Kirjoittaja Aihe: Yläpallonivel ...tana  (Luettu 4185 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #15 : 26.12.11 - klo:23:03 »
Tilasin I.L.:stä nuo suojakumit. Ensin näytti siltä ettei vanhaa saa millään pois niin että uusi mahtuisi tilalle, mutta sinnikkäällä kalvamisella selvisi että siinä alkuperäisessä kumissa on sellainen metallinen hammastettu kiinnitysrengas valettuna kumin sisään. Sen kun sai löystytettyä niin kumi lähti siististi pois. Uuden kumin sovitus nivelen puolelle oli niin tiukka että luulen ettei mitään ongelmaa tiiviyden kanssa tule olemaan, mutta laitoin sinne väliin mustaa tiivistesilikonia varmuuden vuoksi. Tukivarsi piti tietysti ottaa irti ja ruuvipenkkiin operaation ajaksi.
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #16 : 31.12.11 - klo:10:30 »
Ensin näytti siltä ettei vanhaa saa millään pois niin että uusi mahtuisi tilalle, mutta sinnikkäällä kalvamisella...

Kehitys kehittyy, toiselle puolelle riitti napakka isku terävällä tuurnalla niin se metallirengas katkesi ja kumi tuli lähes itsestään irti. Ny on ku uuet.
1.64 NA

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #17 : 25.04.12 - klo:23:41 »
Tuossa kun irroittelin autosta tukivarret, niin samalla huomasin että 3/4 pallonivelen suojakumista on rikki, ei paljoa, mutta kumi on selvästi halkeillut. Ajattelin tilata pelkästään uudet kumit, mutta tuli myös mieleen josko noita niveliä kannattaisi mahdollisesti vaihtaa? Käsin pyöritellessä / väännellessä noissa nivelissä ei  tunnu väljää/klappia, mutta noiden pitäisi varmaan olla melko surkeassa kunnossa jos tällä menetelmällä jotain väljää tuntuisi. Mä en oo aiemmin palloniveliä tutkinut, joten en osaa sanoa noiden kunnosta oikeastaan mitään, joten onko jotain helppoa tapaa todeta nivelten kunto nyt kun osat on irtonaisena? Vai vaihdanko vain uudet kumit ja murehdin niitä niveliä sitten kun alkaa kolisemaan?

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #18 : 26.04.12 - klo:05:32 »
hrnt kumman puolen se on? Ei tolle sun rata-autolle niin paljoa kilometrejä kerry etteikö sitä vois vaihtaa sitten kun alkaa kolisemaan. Tosin jos saat osan tulemaan samalla kuin muutkin niin mikäpä sitä huoltaessa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #19 : 26.04.12 - klo:08:37 »
Kirjoitinkin hieman epäselvästi, suojakumit on oikealta rikki ylhäältä sekä alhaalta, ja vasemmalta alemmasta nivelestä. Eli ainoastaan yksi kumi on ehjä. Mitään eroa en tosiaan noiden nivelten kunnossa huomannut kun kaikkia tuossa pyörittelin, joten taidan mennä sillä että kunnossa ovat, ja uusin vain nuo kumit. Eipä katsastus setäkään noista mitään huomautettavaa viimeksi löytänyt, vaikka viettikin melkeen 45min alustaa tutkiessa. Kysely lähti siitä kun faija käväisi tallissa, ja epäili nivelien kuntoa kun ne liikkuvat liiankin herkästi, eikä niiden pyörittely vaadi juuri minkäänlaista voimaa.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #20 : 26.04.12 - klo:09:25 »
Rod's Miata Enthusiast Manual -korjausoppaasa oli joku tarkistusmetodi nivelille jota Mazda suosittelee. Muistaakseni pallonivelen piti pyöriä 5Nm voimalla. Siinä oli jotain mystistä kyllä, tyyliin tehdas suositteli ravistamaan palloniveltä viisi kertaa ennen mittausta, ja mittauksen jälkeen kumartamaan syvään kahdesti kohti Mazdan pääkonttoria.

Luulisi kyllä, että jos näppituntumalla nivel tuntuu ehjälle, niin vanhojen rasvojen poisto ja uutta tilalle niin hyvin pärjää.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #21 : 26.04.12 - klo:09:29 »
Japsipeleihin ei paljon kannata huvikseen vaihella alustan niveliä.

Toi pitää varmaan edelleen paikkansa. Mutta myös se että uusi nivel ei liiku sormin pyöritellessä ihan helposti, vaan vaatii vähän voimaa; ravistamalla ei pitäisi heilua. Ja liike on sellainen tahmea, ei liukuva.

Kuten lahtiain totesi, jos nivelissä ei ole sormin havaittavaa välystä (liikuteltaessa kolise), niin tuskin auton alla välys on sen suurempi.
1.64 NA

Miskade

  • Juniori
  • Viestejä: 31
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #22 : 06.05.15 - klo:19:42 »
Onkos kukaan tilaillut mitään muita tukivarsia kun orkkiksia? Esim säädettäviä?
Mulla pallonivelet väljät ja meinasin että jos ostaa uuet ni ostais samantien jotkut muut kun vakiot..

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Yläpallonivel ...tana
« Vastaus #23 : 06.05.15 - klo:20:47 »
Ne pallot on vaihdettavat kertaalleen ainakin.

Ei käsitystä kuitenkaan koko tukivarsista, voit saada jopa heikomman keston ellet osta kunnollisia. Eikä välttämättä kelpaa leimalla.