Kirjoittaja Aihe: Ajovalot  (Luettu 28631 kertaa)

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: Ajovalot
« Vastaus #30 : 17.08.09 - klo:20:11 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Ajovalot
« Vastaus #31 : 17.08.09 - klo:20:19 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)

noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :) en täysin jaksa muistaa oliko kiinnitys identtinen kuin kuvassa, mutta veikkaan että on :/

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: Ajovalot
« Vastaus #32 : 17.08.09 - klo:20:22 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Ajovalot
« Vastaus #33 : 17.08.09 - klo:20:25 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon aivan kuin sinulla nyt. 
« Viimeksi muokattu: 17.08.09 - klo:20:27 kirjoittanut moregore »

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: Ajovalot
« Vastaus #34 : 17.08.09 - klo:20:26 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon.
Ahaa, ehkäpä nuo tarvikeumpiot tai hellan umpiot on ihan pikkaisen isommat kun nuo Siriuksen umpiot jotenka ne käy myös RHD -auton kiinnityksiin.
Astelen huomenna motonettiin ja palautan siriukset ja otan pannan mukaan ja testaan käykö se helloihin ja tarvikkeisiin ja palaan asialle! :)

EDIT: eli Hellan 7" H4 umpiot ja 11e 7" tarvikeumpiot käy myös "sealed bean headlamp" (import autot, Japani / UK / ?) kiinnityksiin ongelmitta.
Hellan umpiot ostin ja tuntuvat kyllä reilusti paremmilta kuin suljetut japsipaskat :) Asia selvä, kuitti.
« Viimeksi muokattu: 18.08.09 - klo:17:40 kirjoittanut NeoX- »
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

Valtsu-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Ajovalot
« Vastaus #35 : 19.08.09 - klo:10:10 »
Sain revittyä tuossa vanhat takavalot irti ja laitoin nuo uudet umpiot kiinni, joissa on E12 merkintä, onko ne siis ihan suomenteille lailliset? Vanhoissa taisi olla E3 tjsp.. omasta mielestä riittää kun on E, mutta varmistetaan nyt täältä vielä, ennenkun menee vanhat umpiot postiin muille ihmisille käyttöön. Ei tule sitten katsastuksessa ylläreitä.
Mazda MX-5 1.8 (NC)

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Ajovalot
« Vastaus #36 : 19.08.09 - klo:11:35 »
Sain revittyä tuossa vanhat takavalot irti ja laitoin nuo uudet umpiot kiinni, joissa on E12 merkintä, onko ne siis ihan suomenteille lailliset? Vanhoissa taisi olla E3 tjsp.. omasta mielestä riittää kun on E, mutta varmistetaan nyt täältä vielä, ennenkun menee vanhat umpiot postiin muille ihmisille käyttöön. Ei tule sitten katsastuksessa ylläreitä.
ihan puoleettomana mielipitteenä :)
E riittää ja tuo e12 on eräs valojen tyyppihyväksyntämerkintä, laita vanhat valot vaan postiin. Seuraavaksi sitten tilaamaan Picassoon takavaloa kun eräs perheenjäsen soitti aamulla peruuttaneensa omalla autollaan picatchua päin.
Suzuki x-90

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Ajovalot
« Vastaus #37 : 19.08.09 - klo:12:22 »
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon.
Ahaa, ehkäpä nuo tarvikeumpiot tai hellan umpiot on ihan pikkaisen isommat kun nuo Siriuksen umpiot jotenka ne käy myös RHD -auton kiinnityksiin.
Astelen huomenna motonettiin ja palautan siriukset ja otan pannan mukaan ja testaan käykö se helloihin ja tarvikkeisiin ja palaan asialle! :)

EDIT: eli Hellan 7" H4 umpiot ja 11e 7" tarvikeumpiot käy myös "sealed bean headlamp" (import autot, Japani / UK / ?) kiinnityksiin ongelmitta.
Hellan umpiot ostin ja tuntuvat kyllä reilusti paremmilta kuin suljetut japsipaskat :) Asia selvä, kuitti.
hyvä että homma toimi :)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ajovalot
« Vastaus #38 : 06.10.09 - klo:20:02 »
Mitä lamppujen nostokorkeuden säätöön tulee, niin just tuolla edellisessä linkissä tehdyt toimenpiteet antaa aika hyvän vastauksen siihen mitä pitää tehdä. Vähän joutuu lyhentelemään nostovipuja ja taasen pidentämään stopparia, mut kyllä se sieltä kokeilun kautta löytyy.
Laitahan kuvia kun projekti etenee  :)
Itseasiassa mulla taisi jäädä ylimääräiseks moottoreiden napoihin tulevat orig. metalli läpät, joihin nostovarsi kiinnittyy. Jos tartteet modaukseen, nii pistä viestiä.
Joo aika hyvin on tiedossa miten noita pitää modata. Mulla on jo yhet ylimääräiset tangot, jotta ei tartte noita ainoita leikellä. ;) Menee kyllä aikalailla kokeiluksi kun ei yhtään tiedä että paljonko noita pitää lyhentää ja pidentää.
Sain nyt sit lopulta valmiiksi asti ton valo modin. Tollanen siitä sit lopulta tuli: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=HPIM1776.jpg Edestä päin otetut kuvat epäonnistu kaikki aika pahasti, mutta täytyy joku päivä koittaa ottaa parempia. Umpiot on siis tollaset: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1840.jpg Ja niille tein tollasen kiinnitys systeemin, itse valot tulee noihin sellaisilla klipseillä aivan kuten vakio valoissakin valot kiinnittyy siihen reuna rautaan: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1839.jpg Kaksi kiinnitys pistettä tohon luukun runkoon on vakio paikoilla eli toi moottoriin tuleva ala kiinnitys ja toinen sivu kiinnitys. Toiselle puolelle tein uuden kiinnitys kohdan luukun runkoon. Noi luukut sai tosiaan modattua aukeemaan vähemmän lyhentämällä ensin tota toista vipua joka on suoraan moottorissa kiinni, joka siis määrää sen paljonko luukku aukeaa. Toinen tanko taas määrää sen mihin luukku pysähtyy ja sitä piti jonkin verran muokata myös. Lopuksi vielä leikkelin hiilikuitu levystä noihin reunoihin peitelevyt: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1841.jpg


Mites tuliko noista siistimmät kuin ne vakiot pyöreät?

Löyty näkyy tollaset faijan varastosta joista vois modata itelle. Pyöreät ei vaan nappaa enää ellei projektiona löydä......ja halvalla :p

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ajovalot
« Vastaus #39 : 11.10.09 - klo:23:29 »
Eikä kukaan tietty seuraa enää voorumia kun autot jo seisoo talleissaan ;)

Mites onko kellään tietoa että saako moottoripyörän valoja laittaa autoon? en äkkiä löytänyt mistään ohjetta moiseen toimenpiteeseen.

Tälläisistä siis kyse:

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/etuvalot/2522/Tuplavalo-3-1-2--1-x-90mm-H7-ja-1-x-90mm-H4-Cromi

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Ajovalot
« Vastaus #40 : 12.10.09 - klo:07:25 »
Ei kai mikään kiellä laittamasta hyväksyttyjä valoja autoon. Noissa mopojen valoissa pitää vaan muistaa että suurin osa niistä on suunniteltu 1 lyhtyisiksi, eli kuvio on "kokonainen" yhdellä lyhdyllä, ei puolikas niinkuin autoissa. Sitä en sitten tiedä miten projektorien kuvio on suunniteltu..

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ajovalot
« Vastaus #41 : 12.10.09 - klo:15:10 »
No tarkoitus onkin että tekisi noin samalla lailla kuin ne mx5partsissa myytävät mutta kiinteiksi konepellin alle.

Eli toisessa lyhyt ja toisessa pitkä ja molemmille sivuille tietty.

Tyyliin âla camaro........ Eli tähän tyyliin: http://apancamaro.blogspot.com/2009/03/hella-90mm-ajovalojen-asennus.html

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Ajovalot
« Vastaus #42 : 12.10.09 - klo:20:46 »
Ymmärsin kyllä mitä olit suunnittelemassa.

Mä tarkoitin että noissa on (vain) 2 lyhtyä: toinen on pitkä ja toinen on lyhyt.
1x Lyhyt- tai 1x pitkävalonheitin (todennäköisesti) piirtää koko kuvion näissä mopolampuissa.

Autovaloissa lyhdyt/valonheittimet on suunniteltu pareiksi = 2 x lyhyet valonheittimet + 2x pitkät valonheittimet - > kokokuvio, eli autoissa vasen valonheitin tekee vasemmanpuolen kuviosta ja oikea oikean puolen.

Osta jotkut bemarin projektorit saksan ebaysta ja ota niistä noi lyhdyt :)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ajovalot
« Vastaus #43 : 12.10.09 - klo:21:16 »
Ai perkule mä unohdin ton ihan kokonaan :P olet oikeassa.

90mm on suurin mitä noihin mahtuu parina enkä usko bimmerin umpioiden menevän.
Noi hellan 90milliset menis mutta ovat niin kalliit että samalla ostaa ne "viralliset" tuolta mx5partsista.

Ei innostas vaan maksaa 500€ valoista jotka on laadultaan kuuleman mukaan aika kuraa(ei umpiot vaan sarjan muut osat).