Kirjoittaja Aihe: NA valot ja ajovalojen luukut (troubleshooting)  (Luettu 2671 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Laitan tän nyt ylös kun on vielä tuoreessa muistissa. Toivottavasti kenenkään muun sähköopillisesti rajoittuneen ei tarvi ajovalojen takia viettää tallissa kolmea päivää. Sattumalta oli kaksi vikaa päällekkäin, mikä tietysti hankaloitti vian etsintää.

Kytkentäkaavio: http://www.miataforumz.com/1990-200-Miata-Wiring/95sys.pdf

a) Valot toimii, mutta luukut jäävät ylös. Luukut saa käsin pyöriteltyä alas, mutta avauduttuaan jäävät taas ylös. Keskikonsolin napin/kytkimen painaminen ei tee mitään.

Luukkumoottoreiden avausvirta tulee joko ajovalojen ohjauksen tai keskikonsolin kytkimen kautta, mutta sulkemisvirta vain kytkimen kautta. Kytkimen elektroniikka itsessään on todella vankkaa tekoa ja tuskin kovin helposti vaurioituu.

Mahdolliset viat:
- keskikonsolin kytkimen liitin irti
- luukkujen ohjausyksiköstä (retractable headlight unit) kytkimelle menevät johdot poikki
- ohjausyksikkö vioittunut

Ohjausyksikkö on ison releen kokoinen musta boxi vilkun ja töötin releen takana. Sen sisällä on osin melko hentoinen piirilevy, joka on voinut vaurioitua liittimen puoleisesta päästä noin sentti levyn reunasta sisäänpäin. Katkenneen piirin voi korjata juottamalla vioittuneen piirin yli hyppylanka, helpointa on tietysti vaihtaa koko boxi (eBay?).

b) Valot toimii, mutta luukut ei liiku mihinkään

Jos molemmat luukut ovat täysin mykkänä, vika on todennäköisesti sulakkeessa. Sulake sijaitsee moottoritilan sulakerasiassa (retractor, 30A)

c) Ajovalot/pitkät pimeänä. Muut valot toimii ja luukut avautuu ja sulkeutuu keskikonsolin kytkimestä.

Ajovalojen toimintaa ohjaa rele (LA12), joka löytyy konehuoneen vasemmasta takanurkasta jarrutehostimen vierestä. Releelle tulee jatkuva virta pääsulakerasiasta HEAD (30A).

- sulake palanut
- polttimot palaneet
- rele rikki

d) Ajovalot, parkit, takavalot ja mittarivalot pimeänä. Luukut avautuu ja sulkeutuu keskikonsolin kytkimestä, pitkien vilautus viiksestä (monitoimikytkin) toimii.

Ajovalot ja muut valot ovat kumpikin oma ryhmänsä. Muiden valojen (kytkentäkaaviossa external lights) toimintaa ohjaa TNS-rele (LA10), joka löytyy ajovalojen releen vierestä.

Pitkien vilautus ei kulje ajovalojen releen kautta, vaan tuo pitkille ja luukkujen ohjausyksikölle +12V suoraan HEAD-sulakkeesta. Jos vilautus toimii, toimii myös polttimot (ainakin pitkät) ja +jännitteen saanti.

Sekä ajovalojen rele että TNS-rele saavat -jännitteen ajovalojen kytkimen kautta ratin viiksestä. Maajohto tulee kytkimelle jarrutehostimen alta löytyvästä maadoituspisteestä ratin alla olevan ison valkoisen liittimen kautta viiksen kärkeen asti. Kytkimen voi yrittää korjata esimerkiksi seuraavasti:

Tartu kytkimen ratinpuoleiseen (liikkumattomaan) osaan ja rusauta se irti kääntämällä ja samalla vetämällä rattia kohti. Hienostuneempiakin keinoja voi olla. Alta paljastuu kaksi valkoista ja yksi punainen johto, jotka ovat juotettuna viiksen ympärillä pyörivään alustaan. Kampeamalla alustaa rattia kohti sen takaa paljastuu kolme metallista karvaa, jotka johtavat -jännitteen releille nuppia käännettäessä. Nuo "karvat" tai lipareet saattavat ajan myötä veltostua eikä kontaktia enää synny. Käännä karvoja varovasti ulospäin (rattia kohti) ja kasaa kytkin tiukasti kiinni - voilá, valot toimivat taas!
« Viimeksi muokattu: 18.03.12 - klo:11:18 kirjoittanut Antsa »
1.64 NA