - 05.02.15 - klo:17:38
Ei kai se tullille kuulu miten sen auton kanssa asiat etenee.. esim yks mun kaveri toi skylinen kohta seitsemän vuotta sitten eikä oo vieläkään siitä käsittääkseni autoveroja maksanu.. käyttöönottoilmotuksen teki maahantuonnin jälkeen ja ajeli 3kk.. sen jälkeen pysyny tallissa rakenneltavana ja varmaan se sieltä parin vuoden päästä valmistuukin ja sit katsastukseen jne..
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 06.02.15 - klo:09:56
Vielä kiitokset mm. Zuissille, Markolle plus monille muille "sivistämisestäni". public:in viestin kaltainen tapaus olisi minulle kauhuskenaario, mutta nuorempana ja osaavampana olisi hienoa lähteä tuolle tielle.

Brittikaverillani muuten on 2007 2.0 Sport hard topilla ja kaikenlaisilla virityksillä, Eibachin alusta, erikoisputkistoa ym. ym. Hänen "tasonsa" on minulle liian korkea, vihjeeksi tuli kuitenkin katsoa netistä myös sikäläistä "Owners club" ja "MX5DriversForumia".

Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Nettiauton hinnat mielestäni paljon enemmän kuin optimistisia.

 
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Sami - 06.02.15 - klo:10:10
Mitähän sellainen sanotaan nyt 2001 vuoden 1.8 120tkm ajettu ruosteeton suomiauto nahoilla,lukolla ja ilmastoinnilla sitten realimaailmassa saisi maksaa?? Kartoitan markkinoita pidänkö vielä vai päivitänkö whistle
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 06.02.15 - klo:10:37
Sen verran pitää vielä lisätä halpoihin miatoihin, että ostin pari vuotta sitten 1994 NA:n Saksasta 2200 eurolla sisältäen kovakaton. Auto piti ottaa ajoon mutta se oli niin mätä, että meni purkuun. Jos nyt ostaisin miataa, niin ostaisin Saksasta hyvän ja kalliin tai tilaisin Kaliforniasta. Ruosteinen romu aiheuttaa vaan turhaa vaivaa ja harmia. Jos ei ole varaa hyvään, niin suosittelen lykkäämään ostosta ja säästämään lisää rahaa tai ottamaan lainaa ja ostamaan heti hyvän

Make voi kertoa tarkemmin em. auton kunnosta
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: hrnt - 06.02.15 - klo:10:43
Mäki ostin 1.8 vm. 2001 sportin, mällätyn ja mädän virosta, yks firma toi kun vakuuttivat että paskaa eivät tuo ja tarkistaa tarkkaan ettei oo kolaripelejä jne. Purkuun meni seki. Hinta oli ihan linjassa muidenkin siellä myytävien yksilöiden kanssa, joten en edes yrittäny ettiä mitään erityisen halpaa...
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 06.02.15 - klo:10:51
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-.

Tähän astihan nuo facelift-NB:t (2001->) ovat tulleet kalliiksi co2-verotuksen takia, mutta tuoreen KHO:n päätöksen jälkeen NB:n hintatason Suomeen rekisteröitynä pitäisi linearisoitua (sori vaan Sami ;) ). Ei siis syytä enää vältellä noita, varsinkaan jos virijutut eivät kiinnosta kuten tässä tapauksessa.

Edit: Tietenkin vielä tällä hetkellä Suomenssa myynnissä olevien vääristynyt hintataso vaikuttaa nyt tuotavan verotukseen, ehkä pitkäänkin. Ylläoleva koski siis veroprosenttia. /Edit

Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Enemmän koneen toimintavarmuus on kiinni suunnittelu-/valmistusmaasta kuin nokkien määrästä  giggle Katto saattaa olla vaihtokunnossa monessa tämän ikäisissä, ellei ole jo vaihdettukin. Kai niitä joku korjaakin, mutta repeilemään lähtenyt vinyylikatto on pysyvästi sillä tiellä eikä paikkaukset ole kauniita. Uusia saa hintahaarukassa 200-800e tjsp. (ohut tarvikekatto muovi-ikkunalla <-> orkkis(?) mohairkatto lasi-ikkunalla). Ensimmäisenä noista menee muovi-ikkuna, joten sillä perusteella NB:n lasi-ikkunainen katto on pitkäikäisempi, mutta kuluu sekin käytössä. Muutenhan katot ovat vaihto- ja vertailukelpoisia NA:ssa ja NB:ssä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 06.02.15 - klo:11:19
Tähän astihan nuo facelift-NB:t (2001->) ovat tulleet kalliiksi co2-verotuksen takia, mutta tuoreen KHO:n päätöksen jälkeen NB:n hintatason Suomeen rekisteröitynä pitäisi linearisoitua (sori vaan Sami ;) ). Ei siis syytä enää vältellä noita, varsinkaan jos virijutut eivät kiinnosta kuten tässä tapauksessa.

Eikö 2001-vuotisista mee edelleen käyttömaksu päästöjen mukaan ja -2000 asti selviää  halvemmalla painon mukaan menevällä maksulla? :)

2001 lähtien pitää vissiin obdiakin murehtia (ja maksaa) joka leimalla? Eihän sen toki vakiossa pitäis olla ongelma.

Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: pvaulo - 06.02.15 - klo:11:32
Enhän mä mistään myymisestä oo puhunu..  facepalm Jos mä tuon myisin niin palauttaisin mahdollisimman vakioksi ja viriosat lihoina erikseen. Siltikään ei tuu koskaan omilleen pääsemään. Jos alkaa virittelyä tai kilvanajoa harrastamaan niin se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.


Enkä minäkään sitä tarkoittanut. Itselle on käynyt vähän samalla tavalla myös moottoripyörän kanssa. Kaikkia vakio osiakaan ei ole, eikä jaksa vaihtaa, niin on seisonut kohta pari vuotta.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 06.02.15 - klo:11:45
Eikö 2001-vuotisista mee edelleen käyttömaksu päästöjen mukaan ja -2000 asti selviää  halvemmalla painon mukaan menevällä maksulla? :)

No se toki. Puhuin tuossa ylläkirjoittamassani autoverosta. Käyttömaksu (=ajoneuvovero) sitten vielä erikseen, mutta se nyt ei tällaisessa (useimmilla) osan vuodesta liikennekäytöstäpoistossa olevassa harrasteajokissa merkkaa juuri mitään kertamaksuna pulitettavan autoveron rinnalla.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 06.02.15 - klo:11:48
Puhuin tuossa ylläkirjoittamassani autoverosta.

Juu, hokasin toki, jäin vaan miettimään (ääneen), että ei kai nuo muut erot hävinny. :)

(eli 2001- pitäis olla halvempi näiden haittojen takia biggthumpup. )
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 06.02.15 - klo:12:35
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Itse skippaisin suosiolla harrastelaitteista kaikki 2001 ja uudemmat autot jo ihan sen takia, että niihin tehdään obd-mittaus vuosikatsastuksessa. Ko. mittauksesta ei ole kuin kuluja ja mahdollisesti turhia korjausvaatimuksia. Ja kun samaa NB:tä saa obd-versiona ja ei-obd-versiona, niin mieluummin 1998-2000. Ja jos käyttömaksukin tulee halvempana, niin en näe kovin paljoa järkeä 2001 ja uudemmissa NB:ssä.

Suosittelen googlettamaan miatojen vikoja. Tuplanokat + ruiskut yms eivät ole näissä yleensä ongelmana. Rättikatto on todennäköisesti vaihtokunnossa eikä sitä kannata paljoa korjailla. Suurin juttu näissä on nimenomaan ruoste tai se, että löydät ruosteettoman auton. Tekniikoiden kanssa kyllä pärjää, kun osia on halvalla saatavilla mutta ruoste on paljon pahempi juttu.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: pvaulo - 06.02.15 - klo:12:49
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Itse skippaisin suosiolla harrastelaitteista kaikki 2001 ja uudemmat autot jo ihan sen takia, että niihin tehdään obd-mittaus vuosikatsastuksessa. Ko. mittauksesta ei ole kuin kuluja ja mahdollisesti turhia korjausvaatimuksia. Ja kun samaa NB:tä saa obd-versiona ja ei-obd-versiona, niin mieluummin 1998-2000. Ja jos käyttömaksukin tulee halvempana, niin en näe kovin paljoa järkeä 2001 ja uudemmissa NB:ssä.

Suosittelen googlettamaan miatojen vikoja. Tuplanokat + ruiskut yms eivät ole näissä yleensä ongelmana. Rättikatto on todennäköisesti vaihtokunnossa eikä sitä kannata paljoa korjailla. Suurin juttu näissä on nimenomaan ruoste tai se, että löydät ruosteettoman auton. Tekniikoiden kanssa kyllä pärjää, kun osia on halvalla saatavilla mutta ruoste on paljon pahempi juttu.

Paitsi, jos tykkää faceliftistä. Saa myös paremmat penkit ja jos valkkaa sport-mallin, niin paremmat jarrut ja torsen löytyy.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Sami - 06.02.15 - klo:13:12
Paitsi, jos tykkää faceliftistä. Saa myös paremmat penkit ja jos valkkaa sport-mallin, niin paremmat jarrut ja torsen löytyy.

itse nimenomaan tykkäsin faceliftistä ja olin siitä valmis maksamaan vähän enemmän. Enkä ole kyllä katunut. Lukko ja isot jarrut tuli vähän niinkuin bonuksena,kun sitten myöhemmin valkeni mitä tuli oikeasti ostettua. Toisaalta olen iloinen että tuo verokohtelu muuttuu kohtuullisemmaksi. Mutta jos mahdollinen ostaja joskus haluaa vedota siihen ja polkea hintaa, niin hakekoon sitten saksasta. Eivät kaikki halua siihen prosessiin lähteä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: pvaulo - 06.02.15 - klo:14:32
Itselläkin oli ensin facelift, josta sitten vaihdoin AE malliin obd-mittauksen takia. Vaikka ne sportin jarrut ei ehkä maailman parhaat ole, on ne aika paljon paremmat kuin perus mallissa. Voikos tuohon päätökseen nyt hakea jotain hyvitystä, kun verot on muuttuneet?
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 06.02.15 - klo:16:36
Obd-mittauksella ei ole juurikaan merkitystä, jos moottori pidetään vakiona mutta ongelmia on odotettavissa, jos meinaa tehdä muutoksia tehoon. Ajoautoksi siis mahdollisimman uusi ja harrasteautoksi sellainen, joka asettaa vähemmän rajoitteita
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Lauri - 06.02.15 - klo:19:44
FFS:n remmikitin kanssa onnistuu NBFLn virittäminekin ilman OBD-murheita jos ei ihan mahdottomia tehoja tarvitse ja kyllä silläkin sai jo ihan kivan käyttiksen  :) ja tosiaan bonareina (1.8L) enemmän tehoa, lukko, isot jarrut, jäykempi kori, fiksut penkit, paremmannäköiset etuvalot+puskuri.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 06.02.15 - klo:20:49
Voikos tuohon päätökseen nyt hakea jotain hyvitystä, kun verot on muuttuneet?

2011 verotettujen valitusaika umpeutui jo, mutta sinähän toit sen ekan auton vasta myöhemmin(?) joten vielä voi hakea oikaisua.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 07.02.15 - klo:11:36
Tänään nyt sitten ihmetyttää nuo OBD-mittausviestit ja 2001 ja uudempiin liittyvät asiat. Onko siis nyt varmuudeksi testattava ettei ostoehdokkaissa ole mitään yllätysvirityksiä, esim. aiempien omistajien toimesta?
Onko kellään tietoa joillakin mobile.de-sivuilla tyrkytettävästä 99€ "Die Gutachter" testistä? Meinaan vaan, että jos siitä saa edes jotain todellista perusinfoa, ei ole iso raha verrattuna edestakaiseen "tutkimusmatkaan".

Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kaide - 07.02.15 - klo:15:10
Tänään nyt sitten ihmetyttää nuo OBD-mittausviestit ja 2001 ja uudempiin liittyvät asiat. Onko siis nyt varmuudeksi testattava ettei ostoehdokkaissa ole mitään yllätysvirityksiä, esim. aiempien omistajien toimesta?
Onko kellään tietoa joillakin mobile.de-sivuilla tyrkytettävästä 99€ "Die Gutachter" testistä? Meinaan vaan, että jos siitä saa edes jotain todellista perusinfoa, ei ole iso raha verrattuna edestakaiseen "tutkimusmatkaan".

Saksan katsastussysteemi on niin vainoharhainen että jos ostat auton joka on äskettäin leimattu niin OBD tms. ylläreitä ei oikeastaan voi tulla
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 07.02.15 - klo:15:30
Ei siitä OBD:stä liikaa kannata stressata, sehän on leiman kannalta lähinnä vikavalon lukeminen sähkösesti. Jos vakioautossa on kaikki kunnossa, niin ei ongelmaa, maksaa vaan pakollisen maksun.

Sit jos(/kun?) innostut tekemään tekniikalle jotain, ni toi tuppaa alkaa rajottaa vaihtoehtoja. Toisaalta siinä kohin ollaan ton ikäsen auton kanssa muutenkin laittomuuksissa, jotka joutuu purkamaan leimalle. giggle

Eli jos 2001- muuten kiihottaa, ni älä anna ton häiritä. food-smiley-004
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Lauri - 07.02.15 - klo:19:11
OBD-testauksen saa tehtyä ja vikavalon nollattua n.20€n mokkulalla ja sopivalla kännykällä tai tabletilla joissa sopiv ohjelma ladattuna oisko ollu hiukan laajempi ohjelma jotain 15€ et ei tosta ihan kauheeta stressiä kannata ottaa.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 07.02.15 - klo:19:40
OBD-testauksen saa tehtyä ja vikavalon nollattua n.20€n mokkulalla ja sopivalla kännykällä tai tabletilla joissa sopiv ohjelma ladattuna oisko ollu hiukan laajempi ohjelma jotain 15€ et ei tosta ihan kauheeta stressiä kannata ottaa.

Joo, ei tarvi pikkuvirityksissä mutta kuten tem kirjoitti, niin vaikeammaksi menee, jos meinaa isompia muutoksia tehdä. Mutta jatketaan näistä viritysosiossa jäsenalueella.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 12.02.15 - klo:13:45
Nyt olen vaiheessa jossa haen  n.2001-autoa 1.6-koneella, ja joillakin lisäyksillä, sillä pääsisin varmaan "alkuun". 1.8-mallit ovat aika paljon kalliimpia. Vähän epäselvää on minulle, ovatko isommat jarrut, lukko ja paremmat penkit vain 1.8-mallissa?

Lisäykset: jos kävisikin niin, että haluaisin "venyttää" sesonkia kuten eräät ovat ehdottaneet, haluan hardtopin myös. Ja se taas mielestäni vaatii tukikaaret. "Lipoista" on kokemusta, mutta onneksi ei hardtopilla. Tarjollahan on kummallakin varustettuna, tai vain toisella. Ehkä alkuun pärjäisi kaarilla ja hakisi myöhemmin katon?

Saas nähdä mitä tulee eteen, kuukauden sisällä on jokin ratkaisu tehtävä.

Monissa suunnillen samanikäisissä on usein vaihdettu jarrulaikat, laturi, tukivarsia ym. "Ääneen ajattelua": olisiko parempi ostaa tonnin kalliimmalla monilla vaihdetuilla osilla tarjottava, vai halvempi jossa "kaikki on kunnossa" (vielä...)? Ilman jakohihnan ja vesipumpun vaihtoa olevia en katsele.

Olen edelleen kiitollinen mahdollisista kommenteista, jäsenmaksu on maksettu, vahvistusta ei ole kuulunut...
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Una - 12.02.15 - klo:14:01
Meinaatko että kangaskatolla sitten kärsii katottaa ilman tukikaarta? Hardtopistahan saa köyhtyä kunnosta riippuen sen 500-700 euroa. Kyllä vaan siltikin melkeen sen 1.8 koneisen 5-vaihteisena etsisin jos olisin itselle tuomassa.

Jakohihnan näissä vaihtaa koulutettu apinakin eikä sen vaihtamattomuutta tarvii pelätä, mitään se ei kuitenkaan riko vaikka katkeaisikin.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 12.02.15 - klo:14:30
Minä taas sanon, että jos olet sinut itsesi kanssa siitä että 1,6 riittää, niin ei siitä 1,8:sta kannata sitten ylimääräistä maksaa eikä rajata valikoimaa sen takia. Käytetyn lisähinnan saattaa ehkä saada joskus myydessä takaisin rahassa tai myytävyydessä tai sitten ei. Mutta jos on mahdollisuus että 1,8 jäisi kaihertamaan että olisi sellainen sittenkin pitänyt ottaa, niin sitten vaan suoraan sellainen.

Isoja "sport"-jarruja ei 1,6:ssa varmastikaan ole, vaan siinä on NA:n "isot" 254/255mm-jarrut, jotka kyllä riittävät katuajoon. Lukkoperävarustuksesta en osaa sanoa, vahva epäilys että 1,6:ssa harvinainen. Jos tuollaisen haluaa (ja talviajoon kannattanee haluta), niin 500e voi maksaa lisää sellaisesta autossa jossa jo on. Tuon verran sellaisen käytettynä hommaaminen maksaa (+-asennus). Korkeat penkit lienee kaikissa facelifteissä, ainakin ne tunnistaa jo päällepäinkin.

Mitä tarkoitat kaarilla? Niitä Saksan autoissa yleisiä kromisia koristekaaria niskatukien takana? Niillä ei ole mitään toiminnallista virkaa. Visuaalinen puoli on katsojan silmissä, ja jos sitä kaipaa, niin sellaisen saa alle 200e hintaan hankittua. Käytettynä halvemmallakin.

Jarruosat, laturit, jakopää jne. ovat halpoja kulutusosia. Mieluumin se ruosteeton yksilö.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: wagner - 12.02.15 - klo:14:37
Tukikaarella ilmeisesti tarkoitetaan turvakaarta ja jos se myyntikuvissa on krominen, niin se ei ikävä kyllä ole turvakaari vaan koristekaari, josta mahdollisessa katolleen menossa voi olla enempi vahinkoa kuin hyötyä. Tosta kuvasta http://www.mx5parts.co.uk/stainless-steel-style-with-windblocker-p-143.html kun katsoo kaaren kiinnityssystemiä autoon, niin luojassaanhan se on, mihin suuntaan kaari kaatu, jos katolleen mennään. Jos kaatuu eteenpäin, niin siellä on pää(t) vastassa, auts!

Tohon 1,6 vs 1,8 juttuun sellanen näkökulma, että jos ei olla tehojen perässä / parasta mahdollista rakennusaihiota hakemassa, vaan autolla on tarkoitus kruisailla ja nautiskella muuten avoautoilun hauskuudesta, niin 1,6:lla se onnistuu vallan mainiosti. Saattaahan se joskus tulla mieleen, että tehoja vois olla vähän enemmän, mutta ihan sama se on 1,8:kin kanssa. Jotkut ajelee 90 heppasilla mäxillä hymy korvissa mutkasta tietä näkymättömiin. Auto on niin helvetin hauska ajaa alitehoisenakin, ettei sen vuoksi kannata, mun mielestä, sulkea pois pienempääkään konetta. Jokainen tietty hakee autoa omien käyttötarpeidensa mukaan. 
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: ErkkiM - 12.02.15 - klo:15:16
wagneria kompaten

1.6 vai 1.8?  Ihan sama. Pääasia että auto terve jotta pääsee nauttimaan siitä - eli ajamaan - eikä tarvitse koko ajan roplata, hitsata, korjata yms. ikävää. Ja tarkoituksena ei ole mitenkään sekoittaa enempää ajatusmaailmaan, mutta kääntäen:
Jos 1.8 ei ole must, niin aivan loistava, siis AIVAN LOISTAVA, vaihtoehto on alkupään NA tuolla legendaarisen pirteällä 1.6 -koneella, 116 hp...

Ja talviajo ei siis vaadi kovakattoa. Ainakin lämmintä piisaa kabiinissa yllin kyllin.
Toki jos autoa pitää pitää taivasalla koko talven, voipi olla että rättikaton kanssa saa olla varovaisempi kun on lunta, joka sulaa ja jäätyy katolle jne. Mutta jos näin, niin alle satasen investoinnilla saa mäxällä tehdyn koko hupun, jonka alla auton hyvä olla....

-E
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 12.02.15 - klo:15:46
Saattaahan se joskus tulla mieleen, että tehoja vois olla vähän enemmän, mutta ihan sama se on 1,8:kin kanssa.
Itseasiassa asia on juurikin näin. Loppujen lopuksi vertailu 110 heppaa vs. 140 heppaa ei kauheasti riemua herätä. Vertailu 110 heppaa vs. 220 heppaa alkaa olemaan  jo vähän eri tilanne. Tai 110 vs. 220 vs. 330. Siinä olisi jo vähän valinnan varaa. ;)

Jooh...
Mutta ota se, missä on vähiten ruostetta. Kaikesta muusta (paitsi tehonpuutteesta) pääset halvalla. Jakohihnan vaihdattaminen maksaa about 400 euroa. Auton hankintaa ei kannata sen perusteella tehdä, onko se vaihdettu vasta vai ei. Mieluummin jopa niin, että vaihdattaa sen itse. Ainakin tietää varmuudella, että se (ja vesipumppu) on vaihdettu.

