Moi!
Toin 5.12.2010, 2007 käyttöönotetun Brilliant black Mazda MX-5 1.8 Roadster Coupen Saksasta. Ajettu 101000km. Auto tuli ihan ympärivuotiseen käyttöön, ei siis mikään lelu, kesähupi tai rata-auto.
Kustannuksista sen verran että matkoihin ei muuten kun olin työmatkalla, paluumatka Travemundesta Helsinkiin oli noin 250€. Hintaa kaaralla oli täkäläisessä puljussa 10750€. Hinnan sai tingittyä 10650€, johon sisälty kaikki paperityöt Saksassa, siirtokilvet ja uudet jarrupalat(kojelaudassa oli varoitusmerkki niiden kuluneisuudesta). Kotosuomessa nastarenkaat 460€, rekisteröintikatsastus 198€, siirtolupa 17€. 100tkm huolto+lohkolämmitin ja sisähaaroittimen asennus 860€. Autoveropäätöstä ei ole vielä tullut. Oletan että verot on alle 6000€, yli 5500€. Uskoisin, että kokonaiskustannukset kaikkineen (uudet kesärenkaat+vanteet pitäis hankkia) on noin 19000-19500€. Vastaava Suomesta ois ollu varmaan jotain alle 22000€ yli 20000€. En tiedä kannattiko, ei varmaan, mut ei ollu budjetissa tilaa Nettiauton tarjonnassa oleville, kun hinnat olivat reilusti yli 20000€. ...Ja oli vähä kiirusta töiden lomassa yrittää käydä auto-ostoksilla, joten tartuin aika helpolla ensimmäiseen.
Jännää oli, kun avaimet käteen&ulos liikkeestä -hetkellä myyjä ilmoitti ettei keskuslukitus toimi. Suomessa huollossa testasivat ja huomasivat että sulake puuttui. Laittoivat sulakkeen ja ovet alkoivatkin naksua kiinni/auki tms. Itse en ole vielä testannut vikaa, pitää tutkia. Toinen jännä juttu oli se, että se oli hankittu yksityisyrittäjän konkurssipesästä ja elektronisen huoltokirjan mukaan sille ei ollut tehty kuin käyttöönottohuolto. Jos öljyt on vaihdettu, ei siitä mitää leimaa missään ollut. Heillä ei siis ollut suoraan edelliseltä omistajalta edes suullista selvitystä autosta.
Auto on tosi kiva ajaa. Muutamia poikkeuksia Akir0:n autoon oli se, että vaihteisto tuntuu jotenkin löysältä, ei osu niin napakasti vaihde silmään ja tuntuu että joutuu pidemmän matkaa liikuttamaan keppiä. On siis aikalailla samanlainen kuin mikätahansa muu auto, jolla olen ajanut. Vaikka juuri siihen ZOOOOOOMZOOOOOMiin ihastuin. Toinen, viaksi kuvattava ominaisuus on se, että tyhjäkäynnillä kierrokset muuttuvat liikkuessa 400-1000 välillä, aina alle 500 mennessä valot himmenevät ja kone alkaa "sammua", mut nipin napin pysyy käynnissä. Eli kun auto esim. lipuu valoihin tultaessa. Paikallaan tyhjäkäynti tasaantuu siihen 800rpm kohdille. Nää oireet saattaa myös johtua pakkasesta. Huollossa eivät huomanneet, että olisiko polttoaineen/ilmansyötössä mitään falskausta.
Ei ole mitään kolhuja. Muutama naarmu. Ihan tyytyväinen olen, vaikka vikojan onkin. Saksassakin useimmat PRHT:t oli siinä 15000€ hujakoilla. Siellä kilometrit onneksi tiputtaa hintaa aika tuntuvasti. Saapi nähdä minkälainen pommi tuli hankittua.