Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: pt78 - 28.04.16 - klo:10:47

Otsikko: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 28.04.16 - klo:10:47
Moi,

Ei tullut eilen leimaa 5kk seisonnan jälkeen mäxälle. Lämpimässä ja kuivassa tallissa ollut.
Tosin vanteet irti ja erilaisia spray tuotteita saattanut osua jarrulevyille whistle

Etujarrut oli ihan ok 1,5kN ja 1,5kN eli 0%

Takana taas oli 1,1kN ja 1,6kN. Eli koneen mukaan 31% eroa. Max sallittu ero siis 30%.
Kysymys kuuluu auttaisiko parin päivän kova ajo ja jarrutelu tuohon. Vai pitääkö alkaa satulaa purkamaan
ja jumia etsimään ???


Käsijarrun kanssa vähän samaa oiretta. 0,7kN ja 1,4kN
Tosin se meni läpi koska ero max 70%

2015 katsastuksessa edelisen talviseisokin jälkeen eroa taas oli vain 6%. Takajarrupalat on vaihdettu 2014.

Kyllähän tuo vähän tuntuu oikealle vetelevän kun kovaa jarruttaa. Eli sinäänsä ihan ok tuomio.
harmittaa vaan tuo 1% dunno

Auto on ´98 NB 1.6.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Zuissi - 28.04.16 - klo:10:51
Ei muuta kuin sylkkyä käteen takavasemmalta ja herkistelemään mäntää. Vähän jumittuneelta männältä kuulostaisi.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 28.04.16 - klo:12:28
ok.
hommaan pitänee varautua uudella tiivistesarjalla ja DOT4 putelilla ja ilmaus avustajalla.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Zuissi - 28.04.16 - klo:13:21
ok.
hommaan pitänee varautua uudella tiivistesarjalla ja DOT4 putelilla ja ilmaus avustajalla.

Juuri näin  biggthumpup.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 04.05.16 - klo:08:08
Itse asiassa pari ruiskausta CRC penetration oilia jarrumännän juureen, yksi rikki asti runnottu bilteman jarrumäntäpuristustyökalu ja parin kilsan rundi armottomien jarrutusten kanssa auttoi siihen että katsastussedän mittalaite näytti enää 13% eroa  :bansku

Ens talvena seisonnan aikana sitten jarrut palasiksi. Nyt vaan (kovaa) ajoa auringossa  638
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: [Ode] - 04.05.16 - klo:08:24
Ööh.. Tiesit kai ettei noita jarrumäntiä puristeta sisään vaan siellä yhden pultin alla on kuusiokoloruuvi jota pyörittelemällä mäntä palautuu satulaan?
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: wagner - 04.05.16 - klo:09:52
https://www.youtube.com/watch?v=YW9W7AN3G14
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Make - 04.05.16 - klo:10:11
 bowrofl
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Vuti - 04.05.16 - klo:10:51
Ja CRC tunnetusti ei ole parasta ainetta jarrukumeille, joten voi olla, että tulee jarruremppa ennen talvea ajankohtaiseksi :)
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 04.05.16 - klo:13:13
Juu. Tuo kässärin säätöruuvi on tuttu jarrupalojen vaihdon yhteydestä. Mutta ei se mäntä silti liikkunut oikeen mihinkään niinkuin ois pitänyt. Kyllä se piti pari vuotta sittwnkin ruuvin löysäämisen jälkeen painaa puristimella sisään???

Tuo CRC litkun kumiepäystävällisyys tuli nyt puun takaa. Toivotaan että ei ala ennen syksyä kumit vuotamaan.

Mutta mutta, mielummin noin päin kun että auto ois pukeilla näillä keleillä  :driving

Hyvä video.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 27.05.16 - klo:21:45
Muuten broidin kanssa tehtiin sen mäxään jarruremppaa viime vkl. Uudet jarrulevyt ja palat joka nurkkaan.
Tai se teki. Minä lähinnä kattelin tälläkertaa vierestä ja ojentelin työkaluja.

Etupäässä ei mitään ongelmaa. Mutta takana ei männät enää liikkuneet mihinkään niillä leveyksillä mitä uudet palikat vaati. Saatiin kyllä murjottua isolla ruuvipuristimella männät lopulta riittävästä sisään kun säätöruuvilla tehtiin ensin liike mahdolliseksi. Mutta toinen puoli heitti käytännössä liinat kiinnl pohjaan. Ei jaksanut/pystyny mäntä palautua tarvittavaa milliä paria.

Tähän hommaan löytyi ratkaisua 1200 vesihiomapaparista. Painettiin männät niin ulos kun ne tuli. Ja koko näkyvävä alue männästä suojakumia sisään painaen hinkattiin puhtaaksi.
Tämän tempun jälkeen kun säätöruuvi hilattiin toiseen laitaan, niin puristimella meni männät pohjaan asti käytännössä vain kahdella sormella vääntäen. Männät liikkui ja palautui "kuin uudet". Kässärin säädöt ruuveista kohdilleen ja se oli siinä.

Tarinan opetus siis, että jarruja ei tarvitse välttämättä purkaa atomeiksi, jos haluaa männistä töhnät pois  :driving

Saa tyrmätä tämän metodin tai kommentoida...
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 21.02.17 - klo:22:19
No niin, nyt on viime kevään uhkaus toteuttu ja jarrujen täysremppa työn alla.

- kaikki neljä nurkaa purettu atomeiksi
- satulat hiekkapuhallettu, peitattu fosforihapolla ja maalattu
- kaikki liukutapit putsattu ja kevyesti vesihiottu sileksi.
- uudet litkut, tiivisteet, suojakumit, männät, nipat, tilpehöörit, jarrukiekot ja palat odottaa asennusta.

Ja kun syvällä takasatuloihin pohjalla olevista lukkorenkaista selvitin viimein ebay:n  erikoispihdeillä, niin seuraava haaste liittyy niihin takapään mäntien sisällä oleviin kässärin säätömekanismeihin. Uusien mäntien mukana niitä ei tietenkään tullut, vaan ne pitäisi ottaan vanhoista irti ja uusiokäyttöön. Olen nyt selaillut nettiä pari iltaa, mutta ei löydy vastausta miten tuo "ulosveto" tehdään. Siellä on helvetin jäykkä C-rengas sisällä, jota ei saa millään löysättyä. Vetääkkään ei pysty oikein mistään kun koko mekanismi joustaa. Onko kellekään tuttu operaatio tuon takamäntien vaihto. Miten lähtee se mekanismi niistä ulos???

Täältä muuten aikasta edullisesti jarruosia. Ainakin tiivistesarjat irtoo noin reilulla kympillä per nurkka mäxään, vs. esim. MX5partsin 30e: https://brakeparts.co.uk

 
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 21.02.17 - klo:22:42
https://www.miata.net/garage/ebrake/index.html

Tarkoitan siis tuon linkin takaa kohdassa "Figure M" ja siitä
eteenpäin näkyviä kilkkeitä. Tuo kaveri vain sano että "I used puller". Mutta tuosta ei ihan avaudu minkälaisella ulosvetäjällä ja miten operaatio hoitui   :nuts

Ei sitä mekamismia tosiaan noin atomeiks tarttis purkaa. Kunham vähän putsailis ja rasvailis ja napsauttain sit uuteen mäntään...
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Make - 21.02.17 - klo:22:50
Mä olen pari kertaa purkanut mutta aikaa jo yli viis vuotta kun viimeksi mutta mutta muistaakseni mäntä oli mulla ihan alumiinipalikoiden välissä ruuvipenkissä kiinni ja vedin sisuskalut vaan ulos.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: hrnt - 21.02.17 - klo:23:17
Hitto kun en mäkään muista, mä ton operaation tein vuos tai pari sitte, ja jostain youtube videosta mä katoin ratkasun kaikkiin ongelmakohtiin. Jotkut tollaset -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/763237/Lukkorengaspihdit-12-in-1-PROFF (http://www.motonet.fi/fi/tuote/763237/Lukkorengaspihdit-12-in-1-PROFF) kävin sillon ostamassa motonetistä ja niillä + mitä nyt tallista löyty niin hommasta selvisin.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Una - 22.02.17 - klo:06:34
Kyl mä ainakin löysin ohjeet netistä melkeenpä heti.

Suunnilleen näin: Etsi sopiva pultti tai käytä sitä siinä ollutta säätöpulttia, kierrä se tuohon säätömekanismin kierteille, kiinnitä mäntä ruuvipenkkiin ja kierrä se pulttia apuna käyttäen irti. Sitä lukkosokkaa ei tarvii avata.

Vaihtoehtoisesti jos löytyy joku toinen pultti kuin se alkuperäinen niin siitä voi myös vetää pihdeillä/lyödä pultin päähän altapäin että saa sen irtoamaan.

Lainaus
To get the thing out, thread a suitable metric bolt into the adjuster. Clamp the piston in your vise with soft jaws and/or rag. Hold the head of the bolt with a pair of vise grips and tap the vise grips with a hammer.

Make sure the c-clip is not mangled. Reassemble the adjuster core and press it in. This time use a appropriate sized socket so you're pressing on the toothed wheel instead of the center.

Lainaus
Tom, your refering as to how to get the auto adjuster out of the piston. Not how to how to remove the circlip from the head of the adjuster bolt.

It also caused me some head scratching, in the end i held the edge of the piston in mole grips, just the part that doesn't need to seal ofc.Then clamped the whole lot into a vice so the caliper body was against the vice, then carefully used the adjuster (4mm) as a puller to pull the auto adjuster out of the psiton.

Once out you can see it's the large c clip (no ta circlip) that uses friction/pressure to hold the adjuster in the piston body, as mentioned i suspect any sort of puller would do this just as well and not have the risk of stripping the splines on the adjuster. Though i must say it never felt as though they would on mine.

You may see what i mean on the pictures below.

https://plus.google.com/photos/110065684597189232167/albums/5860317969918780897 (https://plus.google.com/photos/110065684597189232167/albums/5860317969918780897)
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 24.02.17 - klo:17:56
Kovin helpolta kuullostaa noissa ohjeissa toi homma.
Totuus oli hieman toinen. Mekanismit oli todella jumissa tuolla mäntien sisällä !!!

Mutta itsetehty ulosvetäjä hoiti lopulta homman.
 Pari isoa prikkaa ja 3xM8 pulttia tyyppinen viritys. Ja keskellä se orkkis säätöruuvi. Siinä on niin spesiaali jengat että toivoakaan käyttää mitään muuta.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 17.05.17 - klo:16:04
Moi,

tosiaan, aika perusteellisesti jarrurempatulla autolla on nyt tullut ajeltua pari...kolme viikkoa. Katsastuksesta meni läpi heittämällä. Jarruvoimat oli kunnossa ja balansissa.

Mutta, joku ihme "pykällys" nyt polkimessa vielä on. Kun jarrua painaa kevyesti hidastus mielessä, niin jarrut nappaa kevyesti ensin kiinni, mutta sitten
poljinliikkeen jatkuessa jarrut katoaa parin...kolmen sentin polkimen matkalle taas napatakseen kunnolla taas uudestaan kiinni pohjassa.

Tämä ilmiö häviää hetkeksi jos jarruihin polkee painetta usemman kerran, mutta tietty palaa jos vähänkin matkaa ajaa ilman jarrupolkimeen koskemista.
Ilmausta tehtiin kylllä ihan huolella ja oikeaoppisessa järjestyksessä kulma kerrallaan. varman 1L puskettiin uutta litkua systeemin läpi.

Mikä voi olla pielessä?

-pt78
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Zuissi - 17.05.17 - klo:18:01
Moi,

tosiaan, aika perusteellisesti jarrurempatulla autolla on nyt tullut ajeltua pari...kolme viikkoa. Katsastuksesta meni läpi heittämällä. Jarruvoimat oli kunnossa ja balansissa.

Mutta, joku ihme "pykällys" nyt polkimessa vielä on. Kun jarrua painaa kevyesti hidastus mielessä, niin jarrut nappaa kevyesti ensin kiinni, mutta sitten
poljinliikkeen jatkuessa jarrut katoaa parin...kolmen sentin polkimen matkalle taas napatakseen kunnolla taas uudestaan kiinni pohjassa.

Tämä ilmiö häviää hetkeksi jos jarruihin polkee painetta usemman kerran, mutta tietty palaa jos vähänkin matkaa ajaa ilman jarrupolkimeen koskemista.
Ilmausta tehtiin kylllä ihan huolella ja oikeaoppisessa järjestyksessä kulma kerrallaan. varman 1L puskettiin uutta litkua systeemin läpi.

Mikä voi olla pielessä?

-pt78


Ilmaa vielä tai sitten pääsylinterissä falskausta.
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Make - 17.05.17 - klo:19:09
Ei voi olla kuin ilmaa jos ei aijemmin vikaa ole ollut. Jos taas jarrunesteet vaihdettu juuri tuon ilmenemisen takia niin pääsylinterin toisessa männän tiivisteessä kolo...
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Una - 17.05.17 - klo:19:43
Jonkun satulan kannake irti tai jotain?
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 18.05.17 - klo:09:25
Satuloitten päässä kaikki on niin tikissä kuin olla ja voi.
Jarrulevyjen  keskiöiden maalauksesta jääneet maali knöllit kitkapinnoilla on nekin jopa takaakin hiotunut jo pois.

Aloin itsekkin epäilemään tota pääsylkkyä. Voiko olla nii että uusi litku on sen verran juoksevampaa, että alkoi paikat pääsylinterin sisällä falskaamaan?

-pt78
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: Lauri - 18.05.17 - klo:11:54
Vaihdoiteko letkut rempan yhteydessä? Joskus sisältä rikkoontunutletku aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia mm.ei ilmaannu kunnolla
Otsikko: Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
Kirjoitti: pt78 - 18.05.17 - klo:20:18
Teräspunokset oli jossain kohti mielessä. Jopa red stuff palat.
Mutta sit tuli budjetti vastaa.

Letkut on samat vanhat orkkikset. Jotka tuli kyllä rempan aikana puristettua aika rajusti lyttyyn "siihen hommaan tarkoittuilla" puristimilla. Niitä sai tosissaan puristella sit takas muotoonsa lopuksi eri suunnista.

Jotenkin aloin sittenkin pääsylinterin falskaamista jättämään nyt kuitenkin pois laskuista, koska paineet ei kyllä häviä mihinkään kun painaa pedaalin kunnolla pohjaan asti.

-pt78