Kirjoittaja Aihe: Miata ja rekisteröintikatsastus  (Luettu 10411 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Miata ja rekisteröintikatsastus
« : 24.04.12 - klo:23:19 »
Joskohan tämän otsikon alle saataisiin kerättyä hieman faktoja.

Aloitan aiheella: Milloin on vaadittu vaatimustenmukaisuustodistus ja milloin ei?
Esim. NA -90. Pitääkö olla vai ei? Riippuuko katsastusasemasta?
Jälkikäteenhän tuon saa esim. saksalaisiin DEKRA:n sivuilta tilaamalla, joten ehkä sitä ei kannata Saksassa hommata - saattaa olla turhaa rahanmenoa - vai onko? Noh, jos sitä ei ole, ja se vaaditaan, rekisteröintikatsastus tällön keskeytyy, ja taas tulee ylim. kuluja.
Onko kellään tiedossa tapauksia joissa se on vaadittu, ja milloin taasen ei. Ja missä konttorissa silloin asioitiin?
Ja kiinnostaa nyt sitten ns. vakiokuntoiset alkuperäiset Euro-autot.
Kiitos.

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue


Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #2 : 25.04.12 - klo:05:04 »
Sumuvaloa et tarvitse, eli jos sitä varten ei ole tehty reikää takapuskuriin niin voit poista se ennen maahantuontikatsastusta.
« Viimeksi muokattu: 25.04.12 - klo:05:58 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #3 : 25.04.12 - klo:13:33 »
Sumuvaloa et tarvitse, eli jos sitä varten ei ole tehty reikää takapuskuriin niin voit poista se ennen maahantuontikatsastusta.
Tarkoitattanet sumuvalolla kuvan lisävaloa puskurin alla?


Tuoko pitäisi riipiä irti rekisteröintikatsastukseen?

Eipä tuollaista edellä linkattua Trafi-lomaketta kukaan vielä ole tyrkyttänyt...
Vaan olen siis vielä kahden vaiheilla notta hankkia todistus Saksasta vai ei...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #4 : 25.04.12 - klo:13:39 »
Tuoko pitäisi riipiä irti rekisteröintikatsastukseen?

Miksi ihmeessä se pitäisi poistaa? Anna olla vaan paikallaan. Pakollinen se ei ole vuoden -93 autossa eikä sen paikallaan oleminen mun mielestä tee sitä pakolliseksi tulevaisuudessakaan. Ja vaikka tekisi, niin onko tuosta oikeasti haittaa?

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #5 : 25.04.12 - klo:14:06 »
Pitää olla sumari -93 autossa, -92 ei tarvi. Mulla -92 ja ensirekisteröinti -93 ja pitää olla kuulemma  action-smiley-034 Rumahan se mötti on tuolla puskurissa, näyttää jälkiasennukselta. Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #6 : 25.04.12 - klo:14:26 »
Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?
Ton tarve riippuu vähän ulkomaisesta rekisteriotteestakin. Mä jouduin saksasta tuotuun -02 mersuun tilaamaan todistuksen, koska puuttui jotain tietoja. En kyllä ite etukäteen hommais, vaan vasta jos inssi sitä vaatii. Noita saa yleensä konttoreiltakin tilattua suoraan.
NA 1,8 turbo

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #7 : 25.04.12 - klo:16:48 »
Miksi muuten vaadittaisiin joku todistus alunperin Euroopassa myydystä autosta? Vai pitääkö lakipykälien mukaan olla joku todistus riippumatta mikä auto ja mistä se tulee Suomeen?
Ton tarve riippuu vähän ulkomaisesta rekisteriotteestakin. Mä jouduin saksasta tuotuun -02 mersuun tilaamaan todistuksen, koska puuttui jotain tietoja. En kyllä ite etukäteen hommais, vaan vasta jos inssi sitä vaatii. Noita saa yleensä konttoreiltakin tilattua suoraan.

Tuokin on aika paljon kiinni katsastajasta,kannattaa käydä kysymässä sen saksan otteen kanssa konttorilta mtä mieltä ovat,tarviiko vai ei.
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #8 : 25.04.12 - klo:16:56 »
Ei kai tuon ikäsestä euro-mx5:sta tarvi mitään lappuja. Sumari saa olla mutta ei ole pakko. Lamppujen korkeusäätöä ei tarvitse. Sivuvilkut pitää löytyä. Ei ku konttorille vaan. Ite ajelin suoraan konttorille siirtokilvillä sen kummemmin noita tutkimatta. Jos löytyy lappu Saksassa tehdystä katsastuksesta, joka on voimassa, niin se kannattaa ottaa mukaan. Tällöin säästyy normaalin katsastuksen hinta käsittääkseni.
Don't charge. Super Turbocharge!

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #9 : 25.04.12 - klo:20:45 »
Ei kai tuon ikäsestä euro-mx5:sta tarvi mitään lappuja. .... Jos löytyy lappu Saksassa tehdystä katsastuksesta, joka on voimassa, niin se kannattaa ottaa mukaan. Tällöin säästyy normaalin katsastuksen hinta käsittääkseni.

Jos on alle 6 kk vanha katsastustodistus, ei teknistä tarkastusta välttämättä tehdä, jollei inspektöörillä oli syytä epäillä jotain. Haettavassa autossa on kyllä katsastus voimassa, mutta se on 20 kk vanha, ja umpeutuu siis 4 kk päästä - joten tekninen tarkastus tehdään. Tosin se saatetaan tehdä jos Saksassa perjantaina jos paperihommat muuten menevät joutuin....

Se, tarvitaanko tuo typerä vaatimustenmukaisuustodistus riippuu auton iästä ja siitä, mitä kaikkea tietoa löytyy rek.otteesta ja muista dokumenteista. Ja inspektöörin tulkinnasta. "Auto Saksasta" oppaan mukaan viime vuonna liki kaikista -95-98 ensirekisteröidyistä vaadittiin. Tuoreemmista ei. Ja tulkinta vuoden -78 -95 autojen kohdalla sitten vaihtelee konttoreittain... yleensä ei vaadittu. Myös auton merkki kuulema vaikuttaa - esim. Volvoilla harvemmin tarvittu. Niin tai näin - ihmetellään tätä sitten Suomessa - jos vaika puhelinkierros selvittäisi missä ei vaadita. Edelleen - jos joku tietää vanhan Miatan reksiteröidyn ilman tuota todistusta, kertokoon missä se tapahtui... kiitos.

Green cardin muuten sain Pohjolasta kun oli toimittaa auton nyk.omistajan tiedot sekä auton valmistenumero.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #10 : 25.04.12 - klo:20:50 »
Mä olen leimannut UK:sta tuodun 1991 JDM auton ilman mitään todistuksia, pelkkä rekisteriote.
Tapiolasta oon saanu Green Gardin pelkän rekisterinumeron perusteella.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #11 : 25.04.12 - klo:21:12 »
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #12 : 25.04.12 - klo:21:16 »
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.
Jep. Jätän joka tapauksessa todistuksen hommaamatta Saksasta. Keksitään sillekin tässä vaiheessa säästetylle summalle käyttöä... (esim. 60€ myyjän hommaamaan originaaliin kattosuojaan)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #13 : 26.04.12 - klo:00:40 »
tuolta Silver Stonen linkistä näkyy hyvin mitä pitää todistaa ja mitä ei. Mun auto vm -95 meni läpi ilman mitään todistuksia. Saksalaisessa rekisteriotteessa on merkitty päästötaso, joten sitäkään ei tarvittu. Tuon -90 mallin pitäisi siis mennä läpi ihan pelkällä maahantulokatsastuksella.

Koska olin autoni ensimmäinen omistaja myös Saksassa (Sveitsi-auto, diileri toi Saksaan) oli minulla 2010 syksyn papereissa sellainen päästömerkintä, jota 2011 syksyllä ei Suomessa Trafin järjestelmässä tunnettu (Schadstoffarm E2, loogisesti vastaa Euro 1:tä), joten katsastaja vähän valitteli vastaavuudenmukaisuustodistuksen tarvetta. Onneksi oli rento kaveri ja totesi että ei ole järkeä lähteä semmosta tilailemaan tämän takia ja katsoi wikipediasta. Eli aina ei näidenkään paperien välinen yhteensopivuus ole saumatonta, mutta veikkaisin tälläisen olevan melkoisen harvinaista ja useimmiten terveellä järjellä ratkaistavissa.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #14 : 02.05.12 - klo:11:42 »
Moi!
Tulin juuri rekisteröintikatsastuksesta.
Kävin upouudessa konttorissa Espoon Kiviruukissa (ns. Kivenlahden teollisuusalue), jossa Helppo Katsastus.
Olin ainoa asiakas ja sain loistavaa palvelua.

Autoa ei ajettu edes halliin, koska alle viikko siitten sille tehtiin Saksassa (Dekra) normikatsastus. Eli teknistä katsastusta ei siis tarvittu. Numerot, paperit yms. katseltiin tarkkaan läpi ja lisäksi mitattiin napojen etäisyys ja ylimeno takanavasta - näitä tietoja kun ei ollut alkup. katsastuskorteissa.
Ja se oli siinä. 170€ meni.

Nyt sitten autoveroilmoitusta tekemään jne.

Juteltiin myös aiheista:
Kilvet ilman reikiä. Virkailija soitti Trafiin. Kyllä ne saa kun menetellään seuraavasti: Autoveropäätöksen (ja maksun) jälkeen piipahda ko. konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Päivävalot:
Kysyin suoraan että miten suhtautuvat, jos vaihdan parkkien sijaan hyväksytyt päivävaloledit?
Kaveri haki mapin ja yhdessä tulkittiin. Lähtökohta oli, että ei käy - pitää olla molemmat, eli parkit pitää löytyä. Sitten kateltiin vuoden 1990 määräyksiä parkkien suhteen, kun kysyin miten parkkien valoteho on määritelty - eli onko sille maksimi. 1990 alussa parkit määritelty löyhemmin. 1990 syyskuusta niiden tulee täyttää vaatimukset E72 ( vai olikohan E82). Päivävalot taasen tulee olla E7-määritysten mukaan. Tässä vaiheessa alkoi insinöörikin empiä, että kun auto on käyttöönotettu 03/1990, niin .... ehkä riittäisi, että päivävalot on E7 -mukaiset, ja kun parkeille ei ole mitään maksimitehoja määritelty (ei ainakaan löydetty), niin voisi kelvatakin.... Sanoin sitten että "ok, tulen ensi vuonna määräaikaiskatsastukseen "parkkiledeillä"... ja läpi menee...?"  Siihen sitten hymyillen vastasivat - "katellaan sitten kahvittelun lomassa...." :)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue