Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116326 kertaa)

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #45 : 29.08.11 - klo:15:59 »
Kuinkas paljon tuollainen hiekkapuhallus, maalaus ja suojaus kustantaa?  Kuulostaa kyllä pätevältä tavalta tehdä homma, vajaa 10v vanhan MX5:kin pohjassa voi olla yllättävänkin paljon alkavaa kukintaa.

Pyöreän touhutonnin se taitaa maksaa. pake sen jo hyvin sanoikin, että tossa kohdassa ei tosiaan kannata säästää. Ruostetta on helposti näitten ikäsissä käytetyissä ja sen muhimaan piilotus voi olla pahempi temppu, kun ettei tekis yhtään mitään. Massapinta kun ei tosiaan kerro yhtään mitään pohjan kunnosta, monesti ihan läpimädässä autossa voi olla ulospäin nätti massapinta. :-\

...tai riippuu tietty onko tarkoitus tehdä homma hyvin, että auto on kunnossa vielä vuosien päästä, kun sitä on ajatellut pitää "ikuisuuden".
Vaiko haluaako vain nätin pinnan, kun auto on kuitenkin menossa myyntiin muutaman vuoden sisään...

Mulla oli miatassa ainakin niin ohut massaus että kävi heti ilmi missä kohtaa oli pientä ruostetta ja missä ei, poistin aika paljon tervettäkin massaa ihan tarkistaakseni ja yhtään ylläriä ei ollut. Ainoat pintaruosteet mitä löysin oli niissä kohdissa mitkä on näemmä useamman kerran raapassu asfalttia.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #46 : 29.08.11 - klo:22:02 »
.... Alustan hiekkapuhallettiin ja kuivattiin. Hiekkapuhallettuun pintaan ruostesuojausmaalaus, vasta sitten ruostesuojaus. 
Mitä auton valintaan tulee. Niin itse asetin autolle seuraavat kriteerit:
- NB FL
- 1.8
- Hard top
Hmm... aukko sivistyksessä - mikä on NB FL ?

Juu, on kaksi tapaa tehdä kunnon ruostesuojaus - se oikea ja se väärä. Mutta toki homman laajuuden tarve on kiinni lähtökohdasta.
Mitenköhän tarkkaan noi esim. Saksan asiamiehet mahtaa tsekata/arvioida ruostumisen asteen? Ruostesuojaus puhalluksen kautta ei siis itteäni hirvitä, mutta en missään nimessä halua löytää itseltäni autoa johon heti ensi kättelyssä pitää lähteä luotettavaa hitsaajaa haalimaan...

Niin, ja sitten tuo tärinä. Noh, ei murehdita aihetta etukäteen - varsiinkaan kun en edes omakohtaisesti ole moista päässyt kokemaan, eli onko big issue vai ei?  Tietty jos kesällä mökkimatkalla Espoosta Tampereelle ajaa moottoritienopeuksia tuon 150 kilsaa putkeen ja pientä tärinää/värinää koko matka niin luulis tuon alkavan korpeevan ja fiiliksen autoa kohti hupenevan... Tosin, on tuolla 45v vanhalla autolla ajettu pidempiäkin taipaleita putkeen, hymyssä suin, vaikka äänet ja värinät ja kolahtelut on  kokoajan läsnä...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #47 : 29.08.11 - klo:22:10 »
Hmm... aukko sivistyksessä - mikä on NB FL ?

Juu, on kaksi tapaa tehdä kunnon ruostesuojaus - se oikea ja se väärä. Mutta toki homman laajuuden tarve on kiinni lähtökohdasta.
Mitenköhän tarkkaan noi esim. Saksan asiamiehet mahtaa tsekata/arvioida ruostumisen asteen? Ruostesuojaus puhalluksen kautta ei siis itteäni hirvitä, mutta en missään nimessä halua löytää itseltäni autoa johon heti ensi kättelyssä pitää lähteä luotettavaa hitsaajaa haalimaan...

Niin, ja sitten tuo tärinä. Noh, ei murehdita aihetta etukäteen - varsiinkaan kun en edes omakohtaisesti ole moista päässyt kokemaan, eli onko big issue vai ei?  Tietty jos kesällä mökkimatkalla Espoosta Tampereelle ajaa moottoritienopeuksia tuon 150 kilsaa putkeen ja pientä tärinää/värinää koko matka niin luulis tuon alkavan korpeevan ja fiiliksen autoa kohti hupenevan... Tosin, on tuolla 45v vanhalla autolla ajettu pidempiäkin taipaleita putkeen, hymyssä suin, vaikka äänet ja värinät ja kolahtelut on  kokoajan läsnä...
-E

NB FL = Facelift malli eli uudempi. Mitä tulee tärinään niin kun pysyy järkevässä rengas/vanne valinnassa eikä madalla autoa hirveästi niin välttää varmaan pahimmat tärinät. Mulla on lievä tutina nyt 215/40/16 rengastuksella ja suht painavilla vanteilla, kohtuullisella madalluksella. Talvella 185/55/15 rengastuksella ja kevyemmillä 15" vanteilla ei tietoakaan tärinästä, myös auto oli nostettu vähän alle vakio korkeuden. Tosin kun auton ostin se oli reilusti matalampi kuin nyt eikä tärinöitä ollut yhtään.

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #48 : 29.08.11 - klo:22:27 »
NB FL = Facelift malli eli uudempi. Mitä tulee tärinään niin kun pysyy järkevässä rengas/vanne valinnassa eikä madalla autoa hirveästi niin välttää varmaan pahimmat tärinät. Mulla on lievä tutina nyt 215/40/16 rengastuksella ja suht painavilla vanteilla, kohtuullisella madalluksella. Talvella 185/55/15 rengastuksella ja kevyemmillä 15" vanteilla ei tietoakaan tärinästä, myös auto oli nostettu vähän alle vakio korkeuden. Tosin kun auton ostin se oli reilusti matalampi kuin nyt eikä tärinöitä ollut yhtään.
Mulla oli daisyillä ja vanhoilla kitkoilla vähän tutinaa. Vaihdoin 195/50/15 rengastukseen kuuden kilon vanteilla ja ensin tuntui että tutinat poistui. Nyt niillä sitten ajellut pari kuukautta ja tutinat pahentuneet aikaisemmasta. Taitaa olla henkimaailman hommia nuo. Tuet alle eteen ja taakse ollut hommattuna muutaman kuukauden, mutta eivät tuolla makuuhuoneen nurkassa ainakaan auta ollenkaan  whistle Ja alusta vakio, ehkä jopa alkuperäisillä palikoilla ja autona '91.
NA 1,6l ´91 Classic Red

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #49 : 29.08.11 - klo:22:32 »
Jos tota 65mph shimmyä on, niin ei se big issue ole. On melko kapealla nopeusalueella 105 km/h tuntumissa ja siitä pääsee eroon oikean nilkan asentoa muuttamalla. Vähän hankalahan tuo nopeus on jonossa ajaessa, kun satasen rajoituksella jono tuppaa usein menemään juuri tota 105 korvilla olevaa nopeutta. Jos koeajolla tota shimmyä hiukka esiintyy, mutta amalgaamit pysyy hampaissa ja pirssi muuten hyvä, niin ei autoa sen shimmyn vuoksi kannata hylätä. Tärinä voi loppua renkaat vaihtamalla . . . tai sitten käy kuten mulla, saa uusien kumien kylkiäisenä pienen shimmyn >:(   Vanteet säilyi alkuperäisinä ja rengaskoko samana 195/50/15

Faceliftiin tuli pientä muutosta keulan ilmeeseen, mm. umpiot erilaiset. Henk.kohtainen mielipide, että toi NB FL on parhaimman näköinen MX-5. Sisustassa myös joitain pieniä muutksia. Netistä varmaan löydät kuvia, niin voit vertailla.

katos, Klasu jo ehti jotain kirjottaa.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


pake

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #50 : 30.08.11 - klo:09:45 »
Taisi facelift olla myös hiukan jäykistetty koriltaan. Sisustassa suurin ero lienee penkeissä, jotka minusta ovat huomattavasti nätimmät (varsinkin nahoilla, mikä oli muuten myös yksi omista kriteereistäni). 1.8:ssa taitaa olla vakiona 16" rengastus jne. Wagnerin kanssa samaa miltä, NB FL on minustakin parhaimman näköinen MX-5. Erot ovat pieniä mutta ne kyllä huomaa. Mutta sehän on täysin makuasia. Ainut haitta FL:ssä on että verotus taitaa mennä väkisinkin päästöjen mukaan.

Hiekkapuhallus ja ruostesuojaus ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpi. Pääkaupunkiseudulla taitaa maksaa reilusti yli touhutonnin. Itse maksoin 800€. Jos hyvän haluaa, niin se täytyy tehdä kunnolla ;) Ohessa linkki viimeisimpääm projektiini joka valmistui viime keväänä. Ensi talvena vois yrittää vähän fiksata maksalaatikkoa. 

http://mini2.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1994&start=75

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #51 : 30.08.11 - klo:09:52 »
Jos hyvän haluaa, niin se täytyy tehdä kunnolla ;) Ohessa linkki viimeisimpääm projektiini joka valmistui viime keväänä. Ensi talvena vois yrittää vähän fiksata maksalaatikkoa. 

http://mini2.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1994&start=75

Pienet on piirit, itse pyörin kans tuolla ja harrastan ko. kulkineita.

Ja mun äänet menee kans NBFL:lle hienoin ja löytyy kans omist nurkist.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #52 : 30.08.11 - klo:20:30 »
Ei saa sekoittaa...
juuri kun olin pääsemässä itseni kanssa selvyyteen, että vm 90-91 aito suomi-auto, historialtaan tunnettu, pilaamaton, olisi ykkköskohde jota voisi talven yli  kytätä.
Tai sitten -90-91 NA 1.6 - voi olla tuontiautokin, kuhan on korkeintaan hieman, asiallisesti modattu.

