Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116252 kertaa)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #270 : 24.04.13 - klo:09:54 »
Hah - arvasin, että sällit tarttuu samantien mun heittämään jakopääkoukkuun!  biggthumpup. Joo huomaa ikäpolvesta, että pojilla on aikaa roplata autojansa. Maalla on myös fasiliteetteja.

Ajatusleikki: MX-5 on pakattu täyteen tarvikeosaa ja sitä on murjottu omilla korjauksilla = lopputulos on kuin KIA:n tekenä MX-5?  Eikö näiden yksi suurin viehätys ole juuri se kestävyys joka tuli tehtaalta = OEM.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #271 : 24.04.13 - klo:11:01 »
Hyväkuntoisen auton myyminen kalliilla on tosi haastavaa. Itse myin evo-mitsua melko pitkään, vaikka auto oli selvästi parhaassa kunnossa verrattuna mihinkään muuhun tarjolla olevaan, auto oli ruostesuojattu, huollot tehty liikkeessä, kilometrejä n. 100 tkm ja kaikki toimi moitteetta. Lopulta auto meni suunnilleen samalla hinnalla eteenpäin, mikä oli nettiauton seuraavaksi halvin vastaava, 150 tkm ajettu, nuhjuinen sisusta, huollot tehty itse ja oli ilman ruostesuojausta ja ilmastointi rikki).

Eli jos ostat auton, joka on viimeisen päälle hyväkuntoinen+huoltokirja kunnossa yms ja maksat siitä tuplahinnan niin kannattaa varautua siihen, että sen myyminen hyvällä hinnalla on todella vaikeaa. Eli tällainen yksilö kannattaa pitää pitkään/pysyvästi. Jos haluat auton ja ajella sillä kesän tai muutaman, niin osta edullinen ja ruosteeton. Silloin siitä voi päästä järkihinnalla eroon.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #272 : 24.04.13 - klo:11:09 »
Hah - arvasin, että sällit tarttuu samantien mun heittämään jakopääkoukkuun!  biggthumpup. Joo huomaa ikäpolvesta, että pojilla on aikaa roplata autojansa. Maalla on myös fasiliteetteja.

Ajatusleikki: MX-5 on pakattu täyteen tarvikeosaa ja sitä on murjottu omilla korjauksilla = lopputulos on kuin KIA:n tekenä MX-5?  Eikö näiden yksi suurin viehätys ole juuri se kestävyys joka tuli tehtaalta = OEM.

Tämä voi ajatella myös toisin päin: Jos itse huollan, tiedän tasan tarkkaan millaisia osia autoon menee. Itse ainakin mielummin säästän tekemällä työt itse, ja osan säästyneestä rahasta voin laittaa hieman kalliimpiin, ulkomailta tilattuihin OEM-osiin. Itse tekemällä on myös turha syyttää ketään, jos auto jättää tielle huonosti tehdyn huollon takia. Saa ihan sitä, mitä tekee.

Vaikka valtaosa merkkihuolloista tekee ehkä ihan hyvää työtä, niin poikkeuksiakin on. Muutamia omia kokemuksia merkkihuollosta muissa merkeissä: Imunokan ajoitus heitti hampaalla, alavääntö kateissa viimiset 100tkm. Onneksi noista valtaosan ajoi edellinen omistaja. Toisella merkillä mekaanikko tuli iskarivaihdoin yhteydessä kysymään "Mutta tässähän on joku jälkiasenteinen alustasarja?" ihmetellessään OEM Bilsteineja. Herättää luottamusta.

Etenkin NA:n ja NB:n kohdalla puhutaan niin halvoista ja yksinkertaisista autoista, että harva käyttää marmoritiskillä huollossa. Sen takia itse mielummin ostaisin auton kaverilta, joka on huoltanut autonsa itse, kuin jonkun täysin tuntemattoman pikkupajan leimaalla huoltokirjalla tulevan auton.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #273 : 24.04.13 - klo:11:21 »
Hassua sinänsä että omat kokemukset menee niin että merkkihuollosta kannattaa pysyä kaukana, hinta on kova, työnjälki huonoa, ja aikataulut ihan käsittämättömiä. Viimesen kerran kun käyttis kävi merkkihuollossa, niin eihän siihen jokavuotiseen suuttimentiivisteiden vaihtoon menny ku 3kk... Ja tuossa kolmessa kuukaudessa ei saatu polttoainelinjoja kiristettyä kunnolla, vaan auto jäi parin päivän päästä motarin varteen kun naftat valu tielle. Tuon jälkeen vein autoni muualle huoltoon, ja kyllä tuo paikallinen nyrkkipaja tekee hommat huomattavasti nopeammin, selvästi halvemmalla, ja ei ole tarvinnut autoa viedä heti huollon jälkeen takaisin laitettavaksi.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #274 : 24.04.13 - klo:12:10 »
Hassua sinänsä että omat kokemukset menee niin että merkkihuollosta kannattaa pysyä kaukana

Samoja kokemuksia. Todella perstoimintaa osunu omalle kohdalle.

En muutenkaan tajua miks merkkiliikkeen leimoilla täytetty huoltokirja on niin kova myyntivaltti. Eikös siinä vaan tunnusteta, ettei autolle oo tehty mitään ylimäärästä vaan just ja just ne pakolliset huollot? :)

Mielummin ostan auton päälle ymmärtävältä kaverilta ite huolletun auton, kuten lahtiainkin tuossa sanoi.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #275 : 24.04.13 - klo:13:42 »
Mielummin ostan auton päälle ymmärtävältä kaverilta ite huolletun auton, kuten lahtiainkin tuossa sanoi.

+1

Viel parempi jos kaveri on aktiivisesti kirjotellu vuosien aikana autostansa foorumille. Vaikka rakennusketju mihin kirjattu jokaikinen muutos :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #276 : 24.04.13 - klo:14:01 »
Suomalainen ostaa vaan halvimman, mielellään kaikilla varusteilla ja täydellä huoltohistorialla, sen on Saksan Turkkilaiset autojobbaritkin huomanneet vuosia sitten.


Korjattuna
ja osan säästyneestä rahasta voin laittaa hieman yli puolet halvempiin, ulkomailta tilattuihin OEM-osiin.
T: tulpanjohdot 280€ marmoritiskillä

Edit: sivuluisut korjattu
« Viimeksi muokattu: 24.04.13 - klo:14:12 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #277 : 24.04.13 - klo:14:08 »
Etenkin NA:n ja NB:n kohdalla puhutaan niin halvoista ja yksinkertaisista autoista, että harva käyttää marmoritiskillä huollossa. Sen takia itse mielummin ostaisin auton kaverilta, joka on huoltanut autonsa itse, kuin jonkun täysin tuntemattoman pikkupajan leimaalla huoltokirjalla tulevan auton.

Niin vuonna 2003 Suomessa NA:n hinnat alko 14k€ ylöspäin ja valikoimaa oli kourallinen. Nyt hinnat on aallonpohjassa ja jotain vähemmän hyvällä pidolla ollutta autoa ei varmaan ole järkeä korjaa marmorilla tai edes korjaamolla. Toisaalta Mazdan marmoritiski (Inchcape) on sen verran halpa BMW:n Laakkoseen tai Porgen AutoCarreraan että se nippa-nappa saa maininnan marmoritiski. Mazdalla kun Miataa on huollettu ja korjattu orggisosilla niin itse olen sitä mieltä, että se on suurin syy siihen, että auto on jättänyt vain kerran 10 vuoden aikana tienpäälle. Jos olisin lähtenyt itse sössimään korjauksien kanssa niin voin taata, että kertoja olisi ollut monia.

Tem mainitsi, että huoltokirjassa on vain ne pakolliset huollot. Niin sellasella h-kirjalla ei olekkaan mitään virkaa (tai silloin puhutaan jonku liisarin myymisestä seuraavalle). Pitää olla mukana kuitit / laput kaikista huolloista ja korjauksista joissa eroteltu, kaikki työt + käytetyt osat. Mulla on vielä Excel-taulukko jokaisesta autosta jossa päivämäärä, huoltopaikka, kilometrimäärä, tehdyt työt, laitetut osat ja tietysti hinnat. Näillä eväillä pysyy kärryillä mitä mihinkin autoon on tehty ja missä summissa kuljetaan. Myin vikan 7-satasen BMW:n Veholle kun vaihdoimme sen tohon kajaaniin ja mulla oli tollanen Excel-taulukko mossesta mukana ja annoin sen myyjälle kouraan = vastaus oli että ”en ole koskaan nähnyt näin tarkkaa dokumentaatiota auton historiasta”. Voin sanoa että yli 10k€:n edestä dokumentaatiota sen 6 vuotiaan paskan huollattamisesta / korjaamisesta helpotti myyntiä erittäin ratkaisevasti.

Komppaan Markoa, että hyvin pidetyn auton myynti on vaikeaa, eikä siinä saa olla kiire. Siihen tarvitaan vain se yksi joka näkee auton ylläpitämisen samanlaisena kuin sinä ja vaatii ns. sitä parempaa tasoa. Nuorena kaikki kaikessa oli, että sai halvimmalla mutta iän myötä alkuperäisyys ja originaali kunto ovat ne avaintekijät tietyissä asioissa. Ikä saa sinut ja antaa sinulle mahdollisuuden myös maksaa enemmän asioista jotka oli 2kybäsenä ihan jonninjoutavia.

PS. Noi tulpanjohdot on varmaan hulluin esimerkki marmorin hinnoista ja olenkin siksi tilannut osat mx5partsilta ja kiikuttanut ne mukana marmorin huoltoon. Ovat tehneet mukisematta ja ihmetelleet kuin tavaraa saa sieltä niin nopeesti.  :D

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #278 : 24.04.13 - klo:14:42 »
Kyllä noita hinta esimerkkejä löytyy tulpanjohtojen lisäks: kampuran etustefa inchapelta 69€, mx5partsilla 6.47€

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #279 : 24.04.13 - klo:15:35 »
Lisää "pieniä" eroja:

Kovakatto Marmori 4250€ MX-5parts n.1400€ rahteineen työpaikan pihaan !!!
Öljyn mittatikku Marmori 57€ MX-5parts 20€
Jarrupalat ois ollu Marmorilla tohon isojarruiseen jotain 340€ alennuksilla !!!!

Ja lista jatkuu loputtomiin, perussääntönä voi heittää että vähintään 3x kalliimpaa Marmorilta samat osat kuin Englannista mut jos tykkää maksaa niin mikäs siinä........

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #280 : 24.04.13 - klo:15:36 »
Pitää olla mukana kuitit / laput kaikista huolloista ja korjauksista joissa eroteltu, kaikki työt + käytetyt osat. Mulla on vielä Excel-taulukko jokaisesta autosta jossa päivämäärä, huoltopaikka, kilometrimäärä, tehdyt työt, laitetut osat ja tietysti hinnat. Näillä eväillä pysyy kärryillä mitä mihinkin autoon on tehty ja missä summissa kuljetaan.

Mä olin pitkään sitä mieltä, et kuitteja ja tietoja ei voi olla koskaan liikaa. Mut ton mun vimosen Supran kanssa totesin olleeni väärässä. Siinä tuli mukana ihan käsittämätön määrä tarinaa. Kaveri oli ilmeisesti säästäny ihan jokasen mitenkään autoon liittyvän kuitin ja jokanen oli nidottu tollasen A4-kokosen vihkosen omalle sivulleen. Ja alla oli tarinaa miten joku tietyn merkkinen pyyhkijä toimii ja päivityksiä ko. sivulle viikon-kuukauden välein. Ja rankat ääneenpohdinnat, et miltä nyt tuntuu, ku kaato tankkiin merkin X injektorikliinerit.

Tai siis olihan noita hauska lueskella, kyllä mä niitä useampaan otteeseen naureskelin. Mut ei siitä ehkä mulle (tai autolle) ollu enää mitään oikeeta hyötyä, että 80-luvun Saksassa merkin Y lukkosula haisee pahemmalta ku merkin Z, mut Z:n korkki aukeaa joskus taskussa. giggle



Mut itse asiaan, ni en mä henk.koht. arvosta sitä merkkiliikkeen kuittia yhtään enempää ku harrastajan itse vaihtamaa osaa. Moni arvostaa, tiedän. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #281 : 24.04.13 - klo:21:52 »
Joo, tulipahan soitettua parille myyjällä.

1) http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5497881

Oli ollut samalla 9 vuotta, jona aikana ei oltu tehty juuri muuta kuin öljyjen ja suodattimien vaihdot + jotain pientä jarrujen kanssa. Alusta vaihdettu 10 vuotta sitten. Kuulema ajettu vain aurinkoisella kelillä. Nykyinen vasta toinen omistaja, mutta tuotu Saksasta.

2)http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5379655

Ollut kolmella omistajalla Kanadan tuonnin jälkeen. Vaihdettu lähiaikoina katto, jarrut, kytkin ja akku. Omistajalla vain vähän tietoa autosta ylipäätään eikä ihan varmaa vastausta ruosteen suhteen.

3) http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5534458

Neljäs omistaja, omistanut auton 7 vuotta. Myyjänä oli autoista ymmärtävä vanhempi herrasmies. Ilmeisesti ei juuri mitään oltu tehty 7 vuoteen, oston jälkeen ainoastaan heti kannen tiivisteen vaihto ja alustan vaihto. Katsastettu kehujen kanssa ja ajettu vain kesäauringossa.

Näin näppituntumalta hopeinen tuntui houkuttelevalta, vaikkakin kallein. Jotenkin myyjä vakuutti ja autossa oli huoltokirja. Plus että herkkuja ylivoimaisesti eniten. Vähän kuitenkin tuo yleinen huollottomuus arveluttaa. Ehkä täytyy lähteä katsomaan ja kokeilemaan, sillähän siitä selviää. Missään autossa ei oltu tehty jakopäätä, ellei sitten tässä hopeisessa tuon kansiremontin yhteydessä ole tehty.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #282 : 24.04.13 - klo:22:08 »
Hopeinen oli kuvien perusteella samassa pihapiirissä myytävänä viime kesänäkin? Liekö hinta ollut liian kallis silloin kun ei kaupaksi käynyt.

Oliko nuo penkit joskus Samulilla? Vai miten muistelen että väritykseltään tuollaisiksi teetettyjä jakkaroita olisi joskus tälläkin foorumilla käsitelty.
ex-NA8C

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #283 : 24.04.13 - klo:22:29 »
Katon ikä / kunto ja taka muovi-ikkunan kunto on myös sellainen asia joka kannattaa selvittää / tarkistaa.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #284 : 24.04.13 - klo:22:30 »
Jep, mun vanhoilta noi näyttää.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa