Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een  (Luettu 60263 kertaa)

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #30 : 05.05.12 - klo:21:36 »
Bemareiden osalta olen lukenut jonkun verran noita uraherkkyysjuttuja kun tuo talviajokki vetelee Michelineillä sen verran että sitä ei viitsi vaimolle antaa ajettavaksi. Siellä suositellaan aasialaisia merkkejä: Nexen, Kumho, Hankook ja Nankang. Eurooppalaisten merkkien sporttikumit on Suomen teillä pahimpia.

Täältä kanssa ääni Hankookeille, mitä mukavuuteen tulee. A3 Audissa ainakin toimivat 225/45/17-koossa hyvin. Ja vastaavasti muistan, että jo 205/50/15"-renkaat joissa oli terävä olka, vetelivät 80 Audin alla todella ikävästi.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #31 : 05.05.12 - klo:22:16 »
en ole ajanu vielä yhtäkään NA/NB:tä jossa 17" olis toiminu. Nää autot on tehty ajamiseen. Johonkin Z3:een kuuluu isot vanteet.

edit: tään on sen verran monella 17" vanteet  facepalm et mä  :inout tästä ketjusta
« Viimeksi muokattu: 08.05.12 - klo:12:07 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #32 : 05.05.12 - klo:22:47 »
auto vetelee aivan helvetisti ja löytää pienimmätkin urat tiestä

Mun mielestä tohon vaikuttaa enempi kulutuspinnan ja sivuseinämän välinen "pyöreys" ku rungon löysyys. Jäykkärunkonen, mut pyöreäreunanen kumi menee ihan nätisti. Kun taas löysärunkonen, mut teräväkulmanen on urissa ihan mahoton. :-\

Auto vetelee urissa ja on levoton ajettava = tän ikäsissä autoissa se tarkoittaa useimmiten, että ohjauksessa on kulumaa / väljää. Ajelen MX:n kanssa motarilla ja pidän ratista kiinni sormenpäillä. Renkaat on 205 leveet ja kantikkaat eikä vetelyä ole havaittavissa. Auto menee kuin juna raiteilla.

Aika paljon täällä on aasialaisten renkaiden ystäviä? Mun kaveriporukassa (jotka harrastaa monia eri merkisiä autoja) ei noita suosittele kukaan.  dunno

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #33 : 05.05.12 - klo:22:56 »
Renkaat on 205 leveet ja kantikkaat eikä vetelyä ole havaittavissa. Auto menee kuin juna raiteilla.

Siltähän se tuntuu että menee kun raiteilla kun urat kiskoo mukanaan  giggle No ei, en kyllä usko että on kyse kulumasta tässä tapauksessa, mullakin tempoo välillä pirusti ohjaus, mutta sitten kohtuukuntoisellakin asvaltilla voi motarilla ohjata yhdellä sormenpäällä. Vakio vanteilla ja rainsport 2 kumeilla ei ikinä ollu mitään ongelmia.

Toi vetely on varmaan yhdistelmä renkaan kulmikkuutta, jäykkyyttä, leveyttä ja vanteen offsettiä. Veikkaisin vahvimpina tekijöinä noita kahta viimestä  :)
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #34 : 05.05.12 - klo:23:40 »
Renkaat on 205 leveet ja kantikkaat eikä vetelyä ole havaittavissa. Auto menee kuin juna raiteilla.

Siltähän se tuntuu että menee kun raiteilla kun urat kiskoo mukanaan  giggle No ei, en kyllä usko että on kyse kulumasta tässä tapauksessa, mullakin tempoo välillä pirusti ohjaus, mutta sitten kohtuukuntoisellakin asvaltilla voi motarilla ohjata yhdellä sormenpäällä. Vakio vanteilla ja rainsport 2 kumeilla ei ikinä ollu mitään ongelmia.

Toi vetely on varmaan yhdistelmä renkaan kulmikkuutta, jäykkyyttä, leveyttä ja vanteen offsettiä. Veikkaisin vahvimpina tekijöinä noita kahta viimestä  :)

Ei tiedä sitten millasia noi aasialaiset renkaat on ottamaan urissa. Mutta, mulla MX:n ohjaus muuttui täysin kun sinne vaihdetiin ohjausakseli, hammastanko ja raidetankojen päät (kaikki samalla kertaa). Kaikissa noissa edellä mainituissa osissa kun oli klappia niin ratissa sai olla aika paljon liikettä, että sai kompensoitua kaikki noi väljyydet. Sitä aikasempaan tilanteeseen verrattuna auto menee nykyään kuin juna raiteilla.  ;)

Samanlaista levottomuutta mulla oli SL:n ohjauksessa ja väljyydet haettiin pois. Nyt alla 245/275 leveetä kumia ja ohjaus on rauhallinen. Sitä ennen ajeltiin kuin jenkkileffoissa konsanaan. Varmasti renkaillakin saadaan muutosta aikaseksi mutta kannattaa myös tarkistaa ohjaus (ja tietysti kulmat) jos pirssi(t) ei pysy urissa kurssissa.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #35 : 05.05.12 - klo:23:53 »
Auto vetelee urissa ja on levoton ajettava = tän ikäsissä autoissa se tarkoittaa useimmiten, että ohjauksessa on kulumaa / väljää. Ajelen MX:n kanssa motarilla ja pidän ratista kiinni sormenpäillä. Renkaat on 205 leveet ja kantikkaat eikä vetelyä ole havaittavissa. Auto menee kuin juna raiteilla.

