Miata Club of Finland järjestää ratapäiviä yhteistyössä muiden autokerhojen kanssa. Alla olevat säännöt on hyväksytty kaikissa yhteistyökerhoissa
YHTEISRATAPÄIVIEN SÄÄNNÖT
YLEISTÄ
Ratapäivien sääntöjen tarkoituksena on luoda selkeät pelisäännöt ratapäiville ja varmistaa ratapäivien turvallisuus.
Ratapäivien säännöt täydentävät käytettävien moottoriratojen sääntöjä mutta eivät kumoa tai muuta niitä. Ratahenkilökunnan ohjeita ja määräyksiä on aina noudettava.
OSALLISTUMISOIKEUS
Osallistumisoikeus on yhteistyökerhojen jäsenillä (Ford Mustang Club, Opel Club, Mitsubishi Club, Sportpug, Toyota Club, Subaru Club, Miata Club, Nissan Club) Ulkopuolisten osallistuminen on sallittua järjestäjän luvalla ratamaksulla 50€.
Autossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Kuljettajalla tulee olla voimassaoleva ajokortti.
Auton on oltava liikennekelpoinen jarrujen, jarruvalojen ja ohjauslaitteiden osalta. Autosta ei saa vuotaa öljyä tai muita nesteitä
Mikäli ajat slikseillä, pyydä ratapäivään osallistumiseen lupa kerhosi yhteisratapäivien yhteyshenkilöltä.
Moottoripyörillä ja muilla kaksipyöräisillä ajoneuvoilla ajaminen ratapäivillä on kielletty
Promilleraja on 0.00‰ kuljettajilla sekä matkustajilla.
ENNEN RADALLE MENEMISTÄ
Ennen kuin radalle saa mennä, osallistujan on suoritettava seuraavat asiat:
1. osallistuttava kuljettajakokoukseen
2. suoritettava ratamaksu
3. allekirjoitettava vastuuvapautuslomake
4. Osallistuttava auton tarkastukseen (katsastus + mahdollinen melumittaus)
5. saatava järjestäjältä lupa radalle menemiseen. Tämän merkiksi on kiinnitettävä erikseen jaettava tarra tuulilasiin
Ajanotto on kielletty, koska AKK:n säännöt kieltävät tämän
TURVALLISUUS
Rata-ajoon osallistuva auto tai auton kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa muille rata-ajoon osallistujille.
Kypärän käyttö ratapäivillä on pakollista. Kypärän ei tarvitse olla hyväksytty eli esim. mopokypärä käy
Ratapäivillä ei käytetä lähettäjää, vaan jokainen kuljettaja vastaa itse siitä, että siirtyy radalle turvallisesti.
VASTUU
Jokainen osallistuja ajaa moottoriradalla omalla vastuullaan.
Järjestävillä kerhoilla ei ole vakuutusta.
Tapahtuman järjestäjä ei ota vastuulleen korvausvelvollisuutta mistään aineellisesta vahingosta tai henkilövahingosta, joka tapahtuu osallistujalle tai kolmannelle osapuolelle osallistujan toimesta tapahtuman aikana.
Mahdollisessa kolaritilanteessa jokainen ratapäivään osallistuva kuljettaja vastaa oman ajoneuvonsa vaurioiden korjaamisesta riippumatta siitä onko hän mielestään ollut syyllinen kolariin tai ei.
Mikäli ratapäivään osallistuva kuljettaja tai kuljettajan ajoneuvo aiheuttaa vaurioita radalle (esim. rengasvallin vauriot, radan puhdistustarve tms), kuljettaja on velvollinen korvaamaan vahingosta aiheutuvat kustannukset.
YLEISIÄ OHJEITA RATA-AJOON
Oman ajoneuvon tarkastukset ennen radalle siirtymistä: 1. Renkaat (paineet, kunto ja tyyppi)
2. Nesteet (öljyt ja jäähdytinnesteet)
3. Mahdolliset vuodot (joita ei saa olla)
4. Jarrut (ehjät levyt, paloissa tavaraa jäljellä ja jarrunesteet)
5. Auton yleiskunto
6. KYPÄRÄ MUKANA JA PÄÄSSÄ
7. Tyhjennä auton sisätilat ylimääräisestä tavarasta/romusta , myös takatavaratila on syytä tarkastaa huolellisesti.
8. Etuovien sivuikkunat/lasit kiinni/suljettuna ajon aikana
9. Ajovalot on pidettävä päällä, mikäli mahdollista
Omaa päätä saa käyttää, jos jotain hälyttävää on havaittavissa omassa tai jonkun muun autossa. Turvallisuus on kuitenkin ykkösasia radalla. Ilmoita havainnosta kuljettajalle itselleen.
Hyvä tapa ajaa radalla:
1. 1 kierros lämppäri + tutustuminen
2. 2-3 kierros -> Nopeammalla vauhdilla
3. 4-> kierros sillä vaudilla mikä tuntuu itselle hyvältä (tarkottaen sitä että on vielä hauskaa mutta kuitenkin hiukan haastavaa.. Ei sitä että hampaat irvessä ajeta..)
4. ennen poistumista radalta 1 hidas kierros (jarrujen jäähdyttely/koneen jäähdyttely/putkiston jäähdyttely)
5. parkkiin -> kone käynnissä -> EI KÄSIJARRUA -> konepelti auki ja tarkastaa että mitään suurempia vuotoja ei ole
6. käyttää autoa tovin parkissa että jäähtyy ja sen jälkeen moottorin sammutus
KÄYTTÄYTYMINEN AJORADALLA
Ensimmäiseksi kannattaa sisäistää se tosiasia, että radalla on aina joku sinua nopeampi. Vaikka kuinka omistaisit Mäkisen kädet ja Grönholmin jalat niin silti joku tulee perääsi roikkumaan ja odottamaan ohituspaikkaa. Tälläisissä tapauksissa on kohteliasta pistää vilkku tien laitaa kohti (esim. jos ajat vasenta reunaa niin vilkku vasemmalle) ja antaa tietä nopeammalle. Kuitenkin pitäen mielessä, että itse pitää samaa nopeutta ja ajolinjaa jotta takana tuleva osaa ennakoida tulevat liikkeesi. Jos taas olet itse ohittamassa hitaampaa autoa niin odota, että tulee tarpeeksi tilaa ja että hän huomaa sinun tulevan ohi. Kamikaze ohittelu aiheuttaa vaan vaaratilanteita ja ulosliputtamisia. Myös peilit ovat tarkoituksella asennettu autoon joten niitä käytetään myös radalla. Tämä helpoittaa etenkin takana olijaa pääsemään ohi kun edessä oleva huomaa hänet.
LIPPUMERKIT
Musta lippu - henkilökohtainen käsky lopettaa ajo ja laskea nopeutta (esim. autosta vuotaa nesteitä).
Punainen lippu - ratapäivä keskeytyy. Kaikki hidastavat ajonopeutta ja ajavat varikolle (esim. jokin auto on hyytynyt radalle).
VAARATILANTEET
Havaitsessasi vaaratilanteen on siitä heti ilmoitettava ratahenkilökunnalle ja muille kuljettajille. Hyvä tapa on hiljentää vauhtia ja pysähdy ja pistää hätävilkut päälle. Perässä tulevien on syytä hidastaa ja pysähtyä sillä tilanne radalla voi olla vakavakin.
Hätävilkut päällä olevasta autosta ei saa mennä ohi ellei toisin mainita ratahenkilökunnan toimesta.
Esimerkkejä vaaratilanteista: - Auto poikittain radalla
- Ratavaurio
- Öljyä/nestettä radalla
- Tulipalo
- Yhteentörmäys/kolari
Jos oma auto hyytyy radan varteen, niin sen korjaaminen / siirtäminen on kielletty, kunnes ajotapahtuma on keskeytetty.
Radalle hyytyneestä autosta on ilmoitettava ratapäivän järjestäjälle, joka keskeyttää ajotapahtuman.
Muista varovaisuus ajoneuvosta noustessasi, kun muut autot liikkuvat vielä. Toisinaan on parempi, ettei nouse ajoneuvosta radalle ennen kuin ratatoiminta on pysäytetty punaisella lipulla.
Vakavan onnettomuuden sattuessa ilmoitetaan asiasta välittömästi ratahenkilökunnalle puhelimitse tai radiolla. Mikäli havaitset jonkun toisen menevän auttamaan onnettomuuspaikalle niin aja suoraan varikolle ratahenkilökunnan luo ja ilmoita tilanteesta. Vakavaksi onnettomuudeksi voidaan luokitella kaato (katon kautta ympäri esim..) tai raju isku kaiteeseen, jossa on syytä epäillä henkilövahinkoja. Tulipalon sattuessa on heti ilmoitettava ratahenkilökunnalle asiasta ja mikäli autosta löytyy sammutin niin ensitöikseen on syytä mennä auttamaan tulipalossa, jotta vältyttäisiin lisävahingoilta.
Ratapäivän ajan varikolla on yksi ratavahti radalla, joka liputtaa tarvittaessa punaista tai mustaa lippua.
Sammutin on suositeltava lisävaruste.
SÄÄNTÖRIKKOMUKSET
Jokainen ratapäivään osallistuva kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan järjestäjän edustajalle havaitsemistaan sääntörikkomuksista.
Jos ratapäivään osallistuja rikkoo sääntöjä, häntä voidaan huomauttaa asiasta ja hänet voidaan poistaa ratapäivältä palauttamatta ajomaksua.
Summa summarum: Kommunikointi, kommunikointi, kommunikointi plus varovaisuus. Kerhon ratapäivät eivät ole kilpailu.