Kirjoittaja Aihe: Miata ja rekisteröintikatsastus  (Luettu 10413 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #15 : 02.05.12 - klo:11:53 »
konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Voit kyllä tilata samalle tunnukselle uudet kilvet, aivan samoin kun menetellään vahingoittunutta kilpeä uusittaessa. Johonkin väliin vaan se lisätoive reiättömyydestä.

Lainaus
Kysyin suoraan että miten suhtautuvat, jos vaihdan parkkien sijaan hyväksytyt päivävaloledit?

Vakioparkkien tilalle (=alkuperäiseen parkkiumpioon) ei mitenkään onnistu hyväksytyt päivävaloledit. Ei mahdu. Pelkän polttimon vaihtaminen kirkkaammaksi/lediksi ei muuta parkkia lain kirjaimen mukaiseksi päivävaloksi. Käytännössä siis ajelisit kirkkailla parkeilla niinkuin me muutkin :)

Hyvän loppuvauhdin saanut tämä sinun Miatahankintasi  638
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #16 : 02.05.12 - klo:12:04 »
Hyvän loppuvauhdin saanut tämä sinun Miatahankintasi  638
Juuh, kun aikansa pähkäilee ja sitten saa päätöksen tehtyä niin asiat tapahtuu vauhdilla :)
Innolla odotan seuraavaa mahdollisuutta tavata teitä "muita" ja nähdä teidän autoja ja kerätä vinkkejä mitä hankkia "uutta" tai ehkä muuttaa jotain - tosin välitöntä tarvetta ei mihinkään ole... pitkälti maksuaioista kyse.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #17 : 02.05.12 - klo:12:17 »
Innolla odotan seuraavaa mahdollisuutta tavata teitä "muita" ja nähdä teidän autoja ja kerätä vinkkejä mitä hankkia "uutta" tai ehkä muuttaa jotain - tosin välitöntä tarvetta ei mihinkään ole... pitkälti maksuaioista kyse.
-E
Jos ei ole kirkasotsaista näkemystä mihin on menossa (esim. sasu'), kannattaa auton (ja talon jne) kanssa elää hetki ja lähteä muokkaamaan vasta kun kampe on tullut tutuksi ja tarpeen hankinnoille pystyy selittämään puolisolleen vakuuttavammin. Turvallisia ja yleisesti hyväksyttyjä parannuksiahan on keveämmät vanteet, parempi alusta ja puuttuvat tuet auton alta  ::) ;D

Tuletko huomenna Ahvenistolle?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #18 : 02.05.12 - klo:12:21 »
Pelkän polttimon vaihtaminen kirkkaammaksi/lediksi ei muuta parkkia lain kirjaimen mukaiseksi päivävaloksi. Käytännössä siis ajelisit kirkkailla parkeilla niinkuin me muutkin :)

Karilla on pointtia. Päivävalot/huomiovalot on lailliset, kun umpio on hyväksytty siihen käyttöön ja silloin umpiossa on RL-merkintä. Mikään muu umpio millä tahansa polttimolla/ledillä/millälie ei ole hyväksytty.

Leimalla ja liikenteessä kyllä pärjää nykyään melkein millä vaan, kuten aiemmin onkin sanottu. Mutta jos haluat oikeasti laillisen ratkaisun, niin joudut kyllä ostamaan hyväksytyt umpiot. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

pta

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #19 : 10.05.12 - klo:15:37 »
Kilvet ilman reikiä. Virkailija soitti Trafiin. Kyllä ne saa kun menetellään seuraavasti: Autoveropäätöksen (ja maksun) jälkeen piipahda ko. konttorilla, jolloin haetaan autolle ns. varastorekisteritunnus. Ja samalla pyydetään uudet kilvet ilman reikiä. Rek.tunnus muuttunee... noh, jotenkin noin.

Toissa kesänä sai lyhyet kilvet ilman EU-tunnusta, kun niiden tarve todettiin rekisteröintikatsastuksessa. Siihen olisi normaalisti tullut 2-riviset, mutta kun niissä on aina EU-lätkä päässä, enkä sitä lätkää 20-vuotiaaseen autoon huolinut, niin sitten ei auttanut muu kuin pitkin hampain  food-smiley-004 hyväksyä lyhyet kilvet. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä soitettiin Trafiin ja tilattiin kilvet odottamaan asemalle, joten ei tarvinnut ostaa ylimääräisiä kilpiä, eikä tullut otteeseen mainintaa monista kilvistä. Voi olla, että noita oli Trafilla hyllyssä ja tämä poikkeaa reiättömien käytännöstä.

Eikö laki sano, että et saa muuttaa kilpeä mitenkään? Liimatako sen ajattelit vai laittaa sen kehyksiin?

Jaappanin etukilven kannatin muuten sopii ainakin joissain merkeissä hienosti lyhyen kilven kanssa. Itse jouduin leikkaamaan millin kilven molemmista päistä pois, mutta ei kerrota tätä kenellekään  whistle

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #20 : 10.05.12 - klo:16:07 »
Jaappanin etukilven kannatin muuten sopii ainakin joissain merkeissä hienosti lyhyen kilven kanssa.

Mää taas jouduin jatkamaan tuota japsitelinettä kun viisimerkkinenkin "lyhyt" kilpi oli siihen liian pitkä. Neliökilpi saattaisi optisesti toimia (oho, oksymoron?) paremmin tuollaisessa telineessä; Yhdestä päästä kiinnitetty teline kun kääntyy helposti, ja matala kilpi näyttää silloin reuhottavan vinossa milloin mihinkin päin katselusuunnasta riippuen.
ex-NA8C

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #21 : 02.07.12 - klo:20:53 »
Jaha, katsastusmies selasi tänään konettaan tovin ja totesi, että mallia ei löydy. Eli edessä lienee vaatimuksenmukaisuustodistuksen hankinta.  vash

Sanoi, että vain 2002 tieto löytyy, sehän oli kyllä kirjattu saksalaiseen otteeseen. Meniköhän kaikki oikein? Co2 ei kuitenkaan täsmännyt. Tietokannassa 215, saksalaisessa rekkarissa 210 (mikä lienee se oikea).

Jos mitään ei mennyt pieleen, niin tarve olisi 2003 1.8 Memories -mallin todistukselle. Tilaanko suoraan vai löytyisikö halvemmalla?  :scratch

djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #22 : 02.07.12 - klo:22:08 »
Mä kävin rekisteröintikatsastuksessa tänään. Katto valmistenumeron, mittarilukeman ja ettei oo ihmeellisesti madallettu. Vajaa vartti meni + papereitten teko, 120€ kiitos.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #23 : 06.07.12 - klo:07:18 »
Part 2.

Siirtokilvet järjestyi huomattavasti helpommin kuin itse katsastus, ja eri asemalta. Samalla sain vähän lisäinfoa papereista.

-98 lähtien pitää olla joku tieto, mikä jo unohtui kun ei koskenut sinänsä omaa tilannetta
-2001 lähtien pitää olla Co2-tieto
-2002 lähtien pitää olla tieto turvavarusteista yms. Eli vaatimuksenmukaisuustodistus

Paikallinen katsastusasema (Kuopio) hankkii todituksia nimelliseen 135€ hintaan. Joensuun täyden palvelun asema ei sitten hanki niitä ollenkaan. TÜV:n hinta paperille on 95€+alv, ei kaukana Kuopion hinnasta.

Myös tulli halusi nähdä auton veropäätöstä varten. Eilen lähes kolmesataa kilometriä katto auki ja tulli sai haluamansa kuvat autosta. Ja minä punakkaa rusketusta ja aurinkolasien varjot...  8)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #24 : 06.07.12 - klo:09:44 »
Myös tulli halusi nähdä auton veropäätöstä varten. Eilen lähes kolmesataa kilometriä katto auki ja tulli sai haluamansa kuvat autosta.

Oliko tuohon erityisempiä perusteita, erikoismalli, hienoja varusteita tai huonoksi ilmoitettu kunto?

Minä heitin papereiden mukaan suttuisen kopiopaperitulosteen auton myyjän ottamasta kuvasta. Ei siitä muuta selvää saanut kuin että kyseessä oli musta luukkulamppu-mäksä. Eivät enempää halunneet nähdä.
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #25 : 06.07.12 - klo:11:11 »
Soittelin juuri tulliin ja kyselin autoveropäätökseni perään... auto siis -90 NA. Näin tämä edennyt tähän saakka:
SU 29.4.2012 satamassa tullaus ja ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   rekisteröintkatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä.

Ja siellä se makaa. Virkailija valitteli hirmuisia kiireitä - kiitos verotusperustemuutosten jne.
Sanoi, että tulee varmasti ennen kuin ajolupa päättyy. Ja maksuaikaa on sitten 15 pv.

Veikkauksia mitä "markkinahintaryhmä" arpoo - itse odotan veroa luokkaa 700€ +/- 50€...

-E



NA '90 1.6 Mariner Blue

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #26 : 06.07.12 - klo:11:19 »

Oliko tuohon erityisempiä perusteita, erikoismalli, hienoja varusteita tai huonoksi ilmoitettu kunto?


Mainitsin lommosta ja epäilin mittarilukemaa, kunnonkin määrittelin normaaliksi. Tullin virkamies otti valokuvat, muttei kommentoinut muuten juuri mitenkään. Saas nähdä miten arvo arvotaan.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #27 : 06.07.12 - klo:17:00 »
IMO ihan turha ilmottaa autoa huonokuntoseks. Edellinen auto oli priima kuntonen, uudempi, isommalla koneella, vähemmän ajettu, ja tää viimesin oli lisäks ihan rutussa ja paskana, ja veroissa oli eroa ehkä satanen?

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #28 : 06.07.12 - klo:17:30 »
Soittelin juuri tulliin ja kyselin autoveropäätökseni perään... auto siis -90 NA. Näin tämä edennyt tähän saakka:
SU 29.4.2012 satamassa tullaus ja ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   rekisteröintkatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä.

Ja siellä se makaa. Virkailija valitteli hirmuisia kiireitä - kiitos verotusperustemuutosten jne.
Sanoi, että tulee varmasti ennen kuin ajolupa päättyy. Ja maksuaikaa on sitten 15 pv.

Veikkauksia mitä "markkinahintaryhmä" arpoo - itse odotan veroa luokkaa 700€ +/- 50€...

-E

Mulla oli 175tkm '93 normaalikuntoinen, markkinahintaryhmä arpoi täysosumaksi viime syksynä 850e mistä en oikein innostunut. Perusteellinen valitus ja 630e tuli takas. Eli tuo ehdottamasi 700 on varmasti hyvin lähellä sitä mitä tulee, ja sitten vaan valitusta matkaan, saanee sillä rahalla ainakin tankin täyteen :)

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #29 : 06.07.12 - klo:18:29 »
Mitä Ae mallin omistajat on laittanu siihen mis kysytään millä malli nimel autoa myytäisiin suomes? Minä menin laittaan siihen mx5 ja 10 vuotis juhlamalli, että teinköhän pöljästi, mutta jaksanu rueta kyl valehteleenkaan. Jännityksel odotan mitä veroks mulle arpovat. whistle