Kirjoittaja Aihe: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä  (Luettu 5835 kertaa)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« : 08.05.12 - klo:22:43 »
Eli hommasin käytettynä tollasen FM V-Maxx setin missä oli NB:n yläpäät mukana (http://lagittajat.net/buhis/photos/miata/v-maxx/v-maxx.jpg). Mun yks tuttu asenti sen paikalleen, mutta ihmetteli vähän kun perää ei saanut laskettua kovinkaan paljoa, koska muuten jouset ois ottanu vetariin kiinni.

Klasun kanssa tänään asiaa tutkittiin ja todettiin sama juttu. Jostain syystä takana on noi apujouset alla ja pääjouset yllä. Edessä ne on toisinpäin niinkuin niiden ilmeisesti pitäskin olla. Tosin ei kait senkään pitäs tohon vetarijuttuun vaikuttaa, ellei se vetari mahtuis sit menemään pääjousien välistä jotenkin, niissä kun on isommat välit mitä apujousissa. Melko oudolta kuulostais tosin sekin.
http://lagittajat.net/buhis/photos/miata/v-maxx/DSC_8852.jpg
http://lagittajat.net/buhis/photos/miata/v-maxx/DSC_8855.jpg
http://lagittajat.net/buhis/photos/miata/v-maxx/DSC_8856.jpg

Sit huomasin et peräkontissa olikin viel yks ylimääränen setti yläpäitä, onkohan noi nyt sit NB:n vai NA:n yläpäät?
http://lagittajat.net/buhis//photos/miata/v-maxx/DSC_8857.jpg

Jotain hämärää on nyt siis jossain, keksisko joku et missä?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #1 : 08.05.12 - klo:23:01 »
Yläpäät on ainakin NB:n kaikki ja kuten sanoit niin takaset on kasattu väärinpäin. Ei hajuakaan meneekö pieleen mitään mutta ne apujouset kuuluu aina kasata ylös(helpompi vaihdella eri kovuuden jouset paikallaan kai).

Mahtuvat kyllä olemaan vetarin kohdallakin mutta tilaa ei jää kuin milli, eivät silti ota kiinni.
Korkeutta kun säätää niin ne säätöpalat pitää olla vetarin alapuolella eli jouset mahtuu mutta ne lautaset ei mahdu vetarin kohdalle. Pitää siis laittaessa jo säätää vetarin alapuolella.

Menee siis juurikin noin että jouset ei ota kiinni kun välit isommat, ei ota edes ajaessa....

Edit: jos ne yhdet yläpäät on ylimääräiset niin voisin ostaa keulalle ne, ei putoa oma alusta riittävän alas.


Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #2 : 08.05.12 - klo:23:11 »
Pitääpä siis käydä jossain laitattamassa noi jouset oikeinpäin ja sit takas auton alle.

Juu voin kyllä yläpäistä luopua jos ne vaan on oikeesti ylimääräset. Rupesin vaan miettimään et jos noi irtiolevat on NB:n yläpäät, ni onks siellä nyt sit tällä hetkellä edessä tai takana NA:n yläpäät (vielä) kiinni? Mun käsityksen mukaan ton kyseisen setin ei pitäs ees sopia NA:han ilman NB:n yläpäitä..

Vai onks mulla sit ollu jo etukäteen edessä tai takana NB:n yläpäät..
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #3 : 09.05.12 - klo:08:06 »
sopii se sinne NA:n yläpäillä. Ei vaan laske kuin sen 40mm. NB:n yläpäillä laskee 60 milliä.

Jos toi kuva missä kaikki iskarit on nyt kiinni sulla niin NB:n ylälautaset siellä on. NA: on kupilla alaspäin ei ylös kuten noi.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #4 : 09.05.12 - klo:09:11 »
Kävin just kurkkasemassa peräkonttiin, ja näyttäis siltä et kyl siellä on tällä hetkellä NA:n yläpäät kiinni. Eli jostain syystä asentaja käyttänytkin vanhoja yläpäitä, eikä niitä mitkä oli jo coileissa kiinni.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #5 : 09.05.12 - klo:09:14 »
Oli se sit niin kuin ensin ajateltiin, aika tarkasti on suunniteltu iskarit ;)

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #6 : 09.05.12 - klo:22:18 »
Mulla oli sama homma SPAX:in setin kanssa,siinä oli eri paksuiset spacerit iskarin alapään etu ja takapuolelle, jolla sai shimmattua jousen tarpeeksi kauas vetarista,millipeliä jokatapauksessa  ???
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #7 : 10.05.12 - klo:06:41 »
Mulla oli sama homma SPAX:in setin kanssa,siinä oli eri paksuiset spacerit iskarin alapään etu ja takapuolelle, jolla sai shimmattua jousen tarpeeksi kauas vetarista,millipeliä jokatapauksessa  ???

Jaa, siihenkö tarkotukseen ne oli. whistle

Noo, ei vetarin montaa kertaa tarvinnu pyöriä, ku siitä lähti kurat ja irtoruosteet ja tosta jousen alalautasesta se milli. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #8 : 11.05.12 - klo:08:26 »
Päivitelläänpäs nyt hiukan tännekin. Eli takana on vanhat yläpäät sen takia, että asentaja ei niitä saanu kohtuullisella vaivalla irti. Pultit ilmeisesti ruostunu niin tehokkaasti kiinni ettei saa irti ilman järeempiä keinoja.

Noita NB:n coileja ei ilmeisesti oo alunperin tarkotettu käytettäväks NA:n yläpäiden kanssa. Kyselin suoraan FM:ltä että onko kuitenkin turvallinen setuppi tuollainen. Kyselin samalla myös siitä kun vetari ottaa kiinni jos madaltaa enemmän. Alla vastaukset:

"It should be safe to use the NB suspension with the NA mounts. A spacer
may be required in order to get the nuts tight on top of the shock, I've
never tried.

However, we use a 30mm longer spring in the rear on the NB kits because
of the geometry of the NB mount. The perch will sit sit 30mm lower. So
you will have trouble lowering the car very far."

Sit se joka mulle noi coilit laitto alle sano että hän ei ainakaan uskaltais niin laittaa että vetari menis ikäänku jousien välistä. Eikös siinä oo se vaara että isommissa töyssyissä vetari ottaski jouseen osumaa?

Onkohan kellään toisella kerholaisella vastaavaa setuppia, eli nimenomaan toi NB versio FM V-Maxxista NA:n alla?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #9 : 11.05.12 - klo:08:54 »
Sit se joka mulle noi coilit laitto alle sano että hän ei ainakaan uskaltais niin laittaa että vetari menis ikäänku jousien välistä. Eikös siinä oo se vaara että isommissa töyssyissä vetari ottaski jouseen osumaa?

Ei mulla ainakaan mee jousi "lyttyyn", vaan iskari pohjaa paljon aikasemmin. Tosin mulla ei myöskään mikään pidä jousia paikallaan tietyssä asennossa, että varmasti ne ajan mittaan siellä vähän kiertyis ja olis eri asennossa mihin ne laittaa. Aika riskiltä kyllä kuulostaa. dunno

Selvennyksenä siis vielä, että mulla EI oo V-Maxxeja, ihan vaan yleisesti.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #10 : 11.05.12 - klo:09:07 »
Eli takana on vanhat yläpäät sen takia, että asentaja ei niitä saanu kohtuullisella vaivalla irti. Pultit ilmeisesti ruostunu niin tehokkaasti kiinni ettei saa irti ilman järeempiä keinoja.

Järeämpiä keinoja: Pyöristyneisiin muttereihin ei oikein yläpuolelta pääse käsiksi millään kaluilla (ehkä dremelin laikalla?), mutta alapuolella on hyvin tilaa silpoa vaikka koko lautanen. Pulttien alapäätyjen poraaminen kuitenkin riittänee?
ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #11 : 11.05.12 - klo:09:32 »
Pyöristyneisiin muttereihin auttaa sitä varten tehdyt hylsyt Snap-On:illa ja Kooken:illa on toimivia sellaisia, tarttuu niin kovaa kiinni et jos ei aukea niin ainakin pultti katkeaa, kooltaan nuo eivät juuri normihylsystä eroa (hinnaltaan kyllä).

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #12 : 11.05.12 - klo:09:42 »
Järeämpiä keinoja: Pyöristyneisiin muttereihin ei oikein yläpuolelta pääse käsiksi millään kaluilla (ehkä dremelin laikalla?), mutta alapuolella on hyvin tilaa silpoa vaikka koko lautanen. Pulttien alapäätyjen poraaminen kuitenkin riittänee?

Eikö edes tuollaisella? Ainakin NB:ssä mahtuis muistaakseni moisella halkasemaan mutut.


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Mutterinsarkija-191243/
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #13 : 11.05.12 - klo:10:13 »
Ei onnistu NA:ssa ainakaan mikään muu kuin lautasen pilkkominen rälläkällä. Jos siis NA:n yläpäät.
Tai laurin mainitsemat voimahylsyt mutta niissäkin ongelmana kun ne pitäisi lyödä siihen mutterin päälle niin ei oikein mahdu lyömään kovaa...

Poralla ei pääse alakautta kun siinä on se alempi lautanen tiellä(se jossa kumi siis kiinni). Yläkautta ei mene rälläkällä eikä oikeen dremelilläkään(tankinpuoleiseen, toisen saa dremelillä jos jaksaa kihnata).


Mulla on sama setti (NA:han kuuluva ei NB versio) joskus ollut ja ei mulla ainakaan jousi ottanut koskaan vetariin kiinni. Ainoa joka otti kiinni oli se alalautanen jos joutu jättämään vetarin kohdalle mutta ainakin mulla se oli alempana sentin verran.

Noita kuvia kun katsoo niin kun kääntää ne jouset takana oikeinpäin niin se mahtuu niin alas menemään kuin lautanen vaan pyörii, iskarit on vaan paljon pidemmät kuin mulla oli niin se vaatisi ne NB:n yläpäät sinne taakse jotta tippuu.



Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: FM V-Maxx coiloverit NA:ssa NB:n yläpäillä
« Vastaus #14 : 11.05.12 - klo:10:33 »
Tai laurin mainitsemat voimahylsyt mutta niissäkin ongelmana kun ne pitäisi lyödä siihen mutterin päälle niin ei oikein mahdu lyömään kovaa...

Tämän tyylisiä hylsyjä ei tarvii hakata voimalla mutun päälle, vaan ne pureutuu vääntäessä syvemmälle:
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa