Kirjoittaja Aihe: Yks tarina tuontiautosta  (Luettu 4786 kertaa)

LocDog

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Yks tarina tuontiautosta
« : 26.12.10 - klo:02:02 »
Moi!

Toin 5.12.2010, 2007 käyttöönotetun Brilliant black Mazda MX-5 1.8 Roadster Coupen Saksasta. Ajettu 101000km. Auto tuli ihan ympärivuotiseen käyttöön, ei siis mikään lelu, kesähupi tai rata-auto. :)

Kustannuksista sen verran että matkoihin ei muuten kun olin työmatkalla, paluumatka Travemundesta Helsinkiin oli noin 250€. Hintaa kaaralla oli täkäläisessä puljussa 10750€. Hinnan sai tingittyä 10650€, johon sisälty kaikki paperityöt Saksassa, siirtokilvet ja uudet jarrupalat(kojelaudassa oli varoitusmerkki niiden kuluneisuudesta). Kotosuomessa nastarenkaat 460€, rekisteröintikatsastus 198€, siirtolupa 17€. 100tkm huolto+lohkolämmitin ja sisähaaroittimen asennus 860€. Autoveropäätöstä ei ole vielä tullut. Oletan että verot on alle 6000€, yli 5500€. Uskoisin, että kokonaiskustannukset kaikkineen (uudet kesärenkaat+vanteet pitäis hankkia) on noin 19000-19500€. Vastaava Suomesta ois ollu varmaan jotain alle 22000€ yli 20000€. En tiedä kannattiko, ei varmaan, mut ei ollu budjetissa tilaa Nettiauton tarjonnassa oleville, kun hinnat olivat reilusti yli 20000€. ...Ja oli vähä kiirusta töiden lomassa yrittää käydä auto-ostoksilla, joten tartuin aika helpolla ensimmäiseen. :D

Jännää oli, kun avaimet käteen&ulos liikkeestä -hetkellä myyjä ilmoitti ettei keskuslukitus toimi. Suomessa huollossa testasivat ja huomasivat että sulake puuttui. Laittoivat sulakkeen ja ovet alkoivatkin naksua kiinni/auki tms. Itse en ole vielä testannut vikaa, pitää tutkia. Toinen jännä juttu oli se, että se oli hankittu yksityisyrittäjän konkurssipesästä ja elektronisen huoltokirjan mukaan sille ei ollut tehty kuin käyttöönottohuolto. Jos öljyt on vaihdettu, ei siitä mitää leimaa missään ollut. Heillä ei siis ollut suoraan edelliseltä omistajalta edes suullista selvitystä autosta.

Auto on tosi kiva ajaa. Muutamia poikkeuksia Akir0:n autoon oli se, että vaihteisto tuntuu jotenkin löysältä, ei osu niin napakasti vaihde silmään ja tuntuu että joutuu pidemmän matkaa liikuttamaan keppiä. On siis aikalailla samanlainen kuin mikätahansa muu auto, jolla olen ajanut. Vaikka juuri siihen ZOOOOOOMZOOOOOMiin ihastuin. Toinen, viaksi kuvattava ominaisuus on se, että tyhjäkäynnillä kierrokset muuttuvat liikkuessa 400-1000 välillä, aina alle 500 mennessä valot himmenevät ja kone alkaa "sammua", mut nipin napin pysyy käynnissä. Eli kun auto esim. lipuu valoihin tultaessa. Paikallaan tyhjäkäynti tasaantuu siihen 800rpm kohdille. Nää oireet saattaa myös johtua pakkasesta. Huollossa eivät huomanneet, että olisiko polttoaineen/ilmansyötössä mitään falskausta.

Ei ole mitään kolhuja. Muutama naarmu. Ihan tyytyväinen olen, vaikka vikojan onkin. Saksassakin useimmat PRHT:t oli siinä 15000€ hujakoilla. Siellä kilometrit onneksi tiputtaa hintaa aika tuntuvasti. Saapi nähdä minkälainen pommi tuli hankittua.

« Viimeksi muokattu: 05.01.11 - klo:16:32 kirjoittanut LocDog »

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #1 : 26.12.10 - klo:09:28 »
Onnea vain uudelle autolle (ja vielä hauskalle sellaiselle)! :)

Pelkän rahallisen säästön lisäksi auton tuonnin puolesta puhuu se, että Saksassa on huomattavasti enemmän valikoimaa kuin suomessa. Eli vaikka hintaluokka olisi samalla tasolla, niin Saksan maalta saa todennäköisemmin sellaisen auton kun haluaa. Suomessa nettiautossa on yleensä parikymmentä autoa myynnissä koko mallisarjasta. Yritä siinä nyt sitten pistää kriteereitä varusteiden, tehojen, värin ja vuosimallin suhteen, kun pitäisi hintakin vielä natsata...
Don't charge. Super Turbocharge!

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #2 : 26.12.10 - klo:14:20 »
Tervetuloa Roadster Coupe -kerhoon. Pohdin hetken, että mitäs hemmettiä, missäs mun autoa on ajettu mutta taikasana lienee Vinha :)

Minkäslaiset talvirenkaat sulla tossa on alla?

LocDog

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #3 : 26.12.10 - klo:21:19 »
Tehovinhapa hyvinkin. :) Silloin elokuun alussa kun olitte ilmeisesti honeymoonilla ja sil ja mul oli synttärit hän tuli Kotkassa käymään. Testasin vähän, oli tosi kiva ajaa. Sul ei vissiin ihan perusvarusteilla ole se? Jotain alustanjäykistystä ja eibachin jousitukset kenties?

Ostin mitä ensimmäisessä liikkeessä oli Vuosaaressa, ei uskaltanut Suomessa ajella kesärenkailla. Tikkurilan Renkaasta irtos Goodyearin Ultragrip Extremet+asennus+tasapainotus 460€. Ne on 55-profiililla, alkuperäisiin 16" vanteisiin laitettuna. Vähän tuhdin näköiset, mut en oo keksiny mitään valittamista ajotuntumasta.

Kesälle olen miettinyt jotain 17" vanteita ja 215-225/40-45 renkaita. Pitäis kans tilata ne ns. alkuperäiset roiskeläpät mx5partsista. Sun autolla oli ainakin kiva ajaa, mitä renkaita sul on siinä, kesä/talvi?

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #4 : 27.12.10 - klo:09:39 »
Toinen, viaksi kuvattava ominaisuus on se, että tyhjäkäynnillä kierrokset muuttuvat liikkuessa 400-1000 välillä, aina alle 500 mennessä valot himmenevät ja kone alkaa "sammua", mut nipin napin pysyy käynnissä. Eli kun auto esim. lipuu valoihin tultaessa. Paikallaan tyhjäkäynti tasaantuu siihen 800rpm kohdille. Nää oireet saattaa myös johtua pakkasesta. Huollossa eivät huomanneet, että olisiko polttoaineen/ilmansyötössä mitään falskausta.


Tuo "ominaisuus" on mainittuna tuolla tyyppivikatopicissa NB´n kohdalla:

NB-malli (1998 - 2005)
-Tyhjäkäyntiongelmia, tyhjäkäynnin putoaminen pysähdyttäessä


Itsellä se on muutaman lyhyen jakson vaivannut syksyllä/keväällä pidemmän ajotauon jälkeen kylmillä keleillä mutta korjaantunut itsestään. Ei muuta kuin kovaa ajoa . . .

Ja tervetuloa joukkoon!

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #5 : 27.12.10 - klo:16:26 »
Mullon noi tehdasasenteiset Yokohamat alla (http://www.yokohamatire.com/tires_oe/advan_a11a.aspx) 205/50/16. Talvellahan mä en ajele, eli talvirenkaita ei oo. Noissa alkaa nyt olemaan pinta aika lopussa, etenkin radalla, joten ens kesäks jotain pitäs keksiä. Joko samat Yokohamat, tai sitten jotkut Toyot.

Muuten auto on vakio, mutta alle vaihdoin tehtaan "madallussarjan", eli Eibachit - http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/943 . Toi pudottaa sen 30 milliä ja terävöittää autoa tosi mukavasti, mutta ilman, että hampaat mukulakivelläkään putoaa suusta. Rengaskulmat oon säädättäny vuosittain huollon yhteydessä.

LocDog

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #6 : 05.01.11 - klo:16:38 »

Tuo "ominaisuus" on mainittuna tuolla tyyppivikatopicissa NB´n kohdalla:

NB-malli (1998 - 2005)
-Tyhjäkäyntiongelmia, tyhjäkäynnin putoaminen pysähdyttäessä


Itsellä se on muutaman lyhyen jakson vaivannut syksyllä/keväällä pidemmän ajotauon jälkeen kylmillä keleillä mutta korjaantunut itsestään. Ei muuta kuin kovaa ajoa . . .

Ja tervetuloa joukkoon!


Korjaantu sitten tässäkin menopelissä itsestään. Nyt viel pitäis tutkii keskuslukituksen toimimattomuus. Sulakkeen kun pykää paikalleen ja koittaa avata ovia napista, alkaa kojelaudalta ja ovista kuulua naks naks ääniä, mut mitään ei tapahdu. Tää nakutus vaimenee pikkuhiljaa. Ajattelin et jos avais ovipaneelit ja katsois mitä siellä tapahtuu. Ehkä sit kesemmäl kunnei oo hyvää autotallia/hallia missä tutkailla, pakkases säheltäes menee vaan hermot. :)

LocDog

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: Yks tarina tuontiautosta
« Vastaus #7 : 15.06.11 - klo:16:20 »
Laitamma vähän updatea..

Autoon on nyt asennettu Eibach Sports Springs -madallusjouset. Lootaan vaihdettu öljyt, en tiedä mitkä on ollut, mut nyt meni Redline MTL 1quark + Redline MT-90, tämän forumin suosittelemana. :) Nämä muutokset ei itsessään muuttanut ajokokemusta hirveästi, mutta tänään teetin nelipyöräsuuntauksen (+ilmastoinnin huolto..). NYT alkaa ajettavuus olla kohdallaan. Vaikka edelleen 17" vanteet 215-leveillä renkailla tuntuu hiukan turhan jäykältä ohjata.. kenties ns."sporttinen" ohjaustuntuma. :P
Akir0:n entiseen autoon verraten, en suosittelis laittaa 17" vanteita (taisit vika on Toyon renkaissa..). Hänen autollaan oli kivempi kurvailla.

Edessä vielä keskuslukituksen korjaus, menee ens keskiviikkona paikalliseen erikoisliikkeeseen korjattavaksi. Sitten ois vielä Heinäkuussa tuulilasin vaihto. Se kun kivasti risahti itsestään auton pesun jälkeen, auringon paahteessa. -Korjattu ja vaihdettu!
Oheessa ohjauskulmien säädöt. Vaikkakin olivat jo aiemmin sallituissa rajoissa, niissä oli kuitenkin säädettävää. Henkilö joka teki säädöt, kehui auton säädettävyyttä. Kuulemma ei kovin useissa autoissa voi tehdä niin monipuolisesti.

http://i1204.photobucket.com/albums/bb416/gully50/mx5_ohjauskulmat_locdog.jpg
« Viimeksi muokattu: 07.07.11 - klo:12:11 kirjoittanut LocDog »