Ja tosiaan, turvakaari on eri asia kuin nuo kromiset koristekaaret. Niistä on yhtä paljon hyötyä (turvallisuuteen) ilman kattoa, rättikatolla kuin kovalla katollakin.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 12.02.15 - klo:16:59
Kiitos taas "sivistämisestä", kuvittelin todella noiden "kromipäiden" olevan ihan turvavaruste! Unohdetaan. Ai ei tule täystuhoa €€€ jos hihna katkeaa, jos näin on niin tietysti parempi vaihtaa luotettavassa paikassa, itsellä peukalo tiellä enemmän kuin kouluttamattomallakin apinalla.

Vaihdetut osat: keskityn siis ruosteettomuuteen ja jätän vähemmälle huomiolle varaosalaskut. Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Tuota moottorikokoa ajatellen ja itseni tuntien on sitten joko loputon viritysrumba, tai todellakin niin että tyytyy siihen mitä on ja keskittyy enemmän ajo-ominaisuuksiin....ja maisemiin. Tähän ajatukseen päätyminen on kyllä yrityksen ja erehdyksen kautta kestänyt vuosikymmeniä...

Jos ei radalle mene, ei paljon pääse käyttämään tehoja muutenkaan nykyään.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Marko - 12.02.15 - klo:19:06
AIVAN LOISTAVA, vaihtoehto on alkupään NA tuolla legendaarisen pirteällä 1.6 -koneella, 116 hp...

Joo, NA 1.6-litrainen (vm-90-93) on hyvä valinta, jos vakiolla meinaa ajella. 1.8-litrainen on varmastikin jonkin verran nopeampi mutta huomattavaa eroa ei ole. Sen sijaan fiiliksessä on selvä ero. 1.6-litrainen tykkää kierroksista ja jaksaa vetää yläkierroksillakin. 1.8-litrainen on aika nuhaisen tuntuinen yläkierroksilla. Eli 1.6-litrainen tuntuu paljon enemmän "urheilumoottorilta"

 Haasteena näissä on tosiaan hyvän yksilön löytäminen, kun autot ovat yli 20 vuotta vanhoja
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 12.02.15 - klo:21:27
Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Etuaisat? Ei ehkä mikään epidemia, mutta parissa nimenomaan NB:ssä olen tuollaisesta kuullut. Nyt kun sinulla on kerholaisstatus, niin käy katsomassa projektipuolelta tuon viestin kolmas kuva: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3047.msg62522#msg62522
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Freerider - 13.02.15 - klo:16:02
Mielestäni NA:n paras puoli on sen tunnelma. Vakio 1.6sen 115 heppaa tuo kivasti vauhdin tuntua, kun auto on kaikin puolin nykyautojen seassa pieni, ovet ohuet, joka paikka tärisee epätasaisuuksissa, tuuli puhaltaa hiuksissa ja moottori rääkyy kivasti läpi kierrosalueen. Autolla pääsee ajon tunnelmaan  :driving jopa laillisilla ajonopeuksilla, toisin kuin kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: ErkkiM - 13.02.15 - klo:20:51
Mielestäni NA:n paras puoli on sen tunnelma. Vakio 1.6sen 115 heppaa tuo kivasti vauhdin tuntua, kun auto on kaikin puolin nykyautojen seassa pieni, ovet ohuet, joka paikka tärisee epätasaisuuksissa, tuuli puhaltaa hiuksissa ja moottori rääkyy kivasti läpi kierrosalueen. Autolla pääsee ajon tunnelmaan  :driving jopa laillisilla ajonopeuksilla, toisin kuin kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla.
No näinhän se juurikin on. Ja kun tuohon vielä lisää sen, että autossa ei ole mitään ylimääräistä ja se ajotuntuma; se vaan on niin minun makuun... välitön tuntuma tiehen, ohjaus reagoi heti, ei vetele eikä vikuroi. Ja ihan perustekniikalla. Hieno tuote.
(ottamatta nyt mitenkään kantaa siihen etteikö NB:ssa olisi lähes sama fillis  whistle)
-E
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Wolf@Heart - 14.02.15 - klo:08:54
Juu toista se on näillä painavilla, kliinisen hiljaisilla ja turvallisilla nykyavoilla vai laivoillako se nyt oli.  ;D
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: pvaulo - 20.02.15 - klo:13:31
Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Etuaisat? Ei ehkä mikään epidemia, mutta parissa nimenomaan NB:ssä olen tuollaisesta kuullut. Nyt kun sinulla on kerholaisstatus, niin käy katsomassa projektipuolelta tuon viestin kolmas kuva: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3047.msg62522#msg62522

Tuon pystyy kohtuu helposti kokeilemaan moottoritilan kautta. Kokeilee vaan tuon palkin alapuolen iskaritolpan etupuoleta. Itsekin tuosta kokeilin ja tuo oli mielestäni vielä hyvä. Vaihdoin tuohon molemmin puolin 30cm matkalle peltiä. Ilman korjausta vaikka pelkällä kotelosuojalla olis menny vielä reilu viis vuotta.

(http://i.imgur.com/0l80saHl.jpg)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 23.02.15 - klo:00:11
Oma laite tuli tänä viikonloppuna Suomeen ja onhan se paljon parempi kuin mitä uskalsin odottaa tai toivoa. Tekemistä jäi onneksi itsellekin, ja käyntihäiriö nostaa päätänsä välillä (tulpat, tulpanjohdot vaihdettu, ecu temp sensor vaihtuu seuraavaksi), mutta kun se pelaa täydellisesti, se on hitsin hyvä. Alkavalla viikolla pääsee sitten aloittamaan verotus- ja kilvitysrumban.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 23.02.15 - klo:18:54
Onneks olkoon! ;)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 27.02.15 - klo:15:19
Tänks! Veroja tuli 639e, mikä on ehkä satkun enemmän kuin mitä toivoin. Katsotaan saako sitä oikaistua vähän.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 27.02.15 - klo:15:33
Tänks! Veroja tuli 639e, mikä on ehkä satkun enemmän kuin mitä toivoin. Katsotaan saako sitä oikaistua vähän.

Millainen sulle nyt tuli? :)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 27.02.15 - klo:18:00
http://imgur.com/a/sUnOZ#0

Tällainen se oli myyntikuvissa ja aika lailla sellainenhan sieltä tuli. 1993 1.6 115hv 166tkm tosiaan.

Lahtiaisen Porschen kanssa: http://i.imgur.com/Hw6vqc6.jpg

Talvirenkaissa: http://i.imgur.com/pv6JR6n.jpg

Kotipihassa: http://i.imgur.com/hxAXDWU.jpg

Ostoslistatarrat ilmestyi autoon tuonnin yhteydessä kavereiden toimesta, pitää nykiä ne veks kun kiillottelen maalipintaa kunnolla. Ruostetta on etuloksujen alareunoissa vähäsen, takakaarissa myös alkuja ja takahelman kulma odottelee siistimistä, mutta muuten koppa on aika lailla OK, lommot poislukien. Penkit on ehjät, tuulilasi on ehjä, rätti on muuten ehjä mutta pleksi huono. Tosiaan sitä käyntihäikkää on välillä muttei aina. Vaihdatan ensi viikolla tuohon jakohihnan ja vesipumpun, ja samalla sen ECU:lle menevän lämpöanturin, jälkimmäisen jälkeen tietää päästöistä vähän enemmän leimaa ajatellen. Leimalle ruuvailen myös repsikan peilin paikalleen ja takapään kallistuksenvakaajan drop linkitkin menee vaihtoon. Alustan komponentit on myös nätisti pintaruosteessa, onneksi aiempi venakopan ja CAS o-ringin öljyvuoto on ruostesuojannut etupäätä. :D

Tulevaisuudessa varmaan enimmäkseen siistin tuota, varsinaisista päivityksistä en vielä ossoo sannoo. Punaisiinkin mittareihin tottuu.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Una - 27.02.15 - klo:18:07
Sori nyt jos pilaan sun illan mutta näin äkkiseltään näyttäis olevan melko roisi sävyero etupuskurin ja konepellin/siipien ja vasemman oven ja takakaaren välillä. Eikä oikeen istu toi kuskin ovi eikä takapään osat paikalleen.. Kolaroitu kerran tai jopa kaks kertaa aiemmin?
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 27.02.15 - klo:18:17
On siihen varmaan pari tälliä sattunut, se oli senhintainen ettei se voi priima ollakaan. Joku varmaan suutahtaa jos syytän sitä että autolla on ollut kaikkiaan kolme peräkkäistä naisomistajaa... Keulapala on asteen tai pari tummempi, takakulmaan on osunut joku tolppa ja se on vipannut tuota takapaneelin istuvuutta kulmasta, varmaan myös tuo paksinkannen teline ja sen kiinnikkeet vaikuttaa siihen miten kansi istuu. Kuskin oveakin on taidettu syystä tai toisesta maalata, mutta ehkä senkin kanssa voi elää. :)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: sasu - 27.02.15 - klo:21:06
Mitkä noi tarrat ovissa on  laughing-smiley-014
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 27.02.15 - klo:21:30
http://i.imgur.com/jY8V4yc.jpg

HKS, NOS, GReddy, Momo, Alpine, Pirelli... vai meniköhän se näin? :D Takalasissa lukee You Just Got Passed by a Girl (vasemmassa laidassa, eli sen näkee jos tulee ohitetuksi oikealta) ja I Love My S2000, kiitti vaan kaverit.  biggthumpup.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Una - 27.02.15 - klo:21:55
Noitahan saa ebaystä, itekki miettiny noit tai sit teetettyjä semmosia mitä palikoita oikeesti on kii
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Samsa - 27.02.15 - klo:23:19
(http://i.imgur.com/jY8V4yc.jpg)


(https://i.imgur.com/5mgLz.gif)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kaide - 28.02.15 - klo:00:18
Mitkä noi tarrat ovissa on  laughing-smiley-014


 giggle ai jumalauta kun on loistava !

Muthei . Olisit kyllä hyvälä omallatunnolla voinut laittaa verolappuseen " huonokuntoinen" , on tossa arpea senverran että oikeat verot olis 200-300 euroa .  Noista on jälkikäteen huono hakea oikasua " no mutku muistin et siinä on kolhuja " . Ite maksoin 2v sitten erittäin hyväkuntoisesta veroja reilut 500
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: hrnt - 28.02.15 - klo:00:25
Huonokuntosuus pudottaa veroja muutamalla kympillä maksimissaan, eli verojen takia ei koskaan kannata tuoda huonokuntosta, mielummin vaihtaa mittariston miljoona rullattuun, sillä oliski jo vaikutusta.

Mun ratahuorahan verotettiin seinään ajettuna (ja meni siis tietenki huonokuntosena), ja verot oli satasen sisällä siitä mitä toi mun toinen mx:ä joka oli isommalla koneella, uudempi, vähemmän ajettu ja ihan priimakunnossa. Näille siis arvottiin käytännössä ihan samat verotusarvot, ja ruttukasa sai arvon vähennystä muutaman satasen huonokuntosuuden takia -> jonkun kympin vähemmän veroja maksettavaks.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 28.02.15 - klo:02:33
Joo siis, nyt kattelin että yleiseksi myyntihinnaksi oli heitetty 4267 euroa. Nettiautossa on kaksi 4200 euron hintaista autoa juuri nyt. Joko uskomatonta sattumaa tai ei... Verotusarvo 3000 eur ja niin edelleen.

Vähän semmonen fiilis ettei se nyt oikeesti olis montaa kymppiä tuosta heittänyt ekallakaan kierroksella, tiskintakainen mamma oli sillä asenteella liikenteessä että "Joo, '93, ehkä mun ei kannata tästä nousta sen lommojen takia". Mutta nyt sitten kävi kuvaamassa ja reklamaatio on vetämässä. Katsotaan mitä tulee.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 28.02.15 - klo:08:29
Huonokuntosuus pudottaa veroja muutamalla kympillä maksimissaan, eli verojen takia ei koskaan kannata tuoda huonokuntosta, mielummin vaihtaa mittariston miljoona rullattuun, sillä oliski jo vaikutusta.

Just näin. Huonokuntosuuden maksimialennus tais olla 3%, jos tuo ihan romun. Lukee kyllä Tullin sivuilla autoverojutuissa tuokin, kannattaa tsekata, jos tietoa tarvii. :)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Make - 28.02.15 - klo:09:02
Mulla olisi tiedossa todella hienokuntoinen mx-5 jos harrasteauto kiinnostaa jotakuta.

Harraste sen takia kun hinta ei ole halvin ja uudempikoristakin saa halvemmalla jos käyttöharrastetta hakee.

Suomiauto -96 Na 1.8 koneella ja 132tonnia mittarissa.  Loput yyveellä.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: leyak - 26.03.15 - klo:09:18
Kiitokset kaikille jotka kommentoivat, ja myös vaikuttivat  siihen, että olemme nyt tyytyväisiä NBFL 1.8 2003 omistajia. Vaiheet ovat liian moninaiset tässä selostettaviksi, mutta lyhyesti: Foorumi johti, monen muun asian lisäksi, auton omistajan yhteydenottoon ja sitten kauppaan. 6 viikkoa meni, jälkeenpäin ei voi muuta kuin ihmetellä iäkkään (mutta selvästi vielä lapsekkaan) ostajan mielenmuutoksia. Opinnot jatkuvat 638
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Zuissi - 26.03.15 - klo:09:23
Kiitokset kaikille jotka kommentoivat, ja myös vaikuttivat  siihen, että olemme nyt tyytyväisiä NBFL 1.8 2003 omistajia. Vaiheet ovat liian moninaiset tässä selostettaviksi, mutta lyhyesti: Foorumi johti, monen muun asian lisäksi, auton omistajan yhteydenottoon ja sitten kauppaan. 6 viikkoa meni, jälkeenpäin ei voi muuta kuin ihmetellä iäkkään (mutta selvästi vielä lapsekkaan) ostajan mielenmuutoksia. Opinnot jatkuvat 638

 food-smiley-004 Onnea perheenlisäykselle!
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: public - 26.03.15 - klo:17:49
Onnittelut!

Oma tuli jo kilvitettyä onnistuneesti ilman suurempia murheita, ja tarratkin lähtivät jo joku tovi sitten. Nyt vaan kovaa ajoa  :driving
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Taski - 27.03.15 - klo:20:59
Tuli ostettua aika randomilla puhelimen välityksellä Saksasta näkemättä Matukka kun alko tehdä viikko sitten mieli kesäautoa, ja samalla tarvitsi jonkun vekottimen toimittamaan kakkosauton virkaa.

Tänään ajeli rekka pihaan ja tiputti vekottimen kyydistä.

 Positiivinen yllätys.

Katto täysin ehjä?!?
Alusta Puslat, alapallot, iskarit kaikki OK, ei vuoda nesteitä, sisusta käytännössä niin hyvässä hapessa kuin voi 13 vuotta vanhassa autossa olla, ei repeämiä eikä ratti ole mitenkään erityisen kulunut. Täysin orkkiskunnossa näyttäis olevan ja kansiollinen kuittejakin + huoltokirja tuli mukana. Eli kannatti ostaa näkemättä pienellä riskillä :)

Katsotaan nyt vielä kun saadaan kilpiin. Matukan perus ruostepaikka eli helmat takaa alkaa pikkusen jo kuplia, eli ne kannattanee maalata, jakopää tehdä, öljyt jne vaihdella.

Rouva saanee tuosta nyt kesäksi auton. Meikäläinen pääsee omimaan sitten kun tulee lunta että voi luisutella ;) Sen verran koekilvillä kävin testailemassa että lukkoperän ja kunnon alustan se kyllä kaipais...

Siinä on matukasta kuva.

Katotaan mitä seuraavaks:

(http://i104.photobucket.com/albums/m191/Taskinen/2015-03-27%2012.28.37_zps6cxpqe7k.jpg) (http://s104.photobucket.com/user/Taskinen/media/2015-03-27%2012.28.37_zps6cxpqe7k.jpg.html)

(http://i104.photobucket.com/albums/m191/Taskinen/2015-03-27%2012.28.31_zpsofsstlnv.jpg) (http://s104.photobucket.com/user/Taskinen/media/2015-03-27%2012.28.31_zpsofsstlnv.jpg.html)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Make - 27.03.15 - klo:21:55
Helmat jos kuplii takapäästä niin maali ei riitä enää millään vaan on jo ne sisemmät pellit kadonneet.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Taski - 01.04.15 - klo:23:41
Täytyy varmaan hoidella kuntoon sitten piakkoin, vähän koputtelin ja tuntuu olevan aika löysää.  :david
Missäs muualla näissä on "perus" ruostepaikat, tulisi katsottua kaikki samalla?
Tuli kilvitettyä. Nyt varmaan pari sataa kilsaa tullut pyörittyä ja lukkoperä olis sateella kyllä vallan mainio kapistus kun nyt tuntuu lähtevän tiukemmissa mutkissa märällä sisempi pyörä aina jauhamaan.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: wagner - 02.04.15 - klo:00:07
Täytyy varmaan hoidella kuntoon sitten piakkoin, vähän koputtelin ja tuntuu olevan aika löysää.  :david
Missäs muualla näissä on "perus" ruostepaikat, tulisi katsottua kaikki samalla?

Missä muualla ruostetta yleensä on kuin kynnyskoteloissa, lokasuojien kaarissa ja takaluukussa, ne olen pannut merkille? Onko jotain sellaista "piilopaikkaa"?

Etuaisat? Ei ehkä mikään epidemia, mutta parissa nimenomaan NB:ssä olen tuollaisesta kuullut.

käy katsomassa projektipuolelta tuon viestin kolmas kuva: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3047.msg62522#msg62522
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 02.04.15 - klo:08:19
Tuoss viestissä se kuva suoraan: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3587.msg65632#msg65632
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Make - 02.04.15 - klo:08:28
Vaikka kuinka linkkaisitte ei kaveri pääse ilman jäsenstatusta lukemaan.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Kari - 02.04.15 - klo:09:02
Toi jälkimmäinen linkki osoittaa tähän samaan ketjuun sivulle 5 :)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Make - 02.04.15 - klo:09:07
Toi jälkimmäinen linkki osoittaa tähän samaan ketjuun sivulle 5 :)

Perkule mun moka :p
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Avt0mat - 11.04.15 - klo:09:24
Ensimmäinen MX-5 hankittu tähän talouteen. Haaveiltu on vuodesta 2011 ja nyt viimein sopivan vähän (ei yhtään) käyttöautoja pihassa ja sopiva yksilö osui kohdalle.

(http://santtukilpinen.pic.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/10155744_10204047415328884_2366230154504160274_n.jpg/_smaller.jpg)

120tkm ajettu 10AE orkkiskuntoisena. Kuulemma huvittava näky kun +190cm ja +100kg kaveri laskee katto auki ilta-aikaan.  :nuts
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Tem - 11.04.15 - klo:10:12
Kuulemma huvittava näky kun +190cm ja +100kg kaveri laskee katto auki ilta-aikaan.  :nuts

Uskon, kyllä näissä sen vertaa korkealla istutaan. giggle

Onnea ja helppoja kilsoja kuitenkin uudelle autolle. 638
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Simppa - 11.04.15 - klo:13:19
Onnittelut! Mielestäni tuo 10ae on paras valinta mitä miatoista käytettynä löytyy. Ja vielä noilla kilsoilla.
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Avt0mat - 11.04.15 - klo:14:25
Kiitoksia! Hyvä fiilis, sopivasti tämän päivän keleille sain haettua. Aamulla Bouncer Vanilla Icet ja detailerit pintaan ja nyt katto auki menossa.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/04/11/3e1224e494b29f6ff99922f71c68e05a.jpg)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Una - 11.04.15 - klo:15:00
Noni! Täällähän on muitakin hinkkaamisesta kiinnostuneita. Hyvältä näyttää :)
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: Phoenix - 14.04.15 - klo:22:57
Parin vuoden tauon jälkeen näyttää siltä että talouteen kotiutuu taas Mäxä, tällä kertaa hieman uudempaa mallia. Kaupat on siis alustavasti sovittuna mustasta vm. 2007 2.0 Sportista. Kyseessä on suomiauto yhdeltä omistajalta.

Auto on tulossa myyjäliikkeen Oulun toimipisteeseen, jossa käyn sen koeajamassa ja mikäli miellyttää, lyömässä nimen papereihin.

Onko vinkkejä mitä autosta kannattaisi tarkistaa? Yritin selvittää foorumeilta näiden ruostepaikkoja, mutta ilmeisesti ainakaan samanlaista helmojen disintegraatiota kuin NBssä ei NCssä ole tavattu?
Otsikko: Vs: Miata kesäksi
Kirjoitti: akir0 - 15.04.15 - klo:07:50
Onko vinkkejä mitä autosta kannattaisi tarkistaa? Yritin selvittää foorumeilta näiden ruostepaikkoja, mutta ilmeisesti ainakaan samanlaista helmojen disintegraatiota kuin NBssä ei NCssä ole tavattu?

Jos kyseessä on Roadster Coupe niin katsoisin katon maalipinnan tarkasti. Omassani katon mekanismi oli naarmuttanut sen.