Tai sitten -91 BRG spec. edit.

Ja nyt minun pitääkin tutkia tuo NB FL - koska menin vilkuilemaan kuvia "sillä silmällä" ja kyllähän se mielyttää...

Vaan ovat sitten arvokkaampia... tuollaiset tuoreet autot....
Noh, tulihan lisää hakukriteereitä esim. saksalaisiin sivustoihin.... jiihaa, tutkiminen on mukavaa ajanvietettä...

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #53 : 30.08.11 - klo:20:38 »
Ei saa sekoittaa...
juuri kun olin pääsemässä itseni kanssa selvyyteen, että vm 90-91 aito suomi-auto, historialtaan tunnettu, pilaamaton, olisi ykkköskohde jota voisi talven yli  kytätä.
Tai sitten -90-91 NA 1.6 - voi olla tuontiautokin, kuhan on korkeintaan hieman, asiallisesti modattu.

Tai sitten -91 BRG spec. edit.

Ja nyt minun pitääkin tutkia tuo NB FL - koska menin vilkuilemaan kuvia "sillä silmällä" ja kyllähän se mielyttää...

Nyt täytyy kysyä, miksi juuri -90-91?

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #54 : 30.08.11 - klo:20:54 »
Nyt täytyy kysyä, miksi juuri -90-91?
Koska kiinnostaa harrastaa vanhoja autoja. Ja minulle se on silloin ko. merkin historiaa ja nostalgiaa. 20 vuoden päästä olisi onni omistaa yksi ensimmäisistä suomi-autoista, jonka historia on tunnettu ja auto räpläämätön.

Toisaalta - jos nykyinen harrastepeli löytää hyvän uuden säilytyspaikan, on sen "ylläpidossa" kyllin puuhaa, joten sitten tulisi kyseeseen "joku siisti, terve, asiallinen Miata".
Tää oli lyhyt perustelu aiheeseen.
-J
NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #55 : 06.09.11 - klo:11:28 »
Taisi facelift olla myös hiukan jäykistetty koriltaan. Sisustassa suurin ero lienee penkeissä, jotka minusta ovat huomattavasti nätimmät (varsinkin nahoilla, mikä oli muuten myös yksi omista kriteereistäni). 1.8:ssa taitaa olla vakiona 16" rengastus jne. Wagnerin kanssa samaa miltä, NB FL on minustakin parhaimman näköinen MX-5. Erot ovat pieniä mutta ne kyllä huomaa. Mutta sehän on täysin makuasia. Ainut haitta FL:ssä on että verotus taitaa mennä väkisinkin päästöjen mukaan.
....

Oih ja voih.
Tuossapa olisi (mielestäni) hieno kotimainen FL myynnissä:
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/4205925

Olisipa vaan edullisempi...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #56 : 06.09.11 - klo:13:31 »
Oih ja voih.
Tuossapa olisi (mielestäni) hieno kotimainen FL myynnissä:
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/4205925

Olisipa vaan edullisempi...
-E

Tietämättä mitään ko. autosta niin väittäisin, että syys-marraskuussa on ostajan markkinat, eli rohkeasti tarjoamaan jos oikeasti kiinnostaa. Moni noista haluaa kuitenkin talvea varten eroon. Ja hinnat ei talven aikana merkittävästi laske.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #57 : 06.09.11 - klo:13:43 »
kotimainen FL

Japanin Hiroshimassa kai nämä kaikki on tehty.... ;)
Sori, oli pakko... ph34r
Don't charge. Super Turbocharge!

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #58 : 06.09.11 - klo:16:16 »
kotimainen FL

Japanin Hiroshimassa kai nämä kaikki on tehty.... ;)
Sori, oli pakko... ph34r
Heh hee...
aivan... aivan... yritän olal tarkempi jatkossa... :)
Mutta onko kukaan mitään mielipuolta esimerkin kulkineesta?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #59 : 06.09.11 - klo:17:28 »
Mutta onko kukaan mitään mielipuolta esimerkin kulkineesta?
-E

Jos mulla ei ois tota kasvojen kohotusta vaille jäänyttä NB:tä, niin oisin mielipuolisen kiinnostunut tuosta yksilöstä. Ja jos totta puhun, niin ei tota pelkällä olan kohautuksella voi nytkään ohittaa, vaikka kelpo kippo jo pihassa on. Tekis mieli käydä katsomassa, mutta parempi hillitä, ettei tää harraste karkaa käsistä vielä pahemmin. Sille ei vaan mahda mitään, että FL on vaan niin penteleen hyvännäköinen. Hintaahan tuolla on, mutta vähänhän tolla on ajettu ja tokkopa hinta niin tiukka on ettei neuvotteluvaraa.

Löytyyhän noita Saksasta, mutta oma rumbansa niissäkin. Kannattashan toi käydä tutkimassa, jos ei muuten niin saa verrokin, jos esim. saksanmalta lähtee FL:ää katsastamaan.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson