Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116163 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #30 : 28.08.11 - klo:15:00 »
Hola!
Tässä joutessani olen silmäillyt myös Saksan tarjontaa... onhan siellä ihan eri valikoima, mutta ei nyt juurikaan minun makuun mitään helmiä... ehkä.
Anyway,

Saksassa ei erillinen ruostesuojaus ole mikään "must" käytäntö joten pakko kysyä että mitäköhän Suomessa kunnollinen Miatan suojauskäsittely kustantaa täällä pääkaupunkiseudulla, about?

Onko vanteet Saksassa selvästi edukkaampia kuin Suomessa? Jos sieltä tuottaa auton, voisi olla järkevää saada samaan kyytiin mahdollinen uusi vanne-setti - vaan mahtaako sellaisen saada Miatan kyytiin?  Tuli vaan mieleen....
Ja sama pohdinta kovakaton kanssa... se ainakin tulisi tuolloin ns. rahtivapaasti.

Ei tän kummempia tällä erää.
-E

NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #31 : 28.08.11 - klo:15:44 »
Ei mahdu vannesarja millään Miatan kyytiin - takakonttiin saa ehkä mahtumaan yhden 15" pyörän mutta ohjaamoon ei saa loppuja kolmea. :)

Mutta eipä noille vanteille tule yleensä kovin kummoisia rahteja Euroopasta tänne.
ロードスターNA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #32 : 28.08.11 - klo:15:49 »
Mulla on mahtunut vanteet/renkaat, yks konttiin, yks hattuhyllylle ja kaks pelkääjän paikalle, toisaalta lähettäminen ei maksa paljoa. Katto kannattaa ottaa matkalta, parempi valikoima joten auton värisen löytäminen on helpompaa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #33 : 28.08.11 - klo:16:15 »
Ruostesuojauksia kyselin keväällä Tampereen seudulta. Hinta oli n. 700-900 riippuen ohjelmasta (normaali vs. longlife). Siinä auto nostetaan ylös ja käydään alusta kunnolla läpi. Muistaakseni myös koteloiden suojaus kuului tuohon, mutta en ole ihan 100-varma. Suojaukselle saa myös takuun. Ei välttämättä olisi haittaa alkujaan suojatullekaan autolle, koska tarkastavat kaikki pohjaosumat yms. Tuossa linkki paikkaan, jota on kehuttu (Nokialla): http://www.senotec.fi/kasittelyt.html

Vanteista oon ite sitä mieltä, että ostaa auton mieluiten vakiovanteilla, niin saa sitten hommata Suomessa just sellaset ku haluaa, eikä tarvi maksaa ylimääräistä vanteista, jotka ei ihan täysin miellytä omaa silmää. Vakiovanteet saa myös takuulla myytyä. Tai sitten jemmaa ne esim. talvikäyttöä varten. Ylimääräinen setti tosiaan tuskin mahtuu mukaan.

Jos on varaa valita, niin ehdottomasti auto, jossa on kova katto. Yleensä ei välttämättä vaikuta myyntihintaan ja sen saa täällä takuulla myytyä. Ainakin tuntuu olevan kysyntää. Toisaalta auto, jossa on kova katto ja kahdet renkaat, on ollut myös talviajossa. Tällöin kannattaa tsekata ruosteet vähän tarkemmin.
Don't charge. Super Turbocharge!

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #34 : 28.08.11 - klo:19:21 »
Vantaan ruoste-esto teki pari vuotta sitten täys suojauksen NA:lle 400e hintaan. Tuo oli ylivoimaisesti edullisin mitä löysin, ja jälki oli kaikenlisäksi moitteetonta. Sisälsi myös ovien ja koteloiden suojauksen. Edullinen hinta johtui osaksi siitä että hinta putosi kun auto oli niin pieni :D "normi" autoille suojaus olisi ollut 600-800e

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #35 : 28.08.11 - klo:20:21 »
Kiitos taas.
Joo, jos vanteet menee vaihtoon niin eiköhän ne kannata rauahassa täällä pohtia sitten kun on auto alla ja tavannut livenä esim. meeteissä muita autoja ja live-silmän kautta alkaa se oma mieli muodostua - ei se rahti jne. siinä vaiheessa enää kirpase.

Ehdin tässä välillä käydä läpi topiccia jossa pohditte tuota noin 100 km/h tärinää... NB-mallihan siis todistettavasti on hiukan jäykempi, ja tämä osittain vaikuttaa noihin tärinöihin. Samoin joku kirjoitti, että kovakatto myös auttaa - selväähän se, jos tärinä osittain (tai kokonaan) johtuu korin "löysyydestä". Niin, en siis mitään kysy, ääneen vaan mietiskelen että jos ulkomaantuonti, niin silloin sitten samaan kyytiin kovakatto messiin - jo ehkä tämän tärinä aiheenkin vuoksi.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

JHari

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #36 : 28.08.11 - klo:22:11 »
Ehdin tässä välillä käydä läpi topiccia jossa pohditte tuota noin 100 km/h tärinää... NB-mallihan siis todistettavasti on hiukan jäykempi, ja tämä osittain vaikuttaa noihin tärinöihin. Samoin joku kirjoitti, että kovakatto myös auttaa - selväähän se, jos tärinä osittain (tai kokonaan) johtuu korin "löysyydestä". Niin, en siis mitään kysy, ääneen vaan mietiskelen että jos ulkomaantuonti, niin silloin sitten samaan kyytiin kovakatto messiin - jo ehkä tämän tärinä aiheenkin vuoksi.
-E

Joo, kovakatto auttaa ihan selvästi - tosiaan se 16x7 Ultraleggerat ja Eagle F1-setti jonka tuolla toisessa topikissa mainitsin - ei täristänyt ollenkaan kovan katon kanssa. Ei se nyt tosin ilmankaan hirvittävän paha ollut, enemmänkin sellainen "Ei tää nyt kauheasti haittaa, mutta olisi kiva jos ei tärisisi"-tason tapaus. Ja tuo tosiaan NA:ssa jossa ei ole ensimmäistäkään ylimääräistä tukea, paitsi ne mitkä tulee 1.8:n oheisena.

Niin tosiaan, 1.8 NA on oletettavasti hieman jäykempi kuin 1.6 NA - ainakin siinä pitäisi olla muutama tuki enemmän. Nämä tosin taisi tulla uudempiin ykskutosiin myös?

Ja vanteet saattaa olla jopa tulleineen ja rahteineen halvemmat esimerkiksi Yhdysvalloista kuin Suomesta. Mutta tuota tärkeämpää minusta on se että ne saa suht nopeasti; joku LSD Motorsports toimittaa Kaliforniasta Rotan vanteet alle parin viikon Suomeen. Ja lähettävät ylimääräisen keskiökupin mukisematta omaan laskuunsa, kun oli ilmeisesti pakatessa hajonnut. Kysyivät vaan että kuinkahan monta saisi olla. food-smiley-004 Rotan maahantuojalla kun tuntuu olevan jostain syystä vähän sellainen maine että jos tänä kesänä tilaat niin ensi kesäksi saat. En sitten tiedä onko tuolla nykyään kuinka paljon totuuspohjaa, mutta kun oli pakko saada uudet kumit alle jälkitarkastukseen mennessä (enkä tod. halunnut maksaa 16 tuuman kumeista...) niin en alkanut edes kokeilemaan.

-ToniH-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #37 : 28.08.11 - klo:22:32 »
Ehdin tässä välillä käydä läpi topiccia jossa pohditte tuota noin 100 km/h tärinää... NB-mallihan siis todistettavasti on hiukan jäykempi, ja tämä osittain vaikuttaa noihin tärinöihin. Samoin joku kirjoitti, että kovakatto myös auttaa - selväähän se, jos tärinä osittain (tai kokonaan) johtuu korin "löysyydestä". Niin, en siis mitään kysy, ääneen vaan mietiskelen että jos ulkomaantuonti, niin silloin sitten samaan kyytiin kovakatto messiin - jo ehkä tämän tärinä aiheenkin vuoksi.
-E

Omassa nb2,5 ei ole mitään tärinöitä missään nopeudessa, mutta se varmaan johtuu maltillisesta/järkevästä rengas/vanne yhdistelmästä, 15x7 ja 195/50. Kovakaton kun kohta voi laittaa, niin loppuu pienet vapinat ja tutinat, joita tietynlaiset epätasaisuudet aiheuttaa.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #38 : 28.08.11 - klo:22:39 »
90 hv NA:han ei tullut 1.8:aan tulleita jäykennyksiä tai ainakaan kaikkia ei tullut.

Mulla ei ollut vakiovanteilla ja -renkailla mitään tutinaa. Nyt isommilla vanteilla ja renkailla on

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #39 : 28.08.11 - klo:23:03 »
Myös alustan vaihto vaikuttaa. Matalampi täristää IMO.
Don't charge. Super Turbocharge!

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #40 : 29.08.11 - klo:05:58 »
Boss Frog:in tekemät ja myymät Frog Arms:ien pitäisi poistaa tutinat, näin niitä on hehkutettu eri forumeilla.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

pake

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #41 : 29.08.11 - klo:11:34 »
Teetin keväällä tuomaani NB 1.8 vm2003 autoon ruostesuojauksen. Melkein uskallan väittää että uuden tökötin ruiskuttelu pohjaan (mitä siis nämä halvimmat suojaukset on) on pelkästään ruosteen peittämistä. Siistin näköinen pohja saattaa olla aika karussa kunnossa kun vanha massaus poistetaan. Omassa ritsassa vanha massaus pestiin ensin liuottimella pois. Alustan hiekkapuhallettiin ja kuivattiin. Hiekkapuhallettuun pintaan ruostesuojausmaalaus, vasta sitten ruostesuojaus. 

Mitä auton valintaan tulee. Niin itse asetin autolle seuraavat kriteerit:
- NB FL
- 1.8
- Hard top
- ilmastointi, kai sitä vaan on tullut vanhaksi ja mukavuudenhaluiseksi blink

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #42 : 29.08.11 - klo:12:15 »
Kuinkas paljon tuollainen hiekkapuhallus, maalaus ja suojaus kustantaa?  Kuulostaa kyllä pätevältä tavalta tehdä homma, vajaa 10v vanhan MX5:kin pohjassa voi olla yllättävänkin paljon alkavaa kukintaa.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #43 : 29.08.11 - klo:12:24 »
Kuinkas paljon tuollainen hiekkapuhallus, maalaus ja suojaus kustantaa?  Kuulostaa kyllä pätevältä tavalta tehdä homma, vajaa 10v vanhan MX5:kin pohjassa voi olla yllättävänkin paljon alkavaa kukintaa.

Pyöreän touhutonnin se taitaa maksaa. pake sen jo hyvin sanoikin, että tossa kohdassa ei tosiaan kannata säästää. Ruostetta on helposti näitten ikäsissä käytetyissä ja sen muhimaan piilotus voi olla pahempi temppu, kun ettei tekis yhtään mitään. Massapinta kun ei tosiaan kerro yhtään mitään pohjan kunnosta, monesti ihan läpimädässä autossa voi olla ulospäin nätti massapinta. :-\

...tai riippuu tietty onko tarkoitus tehdä homma hyvin, että auto on kunnossa vielä vuosien päästä, kun sitä on ajatellut pitää "ikuisuuden".
Vaiko haluaako vain nätin pinnan, kun auto on kuitenkin menossa myyntiin muutaman vuoden sisään...
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #44 : 29.08.11 - klo:12:31 »
Tuo "tutina" kuulostaa kovasti samalta, mikä vaivaa mistereitä. Ei siihen oikein oo yhtä syytä, eikä yhtä vastausta. Jollain on ongelmaa ihan uudesta lähtien, jollain se tulee uuden rengastuksen/vanteiden myötä, jollain uudella alustalla. Joku perimmäinen syy on lienee kuitenkin kevyt avokori, kun näitä ongelmia on muissakin vastaavissa. Isommissa/painavemmissa avoissa ja köykäsissä umpikorisissa ei niinkään.

Jotkut saa sen pois tasapainottamalla renkaat maan parhaassa laitteessa, toisille riittää vanteiden kiristys momenttiavaimella ristiin. Jotkut hehkuttaa miten lisätuki X poisti sen ja jokasella lisätuella on oma fanikuntansa. Noi etulokarien sisään tulevat, ovensaranat ja etujousituksen tukevat vahvikkeet on myös tuttuja muissa malleissa, mullakin on moiset hyllyssä misteriä varten. Taitaa ne kaikki toimia siinä, että jonkunlainen jäykistys jonnekin saa ne tutinat häviämään...tai ainakin siirtymään toisaalle, jolloin ne ei esiinny just sillä omalla setupilla enää, mut joskus jatkossa ne taas voi tulla esiin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa