Kirjoittaja Aihe: Akku  (Luettu 51834 kertaa)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Akku
« Vastaus #90 : 07.08.13 - klo:21:08 »
Akku tuli tänään. Painoa punnittuna tosiaan on sen 2,1kg ja vanha akku 12,9kg, vaikka sekin oli aika pieni kokoinen. biggthumpup.



Oli myös tosi helppo asentaa. Vedin vaan pihdeillä sopivasta kohdasta vanhat navat poikki, niin että se pultin reikä jäi vielä piuhaan kiinni, niin sai suoraan ruuvattua kiinni. Hyvin lähti myös auto käyntiin. Ei oo itseasiassa varmaan koskaan startannu niin iloisesti. Kiinnitystä täytyy vielä vähän parannella, kun toi on niin paljon normi akkua pienempi ja ei oikein orkkis kiinnikkeillä saanut riittävän tukevasti.

« Viimeksi muokattu: 07.08.13 - klo:23:01 kirjoittanut Atte.V »
NA 1,8 turbo

Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Akku
« Vastaus #91 : 13.04.14 - klo:13:52 »
Ei ole mäksää mutta oli. Rip.
Mutta kysyn silti täältä kun viisaista riittää.
Jos pidän autoani ajamatta viikon niin se ei suostu enää lähtemään käyntiin. Jossain on siis vika.
Akku on vuoden vanha. Jos ajelen joka päivä niin ongelmaa ei ole.
Olen mittaillut latausjännitettä auto käynnissä: 14,8 V.
Kun sammuttaa niin lataus laskee päivässä arvosta 13,03 V -->12,8 V.
Jos ottaa akun niin tapahtuu kummia: jännite pysyy 13 V tuntumassa (viides päivä mittauksessa menossa), mutta parina mittauskertana mittari on näyttänyt 16,3 V ja 15,3 V.
Mittaan tavallisella yleismittarilla, otan monta mittauskertaa eri kohdista akunnapoja jotta ei tulisi virheitä.
Ihmettelen noita isoja jännitteitä. Mistähän mahtaisi olla kyse?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Akku
« Vastaus #92 : 13.04.14 - klo:14:36 »
Huono mittari.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Akku
« Vastaus #93 : 13.04.14 - klo:14:48 »
Mittarin epäluotettavuus tuli mullekin mieleen. Ku mittailet akkua, niin mittaa samalla jotain sellasta virtalähdettä, joka luotettavasti antaa samaa jännitettä, niin selviää onko mittarissa vikaa.

Jos sulla on jonkunlainen toimiva akku, niin laita se auton akkukaapeleihin väliaikaisesti jotenkin kiinni ja jos senkin akun jännite tippuu, niin jokuhan autossa virtaa syö. Syöpön etsiminen saattaa ollakin sitten hauskaa puuhaa giggle

NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Akku
« Vastaus #94 : 20.04.14 - klo:22:01 »
Auto seisoi puolitoista viikkoa akku irrotettuna ja sitten kun laittoi akun kiinni niin käynnistyi heti. Eli päättelen että akussa ei ole mitään vikaa. Kun samantien kokeilin akkulaturilla ladata niin latausvirta on jotain 2 A eli akkuhan on hyvinkin täynnä, eikö niin? Jos on tyhjä niin sinne menee enemmän virtaa ja latauksen jatkuessa latausvirta pienenee. Ainakin mun akkulaturilla.

Mittasin sillä yleismittarilla akkujännitteen ja se näytti 17 V. Sitten mittasin 1,5 V pariston, se näytti 1,72 V. Kun laittoi mittarin kiinni ja taas päälle ja mittasin uudestaan niin akussa olikin 13 V ja pikkuparistossa 1,52 V. Tuo mittari näyttää mitä sattuu.

Tästä päätellen joku syö virtaa akun ollessa kytkettynä autoon. Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Akku
« Vastaus #95 : 20.04.14 - klo:22:39 »
Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.

Jos sulakerasia ei ole pahassa paikassa, niin nyppäse pääsulake irti. Tai laita akun johtoon pääkytkin, niin ei tartte työkaluin johtoja irroitella.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #96 : 20.04.14 - klo:23:20 »
Ongelmasta selvitään kun ottaa akun irti jos auto seisoo pitkään. Kömpelöä mutta toimivaa.

Jos sulakerasia ei ole pahassa paikassa, niin nyppäse pääsulake irti. Tai laita akun johtoon pääkytkin, niin ei tartte työkaluin johtoja irroitella.

Tai jos haluat ongelmasta pysyvämmin eroon, ni laita virtamittari akunnavan&kengän väliin, irrottele sulakkeita ja kato minne se virta menee.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Akku
« Vastaus #97 : 21.04.14 - klo:00:47 »
Pihtivirtamittari on myös erittäin näppärä noiden "vuotojen" etsintään..

Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Akku
« Vastaus #98 : 24.04.14 - klo:13:41 »
Mittari oli tosiaan rikki, ikääkin oli jo melkein 30 vuotta.
Uudella mittarilla vian etsintä jatkuu.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Akku
« Vastaus #99 : 12.05.14 - klo:14:17 »
Oliko kellaan kokemuksia noista shorain 18ah akuista?
5v westco sano ittensä lopullisesti irti tänä keväänä..

Una

  • Vieras
Vs: Akku
« Vastaus #100 : 12.05.14 - klo:15:04 »
Ihan pätevä akku varmasti. Itelläkin on joku LiFePo4-akku hakusessa, mutta en vielä ole löytänyt semmoista missä olis sisäinen kennojen tasauksesta huolehtiva elektroniikka. Se ois pidemmän päälle aika hyvä, koska noi kennot ei kuitenkaan identtisiä oo mikä vaikuttaa heti alentavasti akun kapasiteettiin. Toinen vaihtoehto on tietysti latailla akkua säännöllisesti tasaavalla laturilla.

Una

  • Vieras
Vs: Akku
« Vastaus #101 : 22.05.14 - klo:12:16 »
On tullu tätä lithium-akkuasiaa selviteltyä ja tulin siihen tulokseen että akkuun integroitu BMS/PCM (Battery Management System, Protection Circuit Module) on ihan ehdoton turvavaruste, vaikka LiFePo4 noista litiumkemioista turvallisimmasta päästä onkin. Noita pystyis myös lataamaan tarvittaessa melkeen millä vaan laturilla.

Vasta pari sellaista vaihtoehtoa oon löytäny, joista toi löytyy ja jonka asentamista vois siten omaan autoon harkita. Fiksuin akku tällä hetkellä tuntuis oleva Stark-Powerin Ultrastart 27Ah koossa:
http://www.starkpower.com/spnews/starterbatteries/
http://store.starkpower.com/12V27Ah-US5-StarkPower-ULTRA-START-Lithium-Ion-Starter-Battery-FREE-CHARGER-_p_56.html

Toi 27 Ah akku painaa speksien mukaan noin 1,4 kiloa. Toisaalta kapasiteettia vois mahdollisesti pudottaa jopa tonne 12/18 ampeeritunnin paikkeillekin ilman ongelmia koska niistäkin lähtee 300/500 Ampeerin kylmäkäynnistysvirtoja. Tommonen 18 Ampeerituntinen akku painaiskin sitten speksien mukaan enää 695 grammaa. Noille vaan ei taida euroopan alueelta löytyä myyjää eikä noita lentorahtina kuljeteta, Finn-Us:n kautta ehkä  dunno

Kaippa nää tästä pikkuhiljaa kehittyy ja alkaa tarjontaa olemaan kohta myös Euroopassa.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Akku
« Vastaus #102 : 22.05.14 - klo:13:05 »
Kaippa nää tästä pikkuhiljaa kehittyy ja alkaa tarjontaa olemaan kohta myös Euroopassa.

niitä odotellessa ostin bilteman ruohonleikkurin akun 49,90e. Hyvin toimii.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Akku
« Vastaus #103 : 15.09.14 - klo:21:48 »
Otin/ ostin kaverilta 12v 10ah pyöränakun kokeiluun. Testattiin ja sillä sai mäxän käyntiin tästä siis mulle uus rata-akku. Näin taas säästyy kiloja ja paljon mut samalla alkaa kartutetaan ku kaikki paino lähtee tuolta auton peräpäästä. Ei oo enää 50/50 painojakaumasta tietookaan.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Bluesbreaker

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: Akku
« Vastaus #104 : 23.10.14 - klo:21:59 »
Onko kellään kokemuksia Optima-akuista? Sain sellaisen kaupan päällä kun ostin vanhan puimurin n.3 vuotta sitten,  eikä siitä tunnu koskaaan virtaa loppuvan, vaikka välillä seisoo käyttämättä pitkiäkin aikoja. Tänä kesänä se on ollut puuveneessä kiinni, ja aina on virta riittänyt, vaikka pilssipumppu on pyörinyt vilkkaasti. On se toki  kalliimpi kuin normaaliakut, mutta sen kestävyys lienee moninkertainen?
En yhtään tiedä sen iästä, mutta se on niin kuluneen näköinen että on varmasti jotain vuosia nähnyt.
ja kun se lisäksi on melko pienikokoinen,  eikö se olisi mainio valinta miatan takakonttiin?

Mulla on Optiman akku käytössä ysikuutosessa. Akulla ikää pian 10 vuotta ja kovaa toimii vieläkin. Hieman alkaa kylmillä keleillä reistailemaan mutta en moiti. Tuli minulle 8 vuotta sitten kaupanpäälle autoa ostaessa. Toki vastaavalla akulla hintaa hieman yli 200€ mutta tuolla eliniällä niin suht halvaksi tulee..  :)

Edit: hups, huomasin että vastasin 6 vuotta vanhaan viestiin! No, eisemitään  :D
Mazda MX-5 NB vm. 2000
Saab 96V4 1973 MR-rek
Saab 96V4 1974
Saab 96V4L Super 1977

Sekä käyttiksenä Toyota Corolla 1994