Kirjoittaja Aihe: Yleisimmat "tyyppiviat"  (Luettu 38047 kertaa)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Vikalista
« Vastaus #15 : 15.11.08 - klo:21:00 »
NA
Vettä pääsee koteloihin sateella ja jos sitä ei päästä pois tyhjennysaukoista säännöllisesti saattaa koteloihin kerääntyä 15 litraa vettä.

Miten ja mistä koteloista sitä vettä voi laskea pois?

Vastaan itse itselleni: Tuossa on ne helmakoteloiden valutusaukot jotka pitää rassata auki. Huomenna siis hommia.  http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Vikalista
« Vastaus #16 : 17.11.08 - klo:13:54 »
Tuossa on ne helmakoteloiden valutusaukot jotka pitää rassata auki. Huomenna siis hommia.  http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html

Se oli 5 vuotta sitten todellinen mysteeri kun alustasta alkoi kuulumaan hel*etillinen loiske kun autolla jarrutti / kaasutti. Mikä ihme tuolla lotisee?? Kaverini sitten keksi, että ettei ole kiertynyt vaan helmakoteloihin vettä. Auto oli ruostesuojattu saksassa ja valutusaukot ovat olleet meillä aina alttiita tukkeutumiselle, varmaan etenkin massauksen takia.

Kun sieltä ensimmäisen kerran valutti vettä niin varmasti 10 litraa valui ulos. Tämän jälkeen olen rassannut aukot aina puhtaaksi 2kk välein. Työkaluna on paksu, muovinen nippuside joka ei ole liian terävä. Samalla pitkällä nippusiteellä putsaan katon poistoaukot jotka menevät helposti myös tukkoon.

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Vikalista
« Vastaus #17 : 17.11.08 - klo:20:40 »
Itselläni hidastelee sähköikkunat ja mx5partsilta sais uudet vaijerit (oletan että vika jäykissä/ruosteisissa/kuluneissa vaijereissa), mutta minkälainen homma niiden vaihto on. Onko joku täällä tehnyt tai onko muuten kokemuksia hitaista ikkunoista?
Jos vaijerit ym. on kunnossa, saattaa hitauteen olla syynä likainen katkaisija. Ainakin itselläni sen puhdistus auttoi.
Ohjeet puhdistukseen löytyy täältä.
http://www.miata.net/garage/CleaningSwitch.html

Vaijerit näytti olevan kunnossa sen verran mitä näin oven sisään irroittamatta mitään (toki siis ovipahvi ja suojamuovi pois). Putsasin ensin ja rasvasin ikkunoiden metalliset kiskot valkoisella litiumrasvalla. Niistä oli voitelu täysin poissa eli syy oli siinä. Lisäksi voitelin silikonirasvalla oven ulko- ja sisäpuolelta sen tiivisteen jonka sisällä ikkunan reuna kulkee. Tästä oli joku sivukin jossain, mutta linkki on nyt kateissa. Oven ulkopuolella tiiviste tarvitsee säännöllistä rasvausta (kerran vuodessa?), kun sinne työntyy avona kaikkea moskaa ilman mukana (ainakin enempi ilman windstopperia), mutta tuo on helppo ja nopea juttu.

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #18 : 05.05.10 - klo:00:32 »
Selvittelin tätä pahamaineiseksikin mainostettua "short nose crank" -rakennetta omasta autosta ja yleisemminkin. Nokka-akseleita käyttävän hammaspyörän ja kampiakselin liitos on joissakin autoissa (pieni prosenttiosuus -89-92 autoissa, vin 110004 asti =  viimeiset numerot tyyppikilvessä) päässyt löystymään niin, että KA:n ja hammaspyörän kohdistava "avain tappi" kuluttaa holkkuessaan kampiakselin nenän väljäksi. Jako menee vähän pieleen, kampiakselin pää kuluu väljäksi ja äärimmäissä tapauksessa KA:n pää murtuu kokonaan irti. Mahdollinen vikautuminen näkyy esim. KA:n hihnapyörän vipatuksena. Youtubesta löytyy filmejäkin. Täältä koko stoori: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html.

Tuolla Miata.netissä kerrotaan: "Note: according to Mazda, the European spec MX-5 breakpoint is at 127442." Ja olin jo varma että omassa saattaisi olla tuo "ongelma". Auto oli jakoremmin vaihdossa viime viikolla, eikä ainakaan mitään vikaa havaittu. Nyt vasta huomasin että sarjanumero onkin täällä paljon pienempi ja oma osuu juuri tuohon väliin. Eli ilmeisesti autostani tuli nettiä tarkemmin luettua pykälän parempi :D I.L Motorsport on Marokin kanssa samaa mieltä tuosta sarjanumerosta. Mikä sitten luotettavin lähde... En huomannut kysyä minkä kokoinen pultti kampuran päässä oli.

