Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 504725 kertaa)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3225 : 02.04.19 - klo:20:21 »
Ihan oikee lukema se mun mielestä on. Arp pulteilla vielä pienempi kun ne kiritään sen oman rasvan kanssa.

Järjestys tietty oikein ja taisi olla kahdessa erässä kiristys. Ei nyt muista vaan pitäisi tarkistaa jostain.

Kansipahviin en ota kantaa, pitäisi nähdä millainen on.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3226 : 02.04.19 - klo:20:32 »
Ihan oikee lukema se mun mielestä on. Arp pulteilla vielä pienempi kun ne kiritään sen oman rasvan kanssa.

Järjestys tietty oikein ja taisi olla kahdessa erässä kiristys. Ei nyt muista vaan pitäisi tarkistaa jostain.

Kansipahviin en ota kantaa, pitäisi nähdä millainen on.
Kiitokset Make! Joo kirstin muistaakseni 30 60 80nm
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3227 : 03.04.19 - klo:20:17 »
Saako nb 1.8 venakopantiivistettä (nopeeta) suomesta vai meneekö tääki tilattavien joukkoon? Tämäkin ilmeisesti vtt koneen tiiviste minkä yritin asennella vash
« Viimeksi muokattu: 03.04.19 - klo:20:28 kirjoittanut cossy81 »
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

ejarvenpaa

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3228 : 04.04.19 - klo:13:21 »
Moro,

Kytkimen painelaakeri kun alkoi tuossa viikonloppuna pitämään ajoittain laahaavaa ääntä kytkimen ollessa painettuna, niin ilmeisesti kannattaa koko kytkin vaihtaa samalla. Onko vakio-1.8:lla mitään järkeä tai iloa satsata esimerkiksi Sachsin kytkinpakettiin IL:n vakiosetin tai Exedyn OEM(?) sijaan? Muutkin vinkit kytkinremppaan liittyen tervetulleita!  ::nerd

https://www.mx5parts.co.uk/clutch-sachs-piece-mk1-25-p-257.html
vs.
https://www.mx5parts.co.uk/clutch-exedy-standard-three-piece-mazda-mk1-25-p-532.html
vs.
https://www.mx5parts.co.uk/clutch-motorsport-piece-mk1-25-p-3976.html
NBFL 2004 Unplugged 1.8

Soukka

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 38
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3229 : 18.04.19 - klo:12:35 »
Mitenkä päin nämä etuvakaajan kiinnikkeet ja syylärin kiinnikkeet tuli NB:hen?

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3230 : 24.04.19 - klo:19:29 »
Nyt alko kardaanin takaristinivel antaa ääntä👍🏼 mistä porukka hommannu nuita uusia ristikoita??
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3231 : 24.04.19 - klo:19:50 »
Mitenkä päin nämä etuvakaajan kiinnikkeet ja syylärin kiinnikkeet tuli NB:hen?
Tossa on pari huonoa kuvaa
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3232 : 25.04.19 - klo:10:42 »
Moi!
Pitkästä aikaa.... oma 1990 NA käy ja kukkuu... kunhan saa sähköä.

Alle 4 vuotta vanha Biltema akku HOPEA-KALSIUM 12V 54AH, 80-2543, 54 Ah, CCA EN: 490
on kuollut. Paskan myivät. 
Edellinen perinteinen lyijyakku kesti 16 vuotta...

Uusi pitäisi saada tilalle. Motonet olis tuossa liki vieressä... Suosituksia?
Kiitos.

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Soukka

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 38
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3233 : 25.04.19 - klo:11:13 »
Mitenkä päin nämä etuvakaajan kiinnikkeet ja syylärin kiinnikkeet tuli NB:hen?
Tossa on pari huonoa kuvaa
Näillä onnistui kiitos!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3234 : 25.04.19 - klo:12:01 »
Moi!
Pitkästä aikaa.... oma 1990 NA käy ja kukkuu... kunhan saa sähköä.

Alle 4 vuotta vanha Biltema akku HOPEA-KALSIUM 12V 54AH, 80-2543, 54 Ah, CCA EN: 490
on kuollut. Paskan myivät. 
Edellinen perinteinen lyijyakku kesti 16 vuotta...

Uusi pitäisi saada tilalle. Motonet olis tuossa liki vieressä... Suosituksia?
Kiitos.

-E

Halpa ei koskaan ole hyvä eli vältä niitä halvimpia vain.
Bilteman akuista ei pahaa sanottavaa kunhan ei syväpura sitä seisonnassa kuten ei mitään muunkaan merkin akkuja.

Nykyakkujen ikä pyörii tälläisessä osan kauden seisovassa siellä 4-5 vuotta.

Skippaa siis puolalaiset halpikset ja mitä niitä nyt olikaan siellä. 50€ enemmän maksamalla halvimpaan nähden saa  yleensä ikääkin.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3235 : 25.04.19 - klo:13:13 »
Halpa ei koskaan ole hyvä eli vältä niitä halvimpia vain.
Bilteman akuista ei pahaa sanottavaa kunhan ei syväpura sitä seisonnassa kuten ei mitään muunkaan merkin akkuja.

Nykyakkujen ikä pyörii tälläisessä osan kauden seisovassa siellä 4-5 vuotta.

Skippaa siis puolalaiset halpikset ja mitä niitä nyt olikaan siellä. 50€ enemmän maksamalla halvimpaan nähden saa  yleensä ikääkin.

Jep jep.
Ylläpitolaturikin on, vaan jäi taas kerran kytkemättä - olihan tuo NA jälleen 5 kk tallissa … Sitä tietty ihmettelee että mikä sen talven aikana (syvä)purkaa...
Juu, ei ole syytä tinkiä kymppejä hinnassa. On vaan aika vähän tarjontaa tuossa passelissa 245/175/175.... jollei tuo https://m.motonet.fi/fi/tuote/909506/Exide-EB602-60Ah540A-akku-P242xL175xK175
sitten olisi kohillaan...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3236 : 25.04.19 - klo:13:41 »

Jep jep.
Ylläpitolaturikin on, vaan jäi taas kerran kytkemättä - olihan tuo NA jälleen 5 kk tallissa … Sitä tietty ihmettelee että mikä sen talven aikana (syvä)purkaa...
Juu, ei ole syytä tinkiä kymppejä hinnassa. On vaan aika vähän tarjontaa tuossa passelissa 245/175/175.... jollei tuo https://m.motonet.fi/fi/tuote/909506/Exide-EB602-60Ah540A-akku-P242xL175xK175
sitten olisi kohillaan...
-E
No niin, kurvailen Akkupojat -liikkeeseen Espoonlahteen. Sieltä löytyy laatuakkuja.
Yksi kysymys vielä:
Jos pidän valoluukkuja aina auki, kuluuko virtaa?
(Ai miksikö - koska kuskin puolen luukku jää valojen sammutuksen jälkeen arpomaan, eli auki-kiinni showta pyörittää.... Ei riitä oma ymmärrys mistä lähteä tätä pikkuvikaa etsimään...)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3237 : 25.04.19 - klo:15:53 »
Se moottorin kyljessä oleva anturi on likainen/kulunut puhki niin ei saa tietoa koska luukku alhana.
Pikkuvika.
Ei syö lamput virtaa ollessaan ylhänä.

Virtaa syö akku jo itsessään. Akun sisäinen resistanssi on jonkinmoinen perusakuilla ja syö itsensä tyhjäksi kyllä 5kk jos on käytetty akku kyseessä ja vähän jäänyt vajaalla esim viimeisessä latauksessa.

Oma seisoi 6kk josta pakkasessa pari kk ja nyt 4kk hallissa. Ei ongelmaa ja taisi näyttää testeri 45% varausta kun pistin ylläpitoon nyt.

Edit: ei tarvita kuin hälytin joka syö sen 8mAh niin menee tyhjäksi jo. Sama koskee radiota jos on etupaneeli kiinni tai sellainen jossa virta sisällä koko ajan vaikkei käytössä

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3238 : 25.04.19 - klo:20:43 »
Mulla on useamman vuoden seisonu auto talvet pakkasessa, ja oon ottanu vaan piuhat irti akusta säilytyksen ajaks (ja akku siis jääny sinne kontiin omalle paikalleen) ja aina on lähteny keväällä käyntiin ihan vaan laittamalla piuhat kiinni. Noin mentiin siis varmaan 5v? ja en tiiä kauanko akku oli ollu autossa ennen mua. Pitääki viikonloppuna ihan hyvikseen testata miten ton nykysen mäksän akku on selvinny kahen vuoden seisonnasta kylmässä :P

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #3239 : 25.04.19 - klo:20:52 »
Se moottorin kyljessä oleva anturi on likainen/kulunut puhki niin ei saa tietoa koska luukku alhana.
Pikkuvika.
No niin. Tutkittu lisää...
En kyllä ihan ymmärrä mihin anturiin Make viittasi... Siis luukkumoottorin kyljessä? What?
Joka tapauksessa tutkin virran kulun workshop-manuaalin ohjeiden mukaan ja oli mielestäni kaikki ok.
Tutkin releen ja liitokset - pinnat puhtaat ja muutenkin ok. Vähän WD40 perään.
Irrotin "luukkumoottorin", kytkin uudelleen  ja sehän vaan ei lakkaa pyörimästä.
Avasin tuon moottorin; ei mitään korroosiota. Hieman 'jäykistin" niitä kolmea pinniä jotka painavat sitä roottoria (?) vasten. Rasvaa oli.
Irrotin myös 'commutatorin' - noh, minusta se näytti "kuin uudelta'. Vähän oli ähellystä että sai jouset/hiilet takaisin kohilleen. Hiilet taisin kääntää toisin päin - oli lievästi toispuoleista kulumaa.
Takaisin systeemit kiinni. Kokeilin mosaa irrallaan - ja roottori pysähtyi ja käynnistyi (kiertää sen vajaan kierroksen) sen mukaan miten paineli kojelaudasta. Hyvä.

Ja kas. Luukut toimii kuin pitääkin. Varmaankin 20 kertaa sekä valoilla että ilman, pakotettu aukaisu, sulkeminen. Mainiota.

MUTTA - kun käynnistin moottorin, väänsin valot päälle - luukut aukesi, mutta kuskin puoleinen jäi taas vilkuttamaan. Valot pois, luukkukytkimellä pari kertaa  auki/kiinni ja sain vilkutuksen loppumaan - luukku tosin jätettävä auki. Kun yrittää sulkea, jää siis vilkuttamaan....
Auto talliin, luukut auki. 

Vaan missä siis vika - missä anturi? Miksi homma toimi alkuun, mutta kun koneen käydessä jännite nousee (?), niin vilkutus alkaa (jos luukkujen avauspainike on 'kiinni' -asennossa? Ja suljettua siis ei saa...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue