Kirjoittaja Aihe: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)  (Luettu 12853 kertaa)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Tervehdys kaikille!

Autokuumetta pukkaa, eikä mitä tahansa autokuumetta, vaan Miatakuumetta ;D

Oon päätynyt NB-koriseen Miataan jota näyttäis olevan tarjolla enimmäkseen 98-02 vuosimalleina. Myllynä sais olla 1.8, ja kilometrejä maksimissaan n. 150tkm. Kunto saisi olla tietysti mahdollisimman hyvä. Enkä halua mitään valmiiksi räpellettyä, vaan mahdollisimman vakiokuntoisen, tai sellaisen johon muutoksia on tehty fiksusti ja maltillisesti. Suomessa tuollaisten hinnat näyttäis pyörivän jossain 9 tonnin kieppeillä, saksasta vois saada tietty halvemmallakin.

Alla hiukan kysymyksiä mihin kaipailisin vastauksia.
- Mitä kantsii ottaa huomioon tuollaista ostettaessa?
- Onko jotain tyyppivikoja, tai muita juttuja mitkä ainakin kannattaa tarkistaa ennen ostoa?
- Syökö Miatat yleensä öljyä, ja onko suositeltu öljynvaihtoväli minkälainen?
- Onko teillä minkälaisia kokemuksia Mazdan merkkihuolloista Helsingissä tai ylipäätään? Hinnat, palvelutaso, osaaminen?
- Löytyykö Pääkaupunkiseudun suunnalta jotain "MiataGurua", joka sopuhintaan mahdollisesti laittaisi jotain palikkaa kiinni, tai tekisi huoltoja?
- Jossain Miatassa näytti olevan tehtaan vakiosoitin kiinni, ilmeisesti normaali 2-DIN kokoinen(?) Tuollaisen vaihtaminen tavalliseen 1-DIN kokoiseen soittimeen ei varmaan ole mahdottomuus?
« Viimeksi muokattu: 10.08.11 - klo:11:01 kirjoittanut Buhis »
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #1 : 01.06.11 - klo:15:51 »

Alla hiukan kysymyksiä mihin kaipailisin vastauksia.
- Mitä kantsii ottaa huomioon tuollaista ostettaessa?
- Onko jotain tyyppivikoja, tai muita juttuja mitkä ainakin kannattaa tarkistaa ennen ostoa?
- Syökö Miatat yleensä öljyä, ja onko suositeltu öljynvaihtoväli minkälainen?
- Onko teillä minkälaisia kokemuksia Mazdan merkkihuolloista Helsingissä tai ylipäätään? Hinnat, palvelutaso, osaaminen?
- Löytyykö Pääkaupunkiseudun suunnalta jotain "MiataGurua", joka sopuhintaan mahdollisesti laittaisi jotain palikkaa kiinni, tai tekisi huoltoja?
- Jossain Miatassa näytti olevan tehtaan vakiosoitin kiinni, ilmeisesti normaali 2-DIN kokoinen(?) Tuollaisen vaihtaminen tavalliseen 1-DIN kokoiseen soittimeen ei varmaan ole mahdottomuus?

Moi ja tervetuloa.

Autosta kannattaa tarkistaa ettei kynnyskotelot ja kaaret ole ruosteessa. Katon kunto kannattaa ottaa tinkiessä huomioon, uuden saa ebaysta alkaen 150€.

Öljyn vaihtoväli on 5000km ja vaihtoa en suosittele teettämään imuvaihdinta käyttävissä paikoissa, öljypohja loiskelevyineen ei sovellu imurille.

Mazdan huollosta en osaa sanoa, mutta marmoritiskin varaosahinnoittelu on tähtitiedettä, varaosat kannattaa hankkia netistä.

Kyllä forumilta löytyy tekijöitä, Tapio Murtoo tekee huoltoja ja voin suositella käytettyjen osien toimittajaksi.

2din vaihtuu asennuskauluksella niinkuin arvelitkin tai voit vaihtaa sen 2din kiina soittimeen joista löytyy tietokone jne.
« Viimeksi muokattu: 01.06.11 - klo:16:59 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #2 : 02.06.11 - klo:14:55 »
Öljyn vaihtoväli on 5000km

Mistä tällainen tieto on peräisin?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #3 : 02.06.11 - klo:18:06 »
Taitaa olla kuitenkin 15 tonnia kun uudemmissa se on 20 tonnia ja ihan noissa brännäreissä jopa 25 tonnia..

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #4 : 02.06.11 - klo:18:52 »
Huoltokirja suosittelee vaihtoväliks 7500 mailia tai kovaa ajoa 5000 mailia   whistle
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #5 : 02.06.11 - klo:21:28 »
Taitaa olla kuitenkin 15 tonnia kun uudemmissa se on 20 tonnia ja ihan noissa brännäreissä jopa 25 tonnia..

Näin on, mun -99 mallisessa on alkuperäinen saksankielinen käyttöohjevihko ja siellä on öljynvaihtoväliksi mainittu 15tkm/12kk. Samaan aikaan kuitenkin USAssa, Kanadassa ja Australiassa ainakin on ollut paljon lyhyempiä vaihtosuosituksia vaikka koneet on lähes osalleen samat. Syyt tuskin perustuu mihinkään tekniseen faktaan, vaan johonkin ihan muuhun.

Ruostepaikoista voisi NB:n osalta mainita vielä takaluukun reunan, siinä Mazda-merkin alla.

NB:n kattoa (eli lämmitettävällä lasi-ikkunalla) ei saa mistään 150 eurolla vaan halvimmatkin maksaa tuplaten. Veikkaan myös että alkuperäinen kysyjä ei lähtisi sitä itse vaihtamaan ja sitten kun samalla laitetaan rain railia, niin kohta ollaankin jo tonnissa.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #6 : 19.06.11 - klo:22:20 »
Kiitokset kaikille vastauksista. Eipä oo viel sopivaa Miataa suomesta löytyny, ja yks viron/saksan tuontikin meni viime hetkellä sivusuun, mutta nyt iskin silmäni erittäin kivan näköseen yksilöön Puolasta. Siellä ois tollanen sähkönsininen NB '02 1.8 koneella. Mittarilukema 143tkm, ja hintapyynti n. 6500e.  Näyttäs ainakin kuvien perusteella hyväkuntoselta, ja myyjänä on autoliike joka näyttäis olevan erikoistunut nimenomaan MX-5:iin.

Onko kellään kokemusta auton tuomisesta Puolasta? EU-maa kyseessä, joten paperiasiat luulis hoituvan jotenkin samaan tapaan kuin saksan tuonneissakin? Tuo kyseinen yksilö näyttäis olevan alunperin Jenkeistä tuotu, ja se on tuotu Saksan kautta Puolaan. Saksassa siihen on vaihettu etuvalot, ja se on siellä ollu rekisterissä, eli pitäs varmaan suomessakin saada rekisteröityä ilman suurempia muutoksia?

Mulla asuis kaverikin tuolla Puolassa, joten ihan itekseen ei tartteis siellä arpoa. Auton tuonti Suomeen onnistuis varmaan helpoiten laivalla Gdyniasta Helsinkiin..

Tässäpä tuo kyseinen Miata:
http://roadstery.pl/_page/index.php?mod=121&show=5
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #7 : 19.06.11 - klo:22:29 »
Ei kyllä osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta pakko sanoa että pr*l tuola liikkeessä on mielenkiintosia vehkeitä kaupan.. Oma vaan myyntiin ja Mazdaspeediä tilalle tuolta  food-smiley-004
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #8 : 19.06.11 - klo:23:28 »
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic. Tulee siis paljon haasteita ja rahan menoa ennen kuin jenkkiauto on kilvissä. Ja 100% varmuutta ei edes ole, että saat kilpiin noin uutta.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #9 : 20.06.11 - klo:00:24 »
Ei kyllä osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta pakko sanoa että pr*l tuola liikkeessä on mielenkiintosia vehkeitä kaupan.. Oma vaan myyntiin ja Mazdaspeediä tilalle tuolta  food-smiley-004

Katoin kans :P Tuommonen mazdaspeed olis täydellinen mutta ovat melko kovis hinnoissa. Tukholmassa oli viime vuonna yks kaupan 180K SEK   :-[ Aika kova hinta että saa NB:n turbo-papereilla. Viel kun miettii et tuo MSM ei vakiona ole mikään raketti eli joutuis kuitenkin rakenteleen tuota uusiks
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #10 : 20.06.11 - klo:07:56 »
No mutta jopas on monta Miataa tyrkyllä tuossa puljussa...  ::)
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #11 : 20.06.11 - klo:09:10 »
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
ex-NA8C

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #12 : 20.06.11 - klo:10:36 »
No mutta jopas on monta Miataa tyrkyllä tuossa puljussa...  ::)

Kuusi sillä on varastossa,loput myyty (   SPRZEDANY) tämän tiedon tarjosi google kääntäjä...
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #13 : 20.06.11 - klo:12:33 »
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

No voihan rähmä. Olikin taas liian hyvää ollakseen totta. Onko siis niin, että Saksassa ja Puolassa tuollaista vaatimuksenmukaisuustodistusta/EY-tyyppihyväksyntänumeroa ei tarvitse olla? Vois tietysti kysellä myyjältä jos sais auton valmistenumeron ja muut tarvittavat tiedot, jotta vois etukäteen selvittää onko tuollainen vastaavuustodistus ylipäätään saatavilla. Jos ei, niin pitää unohtaa suosiolla koko homma.

Sit tietysti toi valohomma vielä. Euroumpiothan tuohon oli jo vaihdettu, mutta tuskinpa löytyy korkeudensäätöä jos sellaista ei ole Saksassa vaadittu. Pitää kuitenkin kysästä. Tri Pe hommas ilmeisesti euroumpiot+moottorin pakettina, onkohan korkeudensäädön asennus miten iso homma, jos umpiot ovat jo valmiiksi oikean malliset?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #14 : 20.06.11 - klo:14:37 »
Jos saat runkonumeron, niin kysypä pakettiautopojilta, jos voisivat todistukset järjestää.
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx
Olisi tosi hieno juttu, jos saisit Mazdaspeed NB:n kilpiin. Ainakin yksi taitaa olla Suomessa mutta se on tuotu muuttoautona.
« Viimeksi muokattu: 20.06.11 - klo:14:51 kirjoittanut Marko »