Kirjoittaja Aihe: Missä halvin vakuutus?  (Luettu 42052 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #60 : 04.02.15 - klo:17:55 »
Hesarissa oli tosta samasta juttua. Oishan tuo nyt paljon reilumpaa ku tää nykykäytäntö.

Meikäläinenkin on käyttiksen ratissa kilsoja kerätessä pirun turvallinen kuski kelissä ku kelissä, mut heti ku ulkoilutan rakasta harrastetta nättinä kesäpäivänä varoen kaikkea, ni oon yhtä iso riski ku just kortin saanu teiniuhooja. giggle Paitti jos sen auto on halvempien vakuutusten takia isän nimissä, ni sittenhän se teini on pienempi riski. biggthumpup.





Kilpailu hoitanee ne alennukset, onhan sitä ennenkin vaihdettu halvempaan. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

itomi

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #61 : 12.03.15 - klo:11:23 »
Jotekin olin kuvitellut että olisi kohtuu kalliit vakuutukset näissä. IF:ltä osakasko tuli maksamaan 280 euroa, 40-50% bonuksilla + nettitilauksesta sai jotain alennusta. Tuntuu varsin halvalta mersun jälkeen :bansku
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo:12:55 kirjoittanut itomi »

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #62 : 12.03.15 - klo:16:45 »
Jotekin olin kuvitellut että olisi kohtuu kalliit vakuutukset näissä. IF:ltä osakasko tuli maksamaan 280 euroa, 40-50% bonuksilla + nettitilauksesta sai jotain alennusta. Tuntuu varsin halvalta mersun jälkeen :bansku

Sulla ilmeisesti NA? Viime kokeilulla ifillä NA ja NBFL vakuutuksissa melko sikamainen hintaero. Tämä siis ollut tilanne jo pari kolme vuotta.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #63 : 13.03.15 - klo:10:22 »
Mulla oli jenkeissä henkilökohtainen autovakuutus. Se oli yhdelle autolle rekisteröity, joka kattoi myös muut minun autot jos mulla sellaisia olisi ollut. Ja tietysti se kattoi myös vuokra-autojen vakuuttamisen, eli auton vuokraaminenkin halvempaa koska olin vakuutettu. Vaikka kyseessä oli minun vakuutus, niin se kattoi myös sen jos mun vaimo ajoi meidän autolla. Maksoin muistaakseni siitä noin $100/kk. Taso vastasi peruskaskoa.

Mun mielestä olisi ihan järkevää jos liikennevakuutus ja kasko olisivat henkilökohtaisia. En mä kuitenkaan pysty ajamaan mun kaikilla autoilla yhtä aikaa. Toimisi myös tapauksessa jos ajaa jonkun muun autolla ja mokaa, niin seuraukset tulisivat suoraan sille kuka on ollut puikoissa.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #64 : 13.03.15 - klo:10:24 »
Mulla oli jenkeissä henkilökohtainen autovakuutus. Se oli yhdelle autolle rekisteröity, joka kattoi myös muut minun autot jos mulla sellaisia olisi ollut. Ja tietysti se kattoi myös vuokra-autojen vakuuttamisen, eli auton vuokraaminenkin halvempaa koska olin vakuutettu. Vaikka kyseessä oli minun vakuutus, niin se kattoi myös sen jos mun vaimo ajoi meidän autolla. Maksoin muistaakseni siitä noin $100/kk. Taso vastasi peruskaskoa.

Mun mielestä olisi ihan järkevää jos liikennevakuutus ja kasko olisivat henkilökohtaisia. En mä kuitenkaan pysty ajamaan mun kaikilla autoilla yhtä aikaa. Toimisi myös tapauksessa jos ajaa jonkun muun autolla ja mokaa, niin seuraukset tulisivat suoraan sille kuka on ollut puikoissa.

Mielenkiintoista tietysti ajatella, että mihin hintalappuun tuo vakuutus pitäisi sitten laittaa. On hyvin eri asia päräyttää kaiteeseen 5 tonnin käyttöauto kuin 200 tonnin luksusauto. Suomalainen järjestelmähän perustuu osin myös siihen, kuinka kallista kyseisen auton korjaaminen / korvaaminen on.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #65 : 13.03.15 - klo:10:49 »
Suomalainen järjestelmähän perustuu osin myös siihen, kuinka kallista kyseisen auton korjaaminen / korvaaminen on.

Toisaalta suomalainen verotus järjestelmähän taas pitää huolen siitä että kenelläkään ei ole varaa kalliiseen autoon joten CD kirjottama vakuutusmalli sopis hyvin tänne  638
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

itomi

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #66 : 13.03.15 - klo:10:51 »
Jotekin olin kuvitellut että olisi kohtuu kalliit vakuutukset näissä. IF:ltä osakasko tuli maksamaan 280 euroa, 40-50% bonuksilla + nettitilauksesta sai jotain alennusta. Tuntuu varsin halvalta mersun jälkeen :bansku

Sulla ilmeisesti NA? Viime kokeilulla ifillä NA ja NBFL vakuutuksissa melko sikamainen hintaero. Tämä siis ollut tilanne jo pari kolme vuotta.

Joo -93 NA 1,6 tuli talliin viikonpäivät sitten

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #67 : 13.03.15 - klo:11:03 »
Mikäli meinaa saada siitä 10.000 eurolla rakennellusta miatasta enemmän kuin 3000 euron markkinahinnan esim. varkaustapauksessa niin noilla tavallisilla perusvakuutuksilla ei tee hevonvittuakaan. Ainoa oikea ratkaisu on ns. " harrasteajoneuvon vakuutus" joita mm. Fennia ja Pohjola myy. Siinä määritellään harrasteautolle arvo jonka mukaan sitten vakuutuksen hinta määräytyy. Mulla on moinen Fenniassa 6000 euron vakuutusarvolla ja vakuutuksen hinta on 550e/v kun liikennevakuutuksessa on 55% bonareita . Kasko tuossa on bonusoikeudeton ja tosiaan määritetty auton todellisen arvon mukaan . Tietty kun auto on " seisonnassa" osan vuotta niin osa maksuista on myös tauolla sen aikaa

Pitääpä muuten nostaa tuota arvoa parilla tonnilla , kun on taas rahaa tullut kaadettua tuohon kippoon
työn alla : 205GTI " MI16"

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #68 : 13.03.15 - klo:11:09 »
Myös lähitapiola kauppaa samaa vakuutusta huomattavasti halvemmalla kuin edelliset yhtiöt(ainakin viimeksi).  Noissa vaan ehtona että korkeimmassa luokassa mitä korvaavat pitää auto dokumentoida kuvien ja kunnon osalta.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #69 : 14.03.15 - klo:12:29 »
Tapiolan harrastekaskossa on bonusmaksimi 60% ja korvaus tulee sovitun arvon mukaan. Eli jos auton arvoksi on määritelty esim. 10000, niin lunastuksessa saa 10000  - omavastuu. Ja auton hinta ei alene vaan pysyy sovitussa arvossa. 15 vuotta on minimi-ikä, että tuon harrastekaskon saa.

Tapiolan harrastekasko korvaa myös radalla sattuneita vahinkoja 50% omavastuulla

Tuolta löytyy lisää
http://www.lahitapiola.fi/henkilo/vakuutukset-ja-elake/autot-ja-veneet/museo-ja-harrasteajoneuvo
« Viimeksi muokattu: 14.03.15 - klo:12:35 kirjoittanut Marko »

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #70 : 26.03.15 - klo:20:18 »
Juttelin tänään IF.n kanssa kun Fennia halusi nostaa mun vakuutuksen hintaa 80% kun yritin nostaa vakuutusarvoa 25% . Lopputulos oli se, että sain IF.ltä kirjallisena lupauksen siitä että tavallinen kasko riittää ja varkaus / palotapauksessa kyllä korvataan kaikki dokumentoidut auton parannukset ja niiden arvo + työn arvo !  IF.n kaveri sanoi että  ei heillä ole erikseen mitään harrastevakuutusta koska homma toimii noin .