Nimim 123006

P.S. Ja suhtauduin tuohon niin että jos se kampura siellä on jo aikansa pyörinyt, niin ei se helpolla itekseenkään hajoa...
NA 1,6l ´91 Classic Red

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #19 : 05.05.10 - klo:13:54 »
Onko kukaan löytänyt tuohon kampiakseliongelmaan keinoa seurata tilannetta ja tarttua asiaan ajoissa? Mulla on evo 3 Mitsu, jossa on suunnilleen sama riski eli crankwalk, joka tarkoittaa päittäisvälyksen kasvamista laakerin pettäessä (seurauksena laakeririkko - kampiakselirikko ja lopulta lohko rikki). Itse mittautin tuon päittäisvälyksen viime öljynvaihdossa ja kaikki oli kunnossa. Luulisi, että miatankin tilannetta voisi seurata, kun mitsussakaan ei aiheudu ongelmaa, jos vaan seuraa tilannetta ja vaihtaa laakerin ajoissa.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #20 : 07.05.10 - klo:21:17 »
Youtubesta löytyy hakemalla demovideo Miatan shortnosen vipatuksesta. Se siis todnäk alkaa silminnähden väristä ja vipattaa ennen metallin lopullista periksiantoa...

Tonique

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
  • 2001 NB
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #21 : 08.09.11 - klo:11:30 »
NB:
-Keskikonsolin luukun muovinen sarana murtuu helposti

Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään :)
Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.

-Toni

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #22 : 08.09.11 - klo:14:20 »
NB:
-Keskikonsolin luukun muovinen sarana murtuu helposti

Tuo muuten on täysin totta. Siitä ei tarvi kuin kerran ottaa kädellä tukea ja se on rikki
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

dimsky

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #23 : 08.09.11 - klo:15:07 »
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki.
Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #24 : 08.09.11 - klo:15:42 »
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki.
Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.


Sama maffi kaikissa 90 luvun ruiskuissa eikä mulla ole eteen tullut kuin puhkikuluneilla liukuradoilla olevia. Voisko sulla johto vetää jotenkin kotelon sisustaa vinoon yms?

dimsky

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #25 : 11.09.11 - klo:01:29 »
Melkeen vois sanoo et NA 1.6 malleis maffi ois aika heikko lenkki.
Itelläni 2 hajonnu tähän mennessä. Osa kyl korjattavissa kolvaamalla, ku liitospinnat vaan irtoo.


Sama maffi kaikissa 90 luvun ruiskuissa eikä mulla ole eteen tullut kuin puhkikuluneilla liukuradoilla olevia. Voisko sulla johto vetää jotenkin kotelon sisustaa vinoon yms?

Voihan tuo olla mahdollista. Pitääkin tutkia tarkemmin.  dunno

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #26 : 20.10.11 - klo:15:34 »
Onko mitään tietoa noista NC-malleista? Jotenkin alkanut kiinnostaa tuo 2.0L versio

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #27 : 19.12.11 - klo:05:58 »
Lainaus
Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään
Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.

sama vika. tosin molemmissa luukuissa. ensin ilmaantui takimmaiseen ja kun yritin ottaa selvää mistä johtui niin ronkin etummaisenkin "rikki". kummassakin on jousi jonka funktiona on joko painaa luukkua kiinni tai avattuna auki. mysteerinä on että millä ihmeen ilveellä saisin sen takaisin paikoilleen. tiedossa on muutakin pientä puhdetyötä lähitulevaisuudessa niin silloin varmaan otan koko konsolin irti ja perehdyn asiaan paremmin. oikeastaan ainoa asia joka ohjaamossa ottaa vähän päähän on se takimmainen mukiteline. tuppaa kyynärpää olevaan jatkuvasti siellä.

Tonique

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
  • 2001 NB
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #28 : 19.12.11 - klo:12:57 »
Lainaus
Mulla on ainakin takimmaisen mukitelineen läppä naurettavan löysällä, nousee pystyyn lähes itsestään
Millähän tätä saisi kiristettyä/korjattua? Lähimpänä vaihekeppiä oleva läppä on vielä OK kunnossa.

sama vika. tosin molemmissa luukuissa. ensin ilmaantui takimmaiseen ja kun yritin ottaa selvää mistä johtui niin ronkin etummaisenkin "rikki". kummassakin on jousi jonka funktiona on joko painaa luukkua kiinni tai avattuna auki. mysteerinä on että millä ihmeen ilveellä saisin sen takaisin paikoilleen. tiedossa on muutakin pientä puhdetyötä lähitulevaisuudessa niin silloin varmaan otan koko konsolin irti ja perehdyn asiaan paremmin. oikeastaan ainoa asia joka ohjaamossa ottaa vähän päähän on se takimmainen mukiteline. tuppaa kyynärpää olevaan jatkuvasti siellä.

Päivittelin orkkis vaihekepin tilalle parempikuntosta tilalle ja samalla purin keskikonsolin. Selkis jotenki tuo toimintaperiaate mutta huomasin että jousi roikkuu ns. ilmassa kun sen vastakappalemuovihärpäke on katki. En löytänyt netistä tilalle uuttakaan kuppia, etumainen olisi kyllä myynnissä kaikkine jousineen.
Taidan pistää sinitarralla/magneettiteipillä kiinni :D

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #29 : 19.12.11 - klo:13:09 »
vastakappalemuovihärpäke on katki

Oisko tosta apuja?

http://www.miata.net/garage/cupholderfix/index.html

Ei silleen mitään käsitystä, kun mulla on ihan erilainen toi koko keskikonsoli, mut osui vaan silmiin joku aika sitten.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa