Kirjoittaja Aihe: Vinyyli vai mohair?  (Luettu 21099 kertaa)

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vinyyli vai mohair?
« : 21.02.08 - klo:09:24 »
Tänä keväänä tulee ajankohtaiseksi vaihtaa katto tuohon mx:än. Oon pohdiskellut mitä eroa, muuta kuin ulkonäkö, noilla eri kattomateriaaleilla on. Alkuperäinen vinyyli on tullut tutuksi, mutta minkälainen tuo mohair -katto on käytössä? Kannattaako mohairista maksaa tuo ~90e enemmän? Siis jotain järkiperusteita, vai enemmän tunnepuolta?

Ylläpito / kestävyys (veden, käytön ja ajan) / asennus ?

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #1 : 21.02.08 - klo:09:59 »
Mohair! Olen ajellut nyt 16kk uudella katolla ja olen ollut todella tyytyväinen. Mohairkatto on hmm, enemmän kangaskaton näköinen eikä muovinen kuten orginaalikatto. Mun uusi katto on NB tyyppinen jossa lasi taipuu automaattisesti alas kattoa laskiessa, eli tässä ei ole vetskaria ollenkaan. Jossain arvoautoissa katot on yleenä mohairia paremman ulkonäkönsä vuoksi. Kattoa en ole vielä käsitellyt kertaakaan, mutta ihan hienosti se näyttää vettä hylkivän.
 -edit- Mulla siis Robbins mohair NB-style katto ilman vetskaria ja oikealla lasilla.

Mazdagolta juuri kirjoitettua juttua samasta aiheesta:
Lainaus
ilmoituksessa olevaa autoa voisin ajella kovan katon kanssa, kunnes saan hankittua/korjattua rättikaton.  mx5partsissa näyttäisi halpisrätti maksavan alle 200£. google kertoo seuraavaa:

200 British pounds = 266.65757 Euros
266.65757 x 1.22 = 325.322235 eli alvillinen hinta.
sitten vielä kuljetukset ja tullaukset ? vai mitäs kaikkea kustannusta briteistä tilaamiselle nyt tuleekaan? kokemuksia? (brittifirmahan tuo, eikö?)

asennuksen ajattelin tehdä itse..

Älä osta halvinta (huonointa) kattoa, noissa on selkeitä laatueroja. On olemassa vinyylimallisia (muovisia) ja hieman kalliimpia mohairia (canvas tyyppistä materiaalia). Tuo hinta lasketaan näin: katto 200£+posti50£ x alv 17%= 292£ x ~1,5(£->€)= 438€. UK kuuluu EMU:un joten sieltä ei tarvitse tulleja maksaa. Alvia niiden hinnoissa ei ole joten se pitää toki laskea mukaan. Katon asennus on suht hankalaa homma, itse asennutin Espoossa jollain autoverhoilijalla joka veloitti päivän työstä 500€. Eli oma katto maksoi 800€ (mohair) + asennus 500€ = 1300€€ Mutta on se hyvä ja hieno  ;D
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:10:06 kirjoittanut jim_rocketmow »
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #2 : 21.02.08 - klo:11:04 »
Itsellänikin katto on vaihtokunnossa ja mohair on varmaankin vaihtoehto, johon päädyn. Kiitokset suosittelusta

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #3 : 24.02.08 - klo:11:45 »
Rempataanko katot kerralla kuntoon kaikilta vai suositteletteko jotain pajaa, joka näitä tekisi suht edullisesti. Itselläni on katto myös vaihtokunnossa :/

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #4 : 24.02.08 - klo:17:22 »
Onko muita suositeltavia ostopaikkoja kuin mx5parts?

Itse löysin prestige autotrim yrityksen:
http://www.prestigeautotrim.com/info/about.htm
Onko mitään tietoa luotettavuudesta tai toimitusajoista?

nämä katot ovat ilmeisesti juurikin samoja mitä mx5parts myy!?
vrt: http://www.mx5parts.co.uk/instructions/Hoods_Explained.pdf
http://www.prestigeautotrim.com/uk/hoods/mazda_hoods.htm
MX5partsin mohair näyttäisi kuitenkin olevan ohuempi Stayfast -kankainen, eikä prestigen paksumpi "oikea"mohair. (välilehden otsikossa lukee: mx5parts, mk1 stayfast mohair)

Noista katoista alkoi kiinnostamaan tuo NC-mallinen katto vesiohjureilla.
Päädyn varmaan tuohon vinyylimalliin, koska mx:ni ei ole muutenkaan täydellisen siistissä kunnossa ulkoisesti.

Mulle sopisi tuommoinen "kaikkien katot kuntoon viikonloppu" :) Asennan katon jokatapauksessa itse. Ainakin yritän.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #5 : 28.02.08 - klo:11:24 »
kyllähän sitä kantsii ite asentaa, mutta itse en viitsi lähteä ihan yksinäni asentelemaan. Ehdotankin viikonloppua, jossa tosiaan laitetaan kaikki katot kuntoon kerralla. Tehtäisiin homma hyvin ja järjestelmällisesti hyvissä tiloissa. Jos vaikka 3 - 5 äijää saatais kokoon, niin ei siinä kauan nokka tuhisis :P Ehdotankin huhtikuun viikonloppuja, vai millaisilla aikatauluilla olette kattoja uusimassa ? Voin tarjota suurimman osan työkaluista, tiloista en sitten tiedäkkään :( Ehdotuksia, ideoita ja innokkaita katon asentajia kaivataan :)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #6 : 28.02.08 - klo:14:14 »
Mulla on lämmin hallipaikka missä on tilaa viikonloppuisin niin, että voidaan ajaa vaikka 5 autoa vierekkäin. Paikka on Helsingissä sinne voidaan mennä esim joku viikonloppu (esim huuhtikuussa), kunhan se viikonloppu vaan sopii myös mulle.  ;) Autoja tai mitään tavaroita ei voi jättää sinne yöksi ja mesta pitää siivoo kun lähdetään. Halli on 3 kerroksinen ja me voimme olla alimmassa kerroksessa ihan rauhassa.

Vaikka en vaihda omaa kattoa niin voin tulla mielellään jeesaamaan ja pällistelemään!

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #7 : 28.02.08 - klo:16:03 »
Kuulostaa hyvältä :) Paljonkos yhden katon vaihtamiseen menee aikaa, jos meillä on esim. neljä tyyppiä tekemässä ?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #8 : 28.02.08 - klo:16:12 »
Tuossahan on ihan ideaa. Katotkin kannattaa tilata kimpassa niin sekin laskee kustannuksia. MX-5parts taitaa olla vieläkin se halvin paikka tilata kattoja?
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #9 : 28.02.08 - klo:16:24 »
Itsekin mielelläni vaihtaisin katon mutta arveluttaa se, että mitä siitä tulee, kun ei ole taitoa moiseen operaatioon.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #10 : 28.02.08 - klo:17:35 »
Mun pitäsi vaihtaa uudet kaapelit kattoon. Onnistuuko se ilman että purkaa koko kattoa?
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #11 : 28.02.08 - klo:18:03 »
Mun pitäsi vaihtaa uudet kaapelit kattoon. Onnistuuko se ilman että purkaa koko kattoa?

Enpä ihan 100% varma ole, mutta jos en omasta vaihto-operaatiosta väärin muista, niin ei se taida ilman purkamista onnistua.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #12 : 28.02.08 - klo:18:48 »
Mä voisin kysyä alustavasti sieltä prestige autotrimistä huvikseni alennuksia jos tilataan x määrä kattoja.
Kuinka monta kattoa tarvitaan ja minkä sorttimenttisia saisi olla?

Mua kiinnostaa se NC -mallinen katto sen verran :) Etuina siinä on vedenohjausurat ja pari saumaa vähemmän.
Vinyylisellä hintaa £260 + pk (yhdelle katolle £21 = £281 =~341e).
Googletuksella vaikuttaisi olevan luotettava putiikki.

Asennussessio sopii mulle huhtikuussa todennäköisesti hyvin.

Jossain länsi-englannissa on paikka jossa mohair katon saa asennettuna hintaa £250... Ja ilmeisesti vielä hyvälaatuisen semmoisen. Olisi melkein roadtripin paikka :D


moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #13 : 29.02.08 - klo:17:53 »
NC-mallista kattoa minullekkin, vinyyli tai mohair, kumpikin käy.

edit: NC-mallinen onkin varmaan ilman vetskaria ja tosiaan muovi-ikkunalla
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:09:17 kirjoittanut moregore »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Vinyyli vai mohair?
« Vastaus #14 : 01.03.08 - klo:00:43 »
Olisin kiinnostunut mohair-katosta vetoketjullisella muovi-ikkunalla