Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 504401 kertaa)

Topsu

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3210 : 19.03.19 - klo:12:12 »
Juu noilla tiedoilla turbottamista vaille vain.

Tietämys kerran tuota luokkaa niin kannattaa varmaan antaa jonkun muun tehdä ahtaminen  :P

Itelläkin oli tietämys samaa luokkaa ennen kuin autoni ostin 2v sitten ja tällä hetkellä moottori palasina tallissa, tosin koko auton omistuksen ajan tullut opiskeltua miten homma kuuluu toteuttaa.
Ja eihän tän auton ahtaminen mitään rakettitiedettä ole jos käyttää jotain valmista kittiä, varsinkin jos pitää moottorin sisuskalut vakiona. Ja netistäkin löytyy sivukaupalla ohjeita jos vaan osaa/viitsii etsiä.
MX-5 NB 1.8 10AE

sember

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3211 : 19.03.19 - klo:14:36 »
Joo ei se turbotus mikään ihmeellinen homma ole jos on halukas etsimään tietoa ja tuskailemaan yllättävien ongelmien kanssa sekä hankkimaan tarvittavia työkaluja/tarvikkeita.
Itse lähdin tyhjästä ja osina kasasin turbo setin joka nyt ainakin vielä on mennyt melko hyvin. (yksi ahtolemmari poikki vartilla kun oli vähän löysät/pitkät ahtoputket ja tuli laturin rulla vastaan)

Valmis paketeilla pääsee varmasti vähemmällä vaivalla, mutta parempaan lopputulokseen pääsee hankkimalla osat erikseen. (esim pakosarja,dp,putkisto kraken tms toimittaja. Turboksi semmoinen mikä itseä miellyttää spoolin ja tehojen kannalta, kytkin sitten edellisen mukaan. Sitten kaikki oheistarve sen mukaan miten rahaa on ja mitä niiltä haluaa, nuo kitit kun ei todellakaan sisällä kaikkea mitä tulet tarvitsemaan.
Vinkkinä semmoinen että hommaa kerralla hyvä eläkä halvinta jos et ole varma että se halvin oikeasti ajaa tarpeensa useamman vuoden. Mk turbo:n setissä esimerkiksi on kiinaturbo joihin en itse henkilökohtaisesti luota hirveästi vaan ennemmin ostaisin käytetyn garretin jos on luotettava myyjä ja saa tarkastaa tuotteen ennen ostoa.

Konetta en ole vielä kasannut uusiksi joten sen vaativuudesta en osaa sanoa juuta enkä jaata ennenkuin se on onnistuneesti itse toteutettu. Tilat, aikaa, työkalut ja opiskeluahan sekin vain vaatii. (Niin ja sitä rahaa  whistle)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3212 : 19.03.19 - klo:21:14 »
Katti hyppäsi juuri syliini ja alkoi kehräämään ihan hitosti. Lambdaa ei perässä näkynyt  :). Tässä on tietämykseni tekniikasta. Auto myytiin minulle toissa syksynä turbottamiskelpoisena, mutta tieto kannattaa varmaan varmistaa vaikka katsastuskonttorilta ennen kuin visan laittaa vinkumaan. Auton käyttöönottopäivä on 16.11.2000.

Kuten Make kirjoitti, niin todennäköisesti sun auton saa turbottaa. Suosittelen kuitenkin varmistamaan katsastuskonttorilta, että sun auto on oikeasti euro 2 eikä vahingossakaan euro 3.

avokki

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 17
  • NB 1.8 -00
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3213 : 19.03.19 - klo:22:01 »
Katsastuskonttorilta löytyi vahvistusta sille, että autoni on euro 2, vaikka ei sekään ukko aivan varma tuntunut olevan.

Olen kuolannut FM II -settiä. Maksaa mansikoita, mutta näyttää omaan (puu)silmääni aikas mainiolta. Siihen kuuluu ahdin, välijäähdytin, ECU, isommat suuttimet, pakosarja, monta osaa, joiden nimeä en ymmärrä sekä läjä letkuja, liittimiä ym. nippeleitä. Puuttuuko tuosta jotain tähdellistä?

Kytkimen ja iskareiden hintaa ei tarvitse laskea tämän projektin kustannuksiin, koska ne olisi vaihdettava joka tapauksessa  8). Kytkin alkoi luistamaan viime syksynä ja katsastusmies määräsi oikean etuiskarin vaihdettavaksi.

Alustaan pitää varmaan vaihtaa muutakin osaa kuin iskarit, lukkoperä pitää hankkia, pakoputken vaihtotarpeesta en osaa sanoa.
Alfa Romeo Sprint QV -88 | Alfa Romeo 75 V6 3.0 -88 | Maserati 4.24v biturbo -90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3214 : 20.03.19 - klo:06:21 »
Varmasti pääset helpoimmalla ostamalla valmiin kitin. Kannattaa kuitenkin harkita Megasquirtia FM:n ecun tilalle. Sille löytyy säätäjiä tältä foorumiltakin ja monesta paikasta ympäri Suomea.

Jos sulla on vakioputkisto, niin se kannattaa vaihtaa. Kuitenkin esim 2,25 vaparin viriputkella pääsee liikkeelle. Mutta jos on rahaa, niin osta samantien 3-tuumainen putki ja katalysaattori.

NB:n vakioalustasta en osaa sanoa mutta ainakin NA oli vakiojousilla melko epävakaa ahdettuna, vaikka iskarit oli vaihdettu Konin keltaisiin.

Ilman lukkoperääkin pääsee hyvin liikkeelle mutta hanki sekin jos on rahaa :)

p3t3

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3215 : 20.03.19 - klo:10:52 »
Mitähän litkua tuohon pari vuotta vanhaan mx5partsin vinyylirättikattoon suojausmielessä passaisi töötätä ? Hyllystä löytyisi Autoglymin vinyl & rubber care purkki jonka tuoteselosteessa mainitaan käyttökohteeksi vinyylikatot mutta ainakin kojelauta jäi tuolla niin rasvaisen näköiseksi että vähän arveluttaa...

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3216 : 20.03.19 - klo:11:42 »
Mitähän litkua tuohon pari vuotta vanhaan mx5partsin vinyylirättikattoon suojausmielessä passaisi töötätä ?

Aiheesta http://146.185.176.245/forum/index.php?topic=86.0
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3217 : 22.03.19 - klo:14:47 »
Mitähän litkua tuohon pari vuotta vanhaan mx5partsin vinyylirättikattoon suojausmielessä passaisi töötätä ? Hyllystä löytyisi Autoglymin vinyl & rubber care
Itse olen käyttänyt juuri tuota pari kertaa kesässä ja sopii hyvin vinyylikattoon. Pari huomiota, ruiskuta pullosta sieneen ja levitä sillä niin ei tarvitse puhdistaa ikkunoita ja maalipintoja. Miinuksena tässä tuotteessa on että kun laskee katon alas, niin katosta jää takalasiin tahmajälkiä aineesta useamman viikon ajan.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3218 : 23.03.19 - klo:16:51 »
Mikähän lienee se suositeltavin ja varmin tapa tiivistää mazdan alkuperänen vesipumppu? Mx5Partsilla lukee että Mazda toimittaa pumput ilman tiivisteitä, koska ne suosittelee että käyttäis ennemmin "liquid gasket eliminator"?
"Mazda supply these pumps without gaskets as they recommend that you us a liquid 'gasket eliminator' instead. Not recommended with the aftermarket pumps, but the machine tolerances are much finer on these OEM parts. "
https://www.mx5parts.co.uk/waterpump-genuine-mazda-mk1-mk2-25-p-777.html

Ajaakohan tämä asiansa, vai pitäskö olla jotain muuta tiivisteainetta?
https://www.mx5parts.co.uk/silicone-engine-sealant-models-1989-p-1204.html

Vai oisko se vaan varmempi käyttää normi tiivisteitä kuitenkin? Ja kantsiiko sillon laittaa jotain tiivisteainetta vielä lisäks?
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Lathe

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 131
  • 10AE ITB
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3219 : 23.03.19 - klo:18:09 »
Mikähän lienee se suositeltavin ja varmin tapa tiivistää mazdan alkuperänen vesipumppu? Mx5Partsilla lukee että Mazda toimittaa pumput ilman tiivisteitä, koska ne suosittelee että käyttäis ennemmin "liquid gasket eliminator"?
"Mazda supply these pumps without gaskets as they recommend that you us a liquid 'gasket eliminator' instead. Not recommended with the aftermarket pumps, but the machine tolerances are much finer on these OEM parts. "
https://www.mx5parts.co.uk/waterpump-genuine-mazda-mk1-mk2-25-p-777.html

Ajaakohan tämä asiansa, vai pitäskö olla jotain muuta tiivisteainetta?
https://www.mx5parts.co.uk/silicone-engine-sealant-models-1989-p-1204.html

Vai oisko se vaan varmempi käyttää normi tiivisteitä kuitenkin? Ja kantsiiko sillon laittaa jotain tiivisteainetta vielä lisäks?

Itse olen käyttänyt OEM peltitiivistettä, hyvin on pelannut. Pahvisia en voi suositella.
https://www.mx5parts.co.uk/waterpump-gasket-mk1-25-p-1169.html
Se on sitä motorsporttia!

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3220 : 23.03.19 - klo:19:02 »
Aina toimiva tiiviste ratkaisu on Right stuff, https://m.motonet.fi/fi/tuote/602307/Permatex-Right-Stuff-tasotiiviste-210ml
Ikinä ei oo viä pettäny
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3221 : 23.03.19 - klo:19:41 »
Right stuff on kyä oikeeta ainetta. Ei oo pettäny täälläkään. Vesipumppuun tosin käyttäny OEM peltitiivistettä, eikä oo pettäny sekään.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3222 : 24.03.19 - klo:14:40 »
Laitetaanpa siis OEM peltitiivisteet tilaukseen!

Ja kysytäänpäs heti perään että minkälaista jäähdytysnestettä kantsis laittaa? Mazda vissiin nykyään suosittelee myös vanhemmille autoille FL22 nestettä.
https://rallyways.com/5842/best-miata-coolant/

Liekköhän esim tää Nesteen litku hyvää, sais Motonetistakin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609840/Neste-Pro-Coolant-N-pakkasneste-4L-aasialaiset
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3223 : 25.03.19 - klo:14:29 »
Onko pelkästään kesäajossa olevassa autossa kuitenkin syytä käyttää 5W-30 öljyä? Onko rengassuosituksia normaaliajoon 205-45-16? Tähänastiset neljä kesää kahdet Hankook V12 EVO, eivät erityisen pitkäikäiset.
-03 NBFL 1.8 Nevada

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3224 : 02.04.19 - klo:19:34 »
Kansipahvista kyssäri.. Tilasin orginaalin kannentiivisteen tohon mun nb:hen niin aloin ihmetellä ku tiiviste on aivan tasainen eikä ole pyttyjen ympärillä mitään kanttia tai liekkirenkaita? Toinen on tuo kannen kiristysmomentti joka on vain 80nm+-1 joka tuntuu aika pieneltä.
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7