Yleinen > Osto, tuonti ja verotus.

Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta

(1/101) > >>

ErkkiM:
Moi!
Taustaa kyselijästä:Tänään saatu foorumiin tunnus. Kuuden vuoden harrasteautoilija (vuoden -66 harvinaisempi ilmajäähy VW). Ikää 50+. Ei tallia/rakentelu-/kunnostupaikkaa muuta kuin autokatos. Espoosta.

Tilanne:Ylläpito-ongelmien vuoksi VW mennee myyntiin (tai "latoon paalien joukkoon kymmeneksi vuodeksi"). Tilalle halutaan "isännän" oma auto - pääsääntöisesti kesäkäyttöön; työajoa ja cruisailua Suomen pikkuteillä. Ja mikä tahansa ei käy. MX5 on aina mielyttänyt silmää. MG MGF on toinen "vastaava", mutta tuiki harvinainen Suomessa, malli, jolle sydän sykkii. Toyota MR2 on "liian sport" ulkonäöltään versus suorituskyky.

Jonkin verran hankittu taustatietoa Miatasta. Suomen tarjokkaat (Nettiautossa) analysoitu pikaisesti. (ulkomailta roudaaminen ei oikein nappaa).

Aatoksia, eli retorisia kysymyksiä:NA vai NB? Ratkaiseeko valinnan vain ulkonäkö? Onko NB teknisesti niin paljon kehittyneempi, että suositeltavampi vaihtoehto?
Entä 1.6 vai 1.8?

Vertailin tämän foorumin tyypikartoituksen tuloksia siihen mitä Nettiautossa myynnissä (31 kpl). Ei, tämä ei ole tiedettä, mutta mielenkiintoista kylläkin. Ohessa taulukko, jossa ensin %-luku foorumilaisten omistuksista, sitten myynnissä olevista:

NA 1,6   -89-93:   49%     23%
NA 1,6   -94-98:     7%     19%
NA 1,8   -94-98:    15%     13%

NB 1,6   -89-05:   11%     29%
NB 1,8   -89-05:   20%     10%

NC  kaikki:           9%      6%

Analyysi: 1,6 koneella olevat herkimmin myynnissä PAITSI vm -89-93 autot. Tarkoittaako tämä sitä, että alkupään autoissa nähdään jo harraste-/keräily-/"vaalimis"arvoja enemmän. Tukeeko tämä liian pieneen otokseen perustuva analyysi omia näkemyksiänne? Niin, 10 vuoden päästähän ensimmäiset jo museokatsastetaan. Ja tästä loistelias aasinsilta minuun:

Arvostan aina alkuperäisyyttä. En ole konetehojen perään. Madalletun alustan hyväksyn kyllä. Arvostan käyttövarmuutta. Ja tyyliä - eli kokonaisuuden tulee ehdottomasti olla kuosissa. Jos auto on erinomainen, ja saan sen ylläpidon luotettavan huoltoliikkeen tai harrastajan kanssa järjestettyä, "haaveilen" auton pitämisestä aina eläkevuosiin saakka - ja silloin tarkastella tilannetta miten jälkipolveni on siitä kiinnostunut, kannattaisiko museorekisteröidä jne. Miatassa kiinnostaa myös tämä teidän järjestäytynyt kerhotoiminta.

Mitäköhän olin oikein kysymässä? Hmm...
En siis tunne teknisesti autoa ollenkaan. En ole vielä edes koeajanut, päässyt fiilistelemään - sopiiko ajatusmaailmaani ollenkaan? Ja ennen kaikkea - en oikein omin avuin osaa päättää mitä mallia ryhtyisin "kyttäämään"?

En myöskään tiedä millaiset käytännön suorituskykyerot eri mallien välillä on?

Jos esim. nettiautossa on tällä hetkellä mielestänne joku erinomainen/haluttu yksilö, niin perutelujen kera moiseen voinee joku viitata?
Miksi Miatassa jokin malli kiinnostaa ostajia enemmän kuin toinen?
Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

Eli jos näin ensimmäiseen postaukseen voisi joku heittää omia aatoksiaan, kannustusta minulle jatkaa tutkintaa, vinkkejä, linkkejä jne, niin olisin kovasti kiitollinen.

Ja pyritään pysymään tämän minun aloittamani topicin piirissä - ettei lähdetä rönsyilemään juupas/eipäs -tyylisesti - omat kyssärinihän ovat varsin hankalia, koska kyse on hyvin pitkälti "makuasioista" - luulen.

- E

P.S. Jos joku on halukas esittelemään omaa autoaan, kertomaan Miatasta enemmänkin ja samalla opastamaan auton valinnassa, niin saa toki ottaa yhteyttä, kiitos.     

Klasu:
Noilla tiedoilla sanoisin että ota se korimalli joka näyttää omaan silmääsi paremmalta, halpa klassinen NA tai kalliimpi modernimpi NB. Ja NA:ssa jos 1.6 koneista harkitsee niin se tehokkaampi versio eikä 90hp mallia. Itse katselin pitkään 1.8 ja otin kuitenkin 1.6, eikä ole harmittanut jälkikäteen, paljon parempi tarjonta oli 1.6 koneella varustetuista. Huolto/ylläpito tuskin on ongelma kumman tahansa mallin valitset, osia saa helposti ja halvalla. Ja koska erityisen hyväkuntoinen yksilö on ilmeisesti hakusessa, niin kannattaa varmaan jättää se moottorin koko toisarvoiseksi valintakriteeriksi.

Kari:
Moi,

Itse olin alkuvuodesta samassa tilanteessa, ensimmäinen ihmettelyni tuolla foorumilaisten esittelyketjussa. Päädyin melko pian etsiskelemään 1,8 NA:ta, ja kun niitä ei kevättalvella Suomessa ollut myynnissä, löytyi auto lopulta Englannista erään foorumilaisen avustuksella. Nyt kesällä tarjontaa on Suomessakin, ja loppukesä/syksy voisi olla optimaalinen aika ostaa avoauto sellaisesta luopuvalta myyjältä. Katso nyt kuitenkin tarjonta myös sivuilta http://www.autotrader.co.uk/ , http://pistonheads.com/sales/ , http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showforum=51 ja http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/49.aspx


--- Lainaus ---En myöskään tiedä millaiset käytännön suorituskykyerot eri mallien välillä on?

--- Lainaus päättyy ---

Itsehän olen ajanut vain 1,8:lla. Kuulemma suoritusarvoissa ei ole oleellista eroa vanhaan 1,6:een, mutta alavääntävämpi tämä isompi kone on. Se onkin yksi tosi mukavista piirteistä omassa autossani, se kulkee hyvin kevyesti pienilläkin kierroksilla. Uudempi 1,6-litrainen ('94 alkaen muistaakseni?) on kuristettu alkuperäistä pienempään tehoon. NA/NB -valinta sinun pitää tehdä itse, varsinkin ennen faceliftiä NB on yllättävän paljon aivan samoista osista tehty kuin NA:kin. Ohjaamo taitaa olla vähän tilavampi?


--- Lainaus ---Jos esim. nettiautossa on tällä hetkellä mielestänne joku erinomainen/haluttu yksilö, niin perutelujen kera moiseen voinee joku viitata?

--- Lainaus päättyy ---

Ei nyt välttämättä erityisen haluttu, kun tätä yksilöä on ennenkin bongailtu myynnissä: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=976.msg15509#msg15509
 


--- Lainaus ---Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

--- Lainaus päättyy ---

Värit on esitelty tuolla, ja tilastoakin löytyy ;)
http://www.miata.net/faq/production.html

e_o:

--- Lainaus käyttäjältä: ErkkiM - 06.08.11 - klo:17:25 ---Aatoksia, eli retorisia kysymyksiä:NA vai NB? Ratkaiseeko valinnan vain ulkonäkö? Onko NB teknisesti niin paljon kehittyneempi, että suositeltavampi vaihtoehto?
Entä 1.6 vai 1.8?

--- Lainaus päättyy ---

En sanoisi että NB:t on juurikaan teknisesti kehittyneempi, lähinnä vaan uudempia. Ulkonäkö on suurin ero ja se jonka mukaan kannattaa linjata hakeeko jompaa kumpaa vai molempia.


--- Lainaus käyttäjältä: ErkkiM - 06.08.11 - klo:17:25 ---Analyysi: 1,6 koneella olevat herkimmin myynnissä PAITSI vm -89-93 autot. Tarkoittaako tämä sitä, että alkupään autoissa nähdään jo harraste-/keräily-/"vaalimis"arvoja enemmän. Tukeeko tämä liian pieneen otokseen perustuva analyysi omia näkemyksiänne?

--- Lainaus päättyy ---

Jutun juju on se että 89-93 1.6 mallit ovat 116hv koneella, sitä myöhemmät 90hv (NA) ja 110hv (NB) koneilla. Alkuperäinen 1.6 vastaa suorituskyvyltään uudempia 1.8 koneisia ja on siksi selvästi halutumpi kuin uudemmat ykskuutoset.


--- Lainaus käyttäjältä: ErkkiM - 06.08.11 - klo:17:25 ---Miksi Miatassa jokin malli kiinnostaa ostajia enemmän kuin toinen?
Onko olemassa tilastoa siitä miten värit jakautuvat? Onko ylipäätään väreissä ollut paljonkin mallivuosikohtaisia eroja?

--- Lainaus päättyy ---

Tilastoja ja lukemista riittää sekä netissä että kirjoissa. Valmistusmääriä ja värejä esimerkiksi tuolla: http://www.miata.net/faq/production.html . Tuo Miata.net on muutenkin hyvä paikka aloittaa jos aikoo aihepiiriin tutustua laajemmin.


EDIT: Olinpa hidas, tästä tuli pelkkää toistoa...

Simppa:
Suosittelen tulemaan johonkin miittiin tai ratapäiville katsomaan/testaamaan autoa. Varmasti kyyditys tai koeajokin onnistuu eri malleilla. Osalla porukasta saattaa olla kokemuksia myös muista roadstereista.

Itse suosisin joko 90-94 vuoden 1.6 NA, 94-97 1.8 NA -malleja tai sitten NB-mallista 1.8 koneellisia. NB:ssä on parempi törmäysturvallisuus ja modernimpi ulkonäkö, mutta 1.6-koneessa on vähemmän tehoja, kuin kevyemmässä 90-luvun alun NA-mallissa.

Auton tuontia ulkomailtakin kannattaa miettiä. Hinnaltaan siinä ei voita, mutta valinnan varaa on paremmin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta