Kirjoittaja Aihe: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8 / NA '90)  (Luettu 12852 kertaa)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #30 : 04.07.11 - klo:12:22 »

Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx

Tossa ois kyl ainaki hinta kohallaan, ja kuntokin ilmeisen hyvä. Tässä vaan alkaa olee jo kesä sen verran pitkällä et tulee varmaan ihan suomesta joku hommattua, tai sit jos ei sopivaa yksilöä löydy niin ehkä sit suosiolla oottelee ens kevääseen ja kattelis sit jostain ulkomailta..

VesCulla kyllä ihmeen kestävä yksilö alla :)
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #31 : 04.07.11 - klo:12:54 »
Kun NA:ta harkitset eikä RHD ole ongelma, niin oisko tossa ideaa http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/31001.aspx
VesCulla kyllä ihmeen kestävä yksilö alla :)
[/quote]

Kyllä nämä selvästi keskimääräistä paremmin kestävät. Jatkuvastihan MX-5 on luotettavuustesteissä kärkipäässä ja on ollut koko ajan. Itselläni on n. 165 tkm ajettu NA 1.8 ja ollut turbotettuna neljättä kesää. Pari koiranluuta on vaihdettu ja nekin ilmeisesti madalluksen takia. Lisäksi tänä kesänä vaihdettiin toinen takajarrusatula. Alahelmassa on ruostetta samassa paikassa kuin Vescullakin oli mutta sekin korjaantuu, kun vien korjattavaksi. Kaasu pohjassa on tullut ajettua lukemattomia kertoja ja on kestänyt sitä erittäin hyvin. Voisi sanoa, että samaa luokkaa nämä ovat luotettavuudessa kuin vanhat bensatojotat. Esim. 90-luvun Corollat, Carina, Avensikset yms.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #32 : 05.07.11 - klo:20:30 »
Kävin just Järvenpäässä koeajamassa '90 vuosmallin MX-5:sta, ja täytyy sanoa et olipa kyllä mukava tuttavuus. Hauskempihan tolla oli ajella mitä uudemmalla NB '03:lla (se testaamani NB oli tosin RHD, joten hiukan totutellessa meni sen testaus). Ohjaus oli napakka, vaihteet loksahteli tosi nätisti sisään, ja äänetkin oli yllättävänkin asialliset. Ulkosesti ei vaan ollut kauheen hyvässä kunnossa, eli pitänee varmaan jotain muita yksilöitä vielä katella.

Tuossa yksilössä ei ollut edes ohjaustehostinta, mikä varmaan osaltaan vaikutti ohjauksen hyvään tuntumaan. Noita ysikymppisiä on vaan aika vähän tarjolla, ja kaikista uudemmista taitaa jo ohjaustehostin löytyä(?). Osaatteko sanoa miten paljon tuo ohjaustehostin vaikuttaa ajoon (positiivisella/negatiivisella tavalla)?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #33 : 05.07.11 - klo:23:16 »
Osaatteko sanoa miten paljon tuo ohjaustehostin vaikuttaa ajoon (positiivisella/negatiivisella tavalla)?

Vaikuttaahan tuo ajotuntumaan aika reilusti, omastani poistin talvella tehostimen, ja ero on kyllä varsin selvä. Se että kumpi on parempi, on mielipidekysymys. Ilman tehostajaa tuntee paremmin mitä siellä renkaiden ja tien välillä tapahtuu, mutta ratista saa pitää hieman määrätietoisemmin kiinni, ja parkkiksella pyöritellessä joutuu käyttämään hieman voimaakin. Mulla vaikutelmaa kyllä lisää se että tehostaja on poistettu, mutta käytössä on yhä tehostetun nopeampi ohjaus...

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #34 : 05.07.11 - klo:23:19 »
Onkos tuon tehostimen poistaminen miten iso/vaikea homma? Ja eikai sen puuttumisesta voi tulla katastusmieheltä sanomista?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #35 : 05.07.11 - klo:23:42 »
Ei ole vaikea homma jos siitä ei tee vaikeeta :) Eli purkaa kaiken pois mitä tuohon tehostimeen liittyy, pumppu, letkut ja putket pois, sekä tulppaa räkistä (onko tuo muuten suomeksi raidetanko vai mikä?) lähdöt tehostimelle. Itse toteutin tuon poiston edellä mainitulla tavalla. Tuon voi tehdä myös "kunnolla" jolloin tekemistä on enemmän. Katsuri ei sanonut tehostimen puutteesta mitään, onko ohjaustehostinta yleensä edes mainittu otteessa?

Edit:
Ainiin, manitaan nyt tämäkin: jos tehostimen jalan irroittaa lohkosta, pitää muistaa laittaa se auton suuntaisesti kulkeva pultti takaisin joko holkin kanssa (juuri irroitetussa jalassa on sopiva holkki, kunhan sen ensin lyö jalasta irti), tai vaihtaa pultti lyhyempään. En nyt edes muista mitä tuon pultin pois jättäminen aiheuttaa, mutta sillä oli joku ihan oikea tehtävä, ja pultin on oltava oikean mittainen.
« Viimeksi muokattu: 05.07.11 - klo:23:46 kirjoittanut hrnt »

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #36 : 09.07.11 - klo:00:42 »
Täällä uunituore ja onnellinen Miatan omistaja! 8) Tuli haettua tollanen reilut parisataatuhatta ajettu punanen '91. Tekniikaltaan tuntuu olevan oikein hyvässä kuosissa, kone on yllättävänkin pirteä, ja muutenkin tuntuu erittäin hyvältä ajaa. Kyllä oli hymy herkässä ku pääs ekan kerran lämpimänä kesäiltana kaupungille ajelemaan katto alhaalla :) Tuntui herättävän aika hyvin huomiotakin Mikkelin keskustassa, ei täällä ainakaan kovin montaa vastaavaa taida olla (tosin Helsingissähän mä asustelen, mut nyt vaan täällä porukoilla käymässä).

Muutamia miinuksiakin toki autosta löytyy. Pohjassa on muutamassa kohtaa ruostetta jonkun verran, mut saahan ne sieltä paikkailtua. Kaaret on kuitenkin ruosteettomat, ja pellitkin ihan hyvässä kunnossa. Jonkun verran tietty maalipinta jo haalistunu, mut pitää kattoa mitä myllytyksellä ja kunnon vahauksella saa aikaan. Ainakin yks tyyppivikakin löytyy, ohjaus täristää jonkun verran kun ajaa mittarin mukaan n. 105km/h. Toivotaan että korjautuu kun käy laittamassa renkaiden kulmat kohdilleen. Kabiinissa haisee myös tupakka jonkun verran, huomattiin vasta kun lähettiin ajamaan isommalle tielle katto ja ikkunat ylhäällä. Sit vielä sellanen, et rättikaton ikkunasta ei tahdo nähdä ulos paljoakaan. Jotenkin oudosti kulunut se, vaikka pitäs olla vaan muutaman vuoden vanha. Onko muilla ollu vastaavaa?

Mutjoo, pitää huomen laitella jotain kuvia näytille kuhan saa auton pestyä.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #37 : 09.07.11 - klo:09:25 »
Onnea vaan uudelle Miatan omistajalle!  638

Tuosta satasen tärinästä on myös tällä foorumilla ollut juttua: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=719.0
Monta juttua on kokeiltu, mutta itse päädyin sellaiseen ratkaisuun, että ajan joko alle sataa tai yli 120 km/h.
Don't charge. Super Turbocharge!

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #38 : 09.07.11 - klo:09:43 »
Onnea auton uudelle omistajalle!  food-smiley-004

Sit vielä sellanen, et rättikaton ikkunasta ei tahdo nähdä ulos paljoakaan. Jotenkin oudosti kulunut se, vaikka pitäs olla vaan muutaman vuoden vanha. Onko muilla ollu vastaavaa?

Ainakin vanhojen kattojen kanssa ihan tuttu juttu. Eli ajan kanssa nuo takalasit menee ihan sameiksi ja harmaiksi, eikä niistä näe läpi juuri ollenkaan. Foorumilta löytyy parikin aihetta kattojen ja takaikkunan hoitamisesta Oman kokemuksen mukaan parhaiten toimiva aine on Renovo Plastic Window Polish joka poistaa sameuden ja pienet naarmut varsin tehokkaasti.

Eaton 62

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #39 : 11.07.11 - klo:22:50 »
Toi Puolan mazdaspeed ilmestyi myös Saksan markkinoille mobile.de sivuille
SUPERCHARGED

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #40 : 12.07.11 - klo:00:29 »
Kabiinissa haisee myös tupakka jonkun verran, huomattiin vasta kun lähettiin ajamaan isommalle tielle katto ja ikkunat ylhäällä.

Jossain saksalaisessa auto-ohjelmassa poistettiin tupakan haju kahvinpavuilla.
Siis kaupasta paahdettuja kahvinpapuja, tyhjennetään ne johonkin kangaspussiin ja laitetaan penkin alle. Hajujen pitäisi tällä tempulla lähtee, tosin ei mainittu kauanko papuja autossa pidetään. Ei ainakaan kallis kokeilu ;)
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #41 : 12.07.11 - klo:00:31 »
Höyrypesulla lähtee ainakin osa hajusta ja samalla muut kikkareet ja kokkareet sisältä, joku aika sitten omaani tehneenä voin suositella.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #42 : 12.07.11 - klo:11:14 »
Jees kiitokset vinkeistä. Tuo kahvinpapujuttu kuulostaa mielenkiintoselta :)

Alla pari kuvaa menopelistä, ja muutama lisää löytyy täältä: http://buhis.org/photos/miata
Ens kesäks pitänee uudet vanteet ettiä ja harkita pientä madallustakin.

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #43 : 12.07.11 - klo:11:48 »
Toi Puolan mazdaspeed ilmestyi myös Saksan markkinoille mobile.de sivuille

Lähetään huomen Budapestista Riikaan ja matkalla yks yöpyminen. Katoin et toi Mazdaspeed on tasan luotisuoralla (linnuntietä) reitillä puolivälissä. Onko tämä kohtaloa? ;) Oon kuolannu tollasta jo pitkään, tosin lava orange olis se himoittu väri. Pitäisköhän käydä tsekkaa toi.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Uusi kerholainen kyselee Miatasta (NB 1.8)
« Vastaus #44 : 12.07.11 - klo:11:50 »
ja harkita pientä madallustakin.

Itse lähtisin madalluksesta. Näyttää käsittämättömän korkealta tuo auto vakioalustalla varsinkin takaa