Kirjoittaja Aihe: Yleisimmat "tyyppiviat"  (Luettu 38023 kertaa)

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Yleisimmat "tyyppiviat"
« : 10.11.08 - klo:14:21 »
Vikalista eri mallien "tyyppivioista". Uuden (käytetyn) ostajan kannalta suurin osa näistä vioista on helposti havaittavissa. Huomioitavaa on, että koko mallisarja on erittäin hyvin tehty ja kestävä, joten hyvin pieni osa autoista kärsii näistä ongelmista.

NA-malli (1989 - 1997)


Moottori/Vaihteisto
-Ennen -92 kampiakselin "keyway""avain tappi" löystyy ja aiheuttaa konerikon - vin 110004 asti -  kts. Marokin kommentti tästä threadistä ko. asiasta
-Hydrauliset venttiilinnostajat nakuttavat
-Pakosarjan suojapelti halkeilee ja pitää ääntä
-2. vaihde menee huonosti päälle kylmänä
-Kytkimen "orjasylinteri" alkaa vuotamaan vanhana

Alusta/kori/jarrut
-Ensimmäiset kärsivät peruutusvaihteen valon kytkimen rikkoutumisesta.
-Takajarrut jumittavat
-1.6l perä hajoaa helposti
-Helmapellit ruostuvat takapyörien edestä

Muuta huomioitavaa
-Altis väärille/huonoille ohjauskulmille. Auto puoltaa/täristää
-Katto/tiivisteet vanhoina huonossa kunnossa / katto vuotaa
-Altis kuluneille iskunvaimentimille ja jousille. Tekee ajosta löysää/vaarallista.
-Sähköikkunat toimivat hitaasti
-Vaihteiston kumisuojat (boots) hajoavat
-Vettä pääsee koteloihin sateella - pitää tyhjentää aika ajoin
-Painava avaimenperä rikkoo helposti virtalukon kannan


NB-malli (1998 - 2005)


Moottori/Vaihteisto
-Nokka-akselin asentotunnistin vikoja
-Puolaongelmia -99 - -00 malleissa
-Tyhjäkäyntiongelmia, tyhjäkäynnin putoaminen pysähdyttäessä
-Tulpanjohdot heikkotekoiset, edesauttavat puolien hajoamista

Alusta/kori/jarrut
-Keskikonsolin luukun muovinen sarana murtuu helposti


Muuta huomioitavaa
-Altis väärille/huonoille ohjauskulmille. Auto puoltaa/täristää





NC-malli (2005 ->)

Moottori/Vaihteisto

Alusta/kori/jarrut
-Lisäjarruvalo kerää kosteutta

Muuta huomioitavaa




Lisäilkää immeiset, niin kokoan






« Viimeksi muokattu: 13.11.08 - klo:09:22 kirjoittanut moregore »

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Vikalista
« Vastaus #1 : 10.11.08 - klo:17:14 »
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Vikalista
« Vastaus #2 : 10.11.08 - klo:22:05 »
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Itellä samaa vikaa. Apparin puolen ikkuna ei liikkunut ollenkaan ja vikana oli katkennut vaijeri. Ei vaikuttanut miltään ihan mahdottomalta hommalta, tai siis risat osat sain helposti pois. ;D Juuri tänään tein tilauksen MX5partsilta ja nyt sitten vaan odottelen että saan uudet vaijerit. Kannattaa sitten tilata se muovirinkula sinne moottorin sisään samalla. Itellä oli se todella kulunut.
NA 1,8 turbo

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Vikalista
« Vastaus #3 : 10.11.08 - klo:22:43 »
Hmm. Tuosta rohkaistuneena voisin yrittää kans. 17 vuotta on autolla jo ikää ja tuskinpa niitä on ikinä vaihdettu joten alkaa vissiin olla aika ;)

Jos ei tunnu onnistuvan niin voit ehkä jeesiä kun olet tässä nurkilla kuitenkin? Kerro kans miten onnistui uusien asennus ja jos jäi jotain vinkkejä mieleen. Pitääkö ikkuna tai moottori irroittaa kans vai onnistuuko ilman?

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Vikalista
« Vastaus #4 : 10.11.08 - klo:23:34 »
Moottori pitää irrottaa, tai ainakin se helpottaa hommaa todella paljon. Se on kiinni vaan parilla pultilla. Sinne sisään pitää vaihtaa se muovirinkula (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/227) ja vaijerit tulee sitten siihen rinkulaan kiinni. Ilmottelen sitten kun saan vaijerit ja saan ne vaihdettua ja tottakai voin auttaa jos ei tunnu onnistuvan.
NA 1,8 turbo

jptn

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 197
Vs: Vikalista
« Vastaus #5 : 11.11.08 - klo:09:08 »
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Jos vaijerit ym. on kunnossa, saattaa hitauteen olla syynä likainen katkaisija. Ainakin itselläni sen puhdistus auttoi.
Ohjeet puhdistukseen löytyy täältä.
http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Vikalista
« Vastaus #6 : 11.11.08 - klo:10:15 »
ja sitten asiaan! Ikkunoiden hitaus löytyy jo listalta... :-\

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Vikalista
« Vastaus #7 : 11.11.08 - klo:11:25 »
NC Roadster Coupe:
- Lisäjarruvalo kerää kosteutta (vaihdettu nyt 2 kertaa)

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Vikalista
« Vastaus #8 : 11.11.08 - klo:12:05 »
NA
-Helmapellit ruostuu takapyörien edessä
Yleensä päällimäinen kerros kahdesta.
Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - klo:12:17 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Vikalista
« Vastaus #9 : 11.11.08 - klo:15:23 »
NA
-Helmapellit ruostuu takapyörien edessä
Yleensä päällimäinen kerros kahdesta.
Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.

Mulla on korjattu noi helmapellit juuri tuon takia. Miten ja mistä koteloista sitä vettä voi laskea pois? Itse oon vaan rassannut pitkällä rautalangalla ne "putket" jotka menee hattuhyllyn nurkista maahan.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #10 : 11.11.08 - klo:23:37 »
NA & NB:
-Tarkka renkaiden tasapainotuksesta, aiheuttaa tärinää ~105kmh nopeudessa

NB:
-Keskikonsolin luukun muovinen sarana murtuu helposti
-Tyhjäkäyntiongelmia, tyhjäkäynnin putoaminen pysähdyttäessä
-Tulpanjohdot heikkotekoiset, edesauttavat puolien hajoamista
NC1 Sport

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #11 : 11.11.08 - klo:23:49 »
Tässä Hesarin listaus:

MX-5 (1990-2005)
Moottoriviat
Ajonestolaitteen vikoja.
Sytytyskaapelivikoja.
Sytytyspuolavikoja.
Vesipumppuvuotoja.
Polttoainepumppuvikoja.
Laturivikoja.
Varmistu, että polttoainesuodatin on vaihdettu 40 000 kilometrin välein.
Virtalukkovikoja.
Jäähdyttimen puhaltimen vikoja.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Takapyöränlaakerien kiinnitysvikoja vuosimalleissa 1989-92.
Kytkimen työsylinterivikoja.
Jarruviat
Takajarrulevyt ruostuvat helposti, koska jarrut ovat etupainoiset.
Sekalaiset viat
Kuljettajan turvatyynyn ohjausyksikön vikoja.

http://www.hs.fi/autot/vikasarja/

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
NB
« Vastaus #12 : 12.11.08 - klo:08:35 »
Pari kohtaa NB´stä on omakohtaisesti tuttuja.
Tyhjäkäyntiongelmia on pariin otteeseen ollut. Mistäköhän tuo mahtaa johtua?
Takajarrut tosiaan ruostuvat,  käytön puutteessa  ;)
Penkilämmittimet eivät toimi mutta eihän se kesällä haittaakkaan eikä kohdalle ole osunut vielä yhtään autoa jossa kuskin penkinlämmitin toimisi yli 5 vuotiaassa autossa.

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #13 : 12.11.08 - klo:09:55 »
helmat on helppo tyhjentää esim.käsipumpulla jossa on sopiva letku,ite käytän bilteman alipaineimua joka toimii myös veneen öljyn vaihdossa erittäin hyvin.ikkunan nostimien hitauteen auttaa myös liittimien/moottorin puhdistus koska tulee liikaa vastusta joka hidastaa.(sähkövastus)
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #14 : 12.11.08 - klo:11:03 »
Hyvä tuo moregoren koonnos! Sen verran kommenttina, että luetellut viat on kaikki tarkastettavissa tai korjattavissa, osa helposti ja osa vähän vähemmän. Uuden (käytetyn) ostajan kannalta olisi tietty kiva, jos kaikki edellä mainitut olisi kunnossa... :-X

Takajarrut pysyy paremmin kunnossa, kun joskus oikeasti jarruttaa eikä pelkästään hidasta vauhtia.

Selvittelin tätä pahamaineiseksikin mainostettua "short nose crank" -rakennetta omasta autosta ja yleisemminkin. Nokka-akseleita käyttävän hammaspyörän ja kampiakselin liitos on joissakin autoissa (pieni prosenttiosuus -89-92 autoissa, vin 110004 asti =  viimeiset numerot tyyppikilvessä) päässyt löystymään niin, että KA:n ja hammaspyörän kohdistava "avain tappi" kuluttaa holkkuessaan kampiakselin nenän väljäksi. Jako menee vähän pieleen, kampiakselin pää kuluu väljäksi ja äärimmäissä tapauksessa KA:n pää murtuu kokonaan irti. Mahdollinen vikautuminen näkyy esim. KA:n hihnapyörän vipatuksena. Youtubesta löytyy filmejäkin. Täältä koko stoori: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html.

Minun rakkineessani on short nose crank. Tarkastettu on, eikä siinä ole mitään vikaa. Pultti ja avaintappi pitää vaihtaa joka kerta, kun keksinnön avaa. Originaali pultti ja oikea momentti ovat menestyksen avain. Ehjää ei kannata korjata, jos se ei ole kymmenessä vuodessa lauennut. ;)