Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116364 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #375 : 05.08.13 - klo:12:48 »
- Mikä korimalli (tai vielä tarkemmin vuosimalli) olisi tällä hetkellä järkevin? Budjetti olisi n. 5000 euroa + verot + haku. Aina parempi jos hyvä laitos löytyy 3000e + verot -luokkaan, mutta jos NC -malliin päädyn, taitaa budjettia joutua venyttämään yli 6000e? Ilmeisesti verojen kannalta 98-00 NB on fiksuin, vaan olisiko NC kuitenkin järkevämpi? NA:ta en osaa ostaa - liian paljon tarkisteltavaa, jotta hyvä yksilö löytyisi.

Osta auto kunnon mukaan, paras mihin budjetti riittää.
Suosittelisin ostamaan 99-00 auto 1.8 moottorilla, 6 vaihteisella laatikolla ja TorSen lukkoperällä, mielellään ilmastoinnilla ja kovalla katolla. Osta mielummin hyvä kuntoinen NB kuin halvin NC. Kannattaa ottaa huomioon että NC:stä ja loppupään NB:stä menee verot päästöjen mukaan, selkeästi eroa painoperusteiseen. NA ja NB erot on lähinnä ulkoisissa muotopelleissä ja sisustan ulkonäössä, muuten kyseessä on sama auto.
Syksy on paras avoauton osto aika ;)

- Onko 1.8-2.0 pannu must, vai pärjääkö noilla 1.6 litraisilla?
NB:tä on 1.6 ja 1.8 moottorilla, NC:tä 1.8 ja 2.0. Kummassakin tapauksessa valitsisin isomman, etenkin NB:ssä 1.6 on "neekerimalli".

- Pärjääkö rättikaton kanssa talven vai kannattaako autosta tehdä suosiolla kesäauto - lämmin tallipaikka löytyy.
Rätin kanssa pärjää talvella, etenkin jos takaikkuna on lasia lämmittimellä. Kovakatto on mukava talvella ja tekee autosta hiljaisemman. TorSen lukkoperä tekee etenemisestä talvella loogisempaa ja helpompaa.

- Kiinnostaisiko ketään (mieluusti läheltä Tamperetta) esitellä autoa minulle? Tarjoan ilomielin pullakahveet moisesta. :)
Tampereella on aktiivinen porukka jotka kokoontuu viikottain? Seuraa porukan kokoontumispostauksia ja mene paikan päälle potkimaan renkaita, uskon että saat kattavan esittelyn autojen eroista ja kyydityksetkin luulisin onnistuvan.

Muita kiinnostuksen kohteita ovat Toyota MR-2, BMW Z3/Z4, Smart Roadster, MB SLK. Puhukaa mulle järkeä, miksi MX-5 ennen noita?
MR2 osaa TEM kertoa enemmän.
BMW on erittäin hienosti tehty auto mutta tylsä ja kalliimpi ylläpitää.
MB ei tee urheiluautoja, ei ole ikinä tehnyt eikä ikinä tule tekemään. SLK on MB:n edullisempi urheilullinen auto vanhemmalle herrasmiehelle.

EDIT No siellä tulikin jo TRE:n väen vastaukset ;)
« Viimeksi muokattu: 05.08.13 - klo:12:57 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ykii

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #376 : 05.08.13 - klo:13:04 »
Huh! Vaikuttaapa aktiiviselta foorumilta - kiitos jo kaikille vastanneille. Harvalla foorumilla keltanokka saa näin nopeasti vastauksia ja positiivisen vastaanoton.

Tulen paikalle Tampereen miittiin ja kyselen siellä lisää ja tarkentavia sitten täällä foorumilla.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #377 : 05.08.13 - klo:13:12 »
Jos luit NA:n osto oppaasta mitä autosta tulee tarkistaa niin kaikki NA:ta koskevat tarkistuskohteet koskevat myös NB:tä. Yksi lisävaruste minkä lisäisin kovankaton ja ilmastoinnin kaveriksi on tuulensuoja/wind blocker, tosin se on edullinen hankkia jälkikäteen ja helppo asentaa.

Kova kattoisen NC:n huono puoli on mitätön tavaratila katon ollessa alhaalla.
« Viimeksi muokattu: 05.08.13 - klo:14:05 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #378 : 05.08.13 - klo:13:32 »
Jep, tule Tampereen miittiin niin näet mitä on tarjolla. Oma mielipide: osta auto kesäkäyttöön, niin siitä on samalla tavalla enemmän iloa kuin moottoripyörästä.
Mazda on tehty avoautoksi, jonka linjoihin rätti istuu hienommin kuin ehkä mihinkään muuhun, no ehkä NC:stä saa sitten coupen oloisen kovalla katolla. Ilmastointi? Lämmityslaitteesta taitaa olla enemmän iloa keväälla ja alkusyksyllä. Terv. 99, 10th edition, 1,8, 6-vaihdetta, torsen, bilstein, 2-värisisustus, keskuslukitus, vain yksi hyvä väri valmiina...

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #379 : 05.08.13 - klo:15:54 »
- Mikä korimalli (tai vielä tarkemmin vuosimalli) olisi tällä hetkellä järkevin? Budjetti olisi n. 5000 euroa + verot + haku. Aina parempi jos hyvä laitos löytyy 3000e + verot -luokkaan, mutta jos NC -malliin päädyn, taitaa budjettia joutua venyttämään yli 6000e? Ilmeisesti verojen kannalta 98-00 NB on fiksuin, vaan olisiko NC kuitenkin järkevämpi? NA:ta en osaa ostaa - liian paljon tarkisteltavaa, jotta hyvä yksilö löytyisi.

Osta auto kunnon mukaan, paras mihin budjetti riittää.
Suosittelisin ostamaan 99-00 auto 1.8 moottorilla, 6 vaihteisella laatikolla ja TorSen lukkoperällä, mielellään ilmastoinnilla ja kovalla katolla. Osta mielummin hyvä kuntoinen NB kuin halvin NC. Kannattaa ottaa huomioon että NC:stä ja loppupään NB:stä menee verot päästöjen mukaan, selkeästi eroa painoperusteiseen. NA ja NB erot on lähinnä ulkoisissa muotopelleissä ja sisustan ulkonäössä, muuten kyseessä on sama auto.
Syksy on paras avoauton osto aika ;)

Samulin kanssa samoilla linjoilla.
Subjektiivinen mielipiteeni:
Osta NB 10th anniversary edition, jos sininen väri (myös sisustassa!) ei syletä liikaa. Siinä on lukkoperä, 6-lovinen laatikko ja isompi kone (1.8). Ja onhan se "erikois"mallikin.

Ite yritän myös päästä torstaina miittiin. Paikalla pitäisi olla kaikkia korimalleja eri koneilla ja myös ahdettuina. Hintalaput vaan puuttuu tuulilaseista. ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #380 : 05.08.13 - klo:20:59 »
Kannattaa myös pyytää päästä koeajamaan parin kerholaisen autoa. Saat vähän perspektiiviä siihen miltä auton pitää tuntua ajaessa.

TapioM

  • Juniori
  • Viestejä: 24
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #381 : 06.08.13 - klo:19:35 »
Olen uusi palstalainen, kiinnostunut 10AE:sta ja tämän ketjun alkuunpanijan innoittamana muutama kysymys:

Yleistä
- kuinka monta 10AE:tä on Suomessa, suunnilleen?
- kokemukseenne peilaten, kuinka usein näitä tulee myyntiin?
- muistaako joku mitä näistä on suunnilleen pyydetty vuosi, pari taapäin (trendi)?
- mikä muuten on tuo suojauskäsittely noissa Saksan autoissa ja onko siitä mihinkään pohjolan oloissa?
www.auto-willbold.de/MX-5%20Front1.htm
- koska ja missä on seuraava miitti pk-seudulla?

Myynnissä
- nyt olisi nettiautossa kaksi 10AE:tä myynnissä… autot ovat paperilla samalla viivalla (kilometrit, kunto ja hintapyyntö)
- Turun auto tuotu Suomeen 2013 ja Helsingin auto 2009 (kaksi omistajaa Suomessa). Helsingin auto vaatii uuden katon.

www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5527964
www.nettiauto.com/mazda/mx-5/5810115#adInfo

- tuleeko jollekulle mieleen jotain erityisesti tsekattavaa, tai autojen historiaan liittyvää…
- nostatanko autot pukille ja tiiraan tarkkaan pohjan kunnon?

-T
entinen '94 NA 1.8 BRG omistaja

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #382 : 06.08.13 - klo:20:06 »
haluatko välttämättä 10AE mallin vai auton jossa on vastaavat varusteet?

miraclessa oli muistaakseni melko samanlainen varustus
sportissa löytyy myös samat +ulkonäkö ja penkit +5 heppaa lisää biggthumpup.

itselläni on tuommoinen faceliftimallinen sport varusteilla. taitaa mennä loppukuulle ennen kuin pääkaupunkiseudulla on mittään ohjelmaa, mutta torstaina on tampereella paikallismiitti ja maanantaina ahvenistolla ratapäivä. radalla ainakin yleensä ollut melko laajasti kalustoa ja aiemminkin käynyt hankkimisesta kiinnostuneita potkimassa renkaita.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #383 : 06.08.13 - klo:20:22 »
Ei siinä miraclessa tai 10ae:ssä oo yhtään enempää hevosvoimia kuin muissakaan.

Itse arvioin aikoinaan että Suomessa on noin 20-30 kpl 10AE- malleja. Nettiautossakin on melkein aina vähintään yksi kaupan.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #384 : 06.08.13 - klo:20:35 »
- koska ja missä on seuraava miitti pk-seudulla?

Ei Miata-miitti, mut tuolla on tupannu olla useita paikalla:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=390.240
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

TapioM

  • Juniori
  • Viestejä: 24
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #385 : 06.08.13 - klo:20:44 »
Tässä hankkeessani on kaikki normaalin projektin piirteet:
- Ensin tuli Tunne, että on pakko saada...
- sitten luin näitä juttuja täältä foorumilta (NA vs. NB, 1,6l vs. 1,8l jne.) ja
- tein itselleni Speksin:
- - 1. kunto / ruostevapaa,
- - 2. turvallisuuteen liittyvä varustelu,
- - 3. muu varustelu, ulkonäkö,...
Lopuksi sitten tuli mukaan Järki ja alle 8.000 budjetti ilman huolto- & ostoslistaa.
-T


 
entinen '94 NA 1.8 BRG omistaja

micco

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 176
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #386 : 06.08.13 - klo:21:24 »
Tässä hankkeessani on kaikki normaalin projektin piirteet:
- Ensin tuli Tunne, että on pakko saada...
- sitten luin näitä juttuja täältä foorumilta (NA vs. NB, 1,6l vs. 1,8l jne.) ja
- tein itselleni Speksin:
- - 1. kunto / ruostevapaa,
- - 2. turvallisuuteen liittyvä varustelu,
- - 3. muu varustelu, ulkonäkö,...
Lopuksi sitten tuli mukaan Järki ja alle 8.000 budjetti ilman huolto- & ostoslistaa.
-T

Mun '02 NBFL 1.8 Sport lähtisi alle 8000 euron. Pienenä miinuksena tosin on että takapuskurissa ja takaluukussa on kevyestä peräänajosta aiheutuneet lommot.
VH45DET Remote Turbo
500whp.net

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #387 : 06.08.13 - klo:23:38 »
10ae:ta on tuotu varmaan kohtalaisen paljon, varmasti se yleisin erikoismalli. Hinnat ei oo hirveesti muuttunu parin vuoden aikana, hinnat on oman mututuntuman pohjalta ollu siellä 8-9000e välillä jo jonkusen aikaa. Ja melkeen aina noita tuntuis olevan myynnissäkin.

Ruosteettomuus on ainakin itelle ihan ykkös prioriteetti, tekniikasta en murehtis kovin paljoa, kun nää on kohtuu helppoja ja halpoja huoltaa, ja vaihtokoneitakin saa tarvittaessa kohtuuhintaan. Eli kannattaa katsoa pohja ennen ostoa.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #388 : 06.08.13 - klo:23:44 »
Toi on kyl hämärää miten 10AE:n hinnat on vieläkin 8-9K€  :o  2008 vuonna kun hain omani Saksasta niin siel niiden hinnat oli silloin 7-8K€ (+verot 1.3K€)

..ja sit taas kun kurkkaa brittien puolelle niin 10AE:n hinnat tällä hetkellä n. 2-3K€
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #389 : 06.08.13 - klo:23:50 »
Toi Turun auto ainaki on tollane vastatuotu "ei pakkomyynnissä", tiiän omistajan. Kuustonnia tais maksaa rekisteröidä Suomeen et melkonen jobbauslisä tossa on.

Mikaelilla tais maksaa kaikenkaikkineen 3500€ saada oma brittituonti 1.8NB kilpiin täällä et siihen kannattaa suhteuttaa hinnat :D RHD nyt aina RHD mut jooh.
ロードスターNA8C