Kirjoittaja Aihe: Luukkulamput jäi ylös  (Luettu 4676 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Luukkulamput jäi ylös
« : 05.03.12 - klo:15:49 »
Mulla oli luukut suojattuna ja teipattuna kiinni koneremontin ajaksi. Samalla sisustaa purkaessa tuli räpättyä vahingossa luukkuja auki ja kiinni sillä seurauksella että nyt lamput on ja pysyy ylhäällä.

Jääkö lamput sulakkeen palaessa ylös (turvasyistä) vai paloiko moottorit? En ehtinyt tarkastamaan vielä edes sulaketta.
1.64 NA

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #1 : 05.03.12 - klo:16:07 »
Täytyy taas mainita tämä, eli luukut ei toimi jos se luukkujen "pakko kytkin" on irti (se siinä hätävilkun vieressä oleva) Tällöin luukut jäävät siihen asentoon missä ne viimeksi olivat... Tuli vaan ensimmäisenä mieleen jos kerta olet tuota kojelautaa ropannut, sen kytkimen johto kun on melkolailla lyhyt, ja jää helposti laittamatta paikoilleen...

Klutche

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #2 : 05.03.12 - klo:18:11 »
Liikkuuko luukut pyörittämäl niitä moottoreihin yhteydes olevii nuppei? Mitkä löytyy sielt kumihattujen alta?
Exä     NA -93 JRSC
Nyxä   Impreza STI -07

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #3 : 05.03.12 - klo:20:03 »
Hätävilkkujen kytkin ainakin toimii ja muistan napsauttaneeni sen liittimen ihan hyvin paikoilleen.

Ja kyllä ne luukut taitaa liikkua käsin, toista räpläsin jossain vaiheessa. Kui?
1.64 NA

Klutche

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #4 : 05.03.12 - klo:20:18 »
Niin aattelin vain ettei oo palanu kiinni ne moottorit ja et luukut pääsee liikkuu vapaasti ku vaan tulee moottoreille virta.

En tiiä sitten et jos valot on viiksestä pois ja keskikonsolin nappi ylhäällä niin ei muuta kun tutkimaan kulkeeko sähkö niille nostomoottoreille. Jos sulake (liekkö molemmilla oma) on ehjä ni relehän vois temppuilla. Muistaakseni niitten moottoreiden rele oli identtinen jonkun toisen releen kanssa (olisko ollu flektin?) jotka vois kokeilla vaihtaa ristiin että onko vaikutusta.

En oikeen tiiä miten noitten ohjaus on toteutettu kun en autosähkö-expertti todellakaan ole mut sitä relettä kokeilisin ensimmäisenä jos ne motit on ihan mykkänä molemmat.

next osaa varmaan paremmin neuvoa näis sähköpuolen jutuissa.
Exä     NA -93 JRSC
Nyxä   Impreza STI -07

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #5 : 05.03.12 - klo:20:35 »
Jos pyörität niistä moottoreiden nupeista niin ne ponkasee takas ylös hetken päästä jos virrat löytyy. Silloin vika jossain kytkimen luona ja luultavasti liitin irti. Jos taas ne suostuu laskeutumaan niin joko sulake palanu tai rele pimeenä.

Mullekkin käyny kertaalleen että ampuivat ylös rempan jälkeen kun akun laitoin takas kiinni ja liitin siellä ei ottanu kytkimeen kosketusta.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #6 : 06.03.12 - klo:22:07 »
Pyörittämällä menee alas ja sit kun laittaa valot päälle niin tulee ylös. Ja taas pyörittämällä alas. Sulake on ehjä.
1.64 NA

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #7 : 06.03.12 - klo:22:14 »
Joku ohjaus puuttuu tai rele ei saa virtaa. Täytyy tutkia tota kirjaa miten ne olikaan kytketty.

Jos alas asti antaa ruuvvailla valot poissakin niin fiilua on jossain moottorinnosto puolella. Sen kuuluisi ponkasta ne aina pystyyn jos ne auki vaan on. Tsekkaa nyt se keskikonsolin kytkin vielä koska se ainakin tekee juurikin ton vian mikä sulla on.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #8 : 12.03.12 - klo:16:49 »
Nähräsin puoli päivää noiden valojen kanssa ja tulos on se että ajovalot, parkit ja mittarivalot kaikki täysin pimeenä, ei mitään eloa food-smiley-004

Se keskikonsolin kytkin ei ollut huonosti liittimessä ja purin sen kytkimenkin, ehjä. Mutta kun yhdistelin paperiliittimellä kytkimen tietyt johdot, sain moottorit pyörimään jatkuvasti silloin kun ajovalot oli kytkettynä. Tarkistin vielä kaikki sulakkeet ja moottorit, ehjiä.

Koska virtaa selvästi meni kytkimen läpi mutta valojen poiskytkentä ei aiheuttanut mitään, aloin epäilemään relettä. Poistin sen ja yhdistin käsittääkseni lampulle menevät johdot suoraan.. samalla aiheutin oikosulun joka ilmeisesti aiheutti sen ettei valot toimi lainkaan. Tietysti tsekkasin kaikki pääsulakerasian sulakkeet ja kojetaulun alla olevat sulakkeet (kuka ..ttu ne on keksinyt laittaa sinne) ja kaikki on ehjiä. Vaihtelin niitä myös ristiin mutta ei mitään vaikutusta.

Vaikuttaa siis sulakevialta mutta kaikki näyttäis olevan ehjiä. Voiko jossain olla vielä joku sulake piilossa?
1.64 NA

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #9 : 12.03.12 - klo:19:01 »
Kai olet kytkiksen (valot s.15) jo tutkinut?
ex-NA8C

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #10 : 12.03.12 - klo:22:45 »
Kai olet kytkiksen (valot s.15) jo tutkinut?

Tosta kytkiksestä löytyi oikeasta laidasta salaperäinen "retractable headlight unit", johon menee kuusi johtoa mukaan lukien keskikonsolin katkaisimelle menevät johdot.

Googlasin tolla nimellä ja löysin seuraavaa infoa miata.netistä, tässä lyhennettynä:

Ok my friends, I know there have been numerous posts about problems with the popup headlights, but I can’t find ones that address my particular problem. Here are my symptoms—I hope you can help…

1. First of all, the dash swith is firmly plugged in.
2. My headlights pop up when I turn the lights on with the stalk switch.
3. My headlights do not pop up when I use the dash switch.
4. My headlights do not retract with either the stalk switch or the dash switch.
5. In summary, when they pop up with the stalk switch I can’t get them back down.

...

For the lights to go up, it's triggered from the headlight stalk OR the button. For them to go down, the circuit HAS to go through the button

Here’s my theory: Power is not getting to the dash switch through the white-red wire from the “Retractable Headlight Unit” (see page 12-27 of the Haynes Repair Manual).

...

95 has a "retractable headlight relay" located near the fuse panel under the gauge cluster. This "relay" is about the size of 2 standard automotive relays stacked together. It's actually a housing for a small circuit board. I took out the board and noticed a tiny break in the circuit material. I took some really tiny wire and soldered a jumper over the gap. My headlights have been fine ever since.

...

It's located under the dash, just above the clutch pedal. I pulled it out, and sure enough the headlights turned on, but not up. I cracked into it and sure enough, there was break in the circuit on the back of the board. I soldered a jumper across the two nearest posts and viola--the lights work again.
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #11 : 13.03.12 - klo:23:09 »
Jep jep, kaivoin ton retractable headlight unitin sieltä ratin alta vilkkureleen takaa esille. Sellainen vähän isomman releen kokoinen boxi. Sisällä olevaa piirilevyä kun oikein tarkkaan tihrusti niin saattoi aavistaa että yksi piiri voisi olla poikki... Ette varmaan arvaa että lampunnostimien kytkin pelaa taas 638

Valot ei.  vash

Mittasin releelle (jarrutehostimen vieressä) tulevat virrat: +12V tulee mutta maa on hukassa. Kun yhdistän releen -navan hyppylangalla maihin niin naks ja ajovalot syttyy. Rele ja ajovalot siis toimii, testasin sen myös ulkopuolisella virtalähteellä.

Kytkentäkaavion mukaan maa tulee releelle suoraan valokatkaisimesta, täytyy varmaan seuraavaksi purkaa sekin...

« Viimeksi muokattu: 16.03.12 - klo:16:49 kirjoittanut Antsa »
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Luukkulamput jäi ylös
« Vastaus #12 : 18.03.12 - klo:11:19 »
Toimii taas, oksensin oivallukset omaan topikkiin: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1607.msg22172#msg22172
1.64 NA