Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat MX-5:een?  (Luettu 72514 kertaa)

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #15 : 03.03.08 - klo:22:19 »
Itsekin kaipailen salaa uusia nakkeja+vanteita tohon NC:hen. Mutta ei oo oikein aavistusta, että millaiset ees haluaisin. Mielellään kuitenkin 17" (tai ehkä 18" mutta meneekö sitten jo kivireeksi?) ja viis puolaa olisi hyvä homma.

Mietinpähän vaan semmoista, että käyköhän tuohon samat vanteet kuin esim 6 MPS:ään? Niiden gallerioista tuntui muutama kivan näköinen vanne löytyvän.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #16 : 04.03.08 - klo:20:12 »
Itsekin kaipailen salaa uusia nakkeja+vanteita tohon NC:hen. Mutta ei oo oikein aavistusta, että millaiset ees haluaisin. Mielellään kuitenkin 17" (tai ehkä 18" mutta meneekö sitten jo kivireeksi?) ja viis puolaa olisi hyvä homma.

Mietinpähän vaan semmoista, että käyköhän tuohon samat vanteet kuin esim 6 MPS:ään? Niiden gallerioista tuntui muutama kivan näköinen vanne löytyvän.
Ei ole faktaa, mutta kuulin (tai muistelen kuulleeni) viime kesänä erään NC:n omistajan myyneen omat Momon vanteensa jollekin Mazda 6:n omistajalle. Jos näin, niin MPS6:ssa lienee sama jako.

timbe

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #17 : 21.03.08 - klo:15:28 »
nyt auttakaa tumpeloa!
Pitäisi ostaa uudet vanteet renkaineen MX5 -92. Jos ne  on 16"  tai 17" mitkä renkaat käy jos on madallettu 35mm , mikä offsetti tai mikä se nyt sitten ikään onkaan....
Olen tilaamassa vanteet/renkaat saksan  ebaystä.... mitä pitää ottaa huomioon?
Mitkä renkaat mahtuu taakse mitkä eteen....?Olen ajatellut eteen 205 ja taakse 215....
mutta niinkuin sanoin olen täysin tumpelo ja tarvitsen apua....
 ???

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #18 : 21.03.08 - klo:20:05 »
Vakiovanteiden offset on 45 mm. Onko sulla jokin erityinen syy miksi haluat 16" tai 17" Kannattaisi harkita mahdollisimman kevyitä vanteita + renkaita, ettet turhaan nosta jousittamatonta massaa, koska se heikentää ajettavuutta. Renkaita + vanteita koskee sama juttu kuin muitakin Miataan tehtäviä muutoksia eli ei kannata tehdä halparatkaisuita. Jos rahat riittävät, niin Esim. OZ Ultra Leggerat tai Rotan kevyet 15" tai korkeintaan 16" vanteet ovat hyvä valinta

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #19 : 21.03.08 - klo:23:29 »
henk. kohtasesti jo 16" vanteet näyttää liian isoilta meijän pieniin autoihin. 15" on hyvä

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #20 : 24.03.08 - klo:23:05 »
Makuasioitahan nuo vannekoot on, jätin juuri tarjouspyynnön kesärengaspaketista, 215/40-17 Hankook Z212 käärittynä grafiitinharmaan OZ ultraleggeran ympärille. Referenssinnä http://www.cardomain.com/ride/2108023 vihreä MX-5, ei tuo nyt niin pahalle näytä etteikö sillä ajaisi.. Vannekoko siis muuttunee 16" -> 17" kesäksi, aiemmin alla on kesät pyörineet originaalit 16" alut, jotka nyt jää talvikäyttöön.

Alla on aiempina kesinä pyörineet kumeina Bridgestone RE720 205/45-16 sekä Falken FK451 samassa koossa. Molemmat renkaat oli kahden kesän renkaat, saa nähdä miten Hankook kestää jos nuo alle päädyn laittamaan. FK451 ei ole ihan niin terävä ajettava kuin tuo RE720, eli RE720 lähtee kääntymään nopeammin kurviin ratin kääntämisestä. Kummankaan pito ei loppunut arvaamatta, ja pitoa on ollut riittävästi ainakin normi liikenteeseen. Toisaalta tuo FK451 on ollut paljon rauhallisempi ajettava tuon vähän hitaamman reagointinsa takia, ei vaella niin paljon matka-ajossa. RE720 omasi vähän isomman "lipan" suojaamassa vannetta, tokihan se ei auta jos vetää kivikkoon...
-01 MX-5 1.8s

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #21 : 25.03.08 - klo:21:21 »
... Molemmat renkaat oli kahden kesän renkaat...

Oli kyllä hyvän näköiset 17" OZ:t, "ameriikan" meininkiä! Mites noin nopeasti kului kumit, vai tuliko suditeltua? ;) Siis paljonko kilsoja ajoit rengas setillä? Nokialaisilla oon ajellu kohta 30 tonnia ja vielä on 3-4 mm pintaa jäljellä. Tosin muuten on jo vähän ruvella...

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #22 : 26.03.08 - klo:01:49 »
Eikait sitänyt suditeltu ole, eihän se ole laillistakaan ;D

Mun ajotapa saattaa olla jossain määrin renkaita kuluttava, huollossa kyselivät että ajanko kurveihin lujaa, vai pitääko renkaiden kulmat tarkistaa. Oli kuulemma renkaiden ulkoreunat kuluneet "epänormaalilla tavalla".. Muuten renkaat kuluu normaalisti ja tasaisesti, ettei se renkaiden kulmista tai paineista ole kiinni. Minkäs sille tekee, jos sattuu tykkäämään esim rampeista.. Falkenit oli alla noin 20tkm, ja pintaa jäi vielä yli sakkorajan. RE720 oli alla ehkä 25tkm, ja vaihdettaessa ne oli ihan loppu. Tokihan kesän aikana pitää ainakin kerran vaihtaa renkaat edestä taakse, että saa ne kulumaan tasaisesti. Tuppaa jostain syystä kulumaan takaa enemmän.. Kuten varmaan kaikki tietääkin, että keskimäärin kun kumissa pito lisääntyy sen kuluminen kasvaa. Eli pitävät renkaat on pehmeämmät ja kuluvat näin nopeammin. Edelliset autot ei kuluttaneet lähellekkään samaa tahtia renkaita, johtuen luultavasti juuri tuosta edellä mainitusta pito/kulutus yhtälöstä.

Pitää nyt vielä vähän miettiä, että laittaako Toyoa vai Hankookkia alle, henkisesti olen varautunut siihen että tulevillakin renkailla pari kesää ajaisin. Toyoa on vain kuvailtu laiskaksi kääntymään tuolla miata.netin puolella. Tuolla ei siis ole pidon kanssa tekemistä, vaan reagoi hitaasti. Onko palstalaisilla kokemuksia noista Toyon T1R renkaista MX-5 alla, että onko ne "hitaita" kääntymään?
-01 MX-5 1.8s

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #23 : 26.03.08 - klo:09:20 »
Menee mullakin kesärenkaat vaihtoon.
Huomasin just että mulle kesärenkaina myydyt hankookit (centum h720) onkin kitkarenkaan, ilmankos mazda menikin mukavasti lumisen ylämäen... Ostin siis mx:n alkuperäiset vanteet kesärenkailla viime kesänä.

Saakos noita toyoja 185/60R14 kokoisina mistään (edullisesti)?

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #24 : 26.03.08 - klo:12:48 »
Saakos noita toyoja 185/60R14 kokoisina mistään (edullisesti)?

T1R ei saa tuon kokoisena, lähin koko lienee 195/55-14, hinta näytti olevan toyo.fi sivulla 163.15€ ja rengas-online.com näytti myyvän hintaan 76,40€. Hinnat siis kpl. Oliko jollakin jo kokemuksia tuosta rengas-onlinestä? Tai saako noita Toyon renkaita jostain halvemmalla?
-01 MX-5 1.8s

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #25 : 26.03.08 - klo:13:03 »
Olen tilannut kaksi sarjaa kumeja rengasonlinesta. Palvelu on ollut asiallista ja toimitukset nopeita. Itse olen ollut Toyohin tyytyväinen enkä allekirjoita tuota hidasta reagointia. Mulla menee tosiaan kesäkumit uusiksi kesän alussa. Toyolla takana n.20tkm.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #26 : 26.03.08 - klo:14:16 »
Saakos noita toyoja 185/60R14 kokoisina mistään (edullisesti)?

Ootko harkinnut näitä?
http://www.michelin.fi/fi/front/affich.jsp?codeRubrique=20060301144538

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #27 : 27.03.08 - klo:11:28 »
T1R ei saa tuon kokoisena, lähin koko lienee 195/55-14

Meneekö tuo 195 kokonen rengas tolle alkuperäselle vanteelle?

Oon katellut myös muita malleja. Noi michelinit näyttää olevan aika kalliit. Esim Goodyear Hydragrip rengas-onlinessä on tarjouksessa 56,20/kpl. Michelinit on 170e kalliimmat.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #28 : 27.03.08 - klo:12:52 »
kertokaahan näkemyksiänne ET:n vaikutuksesta. Eli kun vakio-ET on 45, niin mitä tapahtuu, jos käyttää esim 37 mm ET:tä?

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Mitkä renkaat MX-5:een?
« Vastaus #29 : 27.03.08 - klo:14:42 »
Vertailukohtaa ei ole, kun en ole päässyt peräperään ajamaan "oikealla" ET:llä olevaa vannetta ja nykyistä ulos päin leventävää. Ei tunnu kummoiselta tasaisella eikä eikä urissa. Kovat jarrutukset ja sladit menee myös ihan eleettömästi. Vain toiseen renkaaseen osuva kuoppa napauttaa rattia kuopan suuntaan, arvelisin että tämä on vaikutuksena.Mulla on 8" leveä vanne 40mm ET:llä.

ET:stä vielä (eli vanteen kiinnityspinnan etäisyys (mm) vanteen keskilinjasta ulkoreunaa kohden). 45mm ET ei päde kaiken levyisiin vanteisiin, vaan on oikea ET alkuperäisessä 5,5" leveässä vanteessa. Tällöin kiinnityspinta on edestä päin katsottuna kohdassa, jossa 82% vanteen leveydestä on sisäreunan ja 18% uloreunan puolella. Jos tuo suhde halutaan säilyttää, pitäisi 6,5" vanteen ET olla 53mm. Tällöin ET:n pitää kasvaa samassa suhteessa kuin vanteen leveyskin. Yleensä ei kuitenkaan näin ole, vaan venne levenee enemmän ulos päin. Ihan vaan siksi, että sisäpuolella tila loppuu kesken ja ulkonäkö on parempi. 8" vanne 40mm ET:llä on 70%/30% "jakoinen".