Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116363 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #240 : 13.03.13 - klo:22:26 »
Mä pysyisin tosta kikottimesta kaukana, ellei noi mörkökorisarjat oo just se juttu sulle. Voishan tosta tietysti saada pienellä vaivalla sellasen ysäri siistin fast & furious tyyliin, jos moinen iskee (eihän tosta puutu ku räikee väri, teippaukset ja kromivanteet) ::)

Tuota on kyllä ennenki harmitelty että korisarja on saumattomasti kiinni, joten ulkonäön vakiostaminen voi olla kohtuuttoman iso homma.

Jxm80

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #241 : 17.04.13 - klo:19:14 »
Moro

Niin siinä vaan kävi että jo monena keväänä ilmennyt avoautokuume on uusiutunut niin pahasti että auton hankinta alkaa olla ajankohtainen.  Malliksi monestakin syystä valikoitunut mx-5 joko na tai nb mallisena. Tästäpä syystä tännekin tuli nimimerkki hommattua.

Onko tuossa saksasta hakemisesta enää taloudellista hyötyä, tietysti ymmärrän sen että suuremmat valikoimat ja mahdollisuus löytää helmi (nämä tosin maksavat myös saksassa). Ainakin tällä hetkellä nettiautossa muutama mielenkiintoinen Na myynnissä, tuontiautoja tottakai.

Itseäni ei pelota tämän automallin kohdalla niinkään kilometrit kunhan kori on kunnossa, tekniikka puoli käsittääkseni halpaa kuin saippua   ::)
Kesälelun budjetti pyörii noin 6000€ kieppeillä joten siitäkin syystä olen jo "lähes" hylännyt nb mallin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Itselläni ei ole tsäänssejä hakea autoa saksasta itse joten olisin tuontipalveluiden armoilla ja niillä näkyvät hinnat olevan 1500 - 2000 välissä, eli yli puolet auton hinnasta.
Jos joku tietää budjettiin sopivan, räpeltämättömän pirssin niin kuuntelen mielelläni.

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #242 : 17.04.13 - klo:20:11 »
Hirveän huono kyllä tuo nettiauton valikoima tällä hetkellä. 1.8 NA:ta vain yksi kappale myynnissä ja se vaikuttaa vähän epäilyttävältä - kallis, kilsoja ei näkyvillä ja tuota saakelin krominauhaa joka paikassa - ei koskaan lupaa hyvää giggle

Nuo kaksi 7000€ hintaista 1.8 NB:tä saattaisivat olla tingittävissä budjettiisi sopiviksi, kumpikin on tainnut olla jo jonkun aikaa kaupan. 1.6-litrainen NA ei ole juurikaan tuota 1.8-mallia hitaampi, kunhan katsot että on valmistusvuodeltaan 1989-1993, mutta eipä noistakaan yksikään kyllä oikein hyppää silmille erinomaisuudellaan.

http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5483100

Totakin vois varmaan käydä kattomassa, kovakatto on ainakin 500e arvoinen jos auton hankinnan jälkeen myisit sen erikseen joten auton hinnaksi jäisi vain 6000e miinus mahdolliset tinkaamiset.
ロードスターNA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #243 : 17.04.13 - klo:22:11 »
Toi 7500 maksava 91-malli on tosi hyväkuntoinen. Sen omistaja kävi ennen kerhon miiteissä ja olen nähnyt auton läheltä monta kertaa.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #244 : 17.04.13 - klo:22:29 »
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5498833

Kohtuu pienet kilsat ja lähellä tota sun tavoite budjettia.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #245 : 17.04.13 - klo:22:29 »
Hyvä valinta - MX-5 on mainio auto.
Itse hain "vanhoilla päivilläni" omani Saksasta, kun ei Suomesta läytynyt mieleistä. Ajatelin alkuun juuri kuin sinä: "Itselläni ei ole tsäänssejä hakea autoa saksasta itse joten olisin tuontipalveluiden armoilla ja niillä näkyvät hinnat olevan 1500 - 2000 välissä, eli yli puolet auton hinnasta."

Loppupeleissä hakureissu on lyhyt, mukava ja helppo. Kerrassaan siis loistava reissu. Ja sain sitä mitä halusin; vähän ajetun, ehdottoman ruosteettoman, räpeltämättömän ja maalipinnaltaan miltei moitteettomaton.

Minun neuvoni:
* pidä Miata-kuume "sopivana" - eli järki kädessä
* käy tutustumassa muutamaan Suomi-autoon; opit niistä
* tule mukaan miitteihin käymään - näet eritasoisia, näköisiä ja kuntoisia. Ja taas viisaus karttuu
* älä kiirehdi, älä osta autoa "koska on pakko saada", jollei ko. yksilö sinua täysin miellytä
* hanki iltalukemista - tarjolla on monta hyvää Miata-opusta; myös ostajan opas (Googlella löytyy). Niitä voi saada lainaksi jäseniltä.

Ja lopuksi. Kyllä, alkupään NA on SE MIATA, minun mielestäni :)

Tervetuloa sekalaiseen seurakuntaamme,
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #246 : 18.04.13 - klo:06:30 »
Keskittyisin tiukan budjetin sijasta löytämään yksilön joka oikeasti miellyttää. Mikäli sen saa halvalla niin hyvä niin. Fakta on että harrastaminen maksaa kuitenkin rahaa ja mikäli haluat tehdä muutoksia autoon, vaikkakin pieniä, niin budjettiin tulee äkkiä pari tonnia lisää. Hyväkuntoisen NAn ja NBn hintaero alkaa loppujenlopuksi olla melko pieni. Jos se vaatii tonnin lisää tuohon budjettiisi että saat oikeasti haluamasi niin suosittelen investoimaan. Itse podin kuumetta useamman kevään ja aina joko budjetti ei riittänyt tai sopivaa yksilöä ei löytynyt. Sitten eräänä päivänä ilmaantui myyntiin väriä lukuun ottamatta juuri sellainen yksilö mitä olin etsinyt. Yli budjetin mentiin roimasti ja ensimmäisen vuoden aikana pari tonnia vielä päälle maltillisiin muutoksiin. Eipä ole kaduttanut hetkeäkään. Tosiaan jos mallista ei ole vielä kokemuksia niin tänään taitaa olla miittejä niin tampereella kuin pääkaupunkiseudullakin. Suosittelen tulemaan tutustumaan autoihin. Varmasti hyviä neuvojakin on tarjolla auton hankintaan.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #247 : 18.04.13 - klo:09:09 »
Toi 7500 maksava 91-malli on tosi hyväkuntoinen. Sen omistaja kävi ennen kerhon miiteissä ja olen nähnyt auton läheltä monta kertaa.

Kiitoksia Markolle.  :)

Silmäterämme on joo myynnissä ja se on parhaillaan huollossa Espoon Mazdalla. Jos Jmx80 asustelee jossain pääkaupunkiseudulla niin tule koeajamaan toi mun auto niin sulla on hyvä referenssi sitten ostaa joku halvempi peli. Toi mun auto on täysin OEM osilla huollettu ja vastaa mm. alustan kolinattomuudeltaan ja jämäkkyydeltään varmaan 90%:sti tuntumaltaan uutta autoa. Sen verran alustaan on laitettu paalua ja palikkaa!  :D Ymmärrän, että toi mun auto menee reilusti yli budjetin mutta autan mielellään ostossa.

Markolle vielä: Miitit on jääny kun Sörkän Rantatien Neste on vaihtunut. Jos joku miitti järjestyy Sörössä niin tulen mestoille! Taitaa olla kohta 10 vuotta ensimmäisestä miitistä siellä? EDIT: 8 vuotta?
« Viimeksi muokattu: 18.04.13 - klo:09:16 kirjoittanut E38 »

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #248 : 18.04.13 - klo:14:09 »
NA-miehet kaivautuvat kuoppiinsa mallia puolustaessaan ja erityisesti Suomessa  20 vuotta vanhoista autoista
pyydetään välillä poskettomia, joskus enemmän kuin melkein puolta nuoremmista. Objektiivisesti ottaenhan on selvää,
että visuaalisesti ylivoimaisesti sexyin ym. korimalli on tämä NB-välimalli. whistle

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #249 : 18.04.13 - klo:14:39 »
NA-miehet kaivautuvat kuoppiinsa mallia puolustaessaan ja erityisesti Suomessa  20 vuotta vanhoista autoista
pyydetään välillä poskettomia, joskus enemmän kuin melkein puolta nuoremmista. Objektiivisesti ottaenhan on selvää,
että visuaalisesti ylivoimaisesti sexyin ym. korimalli on tämä NB-välimalli. whistle

Kyllä se menee samalla tavalla kuin muissakin klassikoissa, joita valmistetaan kymmeniä vuosia ja useita sukupolvia = vanhimmista malleista pyydetään enemmän mitä uudemmista. Sama on tapahtunut esim. SL-mersujen kanssa: R129 koppa on halpa verrattuna W113 vaikka R129 on teknisesti toiselta planeetalta. Ja kun aikaa menee tarpeeksi niin R129 nostaa myös hintojansa ja jokin muu mallisarja on se vähiten arvostettu. Samanlaisia esimerkkejä on monia esim. jenkeissä.

Mulle henkilökohtaisesti ainoa oikea MX-5 on NA, joka on kevyin, mikroautomaisin ja raa'an turvaton. NB on omaan silmiin se rumin ja NC liian neitimäinen ja sivistynyt. Kaikki kuitenkin hienoja autoja ja varmoja klassikkoja tulevaisuudessa!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #250 : 18.04.13 - klo:14:55 »
Tällaisiin asioihin mielipiteitä kysellessä pitää budjetiksi ilmoittaa aina todellinen-25%, jolloin siinä on se normaalisti tuputettava "kun maksat hieman enemmän saat näin paljon paremman" -vara mukana ;)
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #251 : 18.04.13 - klo:16:52 »
Jos haluat ajaa ja nauttia osta kerralla kallein johon sun omat, pankkis ja emäntäs rahat riittää.

Jos haluat viettää kesäsi auton alla esim. hitsaten osta halpa.

Nimimerkillä kokemusta on.

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #252 : 23.04.13 - klo:12:40 »
Hei.

Koska ErkkiM vaikuttaa siirtyneen onnellisten omistajien joukkoon, voisin ryhtyä uudeksi “potilaaksi” tähän ketjuun. Eli tässä talven mittaan krooniseksi muuttunut autokuume on nyt alkanut vaikuttaa niin vakavalta, että MX-5:nen pitäisi saada itselle. Takana on vähemmän onnistunut ensimmäinen kesäauto Chrysler GS 2 Turbo, joka paljastui hiukan turhan työlääksi ja haastavaksi kohteeksi minulle, varsinkin kun työkaluja ja osaamista on erittäin niukasti. Pohdin alkuun kahden kevyen japsin välillä eli ekakopan MR2 vai NA-koppainen MX-5, mutta vaimokkeen ilmoitus lähteä rahoitukseen mukaan ainoastaan Mazdaan oli sitten viimeinen silaus valinnalle.

Budjettia olisi suunniteltu maksimissaan 5500 €. Tämä budjetti rajaa valinnan käytännössä väistämättä NA koppaisiin 1.6 tai 1.8 koneella varustettuihin yksilöihin. Laiskempi 1.6:nen versio on myös ulkona kuvioista. Tällä hetkellä nettiautossa ei näyttäisi olevan yhtään 1.8:a tuohon hintaluokkaan, mutta foorumia luettuani voin varmaan turvallisin mielin päätyä myös tuohon 1.6 koneeseen, koska suorituskykyeroa liene paljoakaan. NA-koppaisen hankintaa tukee myös se, että autossa saa mielellään olla ääntä ja tunnelmaa - käyttöauto olkoot sitten hiljainen. Valitettavasti kaikki myynnissä olevat yksilöt ovat enemmän tai vähemmän kaukana majapaikastani Jyväskylä, joten mahdollisuudet testaamiseen ovat vähäiset. Ja pohjustuksen kautta kysymyksiin:

Mitä mieltä olette 89 - 93 vuosimallin autojen ruostumisesta? Onko mahdollisuus osua niin sanottuun pommiin, jossa pohja olisi pahasti mätä? Onko nämä kulkineet pahoja ruostumaan pohjasta? Taustakartoituksen kautta luin, että ainakin nuo oven ja takakaaren väliset kohdat ovat alttiina ruostumiselle ja WheelerDealers ohjelmassa korjasivat ainakin ikkunan alareunaa ja A-pilaria. Pyrkimyksenä olisi välttää mätiä autoja, sillä yksi tällainen kesäauto riitti minulle. Tarkoitus on ollut, että käyttäisin auto kuitenkin autotohtorilla ennen ostoa, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä.

Pystyttekö heittämään hatusta hintoja perusrempoille mitä tuon hintaluokan laitteissa voi esiintyä. Jakopään remontti? Iskareiden vaihto/ uusi alustasarja? Kytkinremppa? Perän vaihto? Näistä saisi vähän tuntumaa, mitkä yksilöt voi karsia suoraan puhelinsoittovaiheessa pois liian kalliiden remonttien vuoksi. Yhteen myytävään yksilöön (taitaa olla jonkin kerholaisen) oli vaihdettu ohjauksen osiakin noin 1700 €, onko tämä miten yleistä, että tämmöinen remppa tulee eteen 200tkm kohdalla?

Onko Jenkki/Kanada tuontiversioissa mitään erityistä mitä kannattaisi varoa/tarkistaa?

Tässä olisi muutama ehdokas, jotka vaikuttaa tällä hetkellä potentiaalisilta. Any comments?


http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5497881

http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5534458

http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5379655
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #253 : 23.04.13 - klo:12:50 »
Autot ruostuu 90% lokarin kulmista ja helmoista, jos kulmat kukkii on ruoste päässyt jo pahaksi, ruostuu sisältä ulospäin. Muuten nää on tekniikaltaan pomminvarmoja laitteita jotka kestää väärinkäyttöäkin uskomattoman paljon. 1.8 perä on kestävämpi, mutta normaalikäytössä et tule törmäämään 1.6 perän kanssa ongelmiin. Jenkkituonneissa tarvitsee olla valojen korkeuden säätö jostain x vuodesta eteenpäin.

1700€ ostan kokonaisen auton, jos huollot joutuu teettämään niin työlle tulee hintaa eli olet ostamassa urheilullista avoautoa jossa on paras hinta/laatusuhde ja jossa osat on halpoja niin pitkään kun ymmärtää pysyä maahantuojan tiskiltä kaukana. En osaa sanoa remonttejen hinnoista, auto on niin yksinkertainen että huollot ja korjaukset oppii tekemään itse ja täältä löytyy neuvojia ongelma kohtiin.

Itse ottaisin noista kolmesta ehdokkaasta hopeisen, plussaa kovakatto, (taitaa olla mun vanhat) nahkapenkit, ei punaiselle tyypillisiä erisävyisiä osia, miinusta kromikaaresta ja kamalasta ratista. Ekassa punaisessa on kuskinpenkin reuna kulunut ja toinen punaisen sisusta vaikuttaa kuvissa auringon paahtamalta.
« Viimeksi muokattu: 23.04.13 - klo:13:03 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #254 : 23.04.13 - klo:12:53 »
Onko Jenkki/Kanada tuontiversioissa mitään erityistä mitä kannattaisi varoa/tarkistaa?

Ovat hyvin samankaltaisia kuin muutkin. Läpäistyn maahantuontikatsastuksen jälkeen ei enää mitään poikkeavaa normaalissa arjessa tai varaosien hankinnassa. Yleistyksenä aurinkoisten paikkojen autoissa pellit ovat paremmassa kunnossa, mutta maalipinta ja muoviosat huonommassa. Riippuu toki paljon yksilön historiasta.

Jyväskylään puuhaavat paikallismiittiä vapun tienoilla. Käy siellä tutustumassa autoihin ja omistajiin.
ex-NA8C