Kirjoittaja Aihe: Äänieristys  (Luettu 14323 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Äänieristys
« Vastaus #30 : 20.06.12 - klo:19:51 »
Painavaa ja paksua bitumimattoa, kyllä vaimentaa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Äänieristys
« Vastaus #31 : 20.06.12 - klo:20:15 »
Jäljellä on seitsemän arkkia. Oviin olin kaavaillut kuusi ja loput hattuhyllylle, mutta nyt pitää priorisoida. Kumpikohan kohde olisi ajomelun vaimentamisen kannalta tärkeämpi?

Mitä ääntä sulla eniten tulee korviin?

En mä oo koskaan NA:n eristyksiä tutkinu, mut usein näissä keveissä pikkusporteissa rengasmelu tulee pyöränkoteloista läpi ja sinne nurkille tähdätyt eristeet tekee isoja eroja.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Äänieristys
« Vastaus #32 : 20.06.12 - klo:21:18 »
Ja toi takakontin syvennys ainakin vaikuttaa koska kun heitin vahvarin vanerilevyn kanssa sinne niin hiljeni pakoputken kumina selvästi(totesin tämän kovan katon kanssa, ei tietoa huomaako rätin kanssa kauheesti)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Äänieristys
« Vastaus #33 : 20.06.12 - klo:23:13 »
Kaikenmaailman kynnysmattoja ja räsymattoja vaan kaikki kolot täyteen. Tolleen toi mun nykyinen mazda oli ilmeisesti briteissä vaimennettu, mattoja oli yhteensä ~20kg sijoitteltuna hattuhyllylle, penkkien taakse, ja takakonttiin. Ja noi kun otti pois, oli ero ihan selvä.

-Edit-

Olinki näköjään maininnu saman asian edellisellä sivulla ~6kk takaperin :-[ Noh, kertaus on opintojen äiti... Noilla matoilla olis ainakin helppo kokeilla mikä se paras sijotuspaikka on, ja kustannukset on ihan olemattomat.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #34 : 21.06.12 - klo:09:56 »
Mitä ääntä sulla eniten tulee korviin?

Yksittäisinä ärsyttävyyksinä nousevat esiin perän ulvonta pienemmillä nopeuksilla ja pakoputkiresonanssi satasessa. Nuo ovat toki vikoja eikä NA:n ominaisuuksia, mutta korjaaminen ei ole aivan suoraviivaista. Sitten on yleistä mekkalaa joka koostuu rengas-, moottori- ja vaihteistomelusta.

Tuo mattovinkki olikin hyvä, niitähän minä voinkin tuonne hattuhyllylle laittaa ja säästää nuo liimattavat levyt oviin. Ei niistäkään varmasti mitään hyötyä tule olemaan, mutta kuulostaapa oven kiinnipaiskaaminen sentään hieman hienostuneemmalta :)
ex-NA8C

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Äänieristys
« Vastaus #35 : 21.06.12 - klo:10:01 »
Kyllä mä ainakin huomasin eron ovien eristyksen jälkeen, mun mielestä rengasmelu kantautui huomattavasti vähemmän cabiiniin. Ja siis en laittanut eristettä mihinkään muualle kuin oviin. Ja ei tosiaan pahemmin rämise ovet kiinni paiskatessa, niinkun sillä jotain merkitystä olis kun joka muu paikka rämisee  biggthumpup.
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #36 : 03.10.13 - klo:10:36 »
Viime talvena liimasin oviin vaimennusmatot, päällystin hattuhyllyn Silentcoatilla sekä lumppumatolla (plus alkup. lumppu, kumi sekä verhoilu), ja tukin takakontista kabiiniin johtavat tunnelit. En havainnut näillä toimenpiteillä mitään varmaa vaikutusta sisämeluun.

Kunnes tänään ajoin kovakaton kanssa: Aiemmin en ole huomannut kovakatosta mitään erityisempää hyötyä meluntorjunnan kannalta, päinvastoin sen kova pinta on vain tuntunut lisäävän kaikua. Mutta nyt auto oli havaittavasti aiempaa hiljaisempi :) Sitä tuossa kovakaton käytössä en tosin tiedä, että johtuuko hiljentyminen siitä, ettei katon läpi tule ääntä, vai siitä että hattuhyllylle laskostettu katto vaimentaisi sitä kautta tulevaa meteliä; Jo vuosi sitten havaitsin, että kovakaton käyttö hieman (mutta ei merkittävästi) hiljensi takaa tulevaa kohinaa.

Eli kaikki mahdolliset lisätyt vaimennukset SEKÄ kovakatto -> hiljenee. Toinen ilman toista ei auttanut.
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Äänieristys
« Vastaus #37 : 03.10.13 - klo:13:40 »
Äänieristämättömässä autossa (eli siis kaikki eristeet poistettu) kovakatto pahentaa melua ihan huomattavasti. Ilman kattoa ajelee ihan hyvin ilman korvatulppia, kovakaton kanssa tykkään tuplakuulosuojauksesta...

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Äänieristys
« Vastaus #38 : 23.11.13 - klo:16:33 »
Asialliset käytännön ohjeet äänenvaimennukseen  :D http://clubphillyb.net/viewtopic.php?t=148&p=4378
ex-NA8C