Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat radalle?  (Luettu 72289 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #60 : 22.01.13 - klo:11:19 »
Mä tiedän useammankin harrasteauton jolla ajetaan koko kesä pelkillä semislikseillä. Ajomääristähän se on kiinni enemmän kuin mistään muusta. Jos maantieajelut on enimmäkseen matkoja radalle, niin mitä noita vaihtelemaan.

Mä ajelin laiskuuttani koko viime syyskuun R888:lla. Sen verran oli uteliaisuutta että mittailin kulutuspintoja muutamaan kertaan viime kesänä ja joku 500km maantiellä ei vielä erottunut mittarissa (0.1mm asteikolla).

Siitä se mullakin joskus lähti, ku en jaksanu heti vaihtaa ratapäivän jälkeen noita pois. Ja sit oliki jo seuraava ratapäivä lähellä. Ja sit hokas, et eihän ne siinä välissä kadulla mihinkään ehdi kulua, ni aika sama. :)


Mut vielä turhauttavampaa on sutia ilman pitoa.
Tuo pitää kyllä paikkaansa. Mut kyllä katurenkailla ajelee niin kauan kun kolmosvaihteella ei sudi, eli uskaltaa lähtee ohittaan ilman et perä irtoo. Uskon et 225/45 katukumit riittäis vielä pitkälle tehokkaallekki miatalle.

Mulla on Racelogin Traction Control, eli ei silleen oo pelkoa perän irtoilusta.

Kyllä normirenkaillakin ajelee ja jos tulis paljon maantiekilsoja, ni varmaan tuliskin mentyä niillä. Mut nyt ku ajot on ollu ton kanssa ihan pelkkää hupiajelua, ni pitorenkailla on ollu paljon hauskempaa. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #61 : 22.01.13 - klo:12:38 »
Mä oon seuraavaks kesäks ettimässä jotain kesympää rengasta r888 seuraks, yhäkin ratakäyttöön, mutta jotain "hauskempaa".

Triplakasilla riittää pitoa, ja ainakin omalla ajotyylillä noi kestää radalla ajamistaa uskomattoman hyvin, mutta ne ei oo erityisen kivat ajaa. Eli pitoa on oikeestaan turhankin paljon, ja sitten kun se loppuu, se loppuu aika äkäseen. Toisin sanoen noi ei sovi erityisen hyvin leikkimiseen / hauskanpitoon (ainakaan tehottomassa autossa) Samaa asiaa puhuttiin tuossa Samulin linkittämässä rengastestissä, eli ne vähemmän pitävät kumit on monesti hauskemmat ajaa, vaikka kierrosajat kärsiikin. Asiaan liittyen löytyi videokin jonka pastesin tänne. Pointtina tuossakin se että enemmän pitoa ei sittenkään oo aina se paras vaihtoehto.

Ajattelin enskesälle tilata pari kierrosta ns. katukumeja ja kokeilla niitä radalla, josko löytäis jonkun sopivasti pitävät kumin joka kestäisi riittävän hyvin rata-ajoa. (esim. hankookin rs2 oli omasta mielestä erinomainen, pitoa on sopivasti, ja kumit kesti helposti ajaa 10 kierrosta putkeen) Ajattelin jopa tilata yhen kierroksen noita T1R:iä (jotka on varmaankin ne halvimmat kumit mitä auton alle kannattaa laitta, noista jos mennään vielä halvemipiin niin vaihtoehdot on joko jonkun tuntemattoman merkin kiinakumeja, tai pinnotettuja) ja katsoa josko niistä saisi jotain iloa irti.

Mulla löytyy tällähetkellä vanteilta r888:t, ja 595 RS-R:t ja vielä olis 3 kierrosta vanteita ylimääräsenä. Noille ajattelin laittaa ainakin  t1r:t,  lisäks harkinnassa on ollu ainakin AD08, R1R ja KU36, jos niitä sattuis löytymään jostain sopuhintaan. Noi on kaikki netin mukaan katukumien kärkipäätä radalla, joten jotain muutakin vois mieluusti kokeilla ettei tuu testattua ainoastaan ääripäitä.

Jenkkifoorumeilta löytyy paljon asiaa radalle soveltuvista katukumeista, mutta isoa osaa kehuja keränneistä kumeista ei tunnu olevan euroopassa saatavilla (tai vaihtoehtosesti ne menee budjetista yli, tai sitten en vaan osaa katsoa oikeista paikoista...), joten voin vain olettaa että niistä puuttuu meillä tarvittavia hyväksyntöjä (esim. RS3, z1 star spec, azenis RT-615 yms.)

Eli otan mieluusti ehdotuksia vastaan muistakin kokeilemisen arvosista kumeista, sekä vinkkejä ostopaikoista. Kokona mieluiten 195(tai 205)/50/15 ja hintaluokka alle 400e/kierros toimitettuna suomeen. Ja kumit täytyy myös olla sallittuja tieliikenteeseen.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #62 : 22.01.13 - klo:12:47 »
Mä oon myös ajellu kaikki ajoni noilla triplakaseilla, ei ne pienillä ajomäärillä kulu kadulla mihinkään. Ja onnettomuuksitta oon selvinny melkosista rankkasateistaki, mitä viimekesänä tuli muutamat koettua. Ainoastaan talveks oon vaihtanu varastopyörät alle, ja kumit on menny lämpösempään säilöön mitä auto.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #63 : 22.01.13 - klo:14:25 »
kumit on menny lämpösempään säilöön mitä auto.

Kärsiikö renkaat säilytyksestä pakkasessa?

RS-2:akin saa vielä sieltätäältä. Reifenloadilla olisi varastossa, mutta ovat vaatimattomasti nelinkertaistaneet rahtimaksun joten ei mahdu antamaasi hintarajaan. Tuolta saattaisi saada, 72e/kpl ja rahti 18e/kpl päälle.
ex-NA8C

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #64 : 22.01.13 - klo:14:32 »
kumit on menny lämpösempään säilöön mitä auto.
Kärsiikö renkaat säilytyksestä pakkasessa?

Joo, nuo pehmoiset kumit kovettuu ja saattaa halkeilla pakkasessa. Toyolla on tuosta ihan ohjekin (
cache.toyotires.com/sites/default/files/imce/ColdWeather_TireStorage.pdf
)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #65 : 22.01.13 - klo:14:41 »
Tämä on ainoastaan nettitietoa, mutta kuulemma noita pehmeäseoksisia kumeja ei pitäisi säilyttää pitkiä aikoja isoissa miinusasteissa, ja jos säilyttää, niin ainakin pitäisi varoa renkaiden käsittelyä jäisinä?

Joo kyllähän tuota RS-2:sta saa, mutta aika satunnaisesti, ja huomattavasti kovempaan hintaan mitä joskus. Mielummin etsisin jonkun uuden vastaavan kumin, jota toivottavasti saisi jatkossakin lisää.

AD08 moni on kehunut aika vastaavaksi, ja todennäköisesti tilaankin noita kierroksen. Hintaa kierrokselle tulisi tällä hetkelle ~390e, siinä missä RS-2:sta sai aikasemmin ~satasen halvemmalla.

Edit: e_o:lta tulikin tarkempaa tietoa kylmäsäilytyksestä...

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #66 : 22.01.13 - klo:14:54 »
AD08 tuntuu aika pitkälle samalta kun mun edellinen RS-2. Toki autossa on tehoa paljon enemmän kun RS-2 kumin aikana et se vähän vaikeuttaa vertailua.

Mullakaan ei niin älyttömästi ole vielä kokemusta eri renkaista. Eagle F1, T1R, RS-2, AD08 ja noista Yokohama on ollut paras niin kadulla kun radallaki.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #67 : 31.05.13 - klo:20:56 »
Oon muuten ihan positiivisesti yllättyny noista Federalin 595RSR renkaista. Oon vasta kadulla kaahannu noilla mut kyl niissä on ihan hyvin pitoa. Kyllä ne sutii mut kun ne saa lämpimäks niin puree ihan kivasti. Seuraavaks vaan testaan miten noi toimii radalla

ps. Laskin tuossa muuten että ei noiden renkaiden tilaaminen jenkeistä niin kallista ole. Finn-ussin kautta kontissa Hankook RS3 225/45 R15 kaikkine postikuluineen ja tulleineen n. 540€. Satkun enemmän kun kapeemmat Federalit briteistä. Tilaan varmaan ens talvena tuommoset. EU -tyyppihyväksynnät my ass  :bansku
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #68 : 01.06.13 - klo:09:14 »
Finn-ussin kautta kontissa Hankook RS3 225/45 R15 kaikkine postikuluineen ja tulleineen n. 540€. Satkun enemmän kun kapeemmat Federalit briteistä. Tilaan varmaan ens talvena tuommoset. EU -tyyppihyväksynnät my ass  :bansku

Katoitko mitä nitto nt-01:set maksais?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #69 : 01.06.13 - klo:10:39 »
Onlinetires.comista tilattuna tulis 225/45/15 nt01:setmaksamaan ~710e / kierros. Tuolta tilatessa oli kyl kohtuu iso rahti jenkkien sisällä, eli varmaan löytyis edullisempiaki paikkoja.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #70 : 02.06.13 - klo:19:01 »
Oon muuten ihan positiivisesti yllättyny noista Federalin 595RSR renkaista. Oon vasta kadulla kaahannu noilla mut kyl niissä on ihan hyvin pitoa. Kyllä ne sutii mut kun ne saa lämpimäks niin puree ihan kivasti. Seuraavaks vaan testaan miten noi toimii radalla

Myöskin positiivisesti yllättynyt kyseisestä mallista! otettava toki huomioon että ovat ensimmäiset "rataisemmat" renkaani, joten kaikki perus keskinkertaista katukumia pitävämpi tuntuu varmasti hyvältä radalla. ensimmäiset havainnot oli kuinka paljon enemmän pitoa löytyy paikoissa joissa leveämpi katukumi olisi jo tarjonnut perää sivulle aikoja sitten. kun uskalsi ajaa reilummin niin huomasi paremmin kuinka hienosti rengas toimi. paljon mm triplakasissa kuulemma esiintyvää äkkinäistä pidon menetystä ei tuntunut löytyvän ollenkaan. pitoa tuntuu riittävän todella reilusti ja lähestyttäessä rajaa rengas ilmoittaa siitä todella pehmeästi ja täysin yllätyksettömästi. tehoa ei minulla ole niin paljon että mahdollisia luisuja saisi sillä juuri aiheutettua. pari pikaisempaa korjausta joutui tekemään ja niissäkin pito palautui todella hienosti ja ilman minkäänlaisia yllätyksiä ja nytkähdyksiä. setti 195/50/15 595 rsr kumeja tuli kotiovelle rengas-onlinesta muistaakseni 318€ (hinta näyttää sittemmin noussen n 10€). kaiken hyvän lisäksi verrattuna vanhoihin 215/40/17 kumeihini on Federal katuajossakin pehmeämpi ja mukavampi  638 vertailukohtaa minulla ei tosiaan ole muista vastaavista , mutta odotukseni ja toiveeni ominaisuuksien suhteen Federalit kyllä täyttivät täysin.

alppix

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 339
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #71 : 02.06.13 - klo:19:27 »
Myöskin positiivisesti yllättynyt kyseisestä mallista! otettava toki huomioon että ovat ensimmäiset "rataisemmat" renkaani, joten kaikki perus keskinkertaista katukumia pitävämpi tuntuu varmasti hyvältä radalla. ensimmäiset havainnot oli kuinka paljon enemmän pitoa löytyy paikoissa joissa leveämpi katukumi olisi jo tarjonnut perää sivulle aikoja sitten. kun uskalsi ajaa reilummin niin huomasi paremmin kuinka hienosti rengas toimi. paljon mm triplakasissa kuulemma esiintyvää äkkinäistä pidon menetystä ei tuntunut löytyvän ollenkaan. pitoa tuntuu riittävän todella reilusti ja lähestyttäessä rajaa rengas ilmoittaa siitä todella pehmeästi ja täysin yllätyksettömästi. tehoa ei minulla ole niin paljon että mahdollisia luisuja saisi sillä juuri aiheutettua. pari pikaisempaa korjausta joutui tekemään ja niissäkin pito palautui todella hienosti ja ilman minkäänlaisia yllätyksiä ja nytkähdyksiä. setti 195/50/15 595 rsr kumeja tuli kotiovelle rengas-onlinesta muistaakseni 318€ (hinta näyttää sittemmin noussen n 10€). kaiken hyvän lisäksi verrattuna vanhoihin 215/40/17 kumeihini on Federal katuajossakin pehmeämpi ja mukavampi  638 vertailukohtaa minulla ei tosiaan ole muista vastaavista , mutta odotukseni ja toiveeni ominaisuuksien suhteen Federalit kyllä täyttivät täysin.

Melkein voisin kirjoittaa samat sanat noista Yokohaman AD08:sta. Ensimmäistä kertaa voi luottaa että renkaat toimii ja pito ei katoa yhtäkkiä vaan luistot alkaa tosi pehmeesti ja ennalta arvattavasti.

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #72 : 02.06.13 - klo:20:26 »
Mitäs te pidätte rengaspaineita federaleissa? Tuntuu pito loppuvan jotenkin "kesken" aina jossainvaiheessa?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #73 : 03.06.13 - klo:12:04 »
Noi Federalit on kyl parhaat renkaat millä ite oon koskaan ajanu  :bansku

Ihan mukavasti pitoa ja rajan tuntee hyvin. Ei pääse missään vaihees yllättää.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zhj6R9HJ6Qk#t=339s & http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zhj6R9HJ6Qk#t=701s
Siistein tunne ikinä viedä pienes luisus noi mutkat. Videol huomaa miten Sasu vetää samoilla renkailla kans samalla tavalla :)

Hintaansa nähden täyden kympin renkaat. Kumpa noita sais vaan leveempänä
« Viimeksi muokattu: 03.06.13 - klo:12:13 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #74 : 17.06.13 - klo:21:48 »
Onkos toi 205/45 16 vanteelle paras vaihtoehto radalle? Vannekokoa en ala puljaamaan, kun yksiä 15" jo kokeilin eikä menny alle. Federalit pistän huomennna tilaten. Kerkeekö noi alle ens viikon torstaille rengasonlinesta? Pitäs varmaan laittaa noi 15" vanteet myyntiin, niissä on hankookin s1 evot 6mm pinnalla, jos jotakuta kiinnostaa.