Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat radalle?  (Luettu 72269 kertaa)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #180 : 16.12.14 - klo:08:59 »
Olis kyllä kivat mutta koska aikahyökkäys.fi niin ei voi ajaa noilla  :tear
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #181 : 16.12.14 - klo:11:41 »
Nyt ja tammikuu on paras aika tilailla noita finnussin kautta kun siinä menee kuitenkin se ~3kk kontin tulla hämeenlinnaan  638
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #182 : 17.12.14 - klo:02:30 »
Ensi kaudelle kunnon läskit jenkkilästä:

Maxxis RC-1 245/40/15   :porvarismoke

Laitoitko tilaukseen?

En laittanut todellakaan.. Jos nyt saisi auton kasaan muutenkin kesäksi.  whistle
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #183 : 14.03.15 - klo:16:38 »
En tiiä kumman topicin alle kuuluis mut heitetääs vaikka tänne.
Eli 15x8 vanteelle ratapäiväkäyttöön ja katuajoon (tartteis toimia myös märällä)
- 195/50 Yokohama AD08R (438 €)
- 205/50 Federal 595 RS-R (337 €)
- Joku muu ?

Yokohamasta toi 205 levee hinta pompsahtaa jo yli 500 € kierros, mikä alkaa olemaan jo liikaa.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #184 : 14.03.15 - klo:16:50 »
En tiiä kumman topicin alle kuuluis mut heitetääs vaikka tänne.
Eli 15x8 vanteelle ratapäiväkäyttöön ja katuajoon (tartteis toimia myös märällä)
- 195/50 Yokohama AD08R (438 €)
- 205/50 Federal 595 RS-R (337 €)
- Joku muu ?

Yokohamasta toi 205 levee hinta pompsahtaa jo yli 500 € kierros, mikä alkaa olemaan jo liikaa.

Noi on hyviä vaihtoehtoja. Federalit ostaisin noista kahdesta. Mulla olis tyhjänpanttina BFG:n rivalit jotka saa väistyä semisliksien tieltä. Pintaa löytyy reippasti. Wink wink
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #185 : 14.03.15 - klo:17:18 »
Mulla oli lyhyen aikaa vanhat R888:t AD08R:n ja 595 RS-R:n välissä, joten suoraa vertailua en voi tehdä. Perstuntumalla, ja summittaisella ratapäivien ajanotolla Yokohamat on noista selkeästi nopeammat. Federalit on kyllä tosi kivat renkaat ajaa, auto irtoaa tosi lepposasti luisuun. Mutta silti omien kokemusten perusteella 08R on parempi rengas, yhtä kiva ajettavuudeltaan, samanlaista progressiivisuutta havaittavissa rajoilla, mutta pitoa löytyy enemmän. Hataran muistikuvan mukaan 595 oli suhteettoman liukas märällä, siinä missä Yokohama tarjosi vielä jonkinlaista pitoa. Varsinaisista vesiliirto-ominaisuuksista en sitten kummankaan kohdalla osaa sanoa.

Mä taas sanoisin, että tasan satasen hintaerolla menisin ehkä Yokohamaan. Ei sitte tarvii ostaa niin kevyitä vanteita, muistaakseni Federalit oli noista huomattavasti painavammat renkaat.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #186 : 14.03.15 - klo:17:20 »
Mulla olis tyhjänpanttina BFG:n rivalit jotka saa väistyä semisliksien tieltä. Pintaa löytyy reippasti. Wink wink

Joo niitäkin tullu mietittyä, mut katuajon kannalta jotku 195 tai 205 leveet menis varmaan paremmin mitä 225..
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Una

  • Vieras
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #187 : 14.03.15 - klo:17:32 »
RS-R Federalit ja sade on kyl minusta jopa vaarallinen yhdistelmä. 60kmh vauhdissa saa huolimattomasti ajamalla auton jo ihan poikittain vaikka tien pinta on vaan märkä, eikä seisovaa vettä oo. Tää kokemus siis Ahvenistolta, mut en haluu ees miettiä mitä tapahtuu kadulla sateella jos noilla tarvii alkaa jotain hätäväistöä tekemään.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #188 : 14.03.15 - klo:18:12 »
Omat kokemukset federaleista kadulta taas on pääasiassa hyvää. Enkä huomannut et ne ois märälläkään ollu erityisen vaaralliset. Radalla pitoa riitti omille rajoille asti. Kokonaisuutena taatusti vastinetta rahoille.

Mulla olis tyhjänpanttina BFG:n rivalit jotka saa väistyä semisliksien tieltä. Pintaa löytyy reippasti. Wink wink

Joo niitäkin tullu mietittyä, mut katuajon kannalta jotku 195 tai 205 leveet menis varmaan paremmin mitä 225.

Mulla on tuommoiset nyt alla ja mielestäni 225 toimii päivittäisessä käytössä myöskin.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #189 : 14.03.15 - klo:18:27 »
RS-R Federalit ja sade on kyl minusta jopa vaarallinen yhdistelmä. 60kmh vauhdissa saa huolimattomasti ajamalla auton jo ihan poikittain vaikka tien pinta on vaan märkä, eikä seisovaa vettä oo. Tää kokemus siis Ahvenistolta, mut en haluu ees miettiä mitä tapahtuu kadulla sateella jos noilla tarvii alkaa jotain hätäväistöä tekemään.

Rivaleissa on 100% parempi märkäpito mitä federaleissa.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #190 : 15.03.15 - klo:00:17 »
Mun kokemus taas rivaleista on se että noi on märällä liukkaimmat kumit millä oon ikinä ajanu. Ratahuora jaksaa sutia vielä nelosellaki märällä asfaltilla (ihan tavis katukumeilla ei jaksa sutia kunnolla edes ykkösellä), ja ne ahveniston setit mitä ajoin, niin oli ku ajais saippuoidulla radalla. Esim. r888 pitää varmaan 10x paremmin. Rivaleilla meni luisteluks myös jo siinä vaiheessa ku alko hieman tihuttamaan, kun yleensä tollasella kosteudella ei oo vielä mitään merkitystä.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #191 : 15.03.15 - klo:07:35 »
Mun kokemus taas rivaleista on se että noi on märällä liukkaimmat kumit millä oon ikinä ajanu. Ratahuora jaksaa sutia vielä nelosellaki märällä asfaltilla (ihan tavis katukumeilla ei jaksa sutia kunnolla edes ykkösellä), ja ne ahveniston setit mitä ajoin, niin oli ku ajais saippuoidulla radalla. Esim. r888 pitää varmaan 10x paremmin. Rivaleilla meni luisteluks myös jo siinä vaiheessa ku alko hieman tihuttamaan, kun yleensä tollasella kosteudella ei oo vielä mitään merkitystä.

Sulla on joku maanantaisetti tai väärät paineet. Mulla on ihan toisenlaiset kokemukset..
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #192 : 15.03.15 - klo:19:46 »
Niin siis tuosta edellisestä kommentista jäi näköjään että nuo ahveniston setit mitä mainitsin niin oli tosiaan sateella. Kuivalla noi on erinomaset, kertoo hyvin missä mennään (alkaa pitämään meteliä, jo hyvissä ajoin ennen ku ollaan lähelläkään pidon karkaamista ja saa runttaa ihan kunnolla ennen ku pito sit lopulta lähtee) ja tuntuis tosiaan että noi ei kulu ollenkaan. Ekan setin märällä ajoin kyllä hieman ylikovilla paineilla (laitoinkohan jonkun 2.2bar tjsp. ja sillon jakso sutia kadullaki ihan naurettavissa tilanteissa), kun ajattelinki driftailla, mutta toisella setillä paineet oli 1.8 bar, ja oli silti märällä tosi lipsut. En siis saanu ajettuu noihin märällä yhtään lämpöä (ja sitäkautta pitoa), oli saattanu onnistua jossain hieman nopeemmalla radalla mitä ahvenisto.

Mun mielestä noiden märkäpito oli aika samoissa 595 RS-R:n kanssa, ja veikkaan että noi vaatis ihan samalla tavalla lämpöä ku RS-R:t. RS-R:llä meni joku 5+ kierrosta ahvenistoa driftaillen putkeen niin takakumit vihdoin lämpes, ja sitte meinasinkin jo pariin otteeseen vetää niiden kanssa pihalle kun reipas kaasun polkasu sai auton vaan puskemaan, eikä meinannu saada kytkinpotkullakaan autoa kääntymään.

Molemmat siis kaipaa sateella lämpöä, ja se vaatii aika kiukkusta ajoa jotta onnistuu. Pitoa siis märällä omasta mielestä suorastaan vaarallisen vähän normioloissa. Ei siis olla lähelläkään minkään ok. katukumin pitotasoa (esim. toi mun ex remmiahdettu ei jaksanu märällä sutia jollain ok 205 leveillä katukumeilla märällä ku ykkösellä ja kytkinpotkulla, ja ratahuoran sai sutimaan rivaleilla märällä kadulla vielä nelosellaki ihan vaan reippaalla kaasun painamisella)

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #193 : 16.03.15 - klo:09:07 »
Samaa mieltä hrntn kanssa. Mulla oli edelliset kumit just Federalit ja vaikka nekin oli aika liukkat märällä, niin ei yhtä äkkineiset kuin Rivalit.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä renkaat radalle?
« Vastaus #194 : 16.03.15 - klo:13:10 »
Minkälaiset alustan säädöt teillä on ollu sateella/kuivalla? Itellä pitää ainakin löysätä 5-10 napsua vaimennusta märällä ja sateella että saa pitämään. Kaikki renkaat on liukkaita kun on liian kovat iskarit.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.