Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116328 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #60 : 06.09.11 - klo:18:32 »

Jos mulla ei ois tota kasvojen kohotusta vaille jäänyttä NB:tä, niin oisin mielipuolisen kiinnostunut tuosta yksilöstä. Ja jos totta puhun, niin ei tota pelkällä olan kohautuksella voi nytkään ohittaa, vaikka kelpo kippo jo pihassa on. Tekis mieli käydä katsomassa, mutta parempi hillitä, ettei tää harraste karkaa käsistä vielä pahemmin. Sille ei vaan mahda mitään, että FL on vaan niin penteleen hyvännäköinen. Hintaahan tuolla on, mutta vähänhän tolla on ajettu ja tokkopa hinta niin tiukka on ettei neuvotteluvaraa.

Löytyyhän noita Saksasta, mutta oma rumbansa niissäkin. Kannattashan toi käydä tutkimassa, jos ei muuten niin saa verrokin, jos esim. saksanmalta lähtee FL:ää katsastamaan.

Harmi kun on hieman etäällä Espoosta katsoen.
Samoin kuin tämä toinen kohtuukilometreilla 2002 1.8. Mukana myös kovakatto, jolla lienee arvonsa silläkin.
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/3995834  Vanteet ei oo minun makuun, kylläkään...
Saa kommentoida, tai vaikkapa vertailla edelliseen... näkeekö harjaantunut silmänne jotain erikoista, poikkeamia tms?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #61 : 06.09.11 - klo:21:56 »
Vielä kun lisäät soppaan nb 2.5 (fl) mazdaspeed:in (turbo) ja jdm RS (keveempi vauhtipyörä, lyhyempi perä lukolla, jäykempi/matalampi alusta, vvt kone ja 160hp) niinkyllähän taas joutuu selaamaan nettiä silmät sirrillä.

Mun ensimmäinen mx oli -89, ensimmäisiä Suomi autoja.
Pake&lauri
Mulla oli hetken aikaa -89 tonninen tuonti mini,  valkonen levikkeillä, levyt ja 13" kunnon offsetin vanteet. Kammottava sisusta ja stereot.
« Viimeksi muokattu: 06.09.11 - klo:22:01 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #62 : 06.09.11 - klo:23:07 »
Vielä kun lisäät soppaan nb 2.5 (fl) mazdaspeed:in (turbo) ja jdm RS (keveempi vauhtipyörä, lyhyempi perä lukolla, jäykempi/matalampi alusta, vvt kone ja 160hp) niinkyllähän taas joutuu selaamaan nettiä silmät sirrillä.
....
Nooh, ei tässä pelkoa ole että tuohon suuntaan kiinnostus ryöstäytyisi... en harrasta "koneita ja tehoja".Kokonaisuus, se kokonaisuus. Se ratkaisee. NB 1.8 tai NA 1.6 alkuvuosilta. 
Semmosta vielä tällä erää notta onkos kellään suomi-harrastajalla kokemusta tuosta NA:n lyhtykonversiosta; melkoisen tyyristä tuuninkia... lienevät kuitenkin hyväksyttyä mallia ja NA:han saa moiset heittää ilman paperisotaa?

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/510?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #63 : 07.09.11 - klo:09:11 »
No minulla ainakin on. Vaihto oli helppo muutaman tunnin homma ulkona parkkipaikalla. Jossain toisessa vanhassa valothreadissa lisää juttua vaihtotyöstä. Muutti ulkonäköä aika radikaalisti. Minun mielestä ehdottomasti positiiviseen suuntaan. Voin kirjotella yv:llä ohjeita, jos kaipaat.

Tuntuu siltä, että nämä valot saa aika paljon väitteitä puolesta ja vastaan, vedenjakaja.
Itse tykkään ++ mutta monet ei.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

JHari

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #64 : 08.09.11 - klo:07:02 »
Semmosta vielä tällä erää notta onkos kellään suomi-harrastajalla kokemusta tuosta NA:n lyhtykonversiosta; melkoisen tyyristä tuuninkia... lienevät kuitenkin hyväksyttyä mallia ja NA:han saa moiset heittää ilman paperisotaa?

Kokemusta ei ole, mutta moiset on käyneet mielessä, lähinnä suhteellisen siistinä ja helppona tapana asentaa lailliset xenonit. Raskaalle kalustollehan on saatavilla xenon-hyväksyttyjä 90 millin projektoreja, ja ne saattaisi mahtua noihin (siis pituutensa puolesta, muuten oletettavasti mahtuvat). Sitten vaan rakentelisi pesurit, niin se olisi siinä - alkupään NA ei automaattista tason säätöä tartte, kun on sen verran vanha.

Homman järkevyys onkin toinen juttu; tulee vielä kalliimmaksi kuin kitti tavan halogeeneillä, ja kun lyhyet ja pitkät olisi tietty omissa projektoreissaan niin pääsisi nauttimaan xenonien syttymisviiveestä. Onneksi en itse kauheasti välitä noiden ulkonäöstä - sammakonsilmät ne olla pitää - niin ei ole kasvanut kiusaus liian suureksi.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #65 : 08.09.11 - klo:08:19 »
Eikös xenonit vaadi aina automaattisentasonsäädön valoihin?

JHari

  • Juniori
  • Viestejä: 21
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #66 : 08.09.11 - klo:08:33 »
Ei, kun laitat tarpeeksi vanhaan autoon.

AKE:n ajoneuvotekniikkatiedote vuodelta 2006:
Lainaus
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.

...ilmeisesti riittävän vanhaan saisi laittaa ilman minkäänlaista tasonsäätöä.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #67 : 11.09.11 - klo:18:08 »
Moi!
No niin, edistystä. Tänään ensimmäinen tutustumiskäynti tehty. Kyseessä 1992 1.6 NA. Alunperin jenkkeihin myyty, sieltä -98 Saksaan ja 2008 Suomeen.
* Mitä noissa jenkki-malleissa oli eroa euro-malleihin?
* mistä löytyy koneen/lohkon sarjanumero? Onko sen kautta selvitettävissä koneen ikä/vuosimalli?

Autossa nimittäin lienee vaihtokone - vaihdettu samalla kun mittaristokin - mutta mitään dokumenttia aiheesta ei ole ennen kuin edellinen omistaja tavoitetaan. Noh, mittariksi vaihdettu km-mittari maili-vastaavan sijaan... onko oikeesti näin tehtävä? Eli mihin on "rakennettu" ero mailien ja kilometrien "laskentaan"?

Kohtuullisen kiinnostava kärry muutoin, vaikke heikossa maalissa onkin. Mutta kaikinpuolin terve, ehjä nahkasisusta, kahdet asialliset vanteet, alkuperäinen, toimiva ilmastointi, hyväkuntoinen kovakatto, konepuolelta en löytänyt silmällä mitään huomautettavaa - noin "kuivaa" moottoritilaa en oo vuosiin nähnyt.
-E.
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #68 : 12.09.11 - klo:00:02 »
Kohtuullisen kiinnostava kärry muutoin, vaikke heikossa maalissa onkin. Mutta kaikinpuolin terve, ehjä nahkasisusta, kahdet asialliset vanteet, alkuperäinen, toimiva ilmastointi, hyväkuntoinen kovakatto, konepuolelta en löytänyt silmällä mitään huomautettavaa - noin "kuivaa" moottoritilaa en oo vuosiin nähnyt.
-E.

Olikos tämä auto espoossa, punainen josta lakka lohkeillut tms? Jos on sama mitä jokunen aika takaperin kävin katsomassa niin tuolloin alkuperäinen mailimittaristo löytyi kontista, ja tuosta pystyi ainakin ynnäilemään kilometrejä suurinpiirtein oikealle mallille... Ja kannattaa tarkistaa syökö auto jäähdytysnestettä, tuli ennen koeajolle lähtöä tarkastettua nesteet, ja jouduttiin lisäilemään vettä litran/pari että syylärin sai täyteen ja uskalsin lähteä liikenteeseen. Tuolloin omistaja myös puhui että autoon olisi saksassa tehty koneremppa hetkeä aiemmin.

Muuten auto kyllä tuntui toimivan varsin hyvin, tehot tuntui olevan tallessa ja kaikki toimi niinkuin pitikin.

Mulla on jostain jäänyt sellainen mielikuva että maili / kilometri ero tehdään itse mittaristossa, mutta enpä tolle nyt löytänyt varmennusta pikaisella googletuksella :-\

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #69 : 12.09.11 - klo:01:54 »
Mulla on jostain jäänyt sellainen mielikuva että maili / kilometri ero tehdään itse mittaristossa, mutta enpä tolle nyt löytänyt varmennusta pikaisella googletuksella :-\

Mulla on jenkkimiatassa kilometrikoneisto. Viime syksynä vaihdoin kun mailikoneistosta hajosi ratas ja totesin, ettei kannattanut vaihdella palikoita keskenään. Jokin siinä tökkäsi vastaan kun oli mittarit molemmat purettuna atomeihin, ei onnistunut kaikkien tarvittavien sisuskalujen vaihto tjsp. Yksi ratas oli muistaakseni vähän eri hammastuksella ja olikohan siinä kuparisessa lautasessa jota mittarin vaijeri pyörittää jotain eroa myös.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #70 : 12.09.11 - klo:08:45 »
Vahvistan myös. Olin (olen vieläkin) shoppaamassa kilometrimittaria Miataan, ja ero on tosiaan mittarikoneistossa, ei vaihteiston päässä.

UK-Eunoksissa on näkynyt jotain konverttereita vaijerin välissä.

Ps. Ostetaan Eunoksen 180kmh-nopeusmittari  :)
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #71 : 12.09.11 - klo:22:10 »
* hrnt - juu, osuit oikeaan. Laitan yv:nä pari kyssäriä sulle

* Vaatiiko syylarin vaihto e´rityista osaamista? Mistä ja mihin hintaan moisen uuden tarvittaesa saa?

* Mikä on heittonne kunnon maalarista, siis rahallinen korvaus,  joka tekee siis myös pohjatyöt?

* mistä löytyy koneen/lohkon sarjanumero? Onko sen kautta selvitettävissä koneen ikä/vuosimalli?

Kiitos jälleen,
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #72 : 12.09.11 - klo:22:23 »
Mulla oli omassa maahan tullessa konvertteri, tulee laatikon päähän kiinni ja poistamiseen meni 5 minuuttia.

Jos vaihdat syylarin niin osta parempi/paksumpi täysalumiininen, vaihtaminen ei ole iso homma, letkut, johdot ja pultit irti.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #73 : 12.09.11 - klo:23:29 »
Syylarin vaihto on helppo homma, uuden saa vaikka mx5partsista, hintaa tulee ~120e posteineen. Hieman lisää ja saa halutessaan tehokkaammankin mallin.

Maalauksen hinnoista mainitsinkin jo yv:llä, mutta tuntuu että kaikki edulliset maalarit on nykyään jossain piilossa, ja autoa näkemättä saamani tarjoukset olivat 2000-2500e väliltä.

Google kertoi että moottorin numero pitäisi löytyä imusarjan takaa/alta, tai öljypohjasta. Kuvat toivottavasti selventävät asiaa.

Edit: Kuvat on lainattu miata.netistä ilman kenekään lupaa, poistan ne jos jotakuta häiritsee.
« Viimeksi muokattu: 12.09.11 - klo:23:32 kirjoittanut hrnt »

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #74 : 12.09.11 - klo:23:37 »
Thänks!
Hmm... 2000-2500€ - tuntuu aika kovalta jos olettaa, että pohjatyöt on varsin selväpiirteiset. Ja kun tuota maalattavaa pintaakin on aika vähän. Verrokkina minulla tähän oman VW:ni maalaus, jossa oli pohjatöitä "yli omien tarpeiden", eli paljon. Mutta se maalattiinkin Valkeakoskella - yhden kaverin pulju, joka leipätöikseen maalasi mm. Mondeon ja Mersujen ovia (takuukorjauksia). Ja maalasi sitten 2-3 harrasteautoa /vuosi - ihan vaan että pysyi järjissään ja mielenkiint maalayukseen säilyisi. Ehkäpä sitä pitää kuitenkin tuohon 2 k€:oon varautua.

No eipä ole syylarilla paha hinta - positiivista!

Tuo mainitsemani -92 1.6 Miata on muuten nyt sitten myyty - sain juuri viestin myyjältä. Meni "harrastajalle", joka aikoo kaikinpuolin palauttaa atuon alkuperäiseen kuosiin - eli "hyvään kotiin".


Noh, nyt ei ainakaan voi lanketa siihen mistä aina varoitetaan - älä osta sitä ensimmäistä autoa jonka katsastat, heh.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue