Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 504371 kertaa)

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2970 : 23.01.18 - klo:19:45 »
Kovin t2 torsenilta näyttäis. Avoin se ei ainakaan oo, siinä näkyy tasausrattaat melkeen joka suunnasta.

antaako tuo torseni yhtään joustoa eli kun toinen rengas lähtee vetää tyhjää ni toinenko sutii heti mukana? ebaysta tuli hommattua perä tilalle enkä kuvia tutkimalla oo saanu selvitettyä onko se torseni

Torsenihan ei varsinaisesti lukitu täysin koskaan, mutta se siirtää voimaa aina pitävämmälle puolelle kun toinen puoli alkaa luistaa. Maksimissaan se pystyy siirtämään pitävälle puolelle n. 2,5 kertaa sen verran vääntöä kuin luistava puoli. Käytännössä tuo toimii no ennen kuin toinen puoli alkaa edes sutia ja kun pito loppuu niin pitäis sutia molempien yhtäaikaa samantien. Poikkeuksena jos on järjettömän liukas alusta niin saattaa jäädä sutimaan yhdelläkin.

T2 on selkeesti umpinaisempi murikka ku T1.


Tuon sisällä on suunnilleen tämmösiä osia (kuva ei miatan perästä, se ei kovinkaan helposti ole purettavissa):


cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2971 : 23.01.18 - klo:19:58 »
Kovin t2 torsenilta näyttäis. Avoin se ei ainakaan oo, siinä näkyy tasausrattaat melkeen joka suunnasta.

antaako tuo torseni yhtään joustoa eli kun toinen rengas lähtee vetää tyhjää ni toinenko sutii heti mukana? ebaysta tuli hommattua perä tilalle enkä kuvia tutkimalla oo saanu selvitettyä onko se torseni

Torsenihan ei varsinaisesti lukitu täysin koskaan, mutta se siirtää voimaa aina pitävämmälle puolelle kun toinen puoli alkaa luistaa. Maksimissaan se pystyy siirtämään pitävälle puolelle n. 2,5 kertaa sen verran vääntöä kuin luistava puoli. Käytännössä tuo toimii no ennen kuin toinen puoli alkaa edes sutia ja kun pito loppuu niin pitäis sutia molempien yhtäaikaa samantien. Poikkeuksena jos on järjettömän liukas alusta niin saattaa jäädä sutimaan yhdelläkin.

T2 on selkeesti umpinaisempi murikka ku T1.


Tuon sisällä on suunnilleen tämmösiä osia (kuva ei miatan perästä, se ei kovinkaan helposti ole purettavissa):


kiitos paljon vastauksista.. pitää kesällä testata tuliko torseni ostettua vai oliko se iso avoin perä
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2972 : 23.01.18 - klo:20:01 »
Muistaakseni pitäis taskulampun kanssa täyttötulpan aukosta päästä sen verran näkemään näkyykö siellä umpikuorinen murikka vai avoimen perän tasausrattaat, kardaania toki voi joutua vähän pyöräyttämään.

Tosin jos se ois avoin perä niin pitäis näkyä vetareiden aukoista se tasausrattaiden akseli, nuo toisenmalliset viittais torseniin myöskin.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2973 : 23.01.18 - klo:20:33 »
Muistaakseni pitäis taskulampun kanssa täyttötulpan aukosta päästä sen verran näkemään näkyykö siellä umpikuorinen murikka vai avoimen perän tasausrattaat, kardaania toki voi joutua vähän pyöräyttämään.

Tosin jos se ois avoin perä niin pitäis näkyä vetareiden aukoista se tasausrattaiden akseli, nuo toisenmalliset viittais torseniin myöskin.
Molemmat käytin auki ja näyttivät tismalleen samallaisilta.. eli umpimöykky jossa rattaita sisällä ja vetareiden aukoista näkyi vaan se metallilevy jossa reikä keskellä. Toisen perän jotas vaikka myydä pois(pitäs olla vaan 100prosenttisen varma et onko torsen jos sen sillä nimikkeellä myy)
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2974 : 23.01.18 - klo:20:41 »
Kun keksit järkihinnan sille niin ostan pois.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2975 : 23.01.18 - klo:22:31 »
Muistaakseni pitäis taskulampun kanssa täyttötulpan aukosta päästä sen verran näkemään näkyykö siellä umpikuorinen murikka vai avoimen perän tasausrattaat, kardaania toki voi joutua vähän pyöräyttämään.

Tosin jos se ois avoin perä niin pitäis näkyä vetareiden aukoista se tasausrattaiden akseli, nuo toisenmalliset viittais torseniin myöskin.
Molemmat käytin auki ja näyttivät tismalleen samallaisilta.. eli umpimöykky jossa rattaita sisällä ja vetareiden aukoista näkyi vaan se metallilevy jossa reikä keskellä. Toisen perän jotas vaikka myydä pois(pitäs olla vaan 100prosenttisen varma et onko torsen jos sen sillä nimikkeellä myy)

Millä välityksellä se myyntiin tuleva perä on?
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2976 : 23.01.18 - klo:22:31 »
Vetarin kolosta ku kattoo niin noi erottuu varsin hyvin. Nää pätee ainakin kaikkiin muihin paitsi ehkä Tochigi Fuji Super LSD:een, sellasta en oo koskaan tutkinu livenä, enkä tiiä mitä siitä näkyy.

Jos ei näy läpi, niin se on avoin perä:


Jos näkyy suoraan läpi, niin se on torsen type 1:


Jos sisällä näkyy levy jossa on reikä, se on torsen type 2:

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2977 : 24.01.18 - klo:05:49 »
Muistaakseni pitäis taskulampun kanssa täyttötulpan aukosta päästä sen verran näkemään näkyykö siellä umpikuorinen murikka vai avoimen perän tasausrattaat, kardaania toki voi joutua vähän pyöräyttämään.

Tosin jos se ois avoin perä niin pitäis näkyä vetareiden aukoista se tasausrattaiden akseli, nuo toisenmalliset viittais torseniin myöskin.
Molemmat käytin auki ja näyttivät tismalleen samallaisilta.. eli umpimöykky jossa rattaita sisällä ja vetareiden aukoista näkyi vaan se metallilevy jossa reikä keskellä. Toisen perän jotas vaikka myydä pois(pitäs olla vaan 100prosenttisen varma et onko torsen jos sen sillä nimikkeellä myy)

Millä välityksellä se myyntiin tuleva perä on?
Mun tietääkseni 4.1 mut senhän voin tarkistaa ilmeisesti laskemalla hammaslukua. Tuossa vielä kuva mille näytti vetarin puolelta.. sori kuvien koko kun lähtee puhelimelta
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

vinha

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2978 : 27.01.18 - klo:23:33 »
Ostin tosiaan kesällä vm. 2007 Suomi-NC:n, jossa on ns. täydellinen huoltokirja, eli määräaikaishuollot tehty aina valtuutetuissa korjaamoissa.

Kannattaako mielestänne määräaikaishuoltoja virallisella korjaamolla edelleen jatkaa, lähinnä jälleenmyyntiarvoa ajatellen? Haen kustannustehokasta ratkaisua, kuitenkin minimi-vaivalla itselle. En oikein koe mielekkääksi maksaa siitä, jos siellä tehdään jotain rengaspaineiden tarkastusta ja tuloksena on lähinnä kallis öljynvaihto.

Tuskin olen autoa pariin vuoteen vaihtamassa. Vaikka radalla ajelenkin, täytyy ainakin tuleva kausi pärjäillä vielä vakiovarusteilla. Tosin jos esim. jarrupaloja kuitenkin vaihdetaan, niin voisi samalla vaihtaaa joihinkin ratakestoisempiin.

Edit. On tosiaan sähköinen huoltokirja. Kysyn huollon hinnan vielä heti alkavalla viikolla, sitten helpompaa arvioida.
« Viimeksi muokattu: 28.01.18 - klo:20:05 kirjoittanut vinha »

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2979 : 28.01.18 - klo:08:51 »
Ostin tosiaan kesällä vm. 2007 Suomi-NC:n, jossa on ns. täydellinen huoltokirja, eli määräaikaishuollot tehty aina valtuutetuissa korjaamoissa.

Kannattaako mielestänne määräaikaishuoltoja virallisella korjaamolla edelleen jatkaa, lähinnä jälleenmyyntiarvoa ajatellen? Haen kustannustehokasta ratkaisua, kuitenkin minimi-vaivalla itselle. En oikein koe mielekkääksi maksaa siitä, jos siellä tehdään jotain rengaspaineiden tarkastusta ja tuloksena on lähinnä kallis öljynvaihto.

Tuskin olen autoa pariin vuoteen vaihtamassa. Vaikka radalla ajelenkin, täytyy ainakin tuleva kausi pärjäillä vielä vakiovarusteilla. Tosin jos esim. jarrupaloja kuitenkin vaihdetaan, niin voisi samalla vaihtaaa joihinkin ratakestoisempiin.

Ei noilla merkkiliikkeen leimoilla ainakaan omasta mielestä juurikaan ole merkitystä jos meinaa radalle auton viedä ja kisaisempaa palaa laittaa alle. Omia autojani en ainakaan oo huollossa käyttäny koskaan mutta esimerkiksi tuon NB:n huoltokirjaan on tullu kirjoteltua kaikki lasinpesunestesäiliön täyttöä suuremmat toimenpiteet.

NC:ssä tais olla jo sähköinen huoltokirja missä merkkihuollot kuitataan valmistajan järjestelmään?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2980 : 28.01.18 - klo:15:14 »
Toi on niin tyypistä kiinni. Ite en paljoa arvoa anna merkkihuollon leimoille, mutta joillekki noi tuntuu olevan elinehto ja ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa autoa ei osteta ja sillä selvä...

Ite en käytä merkkiliikkeiden huoltoja ku ainoastaan valmistajan määräämissä takasinkutsuissa ja vastaavissa ilmasissa huolloissa, niin paskoja kokemuksia on merkkihuolloista. Muualla hoituu huollot nopeemmin, halvemmalla ja ennenkaikkea paremmin.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2981 : 28.01.18 - klo:22:03 »
Toi on niin tyypistä kiinni. Ite en paljoa arvoa anna merkkihuollon leimoille, mutta joillekki noi tuntuu olevan elinehto ja ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa autoa ei osteta ja sillä selvä...


Just näin.

Sanoisin, että merkkiliikkeen huoltokirjan merkitys riippuu myös auton iästä ja hinnasta. 100k hintainen Ferrari vaatinee huoltohistorian, vaikka olisi vanhakin mutta miatan kohdalla huoltokirjan merkitys vähenee, kun auto vanhenee ja hinta laskee lähelle sitä tasoa, jolle se jää.

skruf

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2982 : 18.02.18 - klo:01:04 »
PU-puslien asennus alkamassa, joten viisaammat voisivat kertoa onko noissa rasvanippojen asentamisissa mitään järkeä?
Jonkun verran noita näyttää olevan askarreltu.

http://www.clubroadster.net/vb_forum/86-diy-how-writeups/49291-na-nb-zerk-fittings-when-installing-poly-bushings.html#/topics/49291?page=
MX-5 na BRG              '91
Nissan Skyline 350GT  '03
Subaru Impreza          '06
Yamaha Thunderace    '96

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2983 : 18.02.18 - klo:07:16 »
Jos et halua tapella narinan kanssa joka vuosi niin laita.

Omaani en laittanut, ohutta öljyä pusliin keväisin vaan.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2984 : 18.02.18 - klo:12:19 »
En oo rasvannut koskaan eikä narise
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.