Kirjoittaja Aihe: Miata ja rekisteröintikatsastus  (Luettu 10412 kertaa)

djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #30 : 07.07.12 - klo:22:40 »
Mitä Ae mallin omistajat on laittanu siihen mis kysytään millä malli nimel autoa myytäisiin suomes? Minä menin laittaan siihen mx5 ja 10 vuotis juhlamalli, että teinköhän pöljästi, mutta jaksanu rueta kyl valehteleenkaan. Jännityksel odotan mitä veroks mulle arpovat. whistle

Laitoin vaan mx-5 10th Anniversary.

Timppa59

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #31 : 07.07.12 - klo:22:58 »
ite taisin laittaa 1,8 (tai 1,9 kuten sitä saksuissa myytiin) ja vuosiluvun, enpä muuta. verot oli muistaakseni jotain 1500 ja risat ja tämä siis 2010.
2880/7500 called "Blues Bird"

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #32 : 09.07.12 - klo:18:19 »
Jipii pääsee täl viikol hakeen suomi kilvet autoon. Veropäätös oli tippunu laatikkoon tänään ja noin 1100 ekee veroja.. headbang

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #33 : 09.07.12 - klo:21:39 »
Itse olisin jättänyt tuon tiedon pois samoin kuin nahkapenkit koska nehän ovat vain osittain nahkaa ja sellaista vaihtoehtoa siellä ei ole.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #34 : 02.08.12 - klo:21:57 »
No niin, homma alkaa olemaan paketissa...
Aiemmin kirjattua:
Auto on siis Saksasta haettu 1990 NA, ajettu 95 tkm, kuntoluokka Normaali
PE 27.4.2012  Tehty kaupat autosta.
SU 29.4.2012  Satamassa (HKI) tullaus ja 3 kk ajolupa kännyyn
KE 2.5.2012   Rekisteröintikatsastus (läpihuutojuttu) ja samana päivänä autoveroilmoitus liitteineen Itellan huomaan
MA 7.5.2012   Tullissa ilmoitukseni kirjattu järjestelmään
TO 10.5.2012 Paperit lähteneet edelleen "markkinahintaryhmälle" koska autotyypin tietoja ei löydy Mahti-järjestelmästä

Veropäätös saapui lomani aikana, annettu 18.7.2012, eli oli 2½ kk käsittelyssä.
Verotusarvo           3124,10 €
Autoveroprosentti     21.40 %
Autovero                 668,55 €



Verot maksoin sunnuntaina 29.7.2012
KE 1.8. soitin konttorille josko tullin rekisteröintilupa näkyisi konttorin tietojärjestelmässä. Eipä näkynyt.
Tänään TO 2.8. huomasin, että ajolupani on jo päättynyt. Niinpä soitin tulliin "mitäs nyt?" Ystävällinen tytsy tarkisti faktat, ja totesi rekisteröintiluvan lähteneen heiltä eteenpäin, eli on kirjattu "what ever"-tietojärjestelmään. Evästi, että konttorille vaan ja jos ei lupa näy, niin soitto konttorilta heille. Siispä Miatan rattiin ja 5 min matka konttorille... nyt pannaan sitten minuutti/tuntilaskuri tikittämään:

Klo 1225 konttorilla, heti tiskille.
Ei näy rekisteröintilupa - yrittävät lähettää meikäläisen takas - "kestää pahimmillaan 2 viikkoa ennen kuin näkyy" (kyllä on bittivirta hidasta!)
Rauhallisesti kerroin saaneeni juuri tiedon suoraan tullista, että lupa on annettu ja pyysin soittamaan tulliin.
Sitten alkoi puhelurumba. Ensi koetettiin kolme puhelua suoraan veropäätöksen käsittelijälle - ei vastannut, meni vastaajaan (joka täysi ja tuut tuut tuut). Sitten soitto vaihteeseen, joka yhdisti johonkin, josta vahvistettiin lupa. Tämä ei tietenkään riitä katsastuskonttorille - heidän pitää saada siitä paperi, s-posti, faxi. Uusi soitto, uusi virkailija, joka lupasi lähettää luvan sähköpostitse.

Klo 1300 Ei ole tullut  s-postia.
Konttorin vetäjä tarttui puhelimeen, ja sai vahvistuksen, että s-posti on lähetetty. Annettiin virkailijalle faxi-numerokin, josko sinne tuuppaisi. Tutkittiin roskapostitkin... ja lähetin itse s-postia - se saapui perille heti.
Klo 1320 Ei vieläkään. Valkattiin jo kilvet ja täyteltiin loput paperit. Toinen kahvikupillinen juotu.
Klo 1340 Konttorisihteeri pyysi minua soittamaan tulliin (alkoi katsastusruuhka). Näin teinkin ja...
Klo 1400 sain käsiini alkup. veropätöksen käsittelijän. Lupasi heti sekä faxata että s-postittaa.

Klo 1435 faxi saapui - oli kiertänyt toisen katsastuskonttorin kautta.
Klo 1445 alkoi tietojen naputtelu konttorin järjestelmään.... voi p..le ... ei mene läpi. Konttorisihteeri soitti useita soittoja järjestelmätukeen... kolmas kuppi kahvia ja pihalle hermo-piipulliselle...
klo 1505 Kilvet ja rek.otteet ojennettiin minulle, jihuu (BSH-799)

Maksuja meni: kilvet 14€, rekisteröinti liitteineen 17,40€

Vähän homma meni 70-lukulaiseen malliin mutta se positiivisena kommenttina todettakoon, että kaikki asiaan liittyneet henkilöt olivat äärettömän ystävällisiä, kärsivällisiä ja palvelualttiita.

Nyt siis kaikki kohillaan. Enää yksi käynti jotta saan reiättömät kilvet.

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #35 : 03.08.12 - klo:09:04 »
Minulla meni tuo tiedonkulku byrokratian rattaissa ihan toisin. Kävin maksamassa verot tullin tiskille kortilla, koska maksuaikaa oli enää päivä jäljellä. Lupasivat että puolessa tunnissa tieto päivittyy Trafin systeemiin, ja sieltähän se löytyikin heti kun olin ajellut kaupungin toiselle laidalle katsastuskonttorilleni.
ex-NA8C

djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #36 : 11.03.13 - klo:18:43 »
Mites vaihtomoottorisen tuonti, kun vaihdettu ehjään vastaavaan? Piilotella mahdolliset todisteet tullilta ja katsurilta :)?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #37 : 11.03.13 - klo:21:37 »
No en mä sitä mainostamaankaan menisi....

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Miata ja rekisteröintikatsastus
« Vastaus #38 : 11.03.13 - klo:21:42 »
Mitäs merkitystä sillä on onko vaihdettu, ei se katsuri sitä huomaa jollet itse mene sanomaan. Valmistenumerokin näkyy aika huonosti jos on kone paskassa yms. Itsekin huomasin vasta pari viikkoa sitten että kone vaihdettu joskus (kampiakselivian takia ilmeisesti). Mutta tosissaan ei siitä kannata huudellakaan.