Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116253 kertaa)

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #120 : 21.02.12 - klo:20:54 »
RHD ei pelota, mut mites noi Britti-miatat kun eikös ne yleensä tahdo aika ruosteessa olla?

Ruostuu ne Saksassakin, foorumin haulla löytyy ne paikat jotka on joka tapauksessa tsekattava jos ei halua joutua paikkaushommiin.

Timppa59

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #121 : 21.02.12 - klo:21:07 »
Mulle Kitolan Mika etsi 10 AE:n toissavuonna. Hinta työstä (sis rekistöröinti etc) oli 600 €. Mika käy koeajamassa ehdokkaat (mielellään max 200 km Koblenzista) ja tekee hyvän raportin parhaista ehdokkaista kuvineen. Hoitaa tarvittaessa auton myös Suomeen. ainakin toissa vuonna häneltä tuli n. rekallinen autoja/viikko Suomeen. Suosittelen!  clap
2880/7500 called "Blues Bird"

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #122 : 21.02.12 - klo:23:00 »
Ruoste on kyllä brittiautoille tyypillinen ongelma. Mun mielestä sieltä kannattaa katsella mahdollisimman rakennettua yksilöä ratakäyttöön, koska niitä saa edullisesti. Saksassa Miatat ovat aika pitkälle vakioita. Joten käyttistä katselisin Saksasta ja ratapeliä briteistä

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #123 : 22.02.12 - klo:05:46 »
Brittiautot on järjestäen rapeita, UK:n japanin tuonneista löytyy viitseliäisyydestä riippuen hyvä ja huonokuntoisia.
« Viimeksi muokattu: 23.02.12 - klo:20:47 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Xan-NA8c

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 125
  • Turbo please
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #124 : 22.02.12 - klo:11:44 »
Japanin tuonnissa vaan ei tällä hetkellä ole MITÄÄN JÄRKEÄ... autot on melkeen kalliimpia siellä ku täällä... johtuen yenin kurssista... itse pysyttäytyisin kaukana niistä tällä hetkellä... voi myös johtua siitä miksi poikkeuksellisesti tuon omani nyt briteistä japanin sijaan mistä tuonut viimeiset 3 harrasteautoa itse...
NA8c Turbo -93


diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #125 : 22.02.12 - klo:13:55 »
Japanin tuonnissa vaan ei tällä hetkellä ole MITÄÄN JÄRKEÄ... autot on melkeen kalliimpia siellä ku täällä... johtuen yenin kurssista... itse pysyttäytyisin kaukana niistä tällä hetkellä... voi myös johtua siitä miksi poikkeuksellisesti tuon omani nyt briteistä japanin sijaan mistä tuonut viimeiset 3 harrasteautoa itse...

Tuohon on odotettavissa muutosta. Japani tietää että heidän Yen on liian vahva - automyynti (uusien) ja muu vienti kärsii. Japanin valtiolla on tapana ajoittain dumpata valuuttaa kymmeniä tai satoja miljardeja kerralla että Yeni olisi heille sopivassa kurssissa. Valuutanvaihdolla elävä kaverini uskoo että Yenin kurssi euroon pudotetaan vuoden sisään siihen 135-140:1 missä se oli pari-kolme vuotta sitten. Tuo tarkoittaa meille -30% alennusmyyntiä - minä ainakin jo katselen uutta autoa japseista :)

Tämä tietenkin vain jos Kreikat sun muut ankkurit ei tuhoa euroa täysin. Pelimies ehkä laittaisi autorahat nyt Yuaniin ja vuoden päästä Yeniin. Jos tuuri käy niin eurolla saisi ehkä 200 yeniä tuolla tavalla.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #126 : 22.02.12 - klo:14:09 »
Tarkoitin omassa postauksessani UK:n Japanin tuonteja.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Nuutu

  • Juniori
  • Viestejä: 20
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #127 : 22.02.12 - klo:22:18 »
Mites muute jos uittasin esim. tuolta briteistä valmiiks turbotetun mäxän, niin kuinka vaikee se on saada Suomessa kilpiin? Vai onko mahdollista ollenkaan?
Lainaus
Joten käyttistä katselisin Saksasta ja ratapeliä briteistä
Ihan kesä käyttikseksi/ratapeliksi tulossa, alan pikkuhiljaa taipumaan kyllä tohon UK:n suuntaan  :D

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #128 : 22.02.12 - klo:22:26 »
Nuutu laitoin asiasta sulle YV:tä
« Viimeksi muokattu: 23.02.12 - klo:20:51 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #129 : 05.03.12 - klo:19:35 »
Karin esityksestä lukkoperä keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen alueelle: Moottori, tekniikat ja voimansiirto

Linkki aiheeseen: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1574.0

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Tarkistuskohtet
« Vastaus #130 : 11.04.12 - klo:17:48 »
Moi!

No niin, h-hetki lähestyy ja pitäisi muutaman päivän päästä taivaltaa keskiseen Suomeen tarkastamaan kohde josta käsiraha jo maksettu. En ole ensikertaa autoa ostamassa ja osaan kyllä persuasiat tarkastaa ja todentaa. Mutta mitä erityistä tulisi huomioida -94 1.8:n tsekkauksessa - siis siellä tekniikkapuolella?

Lähinnä kiinnostaisi kirjata itselle muistiin listaa tuon moottorin tsekkauksen suhteen - mitä ja miten?
Onko "äänimaailmassa" jotain erityistä esim. kierrosten suhteen? Paljonko luukutetaan tyhjäkäyntikierroksia? Avataanko ölyntäyttökorkki koneen käydessä? Mitkä kohteet yleensä vuotavat/falskaavat? Mistä niitä öljyvuotoja kannattaa tihruta? Nestepinnat? Kylmäkäynti vs. lämpimänä - onko jokin juttu eri tilanteissa pikemminkin ominaisuus kuin vika? Jne...

Alustan kuntohan selviää pitkälti ajamalla ja jos epäilyttäviä kohteita niin pyörä kerrallaan alusta nostettuna.

Kaikenlaisia vinkkejä tarkistusta varten otetaan ilolla vastaan!

Konehuoneen tulisi näyttää jotakuinkin tältä:


Kiitos
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #131 : 11.04.12 - klo:19:42 »
Ei kai se sen kummempi ole kuin muutkaan Japanilaiset, idioottivarmojahan noi tuuppaa olemaan.

Tarkista koneen edessä kulkevien vesi jne putkien kunto, muutamassa oon nähnyt huono kuntoisia letkuja, samoin pakosarjan lähellä tulipellin läpi kulkevien lämppärin letkujen kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota, ne on onneks usein suojattu lämpöteipillä jne. Pakosarja lämmittää letkuja ja lyhentää ikää.
Yleisvilkaisu että pellit istuu=ei kolareita.
Venttiilin hydrauliset nostimet saattaa naputtaa kylmänä/kuumana, se ei ole vakava vika, enempikin häiritsevä, asia korjaantuu öljyt vaihtamalla joksikin aikaa, yksi konsti saada pidempi aikainen rauha on käyttää koneessa special pesevät öljyt, enempi asiasta googlella.
Etuvasemmalla, paisuntasäiliön oikealla puolella oleva pyöreä bensahöyryjen "höyrystys" kannu on poistettu osasta autoja ja siitä johtuen saattaa pelmahdella hiukan bensan hajua, sekään ei ole vaarallista. Bensaletkujen kunto tulee tarkistaa, menee imusarjan edestä ja takaa bensatukkiin.
Moottorin tukikumien kunto, pääseekö kone heilahtelemaan kun annat konehuoneen puolelta kierroksia, pakosarjan puoleinen on yleensä lämmön tappama.
Kuuntele laatikon/perän äänet, ettei kuulu turhia ulinoita. Vetareiden ja suojakumien kunto?
Alustan kunto on melko simppeli tarkistaa, käännä etufillarit vinoon ja kurkkaa missä kunnossa tukivarret on, todennäköistä on että kaikki tukivarret on samassa kunnossa. Vakio iskarit on tohon ikään jo melko rentoutuneet, etenkin takana missä on lyhyempi liikevara, tarkista ettei hakkaa pohjaan. Jos autossa on vain sähköinen takakontin avaus, tee/asenna välittömästi vaijerikäyttöinen, ikävä murtautua oikean puoleisen vilkun kautta sisälle.
Öljyn mittatikun pää on 90% varmuudella poikki (kuten kuvassakin).
Ikkunoiden moottorit/veivit saattaa olla todella tahmeat, yleinen vika joka kaipaa akuuttia rasvausta, älä väännä väkisin, menee suotta rikki.
Katso RainRailin kunto, eli katto ylös ja tarkista katon reunaa hattuhyllyllä/sisäpuolella (vai olikohan ulkopuolella? en muista mut tarkista Googlest) seuraavan "rännin" kunto, sen pitäisi ohjata vesi ovien takana oleviin kaukaloihin, joista vesi valuu peukalon paksuisia letkuja pitkin maahan. Pääset käsiksi kaukaloihin ja poistoputkiin helpoimmin kun avaat takaikkunan jota kautta yletät vaikka anteenilla tarkistamaan/putsaamaan putket, katon ollessa alhaalla se peittää kaukalot. Jos putket on tukossa vesi tulvii penkkien takaa lattioille.
Aja n. satasen korvilla, täriseekö etupää? Yleinen ja vmäinen vaiva.

PS.Öljyjä ei näissä vaihdeta imemällä, suuri riski että letku katkeaa ja jää öljypohjaan btdt not fun at all.
« Viimeksi muokattu: 11.04.12 - klo:20:32 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #132 : 11.04.12 - klo:19:57 »
Eipä tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla, kylmänä hla:t saattaa naputtaa ja joillain kierrosalueilla voi lämpöpellit resonoida / rämistä.

Nesteiden tarkistus, eli onhan öljyä ja vettä ja että nesteet näyttävät normaalilta (eivät ole esim. sekoittuneet)

Öljyvuodot näkyy yleensä hyvin "pohjamuovilla" jos se vain on paikoillaan. Yleensä jos auton alle jää pisara tai pari jotain nesteitä, niin niitä näkyy huomattavasti isompi lammikko muovin päällä, kun katsoo ylhäältä konehuoneen puolelta.

Tyhjäkäynnin pitäisi olla siellä 900rpm tietämillä, jos ei, niin pitäisi olla helppo säätää kohdalleen. Tyhjäkäynti saattaa notkahdella esim. risteyksiin pysähdellessä. Tämäkin on varsin yleinen "ominaisuus"

Perus tarkastukset silmämääräisesti, jotta kaikki näyttää ehjältä. Varsinkin vanha (eli kutistunut) katto saattaa falskata sivuikkunoiden kohdalta, vaikka olisikin täysin ehjä. Eli mahdollisuuksien mukaan vedenpitävyyden testailua vaikka puutarhaletkulla / autopesussa tms. Hattuhyllyn kunto kannattaa myös tarkistaa, jos löytyy hometta, todennäköisesti rainrail  on rikki tai vesikourut on tukossa.

Edit: tuossa joku kattavampi ohje miatan ostoon: http://www.miata.net/faq/usedmx5.html

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #133 : 11.04.12 - klo:22:10 »
Kiitos ja kumarrus jälleen!
On täällä vaan hienoa jengiä kun jaksavat vastailla näin pedantisti - ja kärsivällisesti. Kiitos.

Vielä sellaista, että mites koeajossa Miatan alustan toimivuus... yms. Sen jo tiedänkin, että 95-105 km/h nopeuksissa saattaa esiintyä pientä värinää/pompotusta. Jotain muuta mikä olisi feature ja jotain, josta pitäisi huolestua? Toki jarrut, niiden puoltaminen jne on tuttuja juttuja ja ratin suoruus vs. suoraan kulkeminen yms. Esim. saako "vikuroida" jos liki pysähdyksistä kiihdyttää sen mitä irti saa fillarit hieman vinossa? Tai miten tarkistaa että "runko on suora"?

Mitään dramaattista ei ole kyllä odotettavissa. Auton Suomi-historia on hyvinkin tarkkaan selvillä, kuvia saatu viitisenkymmentä, viimeisten vuosien huollot ja korjaukset tiedossa ja auto 2 vkoa sitten katsastettu. Priimahan kärry ei ole, mutta aika edullinen ja valmis ajoon "ilman häpeän tunnetta", heh. Noh, paitsi ne ylikoon vanteet... Henkisesti pitää silti varautua kaupan perumiseen jos esille tulee seikkoja, jotka jo olisi aiemmassa myyjän kanssa käydyssä dialogissa esille tulla... Jos näin, sitten soi "Pieksämäen asemalla blues...." kotijunaa ootellessa....
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #134 : 11.04.12 - klo:22:49 »
Öljyn mittatikun pää on 90% varmuudella poikki (kuten kuvassakin).

PS.Öljyjä ei näissä vaihdeta imemällä, suuri riski että letku katkeaa ja jää öljypohjaan btdt not fun at all.

Miten helvatissa toi tikku saadaan poikki?? Omastakin oli ja tilasin juuri Mazdalle uuden a47€
Ikinä en oo töissä saanut yhdestäkään autosta tikkua katkaistua.

Eihän mistään pitäis vaihtaa öljyjä imemällä!! Vaan moottorin ollessa kuuma ja ihan sieltä propun kautta niin saa kaikki moskat pois.