Nojaa, kahella samanikäsellä autolla kun ajelee, niin se kymmenvuotias väljä vakio menee urissa ihan nätisti. Ja se kymmenvuotias laitettu, mikä on timmimpi ku uudet autot, niin hyppii väkisin urista ylös. :)

Ja jännästi muuttu käytös ristiin, kun käytin yhen kuvaussession verran renkaita ristiin. giggle

Ei sillä, etteikö kulunut alustakin voi asioita aiheuttaa, mut väitän edelleen, et renkaillakin on pirun iso merkitys. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #36 : 06.05.12 - klo:11:03 »
Lainaus
NB alkaisi hiljalleen tarvitsemaan uusia kumeja ja tuohon pitäisi löytää mahdollisimman mukavat 17" kumit...

mulla pyörii NB:n alla 215/40/17 barum bravuris2 7"leveillä vanteilla. viime kesänä tuli se vajaa 10tkm. eivät ole sulaneet alle, ovat hiljaiset eivätkä leveydestään huolimatta vetele suuntaan tai toiseen. tyttöystävälle löysin vähän käytetyn setin renkaita vanteineen kesäksi. myöskin bravuris2. tällä hetkellä siis kummatkin autot taloudessa samoilla kumeilla ja olemme tyytyväisiä  8)

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #37 : 15.05.12 - klo:07:41 »
Meinasi tuo MSM:n tuontitarina muuttua vallan vanne/rengas-keskusteluksi, joten jatkan tänne.



Tuossa e_o:n linkittämässä kuvassa verrataan siis 215/40R17 ja 225/50R15 renkaita. Kuinka paljon tuo profiilin korkeus tuntuu ajossa? Nykyään itellä 205/40 -> 82 mm ja 225/50 -> 112,5 mm. Tietty korkeampi on lähtökohtaisesti mukavampi ja riippuu toki renkaasta jne. Mutta onko vaarana, että ellei osta joitain semislicksejä, niin päätyy ihan perheautomaiseen tuntumaan?

Tietenkään 15" vanteille ei tarvitse valita juuri tuon koon renkaita, mutta kysyn silti. Ohjekirjakin mainitsi suosituskoot sekä 15", 16" että 17". Nyt siis alla 205/40R17.

Vielä lopppuun Samsalle suorakysymys. Kerta paukutat kovasti juuri 15" puolesta, niin ajat kuitenkin itse 16", olenko oikeassa? Var för?  :scratch
Osta sä 15" 6UL:t ja kauppaa mulle noi 16" ;) Sullahan on enempi ratakiesi muutenkin, mun auto taasen joutuu kulkemaan suurimmaksi osaksi (nopeusrajoitettuja) teitä ja harvemmin moottoriratoja.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #38 : 15.05.12 - klo:08:27 »
Vielä lopppuun Samsalle suorakysymys. Kerta paukutat kovasti juuri 15" puolesta, niin ajat kuitenkin itse 16", olenko oikeassa? Var för?  :scratch
Osta sä 15" 6UL:t ja kauppaa mulle noi 16" ;) Sullahan on enempi ratakiesi muutenkin, mun auto taasen joutuu kulkemaan suurimmaksi osaksi (nopeusrajoitettuja) teitä ja harvemmin moottoriratoja.

Ostin mun 16" Rotat viisi vuotta sitten kun ei ollut oikein muuta tarjontaa jos halus superkevyet vanteet. Niinku tuos aikasemmin sanoin niin oon ajanu useampaa NA/NB:tä joissa 17" vanteet ja aina ajettavuus on vaihdellut omituisesta hirveeseen. MSM varmaan olis poikkeus eihän muuten tuossa olis tuon kokosia vanteita tehtaalta. Jos uudestaan lähtisin vanneostoksille niin päätyisin kyl noihin 15x9 6UL vanteisiin. Sopivan leveet, halvemmat renkaat, kevyet, siistin näköset, ....Ottaisin noi vaikka ajelisin vaan kadulla enkä ratapäivillä. Ne mitkä toimii hyvin radalla toimii hyvin kadullakin. Se on ihan kuinka paljon arvostaa ajettavuutta. Mun mielestä kesä on niin lyhyt et mielummin nautin silloin ajamisesta ja talviautoon ostan sit halpoja renkaita.
« Viimeksi muokattu: 15.05.12 - klo:08:43 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #39 : 15.05.12 - klo:11:08 »

Niinku tuos aikasemmin sanoin niin oon ajanu useampaa NA/NB:tä joissa 17" vanteet ja aina ajettavuus on vaihdellut omituisesta hirveeseen. MSM varmaan olis poikkeus eihän muuten tuossa olis tuon kokosia vanteita tehtaalta. Jos uudestaan lähtisin vanneostoksille niin päätyisin kyl noihin 15x9 6UL vanteisiin. Sopivan leveet, halvemmat renkaat, kevyet, siistin näköset, ....Ottaisin noi vaikka ajelisin vaan kadulla enkä ratapäivillä. Ne mitkä toimii hyvin radalla toimii hyvin kadullakin. Se on ihan kuinka paljon arvostaa ajettavuutta. Mun mielestä kesä on niin lyhyt et mielummin nautin silloin ajamisesta ja talviautoon ostan sit halpoja renkaita.

Hah! Mazdaspeedihän on nimenomaan Amerikan malli, eli en ois niin varma, että siihen ois valittu  renkaat ajettavuuden ehdoilla, vaan pitemminkin päinvastoin. Moni kyllä mazda-speed.com-forumilaisistakin on vaihtanut pienemmät vanteet. Toiset taas tykkää 17" ja itselleenhän on helppo perustella joku asia vaikka miten - vaikka oikeasti syy olisikin vain ulkonäössä tms. Siksi en oikein jaksa sieltä kaivaa "totuutta" MSM:n renkaista. Tällä meidän foorumilla sentään vanteissakin toimivuus tuntuu onneks ajavan tuningtyylien edelle.

Mukava olis kyllä päästä koittamaan eri rengastuksia. Tietäis onko 15 se paras ja onko 16 vain hyvä kompromissi. No subjektiivisia asioita jokatapauksessa.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #40 : 15.05.12 - klo:11:13 »
Pitää joskus vaihella autoja jos satutaan samaan miittiin :) Saat testata mun kevyitä 16" ja mä pääsen istuun ekaa kertaa mazdaspeediin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #41 : 15.05.12 - klo:13:00 »
Lusikka soppaan:vaihdoin noin viikko sitten perus 15" BBS:t ja 195/55 kiinankumit NA:n alkuperäisiin erittäin kevyisiin 14" BBS:iin ja Toyoihin. En osaa sanoa muuttuiko mikään.
1.64 NA

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #42 : 17.05.12 - klo:03:52 »
Jonkin verran tuli lueskeltua eri foorumeilta immeisten kokemuksia eri tuumakoon vanteista ja kyllä 15" yleensä aina lopulta todettiin paremmaksi (vs. 17" tai 16") jos kyseessä oli todella ajo-ominaisuudet. Mutta harvemin missään puhutaan vanteen leveydestä. Eli jos esim. päätyisin ostamaan nuo (Samsankin suosittelemat) 6ul:t, niin mikähän olisi järkevä leveys? Siis koossa 15". 7", 7½" vai jopa enemmän?

Tavoitteena on siis hyvät ajo-ominaisuudet kadulla/myös radalla jos niikseen.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #43 : 17.05.12 - klo:10:34 »
Jonkin verran tuli lueskeltua eri foorumeilta immeisten kokemuksia eri tuumakoon vanteista ja kyllä 15" yleensä aina lopulta todettiin paremmaksi (vs. 17" tai 16") jos kyseessä oli todella ajo-ominaisuudet. Mutta harvemin missään puhutaan vanteen leveydestä. Eli jos esim. päätyisin ostamaan nuo (Samsankin suosittelemat) 6ul:t, niin mikähän olisi järkevä leveys? Siis koossa 15". 7", 7½" vai jopa enemmän?

Tavoitteena on siis hyvät ajo-ominaisuudet kadulla/myös radalla jos niikseen.

Leveys riippuu tietty siitäkin millasta rengasta niille haluat. Kapeampi vanne on tietty kevyempi ja sen osalta parempi. Ja kaikki ajo-ominaisuuksien kannalta hyvät rengasleveydet varmasti mahtuu siihen.

Ulkonäköjutut sitten asia erikseen. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #44 : 17.05.12 - klo:10:37 »
Ite ottaisin kompromissina ton kasituumasen. Siihen mahtuu tosi monenlevyistä kumia, voi vaikka laittaa 195 pienellä venyllä niin ei tarvi kaarille tehdä mitään, mut sit jos innostuu kehittämään autoon enemmän tehoa niin leveempikin kumi istuu pienellä kaarien muokkauksella. Toi 9" ois kyllä häijy, mutta taitas edellyttää kaarien venytystä heti suoraan.
ロードスターNA8C