Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116311 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #135 : 11.04.12 - klo:23:00 »
Osta ErkkiM ruosteeton ja kolaroimaton auto, vaikka tekniikassa olisikin sanomista.

Koska
a) jos olet yhtään kuten "normaali" Miata-harrastaja, vaihdat kuitenkin seuraavan parin vuoden aikana puolet tekniikasta, oli se sitten rikki tai ei,

b) tekniikka on suhteellisen halpaa ja sitä on hyvin saatavilla, ja

c) hitsattu on aina hitsattu, ja ruttu näkyy jostakin suunnasta aina.
1.64 NA

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #136 : 11.04.12 - klo:23:03 »
Tikku menee poikki ihan sen takia kun se pakosarja kuumentaa sitä ja haurastuttaa sen muovin ajan oloon. Menee poikki ihan koneen värinän takia, kokemusta on.

Sen takia ne lämppärinkin letkut hajoo ajan kanssa kun kuuma pakosarja kovettaa nekin.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #137 : 11.04.12 - klo:23:11 »
Tikku menee poikki ihan sen takia kun se pakosarja kuumentaa sitä ja haurastuttaa sen muovin ajan oloon. Menee poikki ihan koneen värinän takia, kokemusta on.

Sen takia ne lämppärinkin letkut hajoo ajan kanssa kun kuuma pakosarja kovettaa nekin.

Sitä vähän ajattelinkin että toi lämpö sitä haurastuttaisi mut et katkeaisi pelkästä tärinästä haurastuttuaan kuulostaa vähän oudolta....

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #138 : 11.04.12 - klo:23:28 »
Osta ErkkiM ruosteeton ja kolaroimaton auto, vaikka tekniikassa olisikin sanomista.

Koska
a) jos olet yhtään kuten "normaali" Miata-harrastaja, vaihdat kuitenkin seuraavan parin vuoden aikana puolet tekniikasta, oli se sitten rikki tai ei....
Nooh, en taida olla "normaali" sikäli, että tekniikan tulee olla "vain" tarkoituksen mukaista - miellellään sellaista kun insinööri on aikoinaan sen suunnitellut olevan. Ei muuta. Mutta kyllähän sitä harrastuksen nimissä varmasti tulee vaihdettua tai vaihdatettua vaikka mitä - mikä ehkä ei olisi välttämätöntä. Mutta vain siinä tapauksessa, että tämä kyseinen yksilö muutoin mielyttää, ja päättää pitää itsellään vuosia. Toinen vaihtoehto on, että "tällä harjoitellaan" - eli tutustutaan nyt rauhassa kesä, pari Miataan (ja toimintaan sen ympärillä), kerätään rahaa, ja hommataan sitten se jokin "erikoismalli" - tai sitten ihan alkupään auto minimalistisilla kilsoilla... tai sitten ei... ei tiedä. Ehkä toi kundi innostuu säästämään ja ostaa sitten aikanaan tämän isiltä :)
Jep, hitsattua ja ruostevaurioista ei ole tarkoitus ostaa.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #139 : 12.04.12 - klo:04:25 »
Voit koittaa moottoritien poistumisrampissa puslien kuntoa, aja ramppiin moottoritievauhtia ja jarruta vauhti kerralla ja kunnolla pois. Mitä enempi auto vikuroi/elää/kiemurtelee, sitä väsyneemmät puslat autossa on. Tosin asiaan vaikuttaa myös alla oleva rengastus. Puoltaminen on sitten ihan tuttu juttu joka eroaa selvästi.
Huom. en ota vastuuta toimista eli järki mukana ja silmät niskassa.

Olet vissiin miettinyt valmiiksi "rajan" mitä kaikkea saa löytyä ennenkuin hylkäät auton.
Kannattaa (kokemuksesta) tehdä lista minkä käyt läpi niin ei tuu paikan päällä hullaannuttua/ihastuttua autoon kesken tutustumisen.
En muista oletko aiemmin ajanut mx-5:lla mutta ohjaus on "nopea", ekan mx:n aikaan aivastin (onneks tyhjällä) moottoritiellä ja lopputulos oli että vaihdoin samalla kaistan. Ohjaus ei ole supertunnokas mutta hyvä se on ajaa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #140 : 12.04.12 - klo:06:55 »
Eihän mistään pitäis vaihtaa öljyjä imemällä!! Vaan moottorin ollessa kuuma ja ihan sieltä propun kautta niin saa kaikki moskat pois.

Aika monessa uudehkossa autossa ölpät vaihdetaan merkkihuollossakin yläkautta imemällä. Se vaan on niin paljon nopeampaa ja helpompaa ku irrotella kaikki pohjalevyt, että pääsee valuttamaan ne alakautta.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #141 : 12.04.12 - klo:08:22 »
Kannattaa muistaa, että auto on 18 vuotta vanha, joten varmasti on löystyneitä, puslia, väsyneitä iskareita tai jotain muuta esim. katto vaihtokunnossa. Parin pikkupuutteen takia tuskin kannattaa skipata autoa tai muuten saa etsiä vuosia.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #142 : 12.04.12 - klo:09:25 »
Tuleepa paljon hyviä neuvoja... yritän koostaa näistä yhteenvedon tässä joku ilta.

Joo, mulla on aina isompia kauppoja tehdessä itselläni listaa asioista jotka sallin puutteina (yleensä asioita joiden kohentamiseen voin itse omin toimin suoraan vaikuttaa). Jos listaan tulee monta ruksia arvioidaan sitten niiden kokonaisvaikutus euroissa - ja hylätään kohde jollei hinta tipu radikaalisti tms. Se myös auttaa, että on kaveri mukana - järjen ääni.

Mutta takaisin caseen -94 1.8...
Eilen puoliltaöin sain viestin, että auto ei ole enää myynnissä koska nykyinen omistaja on löytynyt mätää/runsaasti kittiä vas. puolen helmasta ja takakaaresta - eli ruttukorjaus aikoinaan on tehty juuri kuten amatöörit tekee.... shit. Siis peltihommia tiedossa. Hyvä kun selvisi nyt eikä paikanpäällä vasta.

-J
NA '90 1.6 Mariner Blue

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #143 : 12.04.12 - klo:09:34 »
Mutta takaisin caseen -94 1.8...
Eilen puoliltaöin sain viestin, että auto ei ole enää myynnissä koska nykyinen omistaja on löytynyt mätää/runsaasti kittiä vas. puolen helmasta ja takakaaresta - eli ruttukorjaus aikoinaan on tehty juuri kuten amatöörit tekee.... shit. Siis peltihommia tiedossa. Hyvä kun selvisi nyt eikä paikanpäällä vasta.

-J

Alkaa kuulostaa siltä että kaksi aiaa ei kohtaa, hyvä ja halpa. Näitä vehkeitä on maapallolla paljon, etten sanoisi enemmän kuin mitään muuta kaksipaikkaista roadsteria. Jos haluat hyvän, niin tuota Saksasta alle satatuhatta ajettu NA. Tulee maksamaan varmaan seitsemän tuhatta, mutta jos pidät hyvin niin lapsenlapsikin ajelee sillä vielä. Kaikki ylimääräinen raha näihin menee joka tapauksessa, se on loppujen lopuksi sama onko se hankintahinta vähän korkeampi.
1.64 NA

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #144 : 12.04.12 - klo:09:55 »
Alkaa kuulostaa siltä että kaksi aiaa ei kohtaa, hyvä ja halpa. Näitä vehkeitä on maapallolla paljon, etten sanoisi enemmän kuin mitään muuta kaksipaikkaista roadsteria. Jos haluat hyvän, niin tuota Saksasta alle satatuhatta ajettu NA. Tulee maksamaan varmaan seitsemän tuhatta, mutta jos pidät hyvin niin lapsenlapsikin ajelee sillä vielä.

Jos haluaa hyvän, niin kannattaa tosiaan suoraan ostaa se hyvä. Yleensä se tulee kalliimmaksi (vaivasta puhumattakaan), kun lähdetään halvasta tekemään hyvää. Vaikka se jotenkin tuntuukin monesta halvalta maksaa autosta pari tonnia vähemmän ja sitten heitellä siihen ajan mittaan "vain" satasia kerrallaan. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #145 : 12.04.12 - klo:10:09 »
Eihän mistään pitäis vaihtaa öljyjä imemällä!! Vaan moottorin ollessa kuuma ja ihan sieltä propun kautta niin saa kaikki moskat pois.

Aika monessa uudehkossa autossa ölpät vaihdetaan merkkihuollossakin yläkautta imemällä. Se vaan on niin paljon nopeampaa ja helpompaa ku irrotella kaikki pohjalevyt, että pääsee valuttamaan ne alakautta.

Tiedän sen kyllä ja ihan yhtä huono vaihtoehto se on merkkihuollon tekemänäkin  ;)  kertoo jotain merkkihuoltojen todellisesta laadusta..........
Meillä kyllä töissä vaihdetaan öljyt aina propun kautta.

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #146 : 12.04.12 - klo:10:13 »
Eihän mistään pitäis vaihtaa öljyjä imemällä!! Vaan moottorin ollessa kuuma ja ihan sieltä propun kautta niin saa kaikki moskat pois.

Aika monessa uudehkossa autossa ölpät vaihdetaan merkkihuollossakin yläkautta imemällä. Se vaan on niin paljon nopeampaa ja helpompaa ku irrotella kaikki pohjalevyt, että pääsee valuttamaan ne alakautta.

Tiedän sen kyllä ja ihan yhtä huono vaihtoehto se on merkkihuollon tekemänäkin  ;)  kertoo jotain merkkihuoltojen todellisesta laadusta..........
Meillä kyllä töissä vaihdetaan öljyt aina propun kautta.

Mersuissa ollut jo vuosikymmeniä,mittatikun putki toimii imupillinä ja sitäkautta kaikki tavara tulee ulos,mut ei sotketa topickia enempää...
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #147 : 12.04.12 - klo:10:40 »
Seniorit ja konkarit puhuu asiaa... "kannattaako köyhän ostaa halpaa"

Harmi kun ei tällä hetkellä kesän kynnyksellä ole kapitaaliasiat niin hyvässä kuosissa, että perse kestäisi iskeä samantein sen 8k€ kiinni. Jos näin olisi, olisin jo koeajamassa esim. muutamaa 10AE-mallia :)

Tuleeko minun siis odottaa varallisuuteni kasvua, vai voisinko sittenkin löytää 5-6 k€ maksavan pelin, jossa on koppa ja tekniikka kunnossa, ja muutoinkin perussiisti, että kehtaa ajella onnellinen virne naamalla, nauttia siitä aikansa ja odottaa talouden kohentumista samalla katsastaen sitä lopullista Miataa, johon sitten panostetaan enemmän ajatuksella "isältä pojalle"...

Aion kyllä jatkaa - ja nyt lähiviikkoina käydä tsekkaamassa pari autoa tuolta lännen suunnalta. Jos eivät tyydytä, ovat riski-business, niin ainakin sitä taas oppii lisää, ja valmiudet iskeä kiinni kun jokin "helmi" sattuu kohille, kasvavat.
Toisaalta - ei ole minulla kiire - autokuumeessa on ennenkin eletty pitkiä aikoja. Miata-kuume tosin on astetta voimakkaampi kuin normaaliautojen kohdalla :) Ja teidän vaan tulee kestää ja jaksaa näitä mun aatoksia ja kysymyksiä, heh. Saksan tarjonta pitää kyllä taas kerran katsastaa, myös...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #148 : 12.04.12 - klo:10:51 »
Itse ainakin toissavuonna löysin 6500€ hintaan todella helmen yksilön! Vähän kolhuja ja naarmuja korissa ja ratti oikealla (kai se jollekin on miinus), mutta täysin ruosteeton, erittäin siistikuntoinen noita muutamia miinuksia lukuunottamatta ja putkisto ja turvakaari löytyi jo valmiiksi.

Nyt ei kyllä nettiauton tarjonta luvannut kovin hyvää, mitä nyt noita 1.6 NB-malleja näytti olevan varsin huokeisiin hintoihin.
ロードスターNA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #149 : 12.04.12 - klo:11:31 »
Itse ainakin toissavuonna löysin 6500€ hintaan todella helmen yksilön! Vähän kolhuja ja naarmuja korissa ja ratti oikealla (kai se jollekin on miinus), mutta täysin ruosteeton, erittäin siistikuntoinen noita muutamia miinuksia lukuunottamatta ja putkisto ja turvakaari löytyi jo valmiiksi.

Nyt ei kyllä nettiauton tarjonta luvannut kovin hyvää, mitä nyt noita 1.6 NB-malleja näytti olevan varsin huokeisiin hintoihin.

Ja yhä mua harmittaa että menin myymään ton auton ::) Näin jälkikäteen ajatellen olisin ihan hyvin voinu pitää 2 harrasteautoa...

ErkkiM:lle katsoin juuri että olet aloittanut tämän topicin ~8kk sitten, oletko vielä ehtinyt ajamaan monella mx-5:llä? Jos et, niin suosittelen että menet nyt kipinkapin koeajoille, eli aloitat niistä mitkä löytyy läheltä, ja jos olit NA koppaista hankkimassa, niin jatka mietteitä sen jälkeen kun olet ajanut vähintään kolmella eri autolla. Ja eihän tohon tarvitse varata kuin viikonloppu, niin halutessasi voit koeajaa melkein kaikki NA:t mitä nettiautossa on myynnissä. Ihan vertailun vuoksi kannattaa käydä myös koeajamassa pari NB:tä niin tietää mitä sillä hieman isommalla rahalla saisi.

Kun olet ajanut useammalla, niin tiedät huomattavasti paremmin mitä mihinkin rahaan on tarjolla, ja ainakin tunnistat jatkossa oikeasti hintaansa nähden hyvän auton.