Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: saksalainen - 02.09.16 - klo:10:31

Otsikko: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 02.09.16 - klo:10:31
Terve!

Olin tänään näyttämässä 05 NC:täni katsastuksessa. Katsastusmies huomasi, että toinen etujarru laahaa, pyörä ei pyöri vapaasti niin kuin pitäisi. Ajettuani pois, noin 15 kilsan matkan jälkeen ko. pyörän jarru ja vanne olivat tulikuumia. Ongelmaa siis on. Jarrupalojen vaihtokin olisi ajankohtainen, eli nyt kaipaisin vähän mielipiteitä:

1. Kannattaako alle laittaa jotain muuta kuin Mazdan alkuperäispaloja? Rata-ajoa en harrasta, eli lähtökohtaisesti ajattelin mennä ihan perus-alkuperäispaloilla.
2. Kannattaako teettää ihan merkkihuollossa? Minulle annettiin Deltalla hinta-arvio 300e (sis. osat ja työt), tuntuu kalliilta pelkistä etujarrupalojen vaihdosta (laahauksesta ei vielä ollut tietoa kun arvion sain)
3. Auto oli just huollossa Deltalla pari viikkoa sitten. Silloin vaihdettiin jarrunesteet! Eikö jarrujen laahausta olisi silloin pitänyt huomata? Vai voiko laahaus jopa johtua nesteiden vaihdosta (huono ilmaus, yms.?)

Syysterveisin
saksalainen
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Kari - 02.09.16 - klo:11:23
Alkuperäispalat ovat varmasti hyvä valinta tuohon käyttöön jos hinta ei hirvitä. Vaihto pitäisi sujua millä vaan pajalla, enemmänkin se on kiinni motivaatiosta kuin Mazda-erikoisosaamisesta (jota tuskin tässä hommassa tarvitaan).

Laahaamista ei huomaa jos rengasta ei vaivaudu edes pyöräyttämään. Se, niinkuin mikään muukaan palojen rassaus ei ole välttämätön vaihe nesteenvaihdossa :) En myöskään keksi miten vastikään tehdyn jarrunesteen vaihdon voisi tyriä niin että jarru alkaisi laahaamaan. Todennäköisesti siellä joko joku kanittaa mekaanisesti tai jarruletku on turvonnut umpeen.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Lauri - 02.09.16 - klo:13:09
Ferodon Premier etujarrupalojen ovh.hinta tukkurilla (Koivunen) näyttäisi olevan 99€ /sarja ja ovat vähintään yhtä hyvät kuin originaalit.
pn: FDB1893 jos katsoin oikein.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 02.09.16 - klo:15:14
Onko jotain mitä voin itse tehdä asian selvittelemiseksi? Auto tunkilla ylös, pukki alle ja rengas irti. Sitten loppuukin suunnitelma :D

Vähän tekisi mieli itse selvitellä jos merkkihuollossa eivät löydä huollon yhteydessä (tehty 200km sitten) edes laahaavaa jarrua. Ei vakuuta.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Tem - 02.09.16 - klo:16:08
Yleisohjeena suosittelen välttämään merkkihuoltoa ja hakemaan hyvän paikan, missä on osaava kaveri. Tulee vaan keskimäärin parempaa jälkeä, ku hommat tehdään ajatuksella ja tekijä tietää, että työn jälki ratkasee tuleeko asiakas jatkossakin. Merkkihuolloissa kuitenkin duunarit vaihtuu, eikä niitten tekemisistä oo mitään tietoa, vaikka teoriassa ois mitä laatusertiä seinällä. :)



Suht. helppo noita jumeja on itekin aukoa, jos vaan on halua opetella. Suurempi kysymys siis lienee se, että onko ja miten paljon?
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 02.09.16 - klo:17:09
Kyllä minulle joku hyvä ei-merkkihuolto kelpaisi. Onko siihen foorumilaisilla ehdotuksia? Espoosta mieluiten.

Mitä opettelemiseen tulee, niin kyllä jotain perustöitä voisi olla hyvä osatakin. Ksymys on vaan, että mistä lähtee liikkeelle.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Simppa - 02.09.16 - klo:18:53
Pari juttua:

Merkkihuolto käyttää myös Suomen mazdan hinnoittelemia merkkiosia, jotka saattaa olla jopa kolme kertaa kalliimpia kuin SAMAT mazdan oem-osat esim. Mx5parts.co.uk:sta. Samasta paikasta saa myös tarvikeosia kattavasti. Aika tilauksesta siihen että ovat kotiovella on yleensä noin viikko.

Eli etsi joku muu hyvä paikka, johon voit myös itse tarvittaessa viedä osat.

Jarrujen laahaus on yks vittumaisimmista ongelmista, koska matkanteko voi pahimmillaan loppua siihen yllättävästi. Ja toisaalta se on melko yleinen...

Itsekin sitä voi koittaa irroittamalla satulan ja painamalla (esim puristimella) mäntää sisään ja pumppaamalla polkimella ulospäin (varo ettei tule liikaa ja mäntä irtoa). Männän ulkopinnat voi myös olla rosoiset ja niitä voi koittaa hioa. Samoin tiivisteet vaihtaa. Kaikki tämä saattaa auttaa tai sitten olla vain tekohengitystä.

Jos et ole ihan varma, mitä tehdä, niin paras viedä auto pajalle. Jos itse irroitat satulan, pumppaat mäntää ulos, etkä saa sitä sisään, niin satulaa ei saa paikaleen eikä autolla voi ajaa. Itselläni kävi näin uimahallin parkkiksella sunnuntaina...
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 04.09.16 - klo:09:20
Kiitos paljon tähänastisista vinkeistä!

Kattelin mx5partsin valikoimaa ja "uuden" jarrusatulan (reconditioned) sais satasella, Mazdan jarrupalat 150 eurolla. Noilla osilla jossain pajalla asennettuna ongelman pitäisi melko todennäköisesti poistua? Melkein harkitsen noiden osien viemistä jollekin pajalle, sen sijaan, että kalliilla suomalaisella työllä tutkitaan ja todetaan, että satula pitää vaihtaa. Jos ei noilla korjaannu, niin kyseessä lienee Karin mainitsema "jarruletkun turpoaminen" johon törmäsin myös englanninkielisillä foorumeilla?

Seuraavaksi ihmetytti jarrupalojen hintaerot. Mazdan omat maksaa 150, halvimmat aftermarket palat 20, ja siinä näiden välissä EBC:n green, yellow ja redstuff palat (80e luokka). Kuvauksen perusteella redstuffit olisivat "peruskäyttöön" ilman rata-ajoa oikeat, mutta tiedä sitten. Onko täällä kukaan esim. noita redstuffeja kokeillut, tai jopa 20-30e hintaluokan paloja? Mielelläni maksan 150e Mazdan paloista jos se on perusteltua, mutta jos ei, niin laitan rahat mielelläni muuhunkin :)
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 04.09.16 - klo:09:35
Vastaan vielä omaan viestiini, että kuvauksen mukaan 30€ hintaiset EBCn Ultimaxit vastaisivat "täydellisesti" (mitä ikinä tarkoittaakaan) alkuperäisiä paloja. Noin 150e:llä sais uudet/reconditioned osat, työt jossain pajalla päälle (ehdotuksia otetaan vastaan). Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta kun merkkihuolto ois veloittamassa 300 pelkistä paloista ja vaihdosta. Missaanko jotain tosi oleellista?
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Sami - 04.09.16 - klo:09:40
monet ajavat/ovat ajaneet ebc:n paloilla ja käsittääkseni katukäytössä niistä on ollut vain hyviä kokemuksia. Paremmat jarrut (http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=58.0) topicissa asiasta lisää. Itselläni oli NBFL:ssä Yellowstuffit ja niitä suosittelisin myös sinulle, vaikka et rataa ajaisikaan. ei pidä ääniä, toimii kylmänäkin, pitää kadulla enemmän kuin hyvin ja jos innostut radalle lähtemään tai ajelet ajoittain mutkapätkiä vähän rivakammin, niin ei lopu pito lämpimänäkään.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Una - 04.09.16 - klo:09:49
EBC:n paloja voi tosiaan suositella katukäyttöön ihan varauksetta.

Alkuperäisosissa maksat lähinnä siitä että saat ne Mazdan logolla olevassa laatikossa. Toki tehdas on aikanaan asettanut alkuperäispalalle on tiukkoja vaatimuksia mm. pölyämisen, keston, laadun, äänettömyyden, tuntuman ym seikkojen osalta.

Uusilla satuloilla ratkeaa tuo laahausongelma 99% varmuudella. Tuskin vielä tuon ikäisessä NC:ssä mitään jarruletkuongelmaa on jos letkujen laatu on vähänkään samanlainen kun NA/NB-malleissa.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Ikämies - 04.09.16 - klo:11:55
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Samppooni - 04.09.16 - klo:16:08
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.

Komppaan, Ultimaxit olivat äärimmäisen äänekkäät. Nyt EBCn RedStuffit, ovat hiljaiset ja ilmeisesti vähiten pölyävät EBCn valmistavat palat. Tuntuma ja pito tuntuu riittävän kadulle. Rata-ajosta ei kokemusta. Mamasanilta sai muistaakseni samaan hintaan kuin briteistä, eli ehkä pelkästään paloja tilatessa ei kannata olla tukematta kotimaista liikettä.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Zuissi - 04.09.16 - klo:17:10
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.

Komppaan, Ultimaxit olivat äärimmäisen äänekkäät. Nyt EBCn RedStuffit, ovat hiljaiset ja ilmeisesti vähiten pölyävät EBCn valmistavat palat. Tuntuma ja pito tuntuu riittävän kadulle. Rata-ajosta ei kokemusta. Mamasanilta sai muistaakseni samaan hintaan kuin briteistä, eli ehkä pelkästään paloja tilatessa ei kannata olla tukematta kotimaista liikettä.

En komppaa, toki eri auto jossa itsellä Ultimaxit. Mulla on EP3 typerässä ne ja parhaat vakiopalat jolla ikinä jarrutellu eikä kitise. Vissiin vähän levyistä ja satuloista kiinni tai valmistuserästä..
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 04.09.16 - klo:20:06
Googlettelin vähän ja lueskelin "Paremmat jarrut" ketjua... Asiahan ei ilmeisesti ole todellakaan yksiselitteinen. Jos nyt oikein tulkitsen, niin redstuffit kuluu hitaasti, mutta kuluttaa vaataavasti levyjä enemmän. Yellowstuffit pölyttää, kuluu nopeammin mutta jarruttaa hyvin. Greenstuffit taas on kalliita siihen nähden mitä tarjoavat. Ultimaxitkin ilmeisesti pysäyttää auton... Tämä siis oma yhteenvetoni, tosin mielipiteitä löytyi joka tuotteesta suuntaan ja toiseenkin. Ultimaxit saisi mamasanilta reilulla kolmellakympillä ja jarrusatulan löysin fixukselta 130€ (http://www.fixusnet.fi/fin/client/view/599022/0). Onko noista Budweg satuloista kokemuksia?

Sitten tarvis vielä sen liikkeen joka suostuu näitä asentamaan. Onko siihen ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Lauri - 04.09.16 - klo:20:33
Ollaan töissä aseneltu noita budwegin satuloita (muihin autoihin) eikä ole ainakaan ollut pahaa sanottavaa laadusta, kannattaa kysyä Fixukselta satulaa ostaessa niitä Ferodon palojakin saattaa saada sopivalla pakettihinnalla ja ne on aina toiminut hyvin niissä autoissa mihin ollaan asennettu muun muassa omaan mäxään laitoin moiset aikoinaan ja olin tyytyväinen ja nyt sellaset on R53 GPssä ja hyvin toimii siinäkin, ei ne mitään ratapaloja ole mut sellaisia et vissiin etsinytkään.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Tem - 04.09.16 - klo:20:56
ilmeisesti pysäyttää auton...

Mulla on NB:ssä Motonetin levyt ja palat, mallia halvimmat. Niilläkin pysähtyy laittomista vauhdeista sen mitä R888 tarjoaa pitoa, eli absin ruksutukseks menee. En oikein osaa kadulle kaivata parempaa, ratavehkeet toki erikseen.

Niin huonoja jarruosia ei varmaan löydykään, etteikö auto niillä pysähtyis. Jopa jarrupalan muotoon leikatulla vanerilla on sen vertaa pysäytysvoimaa, että saa hyvin siirrettyä autoa liikenteen tahtiin. giggle
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 05.09.16 - klo:18:28
Jopa jarrupalan muotoon leikatulla vanerilla on sen vertaa pysäytysvoimaa, että saa hyvin siirrettyä autoa liikenteen tahtiin. giggle
Kuulostaa ekoteolta bowrofl itseäni vähän hirvittäis, että vaneri syttyy tuleen punaisiin valoihin jarruttaessa  :ohnoes

Homma on edennyt nyt sillain, että löysin pajan joka asentaa minun tuomat palat alle (tarjosivat Mazdan alkuperäisiä 160€ hintaan, mutta asentavat myös tuotuja osia), ja tekee satulan herkistyksen. Paloiksi ajattelin hakea/tilata mamasanilta greenstuffit (pienen vatvomisen jälkeen ajattelin kokeilla nyt näitä). Koko lysti kustantanee näin yhteensä vieläkin satasen vähemmän kun marmoritiskin tarjous pelkästä jarrupalavaihdosta. Ja jos herkistäminen ei riitä/auta, niin voin katella uutta satulaa.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: Simppa - 05.09.16 - klo:18:59
Green stuffit on hyvä valinta katuajeluun.
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 05.09.16 - klo:19:25
Green stuffit on hyvä valinta katuajeluun.

Näin minäkin päättelin, eri foorumeja lueskeltuani, ettei ne nyt ainakaan täysin väärä valinta ole :)

Riittääkö pajalle muuten pelkät palat asennusta varten? Mazdan alkuperäissarjan mukana tulee kasa härpäkkeitä joiden tarkoitusta en tunne. Pitääkö ostaa jotain muutakin kuin mitä greenstuff paketista löytyy? Kitinäpeltejä on ainakin mainittu tässäkin ketjussa (?)
Otsikko: Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
Kirjoitti: saksalainen - 27.09.16 - klo:16:19
Jos jotain kiinnostaa miten tää tarina päättyy:

Jarrupalojen vaihdon ja satulan herkistyksen jälkeen laahaaminen väheni, mutta ei poistunut. Oikean etupyörän vanne on ajon jälkeen aina lämmin, jarrulevy on niin kuuma, ettei siihen voi koskea. Nyt menee sitten satula vaihtoon. Pajan kautta saan reconditioned satulan, eli uuteen alkuperäiseen verrattuna vähän edullisempi tapaus. Yhteenvetona voinee kuitenkin todeta, että arvioni, että ei kannata kauheasti suomalaisella työllä korjailla jos satasella saa uuden osan piti paikkansa, ja ois kannattanut suoraan hankkia osat ja vaihdattaa. Tulipahan nyt tehtyä näinpäin. Ensi kerralla ehkä fiksummin :)