Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116220 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #165 : 13.04.12 - klo:11:55 »
...
Ei sitä siis kannata niin hirveesti ruveta miettimään - nämä on kuitenkin niitä vähävikaisempia autoja mitä löytyy ja halpoja nykyään! Tietysti jo sun budjetti on noin tiukka (5-6k€) niin ei ne kovin "helmet" NA:t noissa hinnoissa vielä liiku. Jotenkin sun jutuista kuuluu että aika priimaa olet etsimässä (kuten se sun 1600TL - kai se sulla vielä on!)? Ehkä siis odottelisin että kassa karttuisi tai sitten varautuisin henkisesti että entisöit ostamaasi "aihiota" priimaksi tulevaisuudessa, kun paalua on käytössä.

Joo, tässä vaiheessa, tänä päivänä se on noinkin tiukka, valitettavasti.
Priimaa - kyllä - mutta ei välttämättä vielä. Jos vaan löytää hyvän, terveen aihion, niin sellainenkin kiinnostaa. Kyllä pikkuhiljaa edistettävä entisöinti onnistuu - rahojen ja tilojen salliessa. Mutta pelti- ja maalaushommiin en koe mitään kiinnostusta - siis niiden projektointiin. Tänän kesänä vaan olis päästävä tielle kun tuo 1600TL "lepää" tämän kesän odotelleen täydellisen konerempan alkua (siihen uppoa tonni) sekä pienempiä ehostustöitä mm. verhoilun osalta.

Kun et ole ajannut vielä kovin montaa Miataa, niin jos eksyt pääkaupunkiseudun miittiin, voidaan mennä ajamaan koeajot mun autolla. Siinä on hyvä referenssiauto ja väitän että varmaan ainoita NA-koppasia maassamme joka on (yli)huollettu viimeset 8 vuotta Inchapella. Vuosien varrella sitä on rakennettu (lue: entisöity) melkeen 8k€:lla ja nyt auto vastaa mielestäni lähelle uutta joka olisi madallettu. Rupee olemaan maalissa tämä projekti!  ;)

Kiitos kovasti tarjouksesta - näin tehdään!
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #166 : 14.04.12 - klo:21:56 »
Niin, Saksa... onhan siellä, tarjontaa. Jos etsii "vanhaa", löytyy esim. seuraava: historialtaan tunnettu, kolmannelta omistajalta jolla auto ollut 10 vuotta, omistajan sanoin "virheetön". Ja suomennos ilmosta: "Technically and optically top. Garage vehicle registration season. Momo steering wheel, Remus Exhaust, 205 wide tires on aluminum rims, windshield, roll bar, everything is homologated The hood NEW - Built in 2011 in Osnabruck Centre Convertible (Karmann people of the former). TÜV / AU NEW!"

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mazda.mx-5.achim/159772611.html?&useCase=Direct&lang=en&pageNumber=1&tabNumber=2&picture=2&ticket=ST-749285-eJmuXwZAchWSpsJZg5hP-mycas47-1_c01_4201

Noh, voiko olla riski/skeida? Toki voi, mutta tuskin. Auto silti tsekattava.
Jos käytetään välittäjää Saksassa, kustannuksiksi kertyy:
Tingitty hinta: 3700€
Ostovalmistelu ja toiveauton kartoitus: 250€ (välittäjä)
Hankintatyöt ja auton ostamien: 350€ (välittäjä)
Kuljetus: 850€ rahti TAI väliaikaisrekisteröinti + siirtokilvet (230€) + kotimatka ajaen
Tulli, käyttöönottoilmoitus, 3 kk ajolupa, veropaperit, verot (~650€) : noin tonni

Näinkö suunnilleen?

Joten - kannattaako tuoda Saksasta? Referenssi oli aika huono kun vastaavia ei juuri Suomessa ole myynnissä.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #167 : 14.04.12 - klo:22:40 »
Ostin omani välittäjän kautta Saksasta vuonna 2006 ja välittäjän palkkio oli silloin tonnin ja siihen päälle rahti 420. Itse auto oli 137 tkm ajettu, hyvässä kunnossa pl. katto ja merkkiliikkeen huoltokirjalla. Auto maksoi 4450 euroa. Pyöreästi sanottuna maksoi siis vajaat 6000, että auto oli Hangossa.

Ihmeen halvalta kuulostaa, että välittäjä tekisi nyt 400 halvemmalla työnsä kuin 6 vuotta sitten. Välittäjä kävi katsomassa ainakin 2-3 autoa ennen kuin löytyi tämä yksilö, joten todella pieneksi jäisi välittäjän tuntipalkka, jos ajaa autolla useisiin kaupunkeihin muutamalla satasella.

Jos lähdet itse Saksaan, niin sekään ei tule halvaksi, kun ajalet satoja/tuhansia kilometrejä ympäri Saksan maan katsomassa eri vaihtoehtoja. Itse antaisin edelleen välittäjän tehtäväksi etsiä auto, kun haussa on hyväkuntoinen vanha laite. Eri juttu on, jos etsii lähes uutta bemari/mersua, joita on liikkeet pullollaan. Silloin ei tarvitse ajella pitkään, löytääkseen hyvän.

Jos haluat käyttää samaa välittäjää, niin soita http://www.knystedt.com/ Ainakin silloin homma toimi hyvin. Puhelimella ei välttämättä koko ajan tavoita mutta auto ainakin vastasi sitä mitä puhuttiin. Eli kerrot mitä haluat, niin hän etsii ja tuo sulle Hangon satamaan, josta käyt noutamassa auton.

Ja jos meinaat autolla ajella ensi kesänä, niin kohtapuoliin kannattaa aloittaa. Ilmoituksien tekstit eivät välttämättä vastaa auton todellista kuntoa, joten jonkin aikaa saattaa vierähtää, että sulle löytyy hyvä yksilö.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #168 : 14.04.12 - klo:22:49 »
Ja jos haluat oman osasi seikkailusta voit käydä ite hakemassa/ostamassa välittäjän valmiiksi katsoman auton.
Kannattaa, jos matkailu maistuu, sillä tämän näkeminen saa aina hymyn huulille.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #169 : 14.04.12 - klo:23:04 »
Ehdottomasti itse hakemaan jos vaan innostusta löytyy, ei harmita jälkikäteen vaikka vähän maksaakin.  638 Muuten hyvä toi autobahn mutta ei nää mopot oikeen kulje, tai kulkee kulkee mutta mulla rupes tekemään pahaa moottorin kiljuttaminen joten piti pitää matkavauhti 160 kieppeillä rajattomilla alueilla...

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #170 : 14.04.12 - klo:23:07 »
Toisaalta Saksassahan on yleisrajoitus taajamien ulkopuolella 100km/h ja myös mutkia riittää aika hyvin...  :)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #171 : 14.04.12 - klo:23:10 »
Ajelin vapaalla pätkällä 190 km/h ja VITO liimaantu konttiin, vaihdoin kaistaa ja hölläsin vauhtia, jos pakettiautot ohittelee "urheiluautoja" niin olkoot.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #172 : 14.04.12 - klo:23:46 »
Ahdinta.....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #173 : 14.04.12 - klo:23:59 »
Eiköhän ne mutkatiet oo kuitenki näitten autojen juttu, eikä suorat motarit, edes ahtimella? gay
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #174 : 15.04.12 - klo:00:15 »
Moi!
Välittäjäpalkkioissa on jonkin verran eroja. Esimerkissäni referoin Autotuonnin/Kitola hinnastoa, josta ohessa ote:

Ostovalmistelu ja toiveauton kartoitus: 250€

Kartoitetaan asiakkaan määrittelemän toiveauton saatavuus. Eri lähteistä valituista autoista tai asiakkaan omista valinnoista tehdään tiedustelut puhelimitse, ja myyjiltä saatujen tietojen perusteella valitaan parhaat mahdolliset ostettavat vaihtoehdot. Näiden tietojen perusteella asiakas päättää mahdollisista ostotoimenpiteistä. Velvoitetta ostoon ei ole.


Hankintatyöt ja auton ostamien: 350€

Aloitetaan tarkemmat laatu- ja historiaselvitykset. Valitusta yksilöstä tehdään tarkastus ja koeajo paikanpäällä. Näin saatujen tietojen ja otettujen kuvien perusteella asiakas tekee mahdollisen ostopäätöksen. Tarkastukset eivät aiheuta lisäkustannuksia, jos ajomatka yhteen suuntaan on alle 200 km. Ylimenevien kilometrien osalta veloitetaan sovitusti kohtuullinen korvaus. Maksettuja maksuja käytetään käsirahan maksuun, kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen. Tilanteen mukaan auton loppusuoritus on maksettava joko myyjän antaman kauppalaskun mukaisesti tai asiakasvaratilillemme. Auton kuljetus Suomeen voi alkaa, kun myyjä on saanut loppusuorituksen.


Kustannukset nousevat tietty jos tarkastettavia autoja on useita. Sitä sitten en tiedä tippuuko hinta jos pyytää Mikaan käymään tsekkaamassa itse "valoikoidun" auton, jonka historian yms. on muutoin jo itse selvitellyt.

Itse ajaminen on tavoitteena - sehän on kivaa - mutta tällöin monen asian pitää sattua kohilleen, kun tuo vaimo haluaisi tulla mukaan (=lisäkustannus, heh). Luulee että kyseessä voisi olla joku shoppailumatka... Noh, tällöin tarvitaan joka tapauksessa siis ne kalliimmat siirtokilvet jotka voimassa kaikissa EU-maissa, 15 pv, 230€. Tämän toki lasken kuluksi. Samoin bensat, lautta- ja siltamaksut. Mutta lennot, hotelliyöt, STO-TURKU ja muut matkanautinnot menee kyllä lomailun piikkiin, eli nautintokuluihin - ei autokuluihin :)
En oo vielä satavarma että mitä kaikki muita mahdollisia Saksan viranomaiskuluja tulee muitakin - luulis ainakin että Saksan rekisteristäpoiston maksaa myyjä.

Toi tsekkauksessa oleva -90 NA on aika lähellä Tanskaa - joten kilsoja tulis tommonen reilu 1600. Sain autosta jo pdf:t joissa mm. viranomaistodistus omistajista ja osa huolloista/katsastuksista/kilsoista. Vielä ootellaan parit speksit ja kannanotto hinnasta yms. Sen jälkeen Mikalle varmaankin alkuviikosta toimeksianto josko tuon katsoisi ja yhden tai kaksi 10AE:ta. Yksi mahdollinen ajankohta omien duunien puolesta olisi tuo vapun tienoo - jos ei onnaa niin sitten toukokuun lopulla.

Mahtaako olla muuten paljon noita Mariner Blue NA-malleja Suomessa? Ei mitään aavistusta itellä miltä se luonnossa näyttää...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #175 : 15.04.12 - klo:08:02 »
Mahtaako olla muuten paljon noita Mariner Blue NA-malleja Suomessa? Ei mitään aavistusta itellä miltä se luonnossa näyttää...

Onhan noita perussinisiä ainakin muutamia, vaikkei aivan samoissa määrin kuin punaisia. Tuo oli kuitenkin yksi Miatan julkistamisen aikaan tarjolla olleista väreistä.
ex-NA8C

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #176 : 15.04.12 - klo:08:13 »
Sininen on huomattavasti parempi kun punainen.....

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #177 : 15.04.12 - klo:08:58 »
Next ettet vaan vetäis kotiinpäin  ::) Punainen on vaikea väri, ton ikäsessä autossa tuuppaa joka osa olemaan erisävyinen.

Jos meette ennenkuin kesäloma hinnastot vaihtuvat niin Travemünd:istä pääsee FINNLINES:illä edullisemmin kuin Tanskan ja Ruotsin läpi ajaen. Jos ajatte Tanska&Ruotsi kautta niin älä osta Puttgarden/Rödby lauttarannasta pakettilippua Tanska/Ruotsi lautalle, Tanska/Ruotsi väli kannattaa ajaa sillan kautta. Puttgarden:in rannassa on 1/3 ruotsinlaiva parkissa missä myydään vain viinaa kaikissa sen eri muodoissa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #178 : 21.04.12 - klo:12:16 »
Moi!
No niin, nyt alko sit silleen jännittämään oikein kunnolla... myyjä hyväksyi juuri tarjoukseni, joten to 26.4. pitäisi olla illalla Bremenissä....
Paikalliset rekisteröinti-puljut menee perjantaina kiinni jo klo 1130-1300, jolloin siis alkaa kotimatka Bremen-Hampuri-Lyypekki-Travemünden kautta, jos lippuja vielä saa... Aikaa ajella laivalle on yllin kyllin 7-9 tuntia. Anyway, asiaan...

Mitäs teillä tulee mieleen varusteistavaraosista yms. joita
a) kannattaa tuoda Saksasta
b) mahtuu kyytiin
c) luulisi olevan helppo etsiä/hankkia?

Tässä olisi nyt siis vajaa viikko aikaa - myyjä on luvannut jeesiä, eli voi soitella ja ehkä jopa kerätä kamppeita jos löytyy lähistöltä - mutta tietty niin että minä etsin/kerron...

Omalla listallani on:
* rättikaton suojapeite
* kovakatto

Lisäksi olen "ihastunut" kromiseen taakkatelineeseen joka tulee takaluukun päälle peltiä vasten - siis ei mikään varsinainen teline, vaan ikäänkuin rimat. Noh, en ole kuin nähnyt joissain kuvissa, joten etsintä aika vaikeaa....

Mutta jos jollakulla ideoista/vinkkejä tms. niin laittakaa tulemaan.
Laittelen tuonne ehkä uuden ketjun johon voisi kerätä vinkkejä itse Saksasta - mukavat tiet Mäxälle, missä kannattaa pysähtyä jne...

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #179 : 21.04.12 - klo:12:31 »
Ehdottomasti kovakatto, eikä sitten mitään p*skaa tarviketta, vaan orkkis mazdan katto.
Jos olet yksin matkassa, niin teoriassa kyytiin pitäisi mahtua setti 15" vanteita, eli jotkut kivat bbs:t tms. voisi olla ihan fiksu hankinta.