Summasummarum : IF.n vakuutuksen lähtöhinta osakaskolle 0% bonareilla 498 euroa ja täyskasko 679 euroa . Fennian harrastevakuutuksen (  täyskasko ) uusi hinta 1433 eur / v kun vakuutusarvo on 8000 euroa .

Joutui siis pistämään vaihtoon....
työn alla : 205GTI " MI16"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #71 : 26.03.15 - klo:20:30 »
sain IF.ltä kirjallisena lupauksen siitä että tavallinen kasko riittää ja varkaus / palotapauksessa kyllä korvataan kaikki dokumentoidut auton parannukset ja niiden arvo + työn arvo

Joo, mulla ja monella muullakin on ollu sama lupaus. Korvaustilanteessa Ifin käsitys euromääräsistä arvoista on silti jotain ihan muuta. Kuittien arvo lähenee nollaa jo parin vuoden päästä ja työllä ei oo arvoa, jossei sitä oo tehty liikkeessä kuitilla. :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #72 : 26.03.15 - klo:21:29 »
IF korvaa myös radalla tapahtuneet vahingot 3x omavastuulla, eli ainakin itselle melko ehdoton. Harrasteautojen kanssa vaan menee hankalaksi se ettei auton arvo ole se mitä siihen on käytetty rahaa vaan ns. käypä arvo, eli hinta jolla auto voisi realistisesti omistajaa vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.15 - klo:21:36 kirjoittanut wipe »

Una

  • Vieras
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #73 : 26.03.15 - klo:21:56 »
Eiks se oo ehdoissa 3x omavastuu tai kuitenki vähintään 20% korjauskustannuksista.. esim jos tuhoot koko keulan ja toisen kyljen ni laskelmasta tulee äkkiä viisinumeroinen ja omavastuustakin parin tonnin luokkaa.. eli lunnaiks mennessä saat max pari tonnia siitä tai kertakorvausta et juuri mitään..

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Missä halvin vakuutus?
« Vastaus #74 : 26.03.15 - klo:22:28 »
Tapiolan harrastekasko korvaa myös radalla sattuneita vahinkoja 50% omavastuulla

eli kymppitonnista vakuutettu auto lunnauksi radalla = korvaus vähennettynä omavastuulla 5000€
korjaustapauksessa siis melko samanlainen laskelma

Eiks se oo ehdoissa 3x omavastuu tai kuitenki vähintään 20% korjauskustannuksista.. esim jos tuhoot koko keulan ja toisen kyljen ni laskelmasta tulee äkkiä viisinumeroinen ja omavastuustakin parin tonnin luokkaa.. eli lunnaiks mennessä saat max pari tonnia siitä tai kertakorvausta et juuri mitään..

lunastettu käypästä arvosta, sanotaan vaikka 5000€ = korvaus vähennettynä omavastuulla 4000€
korjaustapauksessa, vaikka lasku olisikin viisinumeroinen, on omavastuu kuitenkin vain se 2000€.

eli harrasteautovakuutus on hyvä juttu jos haluat määrittää itse vakuutettavan autosi vakuutusarvoa. mutta älä vain erehdy harrastamaan autollasi tai korvaus voi jäädä toivottua pienemmäksi. tavallinen vakuutus taas saattaa korvata kattavammin, mutta jättää yhtiölle vapaammat kädet määritellä ajoneuvosi arvon vahinkotapauksessa.

joka tapauksessa tulee kalliiksi ajaa autonsa radalla seinään. vakuutuksissa on eroja, mutta paljon kalliimmaksi tulee ilman vakuusta  :driving