Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116225 kertaa)

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #90 : 12.01.12 - klo:15:44 »
Heh, tuo M.U. Stonen laittama linkki ei varsinaisesti helpottanut orastavaa kuumetta...

Lueskelin tuota toista threadia jossa kerrottiin USA Miatan kilvittämiseen liittyneistä kommervenkeistä. Eli jos hommaisin MSM:n USA:sta tarvitsisin varmasti vastaavuustodistuksen + joutuisin ehkä hankkimaan ja vaihtamaan valoja ym. muita osia.

Onko jostain mahdollista selvittää etukäteen, että voiko ko autolle edes saada tarvittavaa todistusta? Ongelman ilmeisesti saattaa siis muodostaa se, ettei mallia ole alunperin tuotu Eurooppaan, mutta se ei liene este sille että todistuksen voisi kuitenkin saada (?) Olenko ymmärtänyt tähän asti oikein?

Akir0 meinasi edellä, että saattaisi jopa tulla helpommaksi turbottaa perus USA NB. Itseä kuitenkin miellyttäisi mallin harvinaisuus ja olisihan siinä het valmiiksi Torsen-perä, alusta yms. mitkä voi laskea plussaksi. Itseni tuntien turbotus saattaisi myös jäädä pitkiin kantimiin, jos ajattelee tekevänsä sen sitten myöhemmin, kun ensin on tapellut tuontipaperit kuntoon.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #91 : 12.01.12 - klo:19:07 »
MSM:n tuontia kysytään vähän väliä mutta kukaan ei ole toistaiseksi lähtenyt selvittämään asiaa. Jos löytyy kiinnostusta, niin selvitä runkonumero ja kysy pakettiautopojilta, saako tarvittavat paperit vai ei.

MSM:kin on tietääkseni jälkikäteen turbotettu eli tehtaan alkuperäisestä mallista ei ole kyse, vaan Mazda Speed on turbottanut auton.

Tässä se suurin ongelma nähdäkseni on. Koska toi MSM on jälkikäteen turbotettu, niin ne paperit eivät (mun käsittääkseni) mätsää siihen autoon virityksineen, jolloin tuo turbo pitäisi vielä kilvittää erikseen. Ja kun puhutaan 2004-2005 vuoden autosta niin menee vaikeaksi.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #92 : 13.01.12 - klo:14:57 »
Tämä olikin itselleni uutta tietoa, että MSM käsiteltäisiin samoin kuin jälkikäteen turbotettu. Tuolta USA:n käytettyjen autojen myynti-ilmoituksista noita VIN-numeroita löytyikin ihan kysymättä. 2004 vuoden Miatojen VIN näyttäisi kyllä poikkeavan yhdellä numerolla MSM:n vastaavasta - siis nimenomaan numeron se luku joka merkkaa auton mallia.

Yhden MSM:n VIN-koodin poimin ja laitoin kyselyä tuonne TUV Nordille http://www.tuv.fi/34722.asp .
Sieltä tulikin vastaus varsin nopeasti, jossa totesivat vain että eivät pysty kirjoittamaan todistusta turboversiolle.

Osaatteko kokeneemmat sanoa, onko esim. Pakettiautopojilla joitain muita kanavia noiden tarvittavien lappujen hankkimiseen? Vai mahtavatko hekin vain kysyä samaa asiaa samasta paikasta, eli TUV:lta?

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #93 : 13.01.12 - klo:15:05 »
MSM:kin on tietääkseni jälkikäteen turbotettu eli tehtaan alkuperäisestä mallista ei ole kyse, vaan Mazda Speed on turbottanut auton.

Minä taas olen siinä uskossa että MSM on nimenomaan tehtaan alkuperäinen malli. Kirjallisuutta ei nyt ole käsillä, mutta esimerkiksi Car and Driver kirjoittaa (http://www.caranddriver.com/reviews/mazdaspeed-mx-5-miata-road-test ):

Unlike the Mazdaspeed Protegé, which has a turbo kit supplied by Callaway, Mazda's hot-rod Miata wears a factory-developed and -installed turbocharger kit, as well as a heavier-duty clutch and revised suspension.

Tuo tuskin tekee siitä kilpiin saamisesta yhtään helpompaa, kun tuota ei ole ikinä euroopassa myyty.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #94 : 13.01.12 - klo:15:38 »
Lappuja varmasti saa, onhan niitä kirjoitettu autoihin, joihin ei moisia ole olemassakaan. giggle


Unlike the Mazdaspeed Protegé, which has a turbo kit supplied by Callaway, Mazda's hot-rod Miata wears a factory-developed and -installed turbocharger kit, as well as a heavier-duty clutch and revised suspension.

Eikö toi nyt tarkota samaa, ku Toyotalla esim. TRD (ja joka merkillä taitaa olla oma virallinen viripajansa). Eli tehtaan kehittämiä ja tehtaan asentamia kittejä kyllä, asentaahan "tehdas" ne autoon ennen myyntiä. Mut aihio on kuitenkin orkkismalli, mihin vaan heitetään se kitti kiinni ennen myyntiä. Ei edes mitenkään harvinaista Jenkeissä, kun siellä moiset saa heittämällä kilpiin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #95 : 13.01.12 - klo:21:42 »
Vai mahtavatko hekin vain kysyä samaa asiaa samasta paikasta, eli TUV:lta?

