Kirjoittaja Aihe: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta  (Luettu 116307 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #405 : 07.08.13 - klo:20:27 »
...
 Sitten on taas esim. ErkkiM jonka suoranaista fanaattisuutta alkuperäisyyden varjelemisessa arvostan erittäin suuresti. 
Nooh, fanaattisuus on kyllä aika voimakas ilmaisu... Olen mielestäni enemmän harrastaja, joka roplaa autoa ajatuksella "kaikki mitä teet on pystyttävä palauttamaan alkuperäiseen kuosiin" - eli josko sitä sitten joskus museorekisteröisi (edellyttää nykyistä parempia säilytystiloja jotta saisi tilaa sitten toiselle arjen MX-5-harrasteautolle). Onhan mullakin väärät vanteet (vielä hetken), style bar, vääränlainen wind blocker sekä Remuksen putkisto  whistle. Niin, ja 10th AE-penkit (orkkikset pistin säilöön odottelemaan). Eli en fanaattinen - mä vaan arvostan sitä miten insinööri on alunperin homman ajatellut toimivan. Ja aikalaisia lisävarusteita ja rekvisiittaa on mukava keräillä. Niitä sitten tuonnempana arvostaa kovin.

Mielestäni porukoissamme - ei taida montaakaan "keräilijää" olla. Omaan pirtaani moinen sopisi, jos vaan olisi tilaa säilöä - ja sitä kapitaalia. Oikeasti arvokkaita (10-20 vuoden päästä) keräilykappaleita ei taida Suomessa olla. Ja kun Miataakin on niin pirun monta erikoismallia, niin ei oikein osaa arvuuttaa millä olisi keräilyarvoa. Kilometrit vaikuttaa paljon, mutta sitten puhutaankin jo alle 10 tkm ajetuista, joissa vielä "varastorasva tuoksuu".

Eli joku väliluokka vielä tuohon Kaiden luokitteluun - "alkuperäisyyttä arvostavat harrastajat" - voisi olla paikallaan.

Hieno harrastus on tämä - miten ikinä harrastaakaan. Joten viimeiset kysymykset esittäneelle TapioM:lle: tervetuloa joukkoon, koeaja niin monta kuin pystyt, tuumi, anna ajatustesi kypsyä, ja valitse se, joka tuntuu Sinusta mieleisimmältä (ja ruosteettomana, toki).  Ja tietenkin pitää mainostaa - älä unohda, alkupään NA 1.6 on myös kova peli!  headbang
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #406 : 07.08.13 - klo:20:32 »
10 vuodessa MX-5:n harrastajakuntaan on tullu kaiken näköstä ja ikästä sälliä. Sama tulee tapahtumaan seuraavassa 10 vuodessa kun NA astuu museoon. Hinnat muodostuu mielestäni siitä millaset ihmiset ajelevat / haluavat mallia. Nuorison tuleminen jonkun mallin/merkin suosioon, ei ikävä kyllä, useinkaan tee hinnoille nousupaineita. Onneksi meillä on kuitenkin nuoret koska heissä on tulevaisuus.

Ehkä en olisi uskonut 10 vuotta sitten NA:n menevän ihan näin mutiin hinnoissa. Se on nyt halvempi kuin (priima) 34v Warre ja se vähän ihmettää, kun tuote on kyllä sitä parempi. :D Uskon kyllä 34 vuotiaan NA:n maksavan tulevaisuudessa enemmän kuin nyt 34v Wartburgin!

Ilpo

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
  • MX 5 NC 2.0 PRHT
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #407 : 07.08.13 - klo:21:49 »
NA ja NB erot on lähinnä ulkoisissa muotopelleissä ja sisustan ulkonäössä, muuten kyseessä on sama auto.

Mutta ei ihan kuitenkaan samoja. NA:ssa on aistittavissa retro roadsteri: luukkulamput, pelkistetty ohjaamo, ohjaamossa vain kaikki tarpeellinen-ei mitään turhaa, 70-luvun MG:n ja vastaavien brittiautojen pelkistetty kojelauta ja ovipahvit, kiinni laitettaessa kolahtavat ovet, kivien rapina kuuluu ohjaamoon, ajomelu. NA:ssa tunnen enemmän olevani yhtä auton kanssa.  638

NB on sisustukseltaan paljon modernimpi. Ovet menee kiinni kuin kassakaapissa. Ajomelu ja äänet eivät kantaudu ohjaamoon NA:n tapaan.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #408 : 07.08.13 - klo:22:21 »
NA ja NB erot on lähinnä ulkoisissa muotopelleissä ja sisustan ulkonäössä, muuten kyseessä on sama auto.


Niissä on vissi ero. whistle

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #409 : 07.08.13 - klo:22:36 »
NB on NA:ta aika paljon myös jäykempi
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #410 : 08.08.13 - klo:08:26 »
NB on NA:ta aika paljon myös jäykempi

Totta. Jäykempi ja turvallisempi, mutta myös n. 100 - 120kg painavampi. Lisää painoa, lisää  :(

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #411 : 08.08.13 - klo:08:47 »
NB on NA:ta aika paljon myös jäykempi

Totta. Jäykempi ja turvallisempi, mutta myös n. 100 - 120kg painavampi. Lisää painoa, lisää  :(

Ja tehokkaampi  ;) eli lopputulos  :)

Mitä tohon painoon tulee niin:
-Without options, the NA weighed only 2,150 lb (980 kg), for the 1996 model year base weight increased to 990kg(2,200lb)
-Without options, the NB weighed 1000 kg (2300 lb).
Eli normi NB on noiden mukaan huimat 10-20kg normi NA:ta painavampi.......
Sitä että kovemmat pakoäänet antavat enemmän menemisen meininkiä kutsutaan pakoputkivirittämiseksi  ;D rupes toi omakin "menemään" paremmin kun vaihto takavaimentajan.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #412 : 08.08.13 - klo:08:53 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten tota NB:tä on sitten jäykistetty vrt. NA?
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #413 : 08.08.13 - klo:08:59 »
Veikkaisin että poksaamalla rakenteita, monissa pohjasta näytetyissä kuvissa huomaa et kyllä NA:n ja NB:n pohjalevyssä on kohtuu paljonkin eroa, joitain NA:han tarkoitettuja korin jäykisteitä ei edes saa NB koriin kun ne on jo tehtaalla tehty rakenteellisesti.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #414 : 08.08.13 - klo:09:10 »
NB on NA:ta aika paljon myös jäykempi

Totta. Jäykempi ja turvallisempi, mutta myös n. 100 - 120kg painavampi. Lisää painoa, lisää  :(

Ja tehokkaampi  ;) eli lopputulos  :)

Mitä tohon painoon tulee niin:
-Without options, the NA weighed only 2,150 lb (980 kg), for the 1996 model year base weight increased to 990kg(2,200lb)
-Without options, the NB weighed 1000 kg (2300 lb).
Eli normi NB on noiden mukaan huimat 10-20kg normi NA:ta painavampi.......
Sitä että kovemmat pakoäänet antavat enemmän menemisen meininkiä kutsutaan pakoputkivirittämiseksi  ;D rupes toi omakin "menemään" paremmin kun vaihto takavaimentajan.

Mikä tossa on lähde? Katsoi pikaisesti Wikipediasta ja siellä (Curb weight )NA 940kg vs NB 1065kg. Jenkkeihin ei tietysti voi koskaan luottaa, laittakaa joku raamattureferenssi niin tulee faktaa.

Tuliko NB:n 1.6:n koneeseen NA:n 116hv:sta lisää tehoa...?

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #415 : 08.08.13 - klo:09:13 »
NB on NA:ta aika paljon myös jäykempi

Totta. Jäykempi ja turvallisempi, mutta myös n. 100 - 120kg painavampi. Lisää painoa, lisää  :(

Ja tehokkaampi  ;) eli lopputulos  :)

Mitä tohon painoon tulee niin:
-Without options, the NA weighed only 2,150 lb (980 kg), for the 1996 model year base weight increased to 990kg(2,200lb)
-Without options, the NB weighed 1000 kg (2300 lb).
Eli normi NB on noiden mukaan huimat 10-20kg normi NA:ta painavampi.......
Sitä että kovemmat pakoäänet antavat enemmän menemisen meininkiä kutsutaan pakoputkivirittämiseksi  ;D rupes toi omakin "menemään" paremmin kun vaihto takavaimentajan.

Mikä tossa on lähde? Katsoi pikaisesti Wikipediasta ja siellä (Curb weight )NA 940kg vs NB 1065kg. Jenkkeihin ei tietysti voi koskaan luottaa, laittakaa joku raamattureferenssi niin tulee faktaa.

Tuliko NB:n 1.6:n koneeseen NA:n 116hv:sta lisää tehoa...?

Toi wikipedian artikkeli on jotenkin hämäävä, mut oman käsityksen mukaan painot menis jotakuinki näin:
NA 90-93 curb weight 940 kg
NA 94-97 curb weight 990 kg
NB 98-00 curb weight 1000 kg
NB 01-05 curb weight 1065 kg
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #416 : 08.08.13 - klo:09:18 »
Tää tarttis päästä punnaamaan kunnon motorsport vaaoilla jossain kun rekisteriotteen painotkin monasti on mitä on ja sit taas siihenkin pitäis saada räpeltämättömät autot verrokeiksi.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #417 : 08.08.13 - klo:09:40 »
Tuliko NB:n 1.6:n koneeseen NA:n 116hv:sta lisää tehoa...?

Toi 85 kw NA:n kone on tehokkain miataan laitettu 1.6-litrainen moottori. Vuonna -94 1.6:n tehot putosivat 90 hv:hen ja NB:ssä 1.6-litrainen oli 110 hv. Nämä siis tehtaan normiautojen tehoja ei siis minkään viripajan tai erikoismallin teholukemia.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #418 : 08.08.13 - klo:12:00 »
Tuohon painoon täytyy vielä sanoa se että usein nuo ihan alkupään NA:t on aika karvalakkeja, jolloin ne saattavatkin jäädä alle 1000kg painoihin. -93 1.8 NA ilmastoinnilla ja sähkölaiseilla, mutta ilman abseja ja airbägejä ja tankki tyhjänä painoi yli 1000kg. Tarkkaa painoa ei tullu minnekkään ylös, mutta n. 60kg kevennyksellä auto paino 960kg. Täydessä varustuksessa ja tankki täynnä olis varmaan painanu jonkun ~1100kg. Ja jos olis absillinen ja bägillinen, niin varmaan painais vielä hieman enemmän.
Eli noi wikipedian painot täsmää varmaan autoon jossa ei ole abseja, bägejä, ilmastointia, ohjaustehostinta taikka sähkölaseja. Ja tollasia ehkä löytyy NA koppasista, mutta NB:ssä oman kokemuksen mukaan tuppaa olemaan yleensä edes jotain herkkuja mukana.

TapioM

  • Juniori
  • Viestejä: 24
Vs: Miataa harkitseva kyselee ja toivoo ohjausta
« Vastaus #419 : 12.08.13 - klo:21:48 »
Varsinainen huijaus
Varmaan monelle teille tuttu juttu ja ehkä täällä jo käsiteltykin...

Katso:
http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/mazda/mx-5/510549519

seuraavassa kirjeenvaihtoa:
-----
pyysin lisätietoja autosta ymmärtäen kyllä ettei nyt ehkä 1.500:lla tätä saa...
-----
Hei,
Nimeni on Francesco Tavano ja asun Birmingham, Iso-Britannia.
Olin Suomessa jo Koulutuskäytäntö Novo Nordisk ja en voinut olla mahdollisuus oppia suomea. Käytän myös kääntäjä kirjoittaa suomeksi ja puhun vain Englanti, espanja ja italia.
Auto on erittäin hyvässä kunnossa (kuten voitte nähdä kuvia), ei ole teknisiä vahinkoja, ei piilotettuja vikoja.
Auto on Suomessa arvopapereita (rekisteröity Suomessa), ja kaikki huolto noudattamista. Olen työskennellyt Suomessa ja ostin auton siellä.
Oma yritys halusi minut takaisin kotiin, joten olen tällä hetkellä Birmingham, Iso-Britannia.Auto on nyt sijaitsee Birmingham, Iso-Britannia.
Olen yrittänyt rekisteröityä autoa täällä, mutta verot ovat liian korkeita ja vasen ohjaus niin on parempi minulle, jos olen myydä sen takaisin Suomessa.
Oma asianajaja neuvoi minua käyttämään kuljetusalan yritys käsitellä tämän tapahtuman ja voin lähettää sen Suomessa vuonna 3-5 päivää ja kuljetuksen osoitteesi maksetaan minulle.
Kerrothan, jos olet edelleen kiinnostunut tässä tilanteessa, ja minä annan sinulle lisää tietoa auton ja miten voimme tehdä tämän sopimuksen.
Kiitos.
----
hi,
thanks for your email.
what would be the next steps?
-thanks
----
Hello,
The car was not been involved in any type of accidents, the engine work perfect, km are real.
We can do this transaction only in this  way :
-through one transport company which I have used before.
The car is still registered in Finland and have all documents ok and also the taxes is still paid in Finland and you do not have to pay the registration again.
If we will use this transport company in 3-5 days you must receive the car at your address.
The car price must be paid  before starting the delivery, as insurance for transport company.
This is the transport company : http://transportlogistictraining.com/
Once you got the car you have 3 days to inspect it and check all of papers.
After this if you decide to buy the car you can sign the papers with the transport agent.
If the car is not like was described by me or there is something wrong with the car or documents you can send it back to me without pay nothing.
Please let me know if you are interested in this conditions.
Thank you
-----

Mitenkäs kannattais vastata tähän huijausyritykseen...  angry-smiley-005 Mieli tekis laittaa jotain näppärää...  laughing-smiley-014
Joka tapauksessa soittelen huomenna Oikotielle että ottavat ilmoituksen pois.


entinen '94 NA 1.8 BRG omistaja