Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116147 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« : 06.08.11 - klo:17:25 »
Moi!
Taustaa kyselijästä:
Tänään saatu foorumiin tunnus. Kuuden vuoden harrasteautoilija (vuoden -66 harvinaisempi ilmajäähy VW). Ikää 50+. Ei tallia/rakentelu-/kunnostupaikkaa muuta kuin autokatos. Espoosta.

Tilanne:Ylläpito-ongelmien vuoksi VW mennee myyntiin (tai "latoon paalien joukkoon kymmeneksi vuodeksi"). Tilalle halutaan "isännän" oma auto - pääsääntöisesti kesäkäyttöön; työajoa ja cruisailua Suomen pikkuteillä. Ja mikä tahansa ei käy. MX5 on aina mielyttänyt silmää. MG MGF on toinen "vastaava", mutta tuiki harvinainen Suomessa, malli, jolle sydän sykkii. Toyota MR2 on "liian sport" ulkonäöltään versus suorituskyky.

Jonkin verran hankittu taustatietoa Miatasta. Suomen tarjokkaat (Nettiautossa) analysoitu pikaisesti. (ulkomailta roudaaminen ei oikein nappaa).

Aatoksia, eli retorisia kysymyksiä:NA vai NB? Ratkaiseeko valinnan vain ulkonäkö? Onko NB teknisesti niin paljon kehittyneempi, että suositeltavampi vaihtoehto?
Entä 1.6 vai 1.8?

Vertailin tämän foorumin tyypikartoituksen tuloksia siihen mitä Nettiautossa myynnissä (31 kpl). Ei, tämä ei ole tiedettä, mutta mielenkiintoista kylläkin. Ohessa taulukko, jossa ensin %-luku foorumilaisten omistuksista, sitten myynnissä olevista:

NA 1,6   -89-93:   49%     23%
NA 1,6   -94-98:     7%     19%
NA 1,8   -94-98:    15%     13%

NB 1,6   -89-05:   11%     29%
NB 1,8   -89-05:   20%     10%

NC  kaikki:           9%      6%


Analyysi: 1,6 koneella olevat herkimmin myynnissä PAITSI vm -89-93 autot. Tarkoittaako tämä sitä, että alkupään autoissa nähdään jo harraste-/keräily-/"vaalimis"arvoja enemmän. Tukeeko tämä liian pieneen otokseen perustuva analyysi omia näkemyksiänne? Niin, 10 vuoden päästähän ensimmäiset jo museokatsastetaan. Ja tästä loistelias aasinsilta minuun:

Arvostan aina alkuperäisyyttä. En ole konetehojen perään. Madalletun alustan hyväksyn kyllä. Arvostan käyttövarmuutta. Ja tyyliä - eli kokonaisuuden tulee ehdottomasti olla kuosissa. Jos auto on erinomainen, ja saan sen ylläpidon luotettavan huoltoliikkeen tai harrastajan kanssa järjestettyä, "haaveilen" auton pitämisestä aina eläkevuosiin saakka - ja silloin tarkastella tilannetta miten jälkipolveni on siitä kiinnostunut, kannattaisiko museorekisteröidä jne. Miatassa kiinnostaa myös tämä teidän järjestäytynyt kerhotoiminta.

Mitäköhän olin oikein kysymässä? Hmm...
En siis tunne teknisesti autoa ollenkaan. En ole vielä edes koeajanut, päässyt fiilistelemään - sopiiko ajatusmaailmaani ollenkaan? Ja ennen kaikkea - en oikein omin avuin osaa päättää mitä mallia ryhtyisin "kyttäämään"?

En myöskään tiedä millaiset käytännön suorituskykyerot eri mallien välillä on?

Jos esim. nettiautossa on tällä hetkellä mielestänne joku erinomainen/haluttu yksilö, niin perutelujen kera moiseen voinee joku viitata?
Miksi Miatassa jokin malli kiinnostaa ostajia enemmän kuin toinen?
Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

Eli jos näin ensimmäiseen postaukseen voisi joku heittää omia aatoksiaan, kannustusta minulle jatkaa tutkintaa, vinkkejä, linkkejä jne, niin olisin kovasti kiitollinen.

Ja pyritään pysymään tämän minun aloittamani topicin piirissä - ettei lähdetä rönsyilemään juupas/eipäs -tyylisesti - omat kyssärinihän ovat varsin hankalia, koska kyse on hyvin pitkälti "makuasioista" - luulen.

- E

P.S. Jos joku on halukas esittelemään omaa autoaan, kertomaan Miatasta enemmänkin ja samalla opastamaan auton valinnassa, niin saa toki ottaa yhteyttä, kiitos.     
NA '90 1.6 Mariner Blue

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #1 : 06.08.11 - klo:17:51 »
Noilla tiedoilla sanoisin että ota se korimalli joka näyttää omaan silmääsi paremmalta, halpa klassinen NA tai kalliimpi modernimpi NB. Ja NA:ssa jos 1.6 koneista harkitsee niin se tehokkaampi versio eikä 90hp mallia. Itse katselin pitkään 1.8 ja otin kuitenkin 1.6, eikä ole harmittanut jälkikäteen, paljon parempi tarjonta oli 1.6 koneella varustetuista. Huolto/ylläpito tuskin on ongelma kumman tahansa mallin valitset, osia saa helposti ja halvalla. Ja koska erityisen hyväkuntoinen yksilö on ilmeisesti hakusessa, niin kannattaa varmaan jättää se moottorin koko toisarvoiseksi valintakriteeriksi.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #2 : 06.08.11 - klo:17:58 »
Moi,

Itse olin alkuvuodesta samassa tilanteessa, ensimmäinen ihmettelyni tuolla foorumilaisten esittelyketjussa. Päädyin melko pian etsiskelemään 1,8 NA:ta, ja kun niitä ei kevättalvella Suomessa ollut myynnissä, löytyi auto lopulta Englannista erään foorumilaisen avustuksella. Nyt kesällä tarjontaa on Suomessakin, ja loppukesä/syksy voisi olla optimaalinen aika ostaa avoauto sellaisesta luopuvalta myyjältä. Katso nyt kuitenkin tarjonta myös sivuilta http://www.autotrader.co.uk/ , http://pistonheads.com/sales/ , http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showforum=51 ja http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/49.aspx

Lainaus
En myöskään tiedä millaiset käytännön suorituskykyerot eri mallien välillä on?

Itsehän olen ajanut vain 1,8:lla. Kuulemma suoritusarvoissa ei ole oleellista eroa vanhaan 1,6:een, mutta alavääntävämpi tämä isompi kone on. Se onkin yksi tosi mukavista piirteistä omassa autossani, se kulkee hyvin kevyesti pienilläkin kierroksilla. Uudempi 1,6-litrainen ('94 alkaen muistaakseni?) on kuristettu alkuperäistä pienempään tehoon. NA/NB -valinta sinun pitää tehdä itse, varsinkin ennen faceliftiä NB on yllättävän paljon aivan samoista osista tehty kuin NA:kin. Ohjaamo taitaa olla vähän tilavampi?

Lainaus
Jos esim. nettiautossa on tällä hetkellä mielestänne joku erinomainen/haluttu yksilö, niin perutelujen kera moiseen voinee joku viitata?

Ei nyt välttämättä erityisen haluttu, kun tätä yksilöä on ennenkin bongailtu myynnissä: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=976.msg15509#msg15509
 

Lainaus
Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

Värit on esitelty tuolla, ja tilastoakin löytyy ;)
http://www.miata.net/faq/production.html

ex-NA8C

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #3 : 06.08.11 - klo:18:16 »
Aatoksia, eli retorisia kysymyksiä:NA vai NB? Ratkaiseeko valinnan vain ulkonäkö? Onko NB teknisesti niin paljon kehittyneempi, että suositeltavampi vaihtoehto?
Entä 1.6 vai 1.8?

En sanoisi että NB:t on juurikaan teknisesti kehittyneempi, lähinnä vaan uudempia. Ulkonäkö on suurin ero ja se jonka mukaan kannattaa linjata hakeeko jompaa kumpaa vai molempia.

Analyysi: 1,6 koneella olevat herkimmin myynnissä PAITSI vm -89-93 autot. Tarkoittaako tämä sitä, että alkupään autoissa nähdään jo harraste-/keräily-/"vaalimis"arvoja enemmän. Tukeeko tämä liian pieneen otokseen perustuva analyysi omia näkemyksiänne?

Jutun juju on se että 89-93 1.6 mallit ovat 116hv koneella, sitä myöhemmät 90hv (NA) ja 110hv (NB) koneilla. Alkuperäinen 1.6 vastaa suorituskyvyltään uudempia 1.8 koneisia ja on siksi selvästi halutumpi kuin uudemmat ykskuutoset.

Miksi Miatassa jokin malli kiinnostaa ostajia enemmän kuin toinen?
Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

Tilastoja ja lukemista riittää sekä netissä että kirjoissa. Valmistusmääriä ja värejä esimerkiksi tuolla: http://www.miata.net/faq/production.html . Tuo Miata.net on muutenkin hyvä paikka aloittaa jos aikoo aihepiiriin tutustua laajemmin.


EDIT: Olinpa hidas, tästä tuli pelkkää toistoa...
« Viimeksi muokattu: 06.08.11 - klo:18:17 kirjoittanut e_o »

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #4 : 06.08.11 - klo:19:11 »
Suosittelen tulemaan johonkin miittiin tai ratapäiville katsomaan/testaamaan autoa. Varmasti kyyditys tai koeajokin onnistuu eri malleilla. Osalla porukasta saattaa olla kokemuksia myös muista roadstereista.

Itse suosisin joko 90-94 vuoden 1.6 NA, 94-97 1.8 NA -malleja tai sitten NB-mallista 1.8 koneellisia. NB:ssä on parempi törmäysturvallisuus ja modernimpi ulkonäkö, mutta 1.6-koneessa on vähemmän tehoja, kuin kevyemmässä 90-luvun alun NA-mallissa.

Auton tuontia ulkomailtakin kannattaa miettiä. Hinnaltaan siinä ei voita, mutta valinnan varaa on paremmin.
Don't charge. Super Turbocharge!

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #5 : 06.08.11 - klo:19:54 »
Ohjaamo taitaa olla vähän tilavampi?

Ei kyllä havaittavasti. Mutta tavaratila on Mazdan mukaan 42% suurempi. Sinne mahtuu ihan mitä vaan.  ::)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #6 : 06.08.11 - klo:21:06 »
Alkupään NA:iden määrä johtunee siitä, että ne olivat joitakin vuosia sitten selvästi halvempia kuin NB:t. Nykyään NB:täkin saa jo kohtuuhinnalla.

Mikään MX-5 ei ole kovin nopea kiihtyjä vakiona mutta silti suosittelen valitsemaan Simpan listan mukaisia malleja, että nopea ajo on mukavampaa ja helpompaa.

1.8 NA on vakiona aika nuhaisen tuntuinen yläkierroksilla mutta siinä on vääntöä alakierroksilla enemmän kuin 1.6:ssa. Lisäksi 1.8:ssa on jäykistetty koria 1.6:ta enemmän. Jos nämä kaksi laitetaan vakiona kilpakiihdytykseen rinnakkain, niin 1.8 voittanee mutta ei kovin selkeästi. Hintaero näissä on niin pieni, että suosittelen valitsemaan 1.8:n, jos NA:han päädyt.

NB tuntuu uudemmalta ajossa kuin NA ja myös näyttää uudemmalta. NA:ssa on sen sijaan mielestäni makeampi ajofiilis, kun turhat hienoudet puuttuvat ajotuntumasta. Käy koeajamassa molemmat, niin sen jälkeen on helpompi päättää.

Alusta kannattaa ehdottomasti vaihtaa ja paremmat renkaat kevyille vanteille. Lisää ajofiilistä saa myös vaihtamalla ilmanoton  + putkiston. Bonuksena saa hieman lisää suorituskykyäkin

NB:t ovat tyyppihyväksyttyjä malleja eli kaikki muutokset pitäisi tehdä hyväksytyillä osilla eli esim alustan ja ilmanoton osalta pitäisi löytyä tüv:n tai muun testilaitoksen hyväksynnät. NA:han saa tehdä vapaammin muutoksia.

Ulkonäkökysymys pitää itse ratkaista. Itse tykkään enemmän NA:sta mutta mielipiteitä on varmasti monia :)
Käyttövarmoja nämä ovat kaikki. Joka vuonna MX-5:t ovat kymmenen parhaan joukossa luotettavuustilastoissa. Itselläni on kuuden kesän aikan katkennut pari koiranluuta, takajarrusatula vaihdettu jumiutumisen takia ja eilen letkussa reikä, jonka takia kytkinnesteet valuivat pihalle. Auto on saanut melkoisesti kaasua ja hienosti on kestänyt jälkiturbotuksesta huolimatta.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #7 : 06.08.11 - klo:21:49 »
Suurkiitos kaikille tähän asti vastanneille! Jokaisesta postauksesta on ollut hyötyä - alkaa olemaan jo hieman ähkyä kaiken tarjolla olevan faktan kanssa ;)
Ja mielipiteenne, nuo "ei niin absoluuttiset arviot" ovat myös arvokkaita minulle.

En vielä ole katsellut ulkomaan tarjontaa, koska haluan muodostaa itselleni ensin hieman laajemman ymmärryksen ihan perusasioista. Vasta sitten hakuun potentiaaleja, ja niiden välistä vertailua. Näin se menee.

Tässäpä joukko noviisin uusi kysymyksiä:

Kangaskatto - kestävyys/saatavuus? Onko tarjolla vain reproa vai aitoa Mzd-tuotetta? Värivaihtoehtoja? Takaikkunaako saa aidolla lasillakin, eh?
Kovakatto - kaikkiin malleihin saatavilla?

Alustasta - vaikeaa minun varmuudella kuvista päätellä missä myytävissä on alkuperäinen, missä muutettu/madallettu.
Mutta suuressa osassa näyttäisi olevan ainakin madallettu, olenko oikeassa?
Jos sanovat myynti-ilmossa "alusta: sport/urheilullinen", niin mitä mahtaa tarkoittaa? Oliko optiona saatavilla jo tehdasvalmiina madallettu/sporttisempi alusta, vai onko kaikki jälkeenpäin duunattu?
Mitä tarkoittaa käytännössä alustan vaihto - mitä silloin vaihdetaan? Missä hinnoissa osaavalla tekijällä moinen operaatio liikkuu, about? Itsellä ei siis mahdollisuutta moiseen.

Alustan vaikutus ajo-ominaisuuksiin lienee selvä - mutta mites "mukavuuden" laita muutoksen jälkeen?
Tuleeko kovuutta paljonkin, mukulakivitiet kauhistus, pienintäkin routakuoppaa Länsiväylällä varottava kuin ruttoa?
Millä välillä on rengasprofiili vaihtelee - yleisimmät? Kovuuteen/mukavuuten vaikuttava selkein juttu; onko se rengastus vai itse alusta?


Vanteiden vaikutus ulkonäköön - aika huima - mielestäni suurempi kuin monen muun mallin kohdalla...
Pinnavanteisia ei näy - onko niin että vain brittiautoihin moiset, heh
Vanteisiinhan saa helposti uppoamaan pitkälti toista tonnia... tarjontaa kuitenkin lienee hyvin, eli pulttijako yms. ei liene mikään erityisen harvinainen?

Ohessa http://www.fvwa.fi/images/rsgallery/display/b3d3f76ff4c301adc09c9aa7e79acda0.JPG.jpg nykyiseen "isin autoon" - sanokaa mitä sanotte, mutta väitänpä, että nuo alla olevat vuoden -69 alkuperäiset 4-lehtiset taotut, helvetin kevyet Fuchsin aluvanteet voisivat ulkonäöllisesti  sopia myös Miataan - ovat ajattomat. Mielestäni. Vaan on pulttijako 4*130.

Alkupään Miatat jo 20 vuotta vanhoja... alkaako maalipinta olla kauhtunut? Kokemuksenne kuinka hyvin Miatan maalipinta kestää aikaa?

NA -malleissa - riittääkö nuo huomiovalot nykysäädösten mukaan päivä/taajam-ajoon?

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #8 : 06.08.11 - klo:22:29 »
Vinyyli tai kangas (mohair) kattoja ainakin tarjolla, vinyyli selvästi huolettomampi(helpompi pitää puhtaana), toisaalta kangas taitaa olla pitemmän päälle kestävämpi ratkaisu, sekä tietysti siistimmän näköinen. Saa sekä aidolla lasilla että muovilla. Värejäkin löytyy useampia(musta,punainen,beige jne.) Kovakattoja saa molempiin malleihin.

Maalipinnoissa taitaa olla aika suuria vaihteluja yksilöiden välillä, mutta vähän haalistuneemmankin pinnan saa aika hyvin herätettyä henkiin myllyttämällä.

Alustaa vaihdettaessa vaihdetaan iskaritolppa ja jousi. Itse kun vaihdoin niin taisi mennä 30min per nurkka, tai olisi mennyt ilman yhtä umpiruosteista pulttia.
« Viimeksi muokattu: 06.08.11 - klo:22:31 kirjoittanut kTo »

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #9 : 06.08.11 - klo:23:29 »

Ohessa http://www.fvwa.fi/images/rsgallery/display/b3d3f76ff4c301adc09c9aa7e79acda0.JPG.jpg nykyiseen "isin autoon" - sanokaa mitä sanotte, mutta väitänpä, että nuo alla olevat vuoden -69 alkuperäiset 4-lehtiset taotut, helvetin kevyet Fuchsin aluvanteet voisivat ulkonäöllisesti  sopia myös Miataan - ovat ajattomat. Mielestäni. Vaan on pulttijako 4*130.

Alkupään Miatat jo 20 vuotta vanhoja... alkaako maalipinta olla kauhtunut? Kokemuksenne kuinka hyvin Miatan maalipinta kestää aikaa?

Hemmetin komea Volkkari. Onko tuo sinun? Kyseleepi pitkän linjan FVWA:n mies.

Mulla on 1990 MX-5, Suomi-auto ja maalipinta on erittäin hyvä edelleen. Toki myllytin sen 2006 kun auton ostin.

Tuo Miata vaan tuntuu hyvältä päivästä toiseen ja suurella todennäköisyydellä minulla on myös Volkkari menossa myyntiin. Tokikaan sitä ei ole pakko myydä mutta järkevää korvausta vastaan olen siitä valmis luopumaan...
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #10 : 06.08.11 - klo:23:46 »

Hemmetin komea Volkkari. Onko tuo sinun? Kyseleepi pitkän linjan FVWA:n mies.
....
Tuo Miata vaan tuntuu hyvältä päivästä toiseen ja suurella todennäköisyydellä minulla on myös Volkkari menossa myyntiin. Tokikaan sitä ei ole pakko myydä mutta järkevää korvausta vastaan olen siitä valmis luopumaan...

Kyllähän tuo minun on. For sale (?). Kyllä, arvokkaampi/kalliimpi kuin NA/NB Miata. Mutta - aikansa kutakin. Ei pysy tuo minun käsissä täydellisessä kondiksessa kun ei ole tallipaikkaa...

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #11 : 06.08.11 - klo:23:50 »
Tuo:
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/4168930
sinun kannattaisi käydä korjaamassa äkkiä talteen. Autoliike on selvästi paniikissa ja haluaa päästä siitä eroon ennen lumen tuloa hinnalla millä hyvänsä. Olen seurannut sitä jonkin aikaa kun kaveri oli kevyesti kiinnostunut.

Olen itsekin 50+ ja ajelen onnellisena neljättä kesää juuri tuollaisella. NB´n hyviä puolia (minun mielestäni) ovat lasinen takalasi ja "oikeat" ajovalot, siis ei luukkulamput. Ja vaikka tekniikan luotettavuudessa ei varmaankaan ole muuten eroa niin muutaman vuoden nuorempi on aina muutaman vuoden nuorempi.

Ei muuta kuin äkkiä autokauppaan, mitä nopeammin ostat sitä pidempään ehdit nauttia. Ja Mäxät on niin perusluotettavia autoja että liian tarkkaan/kauaa ei kannata miettiä onko joku yksilö parempi kuin joku toinen kunhan on asiallisesti pidetty yksilö. Ja sitten kun on ajellut jonkun aikaa tietää paremmin mihin suuntaan haluaa kenties autoa muuttaa.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #12 : 07.08.11 - klo:09:41 »
alkaa olemaan jo hieman ähkyä kaiken tarjolla olevan faktan kanssa ;)

Tuon suhteen Miata on samassa kastissa Kuplan, Corveten, Mustangin yms. kanssa, eli kaikki mahdollinen on yleisessä tietoudessa / dokumentoituna, eikä perusasioiden kanssa tarvitse pioneerityötä :)

Lainaus
Takaikkunaako saa aidolla lasillakin, eh?

NB:ssä taitaa olla lasi-ikkuna jo vakiona. Lasi-ikkunallisia kattoja saa NA:hankin, ja itseasiassa NB:n katto käy NA:han. Lasi-ikkuna on käytössä vaivattomampi, muovi-ikkuna periaatteessa pitäisi avata vetoketjustaan ennen katon laskemista. Voi sen jättää avaamattakin, mutta sitten ikkuna taipuu laskokselle, mikä saa ikkunan naarmuuntumaan jos sinne väliin ei laita jotain pehmustetta.

Lainaus
Alustasta - vaikeaa minun varmuudella kuvista päätellä missä myytävissä on alkuperäinen, missä muutettu/madallettu.
Mutta suuressa osassa näyttäisi olevan ainakin madallettu, olenko oikeassa?
Jos sanovat myynti-ilmossa "alusta: sport/urheilullinen", niin mitä mahtaa tarkoittaa? Oliko optiona saatavilla jo tehdasvalmiina madallettu/sporttisempi alusta, vai onko kaikki jälkeenpäin duunattu?

Harva, ainakaan NA, taitaa enää olla vakio-osilla. Ulkonäössä ero on selvä (etenkin isommilla vanteilla), varsinkin takalokasuojan väli on "päänmentävä" jos auto on vakiokorkeudella. Lisäksi alkuperäisosat ovat jo niin vanhoja ja väsyneitä, etteivät ne tee oikeutta Miatan maineelle kuskin autona, joten siksikin vaihto on perusteltua. Alkuperäisenäkin on saanut Bilsteinin iskareilla ja jäykemmillä jousilla toteutettua sporttialustaa, mutta sitä on muutamissa ulkomaankirjoituksissa pidetty epämukavana verrattuna jälkimarkkinaosiin, tiedä sitten? Se lienee varmaa että on ne Bilstein-merkkisetkin pumput jo vaihtokunnossa parikymmenvuotiaana. Omasta mielestäni alustan vaihtamiseen kuuluu myös puslaremontti, niitä kumikökkäreitä kun tähän malliin on ripoteltu iso säkillinen.

Lainaus
Alustan vaikutus ajo-ominaisuuksiin lienee selvä - mutta mites "mukavuuden" laita muutoksen jälkeen?

Vaimennukseltaan heikko vakioalusta voi olla jopa epämukavampi kuin uusi jäykempi. Madalluksella ulosmitatut joustovarat on sitten oma valinta.

Lainaus
Millä välillä on rengasprofiili vaihtelee - yleisimmät? Kovuuteen/mukavuuten vaikuttava selkein juttu; onko se rengastus vai itse alusta?

Omasta mielestäni 15-tuumainen vakiokoko 195/50 on näin pieneen autoon ulkonäöllisesti aivan riittävä, ja yleisenä kokona myös mukavasti edullinen.  14-tuumaisen koko on 185/60. Vanteiden keveys vaikuttaa mukavuuteenkin. Myös pinnavanteita tuli vastaan kun niitä autoja ulkomailta katselin. Pulttijako on varsin yleinen.

Lainaus
NA -malleissa - riittääkö nuo huomiovalot nykysäädösten mukaan päivä/taajam-ajoon?

NA:ssa ei ole ollut tehtaaltatullessaan huomiovaloja, joten sellaisten asentaminen/rakentaminen on tapauskohtaista.

Oho, tulipas tyrkytettyä omia näkemyksiä ehkä liikaakin  :-X
« Viimeksi muokattu: 07.08.11 - klo:09:43 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #13 : 07.08.11 - klo:16:01 »
Laitetaan tähän omatkin kommentit, nyt kun on lyhyen ajan sisällä on tullut koeajettua 1.6l 116hp NA, 1.6l 110hp ja 1.8l 140hp NB:t. Taustatietona, omistuksessa on ollut 1.8l NA ja tallista löytyy ratakäyttöön rakenneltu 1.6l Mazdaspeed NA. Tekniikan luotettavuuden, huoltojen yms. seikkojen kannalta ei mielestäni merkittäviä eroja ole. Tietysti uudempi auto on uudempi, mutta toisaalta vanhempaan ja enemmän ajettuun autoon on monesti tehty remontit mitä hieman uudemmassa ja vähemmän ajetussa on ihan kohta tulossa.

Asiaan:
Kyllä tuo 1.6l 116hp NA aina jaksaa yllättää täysin vakiona, noista kolmesta koeajetusta tuo jostain syystä tuntuu pirteimmältä, oikeastaan kierrosalueesta riippumatta... Tämä johtuu luultavasti siitä että NA on kevyempi, ja ennenkaikkea meteliä on enemmän, eli kaasun painaminen kuulostaa selvästi paremmalta, verrattuna selvästi uudemman oloisiin NB malleihin. Mielestäni kuskin paikalta tarkasteltuna suurin ero NA:n ja NB:n välillä on se että NB:t ovat selvästi hiljaisempia ja sivistyneempiä, mutta NA:ssa fiilistä on enemmän. Ison eron huomaa jo kun paiskaa oven kiinni, NA:n kohdalla on mukana aina pieni "rämähdys" kun taas NB kuulostaa enemmän uudelta autolta, ilman resonointeja, räminöitä ja pärinöitä.

Suosittelen ehdottomasti että käyt koeajamassa molemmat korimallit ennen ostopäätöstä. Jos täysin fiilispohjalta pitäisi valita, niin yhäkin itsellä ensimmäiseksi nousee tuo 1.6l NA, vaikka talouteen onkin nyt toiseksi mäksäksi tulossa lähes varmasti 1.8l 10ae NB.

1.6l ja 1.8l NA:n kohdalla ero on suorituskyvyssä on varsin pieni, mutta 1.6l kiertää paljon iloisemmin punarajalle asti, ja meno vasta alkaa kunnolla siitä, missä 1.8l kone alkaa jo puutumaan.

Päädyit mihin malliin hyvänsä, niin varmasti tiedossa on hauskuutta paljon enemmän mitä  käytettyyn rahamäärään nähden voisi olettaa. Vaikka meneekin toistamiseksi, niin käy koeajamassa vähintään 1.6l 116hp NA ja jompikumpi NB. Molempia on tarjolla niin paljon että koeajo pitäisi järjestyä varsin helposti, ja uskon että koeajon jälkeen ostopäätös on huomattavasti helpompi. NA/NB päätöksen jälkeen sitten vain metsästämään sitä omaa yksilöä, missä hinta/kunto/väri yms. kohtaavat.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #14 : 07.08.11 - klo:21:09 »
Kiitos jälleen. Hienoja vastauksia, asiallista.
Kommenttinne ja pienimuotoinen surffailu kirvoitti seuraavia aatoksia/kysymyksiä.

Missä seuraava miitti pääkaupunkiseudulla?

Mites siis tuo lukkoperä - missä on, missä ei vakiona. Vaikutus/merkitys?

Juu, ei ole hinnalta tärvelty tuo Turun -99 Miata. Mutta ei nyt kyllä valitettavasti mitään mahdollisuuksia käydä sitä katsomassa, ja toisaalta tässä ollaan liikkeellä rauhallisella aikataululla (vaika kuume onkin kova). Kiire hankinnalle ei ole.

Kuten useampi onkin jo evästänyt, täytyy käydä maistelemassa varhaista 1,6 litraista sekä sitten 1.8 NB:tä. Toivottavasti saan tämän järjestymään nousevalla viikolla, kun nyt vielä on persuksissa jotakuinkin muistissa fiilikset perjantaisesta MGF-koeajosta.

Kari tuossa kirjoitti, että MX5 on hyvin dokumentoitu netissä. Aiemmin postasittekin jo joitakin linkkejä. Mahtaako missään olla näytillä sisustan vaihtoehtoja?

Entä mistä saa ostaa asiallisen "korjaamokäsikirjan"? Suomenkielistä laitosta ei liene saatavilla?

Ja tuo "alustanvaihtokin" selvisi. Ei paha rasti ollenkaan. Kyllähän se niin on, että Miataa tulee hieman (tai enemmän) pudottaa... Onko ns. frame railsit Miatoissa yleisiä?
 
Vanteista... Olisiko kellään intoa laittaa kuvia/linkkejä, joista näkisi hieman eroa 14, 15 ja 16" vanteiden kesken. Pinnavanteista olen haaveillut koko ikäni... pitäisi vaan ehdottomasti nähdä ensin oman auton alla ennem hankintaa. Ovat sen verran kriittiset - siis sopiiko kokonaisuuteen vai ei... vihreä Miata, pinna-vanteet, jotain ruskeaa sisustassa - utopiaa? (Nyt ajatukset lentää jo aika pitkällä, sorry )

hrnt kirjoitti metelistä/äänistä. Hyvin tärkeä osa kokonaisuutta. Toisaalta sporttisemman auton soisi aiheuttavan koneen/putkiston puolelta hieman asiallista "murinaa". Ja jos koneen kiertämisenkin kuulee muuten kuin jonain "vihellyksenä", on sekin asiaa. Nää on kyllä fiilisjuttuja. Esim. tulisiko oman Superbini pitää enemmän meteliä kuin Miatan? Superbin tehot ja suoritusarvot ovat aivan toisella tasolla - mutta kun kori on "pappamainen farkku" - niin eihan silloin haluta murinaa :) Vaan tarkoittiko hrnt äänekkyyden arvoinnissa NA ja NB:n välillä siis pelkästään konepuolen/putkiston tuottamaa äänimaailmaa? Vai onko NA selvästi altiimpi myös alustan kuminalle, suhinoille, nitinöille jne?

Kiitti,
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue