Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116258 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #255 : 23.04.13 - klo:14:03 »
Budjettia olisi suunniteltu maksimissaan 5500 €

Tuolla budjetilla pitäisi löytyä kyllä hyvä 1.6l NA suomestakin jossei kauhea kiire ole. Ehkä jopa 1.8.

Mitä mieltä olette 89 - 93 vuosimallin autojen ruostumisesta? Onko mahdollisuus osua niin sanottuun pommiin, jossa pohja olisi pahasti mätä? Onko nämä kulkineet pahoja ruostumaan pohjasta?

Ruostuu siinä missä muutkin autot, mutta osa autoista ei ole talvea nähneet, joten mahdollisuus täysin ruosteettomiinkin yksilöihin on. Ja on niitä läpimätiäkin nähty. Jos auton alle ei pääse kurkkaamaan, niin tuon helman takaosan lisäksi kannattaa katsoa ainakin konehuoneen nurkat ja takakontti akun takaa...

Pystyttekö heittämään hatusta hintoja perusrempoille mitä tuon hintaluokan laitteissa voi esiintyä. Jakopään remontti? Iskareiden vaihto/ uusi alustasarja? Kytkinremppa? Perän vaihto?

Itse maksoin vesipumpun vaihdosta joitakin vuosita takaperin n. 400e osineen, eli jakopään remppa käytännössä saman hintainen (työ on sama, päälle hihnan ja rullien hinta) Alustan vaihdon oli joku teettänyt muistaakseni n. 300e hintaan pk-seudulla, veikkaisin että kytkinremppa tai perän vaihto menee suunnilleen samoissa, eli 300-400e töihin + osat. Kaikista töistä kannattaa sopia etukäteen, esim. jossain perän / kytkimen vaihdossa saa aikaa tuhlattua jumittaviin ja katkeileviin pultteihin yms. taisteluun helposti tuntitolkulla ylimääräistä.

Oikeasti kannattaa harkita itse tekemistä, nämä ovat varsin yksinkertaisia ja helppoja huoltaa itse. Tuon vesipumpun vaihdon teettämisen jälkeen olen tehnyt kaikki huollot itse, sisältäen jakopään remontit ja alustan vaihdot. Apuna korjausopas, internet ja perus työkalut. Hyvin on noilla pärjätty.

Tuollainen yli 1500e lasku ohjauksen osista kuulostaa siltä että työ on teetetty merkkihuollossa, ja osat marmoritiskiltä. OEM osat saa murto-osan hinnalla esim. mx5partsilta tai ilmotorsportilta, ja työ kannattaa teettää ihan tavis korjaamolla, jossei itse pysty tekemään.

Kyllähän 200tkm ajetussa autossa voi tulla hyvinkin yllättäviä remppoja vastaan, varsinkin jos autoa ei ole huollettu ajallaan. Eli jos vaikka yläpallonivelen suojakumi jää vaihtamatta sen hajotessa, on nivel kohta entinen, ja tässä tapauksessa koko tukivarsi menee vaihtoon. Suojakumin hinta joitakin euroja, vaihtotyö ehkä tunnin, kun taas tehdas uuden tukivarren hinta 225€ ja työ on sama mitä kumin vaihdossa. Tuokin osa varmasti inchapelta tuplat... Ja fiksumpi ostaa käytetyn ehjä tukivarren muutamalla kympillä tältä foorumilta (tai uk:sta)

Onko Jenkki/Kanada tuontiversioissa mitään erityistä mitä kannattaisi varoa/tarkistaa?

Ei, jos auto on jo suomen kilvissä.

Noista nettiauton poiminnoista kaikki vaikuttavat asiallisilta, jos olisin itse ostamassa autoa, kävisin katsomassa kaikkia.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #256 : 23.04.13 - klo:15:30 »
1.8:ja on huonosti Suomessa. Siksi hain omani Saksasta. Rahallisesti en säästänyt paljoa, mutta sainpa sellasen ku halusin.

Vaikka koneen hepoissa ei ole eroa, niin 1.8 on kuitenkin uudempi, joten löytyy PAREMMIN ABS:ää, sähköikkunaa, takaluukun avausnappia keskikonsolista, korin tukirakenteita enemmän, (enemmän airbaggejä, jos niistä tykkää). 1.8:ssa on myös isommat jarrut ja perä + vääntöä enemmän alhaalla.

Nää on makuasioita, mutta ylläolevista syistä halusin 1.8:n, en 1.6:sta.

Kandee mennä Jyväskylän miittiin. Siellä saa varmasti paremman kuvan näistäkin. Ja samalla tutustuu ihmisiin.
Don't charge. Super Turbocharge!

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #257 : 23.04.13 - klo:21:36 »
Kiitos vinkeistä. 1.8 olisi varmaan ihan kiva, mutta tosiaan niitä näyttää olevan heikosti eikä Saksan tuontiin ole oikein kiinnostusta. Tosiaan remontteja pyrin välttämään, mutta onneksi tiedossa on eräs edullinen ja luotettava rasvanäppi, jolle voi autoa tarvittaessa viedä. Nytvähän tietää mitä mihinkin hintaan tulee ynnätä, jos joku tällainen huolto on yksilössä edessä.

Noista esittämistäni vaihtoehdoista tuo 139tkm ajettu punainen kyllä vaikuttaa lupaavalta, lienee Saksan tuonti, koska ajettu vain kesällä. Tuo hopeinen laite näyttäisi sisältävän valmiiksi kaiken tarvittavan, jopa kova katto ja rosteriputkisto, mutta vanhan ilmoituksen mukaan se on 196 tkm ajettu. Luonnollisesti ylläpito vaikuttaa kuntoon eniten, mutta mitä mieltä olette, onko 200 tkm paljon miatalle?
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #258 : 23.04.13 - klo:22:13 »
Kiitos vinkeistä. 1.8 olisi varmaan ihan kiva, mutta tosiaan niitä näyttää olevan heikosti eikä Saksan tuontiin ole oikein kiinnostusta. Tosiaan remontteja pyrin välttämään, mutta onneksi tiedossa on eräs edullinen ja luotettava rasvanäppi, jolle voi autoa tarvittaessa viedä. Nytvähän tietää mitä mihinkin hintaan tulee ynnätä, jos joku tällainen huolto on yksilössä edessä.

Noista esittämistäni vaihtoehdoista tuo 139tkm ajettu punainen kyllä vaikuttaa lupaavalta, lienee Saksan tuonti, koska ajettu vain kesällä. Tuo hopeinen laite näyttäisi sisältävän valmiiksi kaiken tarvittavan, jopa kova katto ja rosteriputkisto, mutta vanhan ilmoituksen mukaan se on 196 tkm ajettu. Luonnollisesti ylläpito vaikuttaa kuntoon eniten, mutta mitä mieltä olette, onko 200 tkm paljon miatalle?

Oma lusikka soppaan: Kait sen voi yleistää niin että 20 vuotta vanha auto on aina harrasteauto jonka kanssa joutuu puuhaamaan aika paljon.  Ihan hyvä pitää mielessä , vaikka nämä taitavat olla todellakin varmoja laitteita. 

Mitä tuohon Saksasta tai muualta hakemiseen tulee niin itse olin joskus samaa mieltä että " ei kiinnosta" .  Tuli sitten kuitenkin käytyä helmikuussa ja olihan se alkuvalmisteluista alkaen todella antoisa kokemus. Tuolle mun täysin ruosteettomalle yksilölle näyttää muodostuvan kokonaishinnaksi  noin 3700 euroa kuluineen. ( auto 2400 euroa, hakukulut 600 euroa , verot ja rekisteröinti noin 700 euroa )
työn alla : 205GTI " MI16"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #259 : 23.04.13 - klo:22:51 »
Kilometreillä ei sinänsä ole niinkään väliä, enemmän sillä miten autoa on pidetty ja huollettu. Eli mielummin 200tkm ajettu jossa viimesen 50tkm aikana vaihdettu puslat, uusittu iskarit ja jouset, vaihdettu ehtoopuolella oleva kytkin, tehty jakopään remppa, ehkä vaihdettu jokunen pallonivel jne jne. kuin se 150tkm ajettu auto jossa on noi kaikki rempat ihan just edessä...

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #260 : 23.04.13 - klo:23:00 »
Kilometrien perusteella ei kannata valita 20 vuotta vanhaa autoa. Saksassa oli ennen laillista ruuvata mittaria, joten ajomäärätkin on mitä on.

Kannattaa valita hyväkuntoinen ja ennen kaikkea ruosteeton yksilö. Näihin saa mitä vaan tekniikan osia kohtuuhintaan esim. moottoreitakin on ollut tällä foorumilla muutamalla satasella.



E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #261 : 24.04.13 - klo:00:10 »
Tuollainen yli 1500e lasku ohjauksen osista kuulostaa siltä että työ on teetetty merkkihuollossa, ja osat marmoritiskiltä. OEM osat saa murto-osan hinnalla esim. mx5partsilta tai ilmotorsportilta, ja työ kannattaa teettää ihan tavis korjaamolla, jossei itse pysty tekemään.

Kun ohjaukseen vaihdetaan hammastanko, ohjausakseli ja molemmat raidetangon päät tulee laskua osista MX5partsin kauttakin 950€ + posti (ohjausakseli on vielä tarjouksessa kokonaishinnassa). Marmorilla osat olivat n 100€ kalliimmat ja sain varmuudella oikeat = eka hammastanko oli väärä mikä tuli suomeen ja se lähti päävarastolle takasin. Toisaalta on kova sälli kun saa vaidettua noi palikat jossain tee-se-itse hallissa täällä pääkaupunkiseudulla tai sitten pitää olla joku paikka jossa duunaa + aikaa siihen, ja se tarkoittaa taas rahaa.

Freeriderin kysymykseen, että tuleeko tollanen remppa vastaan usein 200tkm ajettuun autoon? Meitä on niin moneen junaa, että joillekkin sellanen klappi / väljä ohjaus on ihan ok ja toki sellasella voi ajella, mutta mulle se teki ihottumaa. Autolla on mukavaa ajella kuin se ohjautuu kuin uusi. Olin aika haavi auki kun olin ajellut 6 vuotta vuosi vuodelta huonommalla ohjauksella ja rempan jälkeen ekat fiilikset olivat "ai tällänen auto se on ollut uutena"...  biggthumpup.

Täällä on myös paljon tee-se-itse miehiä ja kunniaa heille. Itse ostaisi mitään autoa johon vaihdettu itse jakopäänhihna. Tai sellaista Miataa jolla on ajettu talvella. Tietysti jos budjetti on tiukka niin silloin ei voi vaatiakkaan paljoa. Toivottavasti Freerider löydät oman helmesi ja sun vaimokkeella on hyvä maku!


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #262 : 24.04.13 - klo:00:27 »
Nyt tulee niin hyvää tekstiä et oli pakko vaihtaa oma signature
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #263 : 24.04.13 - klo:00:45 »
Nimenomaan.
Kun teen itse, niin tiedän, mitä on vaihdettu, mistä osat on, kuka vaihtoi ja kuka antaa takuun. Ja voin ajella hyvillä mielin, kun tiedän, että työ on tehty oikein.

Voi ne huollot onnistua jossakin korjaamollakin, mutta siitä ei voi olla varma.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #264 : 24.04.13 - klo:00:48 »
Nyt tulee niin hyvää tekstiä et oli pakko vaihtaa oma signature

Jos mä pistän joskus mäxäni myyntiin, niin vaihdatko Samsa siihen jakopään, niin ei ole itse vaihdettu. Mä voin samassa tilanteessa vaihtaa sun autoon, niin ei ole sullakaan itse vaihdettu ;)   
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #265 : 24.04.13 - klo:00:50 »
Itse olen huollattanut mäksää tutulla korjaamolla, jonka huoltomiehen tunnen. Merkkihuollolle en näin vanhan auton kanssa laske ollenkaan lisäarvoa.
Palikat olen tilannut valmiiksi il:ltä tai mx5partsilta. Tiedän mitä sinne on laitettu, en tiedä onko ne hyviä.
NA 1,6l ´91 Classic Red

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #266 : 24.04.13 - klo:07:59 »
Jakohihnan merkitys näissä vanhoissa ei ole kovin iso. Jos se katkeaa ajossa, jää tielle mutta ei tule vaurioita.

Priimakuntoisia täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla ja 100 tkm mittarissa on silloin tällöin tarjolla Saksassa mutta on eri asia kannattaako na:sta maksaa tuplasti/triplasti
« Viimeksi muokattu: 24.04.13 - klo:10:23 kirjoittanut Marko »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #268 : 24.04.13 - klo:09:04 »
Vaikka itse tehdessä oppiikin ja se voi olla hauskaakin, niin meitä on moneen veneeseen. Iso osa (ellei jopa valtaosa) miatojen omistajista ei ole kiinnostunut auton ropaamisesta vaan sillä ajamisesta. Jinba ittai katsokaas...

Ite kuuluin tähän porukkaan, kun vielä autoa haeskelin. Vasta myöhemmin (kun sain auton pihaan....) innostuin tekemään itse näitä juttuja. Tämä siis syksyllä 2010. Silloin vaihdoin ekaa kertaa elämässäni autoon öljyt ja jarrupalat. Sen jälkeen on netin ohjeilla vaihdettu pakoputki, perä, iskarit sekä asennettu konehuoneeseenkin vähän isompaakin hilpettä.  ph34r Käyttiksen tekniikkaan/huoltoon/korjaukseen en edelleenkään koske pitkällä tikullakaan...
Don't charge. Super Turbocharge!

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #269 : 24.04.13 - klo:09:08 »
Juurikin näin. Jos haluaa täydellisen huoltovarmaa autoa, on budjettiä syytä viilata hieman ylöspäin ja katsella uudempia malleja. Mutta varmoja nämä on ja helppoja rassata. Kuten Marko mainitsi, jakohihnan katkeaminen ei aiheuta mitään vahinkoa moottorille, kokemusta on.  ;)
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost