Kirjoittaja Aihe: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)  (Luettu 12854 kertaa)

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #15 : 20.06.11 - klo:23:34 »
Alun perin jenkkiautoa kohdellaan, kuten sitä tuotaisiin suoraan jenkeistä. Kännykällä en pysty linkittämään mutta foorumulta löytyy tällaisesta tapauksesta topic.

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=366.0

Ota Markon sanat tosissasi. Jos auton papereista ei löydy EY-tyyppihyväksyntänumeroa (niinkuin USA:n markkinoille valmistetulle autolle tuskin löytyy), ei sille saa myöskään vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sitten joudutaan hommaamaan vastaavuustodistus, minkä saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

No voihan rähmä. Olikin taas liian hyvää ollakseen totta. Onko siis niin, että Saksassa ja Puolassa tuollaista vaatimuksenmukaisuustodistusta/EY-tyyppihyväksyntänumeroa ei tarvitse olla? Vois tietysti kysellä myyjältä jos sais auton valmistenumeron ja muut tarvittavat tiedot, jotta vois etukäteen selvittää onko tuollainen vastaavuustodistus ylipäätään saatavilla. Jos ei, niin pitää unohtaa suosiolla koko homma.

Sit tietysti toi valohomma vielä. Euroumpiothan tuohon oli jo vaihdettu, mutta tuskinpa löytyy korkeudensäätöä jos sellaista ei ole Saksassa vaadittu. Pitää kuitenkin kysästä. Tri Pe hommas ilmeisesti euroumpiot+moottorin pakettina, onkohan korkeudensäädön asennus miten iso homma, jos umpiot ovat jo valmiiksi oikean malliset?

Saksassa on valojen korkeudensäätö ollut pakollinen jo muistaakseni vuodesta 1989. Tämä ei kuitenkaan välttämättä auta, sillä ainakin oma '93 NA:ni meni täällä kilpiin ilman korkeudensäätöä. Auto siis on Sveitsistä ja minä olin ensimmäinen, joka sen Saksaan rekisteröi. Ensimmäisessä katsastukessa oli kyllä hylkysyynä korkeudensäädön puute, mutta toinen katsastustoimisto suostui kirjoittamaan poikkeusluvan auton kevyen kantavuuden ja tuontiautostatuksen vuoksi. En kuitenkaan usko, että tälläinen saksalainen poikkeuslupa auttaa pätkääkään Suomessa. On toki mahdollista, että NB:hen ei enää Saksassa ole näitä poikkeuslupia saanut ja auto on siten saanut uudet umpiot?

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #16 : 21.06.11 - klo:09:11 »
Toinen oleellinen tieto autosta on ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä. Suomessa vaatimukset valitaan sen päivämäärän mukaan. Jenkkilässä myydylle autolle päivämäärän saa selvitettyä syöttämällä valmistenumeron Carfax.com -sivulle, hinta 35$.
ex-NA8C

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #17 : 22.06.11 - klo:14:37 »
Sunnuntaina laitoin yhteydenoton roadstery.pl:n sivujen kautta, ja maanantaina pistin myös ihan suoraan sähköpostia, mut eipä oo ainakaan vielä tullu minkäänlaisia vastauksia. Jospa ne ei ymmärrä englantia, tai sit haluuvat pitää hienot Miatat itsellään..   :-\
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #18 : 27.06.11 - klo:00:06 »
Puolasta ei oo mitään kuulunu, mut mitäs mieltä olette oikean puoleisella ohjauksella varustetun MX-5:n hommaamisesta? Ittensä kannalta sillä ei ole niin väliä, mut onkohan tollasen RHD:n jälleenmyynti paljonkin vaikeempaa täällä suomessa mitä vasemmalta ohjattavien? Ja onkohan miten iso homma saada nopeusmittariin kilometriasteikko mailien sijaan?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Eaton 62

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #19 : 27.06.11 - klo:00:30 »
Postia ainakin helpompi jakaa  bowrofl
SUPERCHARGED

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #20 : 27.06.11 - klo:00:34 »
Puolasta ei oo mitään kuulunu, mut mitäs mieltä olette oikean puoleisella ohjauksella varustetun MX-5:n hommaamisesta? Ittensä kannalta sillä ei ole niin väliä, mut onkohan tollasen RHD:n jälleenmyynti paljonkin vaikeempaa täällä suomessa mitä vasemmalta ohjattavien? Ja onkohan miten iso homma saada nopeusmittariin kilometriasteikko mailien sijaan?

Kyllähän se jälleenmyynti on lähtökohtaisesti huomattavasti hankalampaa, moni kun ei suostu edes harkitsemaan "väärän" puoleista ohjausta jos muutakin on tarjolla. Toisaalta itse sain edellisen RHD eunokseni kaupaksi todella nopeasti. Tähän vaikutti varmasti eniten se että tarjonta oli myyntihetkellä vähäistä, ja myytävä auto erottui muista edukseen...

Mittarin saa näyttämään kilometrejä helpoiten vaihtamalla pohjat. Toisaalta eikös noista mailimittareista yleensä löydy myös kilometrit, ja japanin tuonneissahan on näkyvillä vain kilometrit...

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #21 : 27.06.11 - klo:00:51 »
Ite vaihdoin koko nopeusmittarin koska matkamittari laski maileja kummiskin. Ja ainakaan 180kmh pohjat ei sovi mailikoneiston kanssa. Ihan mielenkiinnosta, käykö jotkut kmh pohjat suoraan mailikoneistolliseen mittariin?

Eaton 62

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #22 : 27.06.11 - klo:00:53 »
Saksassa kyllä valikoimaa riittää kun tietystä syystä nb koreja 1.8 nyt katsellut  blink ...paitsi HBG:n turbolla vähän vähemmän
SUPERCHARGED

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #23 : 27.06.11 - klo:07:13 »
Saattaahan se myynti olla hankalaa, jos tarjolla on vasureitakin, eikä hinta oo oleellisesti halvempi. Eihän niitä kukaan oikeasti halua, mut budjettiostajalle saattaa kelvatakin, halvalla ne vaan pitänee myydä. Näissähän ei taida edes olla postimalleissa mitään erikoisia tekniikoita, mikä yleensä on syynä noitten japsimallien ostoon?


japanin tuonneissahan on näkyvillä vain kilometrit...

Uutena toki noin, mut useinhan noita roudataan Britteihin ja siellä tarvii nopeuden näkyä maileina, että saa auton kilpiin. Tai olikohan siinäkin joku vuosimalliraja, mutta kuitenkin. Eli jos ostelee käytettyä japsituontia euroopasta, niin ei tuo mitenkään varmaa ole. Saattaa olla orkkis kilsamittari, tai ainakin tulla mukaan. Tai saattaa olla pelkkä mailimittari, tai sitten näkyy molemmat.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #24 : 27.06.11 - klo:10:16 »
Vastauksena Kto:lle: Kyllä käy kilometripohjat mailimittarin päälle. Minulla pyörii mailit matkamittarissa ja kuitenkin nopeusmittarin pohjat on kilometriä tunnissa. Alkuperää en tiedä, voisin veikata I.L.Motorsportia.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #25 : 27.06.11 - klo:13:13 »
Alkuperäisissä UK/USA autoissa näkyy mailien lisäksi kilometrit pienellä, JDM autoissa on vaihdettu mittarinpohja näyttämään maileja tai konvertteri vaihdelaatikon päähän. Mittarinpohja on hankalampi poistaa mutta alkuperäinen kilometrilukema pitää paikkansa, konvertterin poistamiseen menee kymmenen minuuttia mutta UK:ssa ajetut mailit pitää laskea lukeman päälle.
Haluamansa mittarinpohjan saa tilattua REVLIMITER:iltä (googlaa).
« Viimeksi muokattu: 27.06.11 - klo:13:17 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #26 : 03.07.11 - klo:21:38 »
Kävin tossa yhtä rhd-miataa kokeilemassa. Muuten ois varmaan kaupat syntyny mut kyseinen yksilö oli ollut myös talvet ajossa, ja oikea helma oli jo päässyt jonkun verran ruostumaan vaikka olikin vuosimallia 2003. Eihän tuon helman paikkaus varmaankaan kovin paljoo olis tullu maksamaan, mut rupes vähän epäilyttämään et alkaako kohta sit kukkimaan muuallakin..

Suunnitelmat elää tässä vähän muutenkin, oon ruvennu miettimään et jospa sittenki kattelis vähän vanhempaa NA korista miataa. Aika moni nettiautossa oleva NA näyttäs olevan yli 200tkm ajettu. Onko kokemuksia et miten paljon kilsoja noi yleensä kestää ennenku alkaa paikat enemmän hajoilemaan?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #27 : 03.07.11 - klo:21:52 »
Kävin tossa yhtä rhd-miataa kokeilemassa. Muuten ois varmaan kaupat syntyny mut kyseinen yksilö oli ollut myös talvet ajossa, ja oikea helma oli jo päässyt jonkun verran ruostumaan vaikka olikin vuosimallia 2003. Eihän tuon helman paikkaus varmaankaan kovin paljoo olis tullu maksamaan, mut rupes vähän epäilyttämään et alkaako kohta sit kukkimaan muuallakin..

Suunnitelmat elää tässä vähän muutenkin, oon ruvennu miettimään et jospa sittenki kattelis vähän vanhempaa NA korista miataa. Aika moni nettiautossa oleva NA näyttäs olevan yli 200tkm ajettu. Onko kokemuksia et miten paljon kilsoja noi yleensä kestää ennenku alkaa paikat enemmän hajoilemaan?

Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #28 : 04.07.11 - klo:10:09 »
Omaa autoa oli ajettu 181 000 mailia kun sen hommasin. Sitten piti saada lisää tehoa ja tuli runtattua turbo kiinni ilman turhia moottorin avaamisia 205 000 mailin kohdalla. Nyt mennään jo 215 000 + lukemissa. Mitäs toi tekee kilsoissa? Suunnilleen 350 000 kilometriä?

Yksi tulitikkuaskin kokoinen paikka laitettiin runkopalkkiin kun tuli suomeen. Molemmat helmapellit on vaihdettu just siitä 30 sentin matkalta takarenkaat eestä eikä muita ruostekohtia ole tullut vastaan. Yksi talvikin ajettu täysin suomessa.

Kardaanissa alko olla hiukan klappia joka kuulu moottorijarrutuksissa. Se meni vaihtoon lukkoperäpäivityksen yhteydessä muutenkin. Ei olis normaaliajossa haitannu kuitenkaan liikaa.

Muuten on kestäny.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #29 : 04.07.11 - klo:12:16 »
Huh!
Aika hyvin on kyllä kestänyt kilsoja (tai maileja) tuo 1.6 ja vielä puhallin kyljessä! Itse kyllä etsiskelisin ennemmin vähemmän ajettuja yksilöitä ulkomailta, mutta kyllä nuo japanialaiset näyttää osaavan noita kestäviä vehkeitä tehdä.
Don't charge. Super Turbocharge!