Miata.fi

Yleinen => Yleinen MX-5 Keskustelualue => Aiheen aloitti: Lowmiata - 02.12.17 - klo:19:35

Otsikko: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Lowmiata - 02.12.17 - klo:19:35
Onkos täällä monta talvella ajajaa? Ja kuinka paljon talvisin ajatte?
Itse olen lähdössä suuntaansa 940km reissulle luumäeltä muonioon. Kesällä tuon saman reissun tein myös ja olikin aika mukavaa kuppipenkissä istua whistle
Katsotaan mitä mazda lapista talvella tykkää 638
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Una - 02.12.17 - klo:20:20
Hep. NBFL:llä mennään koko talvi. Joku vajaa kymmenen tuhatta kilsaa taitaa tulla talveksi laskettavien kuukausien aikana.

Kovakatto, lohkolämppäri, lukkoperä ja 165-leveet Hakka8:t on ihan asiallisia talvivarusteita. Jotain pientä led baria tuo vielä kaipais, tosin suurin osa ajosta on valaistuilla teillä.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: cossy81 - 02.12.17 - klo:20:34
oma tuli hommattua toissa syksynä ja on tullu ajettua ympäri vuoden. On aikasemminki ollu takaveto autoja mut kyl tää mx-5 on kohtuu vikura ajaa kevyen painon takia (vaikka on hyvät talvirenkaat)
pärjää talven mut jos vertaa esim sierraan tai bemuun niin helpommin menee perä sivulle.. hallittavuus on kaikenkaikkiaan hyvä
omassa lohkari ja kovakatto joka helpottaa talviajoa
Ja kilsoja tulee pikkasen reilu 10k per vuosi
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Lowmiata - 02.12.17 - klo:22:56
Mulla on kovakatto ja hyvät nastarenkaat(195/55R15). Letkulämmittimen asennan jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: AxelWal - 05.12.17 - klo:11:25
Hep taaltakin. Tulee ajeltua kun toinen auto kay tylsaksi. Alla halvimmat Nankangin kitkat mita kaupan hyllylta saa ja ihan ok on parjannyt. Ajelin hetken (1kk) avoimella peralla sydantalvella kunnes vaihdoin lukon, suoraansanoen avoimellakin parjasi ihan hyvin ja lukko vaihtui muista syista. Kovakatto loytyy myos mutta ilman sitakin olen todennut etta parjaa, pysyy lammot ihan hyvin hytissa.

Kilsoja tullut nyt parin vuoden omistuksen aikana liki 50k joista varmaan 5-10 talvella ajoa.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: puzle - 05.12.17 - klo:14:02
Mulla on NC ympärivuotisessa käytössä. Pehmeellä katolla mennään, ei ongelmia ainakaan viime talvena. Luistonesto on talvella välillä ihan mukava turvavaruste. Erittäin hauska talviautohan tuo on ja pieni kabiini lämpeää nopeasti ^-^
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Lowmiata - 06.12.17 - klo:14:56
 Saa nähdä mitä miata tykkää 24 asteen pakkasesta laughing-smiley-014
Kevyesti menee yli 900 kilsaa tuollakin autolla oli kesä tai talvi. Lukko, kovakatto ja hyvät renkaat niin hyvin pärjää
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Atte.V - 08.12.17 - klo:08:28
Turbo kannattaa laittaa, niin auto lämpenee huomattavasti nopeemmin talvella. Ite ajelin aikoinaan pari talvea ensin vapari mx:llä ja sitten pari talvea turbo mx:llä.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: peikonen - 08.12.17 - klo:10:35
Ajoin muutaman kerran talvella ('06 NC)....alla nastat ja autossa lohkolämppäri. Kangaskatto toimii hyvin eristeenä, ei autossa kylmä tullut vaikka penkinlämmittimet puuttuivat (joissakin NC malleissa ne on vakiona...). Hauska ajaa ja varmaan pärjää, mutta kevyenä autona tarjoaa hieman perää joten varovainen saa olla. Luistonesto toki hieman rauhoitti mieltä.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Marko - 08.12.17 - klo:17:48
Turbo kannattaa laittaa, niin auto lämpenee huomattavasti nopeemmin talvella. Ite ajelin aikoinaan pari talvea ensin vapari mx:llä ja sitten pari talvea turbo mx:llä.

Joo, just ton takia kannattaa turbottaa  ;D
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Atte.V - 08.12.17 - klo:20:43
Turbo kannattaa laittaa, niin auto lämpenee huomattavasti nopeemmin talvella. Ite ajelin aikoinaan pari talvea ensin vapari mx:llä ja sitten pari talvea turbo mx:llä.
Joo, just ton takia kannattaa turbottaa  ;D
Lähinnä sen takia, vaikka on siitä joskus muulloinkin iloa. ;D
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Lowmiata - 10.12.17 - klo:22:38
Hyvin tuollanen 1800km matka taittuu mx:llä. Kuppipenkeissä kun tottuu istumaan, niin helposti menee 400km yhdeltä istumalta. Lämpöä riitti ihan tarpeeks 24 asteen pakkasesta huolimatta. Onneks lähtöpäivän aamuna oli vaan aste pakkasta niin lähti käyntiinkin helposti.
Perän tarjoamisen hillitsemiseen laitoin 30kg hiekotushiekkaa takakonttiin ihan varmuuden vuoksi. Silti liukkaalla kelillä kiihdytyskaistoilla meinaa peräpäällä olla taipumus tulla vierelle. Onneks tuon osaa jo arvata ja vaihtaa isompaa vaihdetta ennen sitä.
Lapin tiet ole aina niin hirveen tasaisia näin talvisin, niin ta-technixin alusta oli melko kivirekimäinen siellä.

Pitkiä katseita saa kyllä aikaiseksi tuollanen auto pohjoisessa oli kesä tai talvi, mutta etenkin näin talvella biggthumpup.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Marko - 03.03.18 - klo:22:26
Onko kokemuksia levylukosta talviajossa? Auttaa liikkeelle lähtemisessä mutta tuleeko ongelmia liukkaalla kaasun nostoissa eli tuleeko spinnaus, kun on ns 1,5 way lukko?

Mulla on siis Kaazin 1,5 way lukko
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Samuli - 04.03.18 - klo:12:04
Ei, jos nostat kaasun nätisti, etkä nostele kaasua kesken mutkaa. Ja jos se lähtee poikittain niin sen lukon takia sitä on todella helppo viedä hallitussa luistossa. Mut sun turbo ei ole ensimmäisten joukossa jonka ottaisin talviajoon turbon luonteen takia, ite jättäisin väliin.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: hrnt - 04.03.18 - klo:14:05
Riippuu kanssa tosi paljon siitä lukon asetuksesta, jos se on kasattu tiukimmalle, niin se ei paljoo kemppi lukosta eroo. Hauskaa se on, mutta voi olla pitkän päälle rasittavaa/stressaavaa ku aina mennään luisussa. Jos siis meinaa yhtään pidempää matkaa ajaa.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Marko - 04.03.18 - klo:16:23
Kiitos vastauksista.

Tilanne on se, että HSL päätti lakkauttaa Etelä/Länsi-Espoon bussilinjat Helsinkiin, kun metro valmistui. Työmatka kesti ennen reilun puoli tuntia / suunta ja nyt noin tunnin. Ja välillä reilusti pidempäänkin. Pakko on siis lopettaa julkisen liikenteen käyttö. MX lähtee ajoon, kun lumet lähtevät mutta haasteena on tosiaan seuraava talvi. Vaihtoehtoja olisi ajaa evolla mutta niiden hinnat ovat nousseet rajusti viime vuosina, joten en halua käyttää sitä talvella. Jäljelle jää kolmannen auton osto/vuokraus tai MX:llä ajaminen. Pelkäksi talvikaudeksi ei huvittaisi ostaa autoa, kun siitä on kuitenkin kuluja, vaivaa ja säilytysongelmia. Mieluummin laittaisin rahaa MX:ään kuin johonkin "halpaan" talviautoon.

MX:ssä on nykyään huomattavasti isompi ahdin, joten alakierroksilla / nätillä kaasunkäytöllä ei paljoa vaparista eroa. Pitää kuitenkin vielä miettiä asiaa. Onhan tässä ensi talveen asti aikaa.

Lukon asetuksista en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Marko - 06.03.18 - klo:20:38
Heittäkäähän ideoita, jos kuitenkin talveksi hankkisi auton ja myisi sen keväällä. Eli sellainen, joka on just katsastettu ja sen voi myydä keväällä ilman katsastuspaineita. Niin mikä olisi halpa talviauto /  1000 - 1500 euroa, ettei tule liikaa tappiota myydessä. Ja mielellään sellainen, joka pelittää talven ilman korjauksia
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: hrnt - 07.03.18 - klo:12:38
Sanoisin että tossa hintaluokassa ihan arpapeliä jotta tuleeko laitettavaa vai ei. Toisaalta kaveri on ajellu jo pidemmän aikaa ton hintasilla 406 pösöillä, autot on vaihtunu aina kun on sopivia, paremmin varusteltuja autoja tullu tarjolle. Omasta mielestä noi on ollu hämmästyttävän hyviä ja halpoja, mutta kai kun tuntee jonkun mallin hyvin, niin osaa kattoa ne hyvät sieltä paskojen seasta.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: VesCu - 07.03.18 - klo:12:54
Joku vanha Subaru Legacy. Neliveto ja pommin varma.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Una - 07.03.18 - klo:16:53
Heittäkäähän ideoita, jos kuitenkin talveksi hankkisi auton ja myisi sen keväällä. Eli sellainen, joka on just katsastettu ja sen voi myydä keväällä ilman katsastuspaineita. Niin mikä olisi halpa talviauto /  1000 - 1500 euroa, ettei tule liikaa tappiota myydessä. Ja mielellään sellainen, joka pelittää talven ilman korjauksia

Kaverin kanssa kuljettiin kouluaikoina varmaan 15 eri liftback-corollan kanssa kouluun yli 100km matka. Se aina osteli niitä 500 euron autoja, missä oli leima edessä, laitteli sen vähän mitä tarvii ja myi 1000-1500e:llä pois. Eihän tuommonen nyt toki mikään hirveä ajonautinto ole mutta yhdessäkään ei ilmenny ikinä mitään ongelmaa ajossa.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Freerider - 07.03.18 - klo:16:59
Joku vanha Subaru Legacy. Neliveto ja pommin varma.
+1. Ajoin puolitoista talvea tämmöisellä ja varma peli oli. Kairautuu käyntiin kovallakin pakkasella. Puhallin oli vähän tehoton mutta muuten mainio talvipeli.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Carlos - 07.03.18 - klo:17:43
Itse ajelin kriteerit täyttävällä saab ysitonnisella viime kesän. Isompia vikoja ei ollut ja kun leimasin sen niin sain enemmän kuin maksoin.  Oli hinta laatusuhteeltaan paras autoni ikinä ja tuohon hintaan ei parempaa kyytiä saa. Velipoika on pari vuotta ajellut citroen xsara picasso 1.6hdi:llä. Vähän joutu remonttia tekeen kun osti mutta sen jälkeen on ollut huolettomia kilometrejä. Hyvin lähtee kylmästäkin käymään.
Otsikko: Vs: Mx5 talviautona
Kirjoitti: Marko - 11.03.18 - klo:13:27
Kiitos, pitää vielä miettiä, että ajanko miatalla talvellakin. Pari pikkuautovaihtoa näyttää olevan lisäksi, joiden luotettavuutta kehutaan: toytota yaris ja huyndai getz. Jälkimmäisessä ei tarvitse jakohihnaakaan vaihtaa, kun on ketjulla. Tärkeintä talvipurkissa olisi tosiaan luotettavuus ja alhaiset kulut. Voi olla, olisi parempi säästää miataa ja ruostuttaa jotakin toista autoa.