Pakettiautopoikien kumppani viime kesänä oli Tüv Hessen, laput tulevat sieltä.
ex-NA8C

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #96 : 17.01.12 - klo:15:13 »
Selvittelen vielä josko MSM onnistuisikin saada Suomeen. Mutta täytyy vakavasti miettiä myös tuota -99 USA NB + turbotus vaihtoehtoa.

Kuinkahan tuommoinen olisi sitten järkevintä hankkia? Onko porukalla jotain tuntumaa siitä, kuinka noita USA-malleja on Euroopassa tarjolla? Esim. Saksasta auton laivaaminen olisi huomattavasti edullisempaa kuin USA:sta. 1999 vuoden malleista eniten kiinnostaisi 10th Anniversary, mikä tietty rajoittaa taas valikoimaa jos sellaisen haluaisi.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #97 : 17.01.12 - klo:17:53 »
Selvittelen vielä josko MSM onnistuisikin saada Suomeen. Mutta täytyy vakavasti miettiä myös tuota -99 USA NB + turbotus vaihtoehtoa.

Kuinkahan tuommoinen olisi sitten järkevintä hankkia? Onko porukalla jotain tuntumaa siitä, kuinka noita USA-malleja on Euroopassa tarjolla? Esim. Saksasta auton laivaaminen olisi huomattavasti edullisempaa kuin USA:sta. 1999 vuoden malleista eniten kiinnostaisi 10th Anniversary, mikä tietty rajoittaa taas valikoimaa jos sellaisen haluaisi.

Silloin joskus kun tuli mobile.de sivustoa selattua, niin kaikki Saksassa olevat USA-mallit tuntui olevan alkuvuosien NA:ta, eli 89-91 malleja. Saksalaisilla ei ole ikinä ollut isommin tarvetta tuoda autoja USA:sta, kun hintataso ja valikoima on kotimaassakin ollut järkevä, joten nuo myynnissä olevat USA-mallit ovat todennäköisesti Nato-sotilaiden jälkeensä jättämiä autoja. Eli mun näppituntuma on että -99 USA-mallin löytäminen Euroopasta voi olla vielä vaikeampaa kuin MSM:n löytäminen.


Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #98 : 17.01.12 - klo:20:09 »
Kaverilla on -00 NB 1,8 USA malli. Saako ton ahdettua luvallisesti? Toi yksilö voisi jopa tulla myyntiinkin... 
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #99 : 17.01.12 - klo:21:52 »
Kaverilla on -00 NB 1,8 USA malli. Saako ton ahdettua luvallisesti? Toi yksilö voisi jopa tulla myyntiinkin...

Begin paperi loppuu 99-malliin

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #100 : 17.01.12 - klo:22:19 »
Kaverilla on -00 NB 1,8 USA malli. Saako ton ahdettua luvallisesti? Toi yksilö voisi jopa tulla myyntiinkin...

Begin paperi loppuu 99-malliin

Jos auto on valmistettu -99?  ;)
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #101 : 17.01.12 - klo:22:31 »
Jos auto on valmistettu -99?  ;)

Katsastusmies melko varmaan katsoo ensirekisteröintipäivän rek.otteesta ja se lienee -00 ja sillä mennään, veikkaisin

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #102 : 17.01.12 - klo:22:43 »
Tää topicci repee nyt pahasti alkuperäisestä kun menee ihan turboiluksi.... mun mielestä... ainakin vähän... -E
NA '90 1.6 Mariner Blue

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #103 : 20.01.12 - klo:09:29 »
Pakettiautopojilta vastailevat aika ripeästi. Eilen oli lähettäneet mailin että TÜV:n yhteyshenkilön mukaan vastaavuustodistus pitäisi olla mahdollinen. food-smiley-004 Ihan vielä en uskalla autoa laittaa tilaukseen, vaan koitan vielä kysellä ja varmistella että todistus on nimenomaan tuolle 134 kW MSM:lle, kun kyselin vain VIN-koodin perusteella.

Kuinkas te jotka olette USAsta auton tuoneet, onko ton vastaavuustodistuksen kanssa asiointi konttorilla ihan selvää pässinlihaa? Vai voiko vielä tulla joku este vastaan, siis valojen lisäksi?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #104 : 20.01.12 - klo:10:09 »
Pakettiautopojilta vastailevat aika ripeästi. Eilen oli lähettäneet mailin että TÜV:n yhteyshenkilön mukaan vastaavuustodistus pitäisi olla mahdollinen. food-smiley-004 Ihan vielä en uskalla autoa laittaa tilaukseen, vaan koitan vielä kysellä ja varmistella että todistus on nimenomaan tuolle 134 kW MSM:lle, kun kyselin vain VIN-koodin perusteella.

Olisi tosi hieno juttu, jos saisit tuollaisen kilpiin  :) Lisäboonuksena saat vielä NB:n ilman EU-tyyppihyväksyntää, joka tarkoittaa sitä, että voit aika vapaasti vaihtaa osia autoon ilman pelkoa ongelmista katsastuksessa (pl. moottorin muutokset). Tyyppihyväksytyssä, kun pitää olla tüv:n tai jonkun muun hyväksyntä melkein joka palikassa. Tyyppihyväksyntä koskee kaikki -98 ja uudempia Euroopassa käyttöönotettuja autoja.