Kirjoittaja Aihe: Äänieristys  (Luettu 14326 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Äänieristys
« : 11.01.12 - klo:16:39 »
Nyt kun sisusta on suunnilleen kojetaulua lukuun ottamatta purettu, ajattelin että olisi hyvä hetki parantaa äänieristystä. Siitä että tarvitaanko äänieristystä lainkaan voi tietysti keskustella, mutta ei mielellään tässä. Painon lisäys ei myöskään huoleta.

Juttua löytyy lähinnä ovien eristämisestä kaiuttimien äänenlaatua ajatellen, mutta ovet ei taida ajomelun puolesta olla se kriittisin paikka. Jenkki/Brittifoorumien perusteella varsinkin hattuhyllyn ja keskikonsolin eristämällä saa ihmeitä aikaan. Materiaaleja on käytössä erilaisia, jotkut laittaa huopaa, toiset jotain parketin alle tarkoitettua solumuovia ja prot tarkoitusta varten tehtyjä materiaaleja.

Ilmeisesti aika hyvää jälkeä saa aikaan purkamatta kojetaulua, jos irrottaa maton vaikka leikkaamalla sen keskikonsolin päällä kulkevan osan sieltä kojetaulun alta pitkittäin halki. Myöskään kovin ylös sinne kojetaulun taakse ei tarvinne mennä.

Nyt pitäisi päättää millä materiaalilla alan tekemään. Ostin Motonetista neliön jotain kallista hifieristettä kokeeksi, mutta sillä ei raaski koko pohjaa vetää. Esim. vibroplastia näyttää olevan kymmeniä vaihtoehtoja mistä valita. Kokemuksia?
1.64 NA

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Äänieristys
« Vastaus #1 : 11.01.12 - klo:17:04 »
Vibroplast/Silent coat, kumpi nimi sillä nykyään sitten onkaan, sitä käytin omassani kun oli sisusta kojelautaa lukuunottamatta täysin purettuna. Todella hyvää materiaalia ja helppoa muotoilla.

Peittelin suurimman osan kardaanitunnelista sillä, mutta en kojelaudan alapuolelta kun sinne en päässyt käsiksi. Keskikonsoli lämpenee ainakin nyt vähemmän ja myös melut väheni sieltä suunnalta, ja mitä siihen painoon tulee niin ei sitä silent coatia edes kauheasti tuohon yhteen kerrokseen kulunut.

Maton alle lattian pelteihin laitoin kanssa vähän, mutta tuon vaikutuksesta en osaa sanoa mitään, tuskin kaikkein merkityksellisin paikka silti. Hattuhyllylle laitoin myös ja sen huomasi jos tekee huolellisesti, eli peittää sen kokonaan. Kontista tulee mulla ainakin älyttömästi melua läpi kun se vararenkaan syvennyksen pelti on ihan onnettoman ohutta, sen peittelin myös samalla kun asensin vahvarin sinne syvennykseen.

Kyllähän noi jonkun verran auttoi, mutta nyt pitkään noilla parannuksilla ajelleena sanoisin että kojelaudan alapuolelta tulee melkonen osa kaikesta metelistä, puhumattakaan jos on vielä rättikatto eikä kovakattoa. Moottoritilan ja ohjaamon välinen osuus ei ole kovin häävisti eristetty eli sinne varmaan kannattaa laittaa jotain jos haluaa oikeasti huomattavaa eristystä.

Muista kuin vibroplastista/silent coatista ja motonetin bitumimatoista ei ole kokemuksia, mutta itse käyttäisin jotain vibroplastin tapaista koska se on niin helppoa muotoilla joka paikkaan. Sen muovisen keskikonsolin vuoraaminen sisäpuolelta jollain solumuovilla auttaa kanssa vaihteistomeluihin, laitoin sinne jotain autostudion eristettä ja taas väheni äänet.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #2 : 11.01.12 - klo:19:47 »
Minäkin vuorasin NA:n lattiat, takaseinän ja kardaanitunnelin (kojelautaa purkamatta) Silentcoatilla. Lisäksi matotin kardaanitunnelin myös ulkopuolelta. Ensisijainen tavoite oli jalkatilaan hohkavan lämmön vähentäminen, mutta siihen ei juurikaan apua tullut. Myöskään isommassa nopeuksissa en pysty sanomaan minkäänlaista melutason alentumista tapahtuneen, yhtälailla tässä on pakko edelleen korvatulpppia käyttää. Sen sijaan pienissä nopeuksissa alustan kautta tuleva meteli pieneni. Tähän varmasti vaikutti samaan aikaan lisäämäni frame railit, mutta kyllä tuolla vaimennuksellakin oma osuutensa siihen oli. Noiden yhteisvaikutus oli kuin auto olisi nuorentununut kymmenen vuotta :)

Jatkan vaimentamista oviin, hattuhyllylle ja takakonttiin ensi kesänä.

Toiseen ajopeliini olen vetänyt Silentcoattia 12 neliömetriä. Ihan turhaa hommaa, korvakuulolla ei pystynyt havaitsemaan mitään merkittävää vaikutusta. Olisi pitänyt säästää nekin rahat kitkarenkaisiin.
ex-NA8C

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Äänieristys
« Vastaus #3 : 11.01.12 - klo:20:24 »
Karilla kovakatto vai rätti? Vakiovaimennin? Omat kokemukset siis kovakatollisesta ja supersportin tuplaulostulo vaimentimesta, noiden kanssa erot tulee aika hyvin esiin, ei ne suuria ole mutta huomaa kyllä, jopa kännykän desibelimittari rekisteröi lukemia en kyllä merkannut ylös. Ei tästä hiljasta saa mitenkään, siinä mielessä jos odotukset on suuria niin kannattaa ehkä jättää tekemättä. Kyllä sillä hattuhyllyllä ainakin jotain merkitystä on koska viimeset ratapäivät ajoin ilman mitään hattyhyllyn verhoiluja ja oli se melko kauheeta paahtaa motaria hämeenlinnaan  action-smiley-034

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #4 : 11.01.12 - klo:21:46 »
Vakioputki, ja se onkin miellyttävän hiljainen vaikka vanha onkin. Kovakattokin (verhoilematon) löytyy, mutta en oikein osaa sanoa sen vaikutuksesta absoluuttiseen melutasoon rättiin verrattuna. Kovana pintana se tuntuu lisäävän eräänlaista kuminaa/kaikua?

Hattuhyllyn käsittelyllä voi hyvinkin olla jonkinlainen vaikutus, se kun on suhteellisen laaja peltipinta aivan korvien vieressä. Sen muuten unohdin itse tehdä, että olisin liimannut vaimennusmattoa takalokasuojien etuosiin paneeleiden takana olevista aukoista käsin. Noissa, samoin kuin ovissa, on laajaa ja helposti soimaan lähtevää peltipintaa.

Käyttämäni materiaali on siis Silentcoat 2mm:ä. Ainakin Powersetistä tuota ostaessa kannattaa kysyä henk.koht. tarjous ennen tilausta, vaikka vain yhtä pakettia olisi vailla. Tosi helppoa ja mukavaa materiaalia työstettäväksi, leikkaaminen käy ihan tavallisilla saksilla, ja kiinnipaineluun on kapea tapettirulla passeli. Jonkun testin mukaan tämän pitäisi vaimennusteholtaan vastata ehkä 4mm bitumia?
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Äänieristys
« Vastaus #5 : 11.01.12 - klo:22:03 »
Ilmeisesti aika hyvää jälkeä saa aikaan purkamatta kojetaulua, jos irrottaa maton vaikka leikkaamalla sen keskikonsolin päällä kulkevan osan sieltä kojetaulun alta pitkittäin halki. Myöskään kovin ylös sinne kojetaulun taakse ei tarvinne mennä.

Ei se kojelaudan irroitus ole iso homma, turha sitä on pelätä. Se ehkä vaikuttaa hankalalta, mutta hommaan menee ekakertalaiselta ehkä tunti yksin tehtynä rauhallisella tahdilla. Näin siis jos tietää edes suunnilleen mitä on tekemässä, ohjeet kannattaa katsoa vaikka täältä etukäteen (rattia on kyllä turha irroittaa, vaikka ohjeessa niin sanotaankin). Itse olen tuota kojelautaa jumpannut edestakaisin useampaan otteeseen, ja veikkaan että irroittamiseen menee nykyään ehkä 15min

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Äänieristys
« Vastaus #6 : 11.01.12 - klo:22:35 »
Täytyy harkita irrotusta, onhan siitäkin jo ne v-mäisimmät eli palloventtiilit irti. Ei se varmaan hommana ole mahdoton mutta luulen ettei vanhat muoviosat siitä paranekaan. Toisaalta sais samalla tehtyä kaukosäädön yms. ylimääräiset johdotukset siististi.

Ihmeellinen 99-hintakartelli tosiaan Silent Coatissa, täytyy sitten vähän yrittää tinkiä.
1.64 NA

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Äänieristys
« Vastaus #7 : 11.01.12 - klo:22:51 »
Ihmeellinen 99-hintakartelli tosiaan Silent Coatissa, täytyy sitten vähän yrittää tinkiä.

Saksassa nuo taitaa olla vähän edullisempia. Kaveri toi auton mukana useamman paketin. Vähän hankala verrata ihan suoraan, kun näissä Suomen 99-paketeissa taitaa olla 4m2 2mm mattoa? Noissa tuliaisissa oli 3m2 4mm mattoa ja niitä sai kolme pakettia satkulla. Suomessa meni hyvin kaupaksi 50e/paketti. Jos se nyt edes ihan samaa kamaa on, saman nimistä ainakin.

Jos nyt tämmösistä paketeista on kyse?
http://www.audiohellman.fi/vaimennus/silent-coat-2/silent-coat-bulk-pack-4-0m-2
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Äänieristys
« Vastaus #8 : 11.01.12 - klo:23:34 »
yhtälailla tässä on pakko edelleen korvatulpppia käyttää

käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Hattuhyllyn käsittelyä vois jopa harkita, sehän ois kivaa ja nopeasti valmistuvaa tallipuuhastelua..
-01 MX-5 1.8s

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Äänieristys
« Vastaus #9 : 12.01.12 - klo:09:01 »
käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Mä kyllä oon kaikissa avoissani käyttänyt tulppia kun mennään moottoritienopeuksia pitkää matkaa. Vähentää kummasti vinkumista korvissa kun on päässyt perille.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #10 : 12.01.12 - klo:09:15 »
Noissa tuliaisissa oli 3m2 4mm mattoa ja niitä sai kolme pakettia satkulla.

4-millinen on eri tavaraa: http://autosound.ee/eng/home/noiseisolation/45/48/

Kolme pakettia satkulla? Bisnes se on mikä kannattaa  ;D Saksan Ebayssä on näköjään eri vahvuisia vaihtoehtoja (löytyy sanoilla butyl dämmung), mutta ei mitään erikoisen edullista neliöhintaa sattunut silmään.

ex-NA8C

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Äänieristys
« Vastaus #11 : 12.01.12 - klo:09:18 »
Jos tulee edullisia vastaan niin huikatkaa.
1.64 NA

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Äänieristys
« Vastaus #12 : 12.01.12 - klo:20:19 »
käyttääkös muut tulppia ajellessa? Itellä ei ole tullut käytettyä.

Mä kyllä oon kaikissa avoissani käyttänyt tulppia kun mennään moottoritienopeuksia pitkää matkaa. Vähentää kummasti vinkumista korvissa kun on päässyt perille.
Mitä helvettiä!? Korvatulppia? Eipä ole tullut kyllä mieleenkään. Mutta motarinopeuksissa kai ne voisi olla ihan paikallaan... Silent coattia saa noi 80 eurolla, ku käy oikein liikkeestä kysymässä nettisurffailun sijaan. Ja sillä on tosiaankin melko vaivatonta käsitellä paikat. Ite oon laittanu tuota oviin, hattuhyllylle ja penkkien taakse. Pitäis vielä lattia ja kardaanitunneli vetästä. Tuon lisäksihän on olemassa sellasta telttapatjan näköstä mattoa, missä on liima toisella puolella. Sitäkin voi laittaa jos johonkin mahtuu. Tuo silent coat vaikuttaa lähinnä pakoputken ja renkaiden meteliin. Suurin osa melusta taitaa kuitenkin tulla tuulen suhinasta. Vapaudeksikin tuota kutsuvat, joten kuuluu avoautoiluun... ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Äänieristys
« Vastaus #13 : 12.01.12 - klo:21:15 »
Onkos se idea siinä että pinnat pitää olla vimosen päälle yhtenäisen kerroksen alla, vai riittääkö että mahdollisimman paljon pinnasta on peitetty? Siis jos vaikka liimaan jalkatilaan vain yhden arkin sellaisenaan, ja penkin alle yhden jne, niin onko ne vaan painona siellä? Mites se bensapumpun luukku, kannattaako sitä liimailla ollenkaan?
1.64 NA

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Äänieristys
« Vastaus #14 : 12.01.12 - klo:21:49 »
Onkos se idea siinä että pinnat pitää olla vimosen päälle yhtenäisen kerroksen alla, vai riittääkö että mahdollisimman paljon pinnasta on peitetty? Siis jos vaikka liimaan jalkatilaan vain yhden arkin sellaisenaan, ja penkin alle yhden jne, niin onko ne vaan painona siellä? Mites se bensapumpun luukku, kannattaako sitä liimailla ollenkaan?

Jos ulkomelun vaimentamisesta puhutaan niin luulis näin olevan, mullakaan ei kyllä lattiassa ole hirveän tarkasti peitelty, isoimmat yhtenäiset peltipinnat vain. En mä kyllä siinä mitään muutosta huomannut kun lattian laittoi. Mutta hattyhyllyllä nimenomaan kovakaton kanssa kuuli eron kun peitti sen täysin, mulla tuli pörinät sieltä läpi ihan sukkana. Sit kun sai peitettyä kaikki raot jotka meni takakonttiin niin vaimeni pörinät hiukan. Samallahan se vissiin peittää osan takapyörienkin metelistä. Ton lisäksi laitoin verhoiluun kiinni sellasta tiivistä mattoa joka tehostaa vähän verhoilun vaikutusta. Silti, rättikatto ja konehuoneen/matkustamon välinen peltihän on kuin reikäjuusto, jossei sieltäkin tule meteliä niin jo on ihme.