Kirjoittaja Aihe: MX-5 kuume...  (Luettu 2749 kertaa)

Jarpp_1

  • Juniori
  • Viestejä: 3
MX-5 kuume...
« : 12.07.12 - klo:20:01 »
Nyt on sellainen tilanne että oli pakko liittyä foorumille.

Olen jo pidempään haaveillut avoautosta. Lähinnä on tullut katseltua BMW E36 cabrioletin ja Audin 80 avomallien suuntaan. Järkisyistä ei kuitenkaan ole tullut tuollaista autoa hankittua koska mitä järkeä muka olisi hankkia tänne kylmään ja sateiseen pohjolaan avoautoa? Eikä se kovin käytännöllinen kyllä perheen ainoana autona olisikaan...

Vaimolle tuli kuitenkin hankittua keväällä kauppakassiksi Golf joten aloin taas haaveilla omasta avoautosta ja jotenkin MX-5:een vain tuli ihastuttua kun niitä nettiautossa sattui selailemaan  wub

Varsinkin tuo ensimmäisen sukupolven malli miellyttää silmää. Muutenkin auto vaikuttaa hyvältä. Se on Japanilainen, takaveto, kevyt, siihen on saatavilla hyvin varaosia ja tekniikkakin on ilmeisesti luotettavaa(?) Myös kilometrit noille autoille vaikuttavat olevan varsin maltillisia vaikka ikää olisikin.

Autokauppuri tuttuni kuitenkin torppasi ajatuksen Mx-5:stä täysin ja totesi niiden olevan helposti hajoavaa sorttia... Kuulemma yhtenä yleisenä tyyppivikana on jonkin "elektroniikkaboxin" hajoaminen ja sen uusiminen maksaa kuulemma helposti tonnin O_o Lisäksi auto on kuulemma "laiska" menemään.

Tuo vähän säikäytti mutta mikä lienee siis totuus??? Tottakai autosta voi aina hajota jotain eikä mikään ole ikuista mutta "harrastepeliksi" tuo tulisikin kunhan ei nyt joka viikko ole rikki ja varaosat ovat jotenkin järkihintaisia. Vauhdinpuolesta en mitään kilpuria ole hankkimassakaan ja voikai siihen aina myöhemmin tuupata puhaltimen mikäli aivan totaalisesti sekoaa  ;) Sellaisen kanssa tuollaisen pikkuauton luulisi jo lentävän!  headbang

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #1 : 12.07.12 - klo:20:09 »
(kannattaa lukea myös vanhoja aiheita)

Autokauppuri tuttuni kuitenkin torppasi ajatuksen Mx-5:stä täysin ja totesi niiden olevan helposti hajoavaa sorttia... Kuulemma yhtenä yleisenä tyyppivikana on jonkin "elektroniikkaboxin" hajoaminen ja sen uusiminen maksaa kuulemma helposti tonnin O_o Lisäksi auto on kuulemma "laiska" menemään.

Kyllähän nää on sieltä luotettavimmasta päästä. Usein näkyny kärkipäässä Saksan tilastoissa. Varmasti olis Suomessakin, jos niitä olis sen vertaa enemmän, että näkyis joissain listoissa. :)

Voihan joku boksi maksaakin tonnin, jos sen välttämättä haluaa hakea uutena Mazdan tiskiltä Suomesta. Käytettynä taitaa saada lähes kaiken kympeillä. En kyllä keksi mikä boksi näistä nyt hajoilis. giggle

Laiska. Onhan se laiska, jos vertaa nopeampiin. Pikkutehot ja kevyt kori piisaa kyllä hyvin liikenteen seassa, mut satkun vauhdissa ei pintakaasulla ohitella vitosella. Ja ainahan näitä voi tosiaan ahtaa. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #2 : 12.07.12 - klo:20:30 »
vai hajoaa näistä "elektroniikkaboksit"  ;D  kysäseppä autokauppurilta mistä se tuon keksi
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3976
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #3 : 12.07.12 - klo:20:43 »
Jo on väite autokauppiaalta. Olen vuosia lukenut monia miata-foorumeita eli kymmenniä tuhansia viestejä. Koskaan en ole törmännyt aiheeseen, että boksi olisi hajonnut.

Kun lukee melkein mitä tahansa luotettavuustilastoa, niin MX-5 on yleensä 10 parhaan joukossa. Toki 15-20 vuotta vanhaan autoon tarvitsee jotain joskus korjata mutta kyllä nämä luotettavimmasta päästä ovat. Täältä löytyy keskustelua tyyppivioista.
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=187.0

Vähäpäästöisen auton ahtaminen laillisesti tässä maassa ei ole mitenkään helppoa mutta se onnistuu ensimmäisen korimallin autoihin vm 90-93 (115 hv) ja vm 94-97 (131 hv). Parempi versio ahtamiseen on tuo jälkimmäinen (ei tarvitse päivittää jarruja, kestävämpi perä, isompi kone --> isompi potentiaali ja parempi vääntö).

Suurin riski näissä autoissa on kuljettajan sekoaminen ja siitä seuraava viriosien jatkuva hankkiminen  ;)

Ps. Meilläkin on kaksi lasta mutta ei silti tulisi mieleenkään myydä miataa pois

Jarpp_1

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #4 : 12.07.12 - klo:20:50 »
Joo en nyt muista mikä "boxi" olisi ollut mutta pointti on se että foorumilaisten mielestä ilmeisesti MX-5 on luotettava peli noin niinkuin kaikenkaikkiaan???

Jospa tuttuni oli kuitenkin sekoittanut mielessään mx-5:n Fiat Barchettaan  giggle


akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Re: MX-5 kuume...
« Vastaus #5 : 12.07.12 - klo:21:09 »
Ruosteet näitä lähinnä vaivaa ja siitä selviää valitsemalla sopivan yksilön.

-> eikun koeajoille! (tai vaikka johonkin kerhon tapahtumaan tutustumaan autoihin)

ville

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #6 : 12.07.12 - klo:21:33 »
Tää topic saa nyt olla ihan sopiva paikka tälle kysymykselle kun miata kuume se on mullakin!

Eli isän kanssa mietiskelty mx5 hakureissua saksasta tässä syksyn aikaan mulle ekaks autoks.
Kriteereinä 1.8 ja mk1, mutta onko näillä vuosimalleilla väliä kun eikös näitä ole tehty  94-98, eli onko missään vuosimallissa mitään parempaa tai huonompaa? Sitten seuraavaksi eli mitkä on kohtia mitä ei välttämättä huomaa jos alkanut kukkimaan tai mitä muita juttuja kannattaa katella autoa mobilesta katsellessa tai sitten paikanpäällä?

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #7 : 12.07.12 - klo:21:33 »
Jospa tuttuni oli kuitenkin sekoittanut mielessään mx-5:n Fiat Barchettaan  giggle

Ettei hänellä vaan olis luotettava whistle ja loistokuntoinen Barchetta jossain nurkassa pölyn alla odottamassa ostajaa ;)

Tuolta löytyy juttua tyyppivioista: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=187.msg1564#msg1564

Niin ja toi kuume on sellanen, että siitä ei pääse muuten kuin ... tiedät kyllä. Good hunting  638
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #8 : 12.07.12 - klo:21:35 »
Jos kyseinen "elektroniikkaboksi" (ainut mitä tulee mieleen on ecu) niin saat multa jollain kympeillä. Ja jos puhutaan roadstereista (rättikatto, takaveto, kaksi paikka, etumoottori) niin tämä luotettavampaa peliää ei ole. Osat on naurettavan halpoja. Perä, vaihdelaatikko, yms maksaa alle viisisataa. Koko koneen saat varmaan samalla hinnalla. Eka koppanen mx5 jakaa mielipiteitä ja bemarimiesten mielestä nämä on ihan paskoja. Mutta käyppäs huvikses ajamassa... :) Ja muuten, mx5-kuumeeseen lääke maksaa vain noi 5000. Ferrari- ja Porche-kuumeen lääkkeet on paljo kalliimpia.
Don't charge. Super Turbocharge!

Jarpp_1

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #9 : 12.07.12 - klo:22:19 »
Jos kyseinen "elektroniikkaboksi" (ainut mitä tulee mieleen on ecu) niin saat multa jollain kympeillä. Ja jos puhutaan roadstereista (rättikatto, takaveto, kaksi paikka, etumoottori) niin tämä luotettavampaa peliää ei ole. Osat on naurettavan halpoja. Perä, vaihdelaatikko, yms maksaa alle viisisataa. Koko koneen saat varmaan samalla hinnalla. Eka koppanen mx5 jakaa mielipiteitä ja bemarimiesten mielestä nämä on ihan paskoja. Mutta käyppäs huvikses ajamassa... :) Ja muuten, mx5-kuumeeseen lääke maksaa vain noi 5000. Ferrari- ja Porche-kuumeen lääkkeet on paljo kalliimpia.
'

Jess kiitos tämän halusinkin kuulla  638

Pitää kyllä pikapuoliin päästä koeajolle. Suunnitelmana olisi että saisi vielä ennen syksyä tuon auton hankittua ja mielellään vielä niin että ehtisi nauttia siitä avoautoilusta ihan katto auki!

Vanhasta riisikiposta pitää tosin vielä päästä eroon...

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #10 : 12.07.12 - klo:23:15 »
Itse hurahdin näihin loppukesästä 2011. Ja nyt huhtikuun lopulla kävin Saksasta hakemassa -90 NA-mallin, kun ei Suomessa ollut tarpeeksi hyvää kriteereilleni: täysin ruosteeton, räpläämätön eli alkuperäisessä kunnossa. Ja mielellään sininen ;) Ja hyvin löytyi.

Itse olen aina digannut autoja. Harrastin myös vanhoja ilmajäähy-volkkareita reilu seitsemän vuotta ja vannoin itselleni ja tutuille, että koskaan en myy harvinaisempaa 1600 TL -malliani.

Mutta.

Kun mäxälläni olin ajellut joku 500 kilsaa olin täysin myyty. Mitään niin hauskaa en ole autoillussa ikinä kokenut! Ja kun tekniikkaan ja auton (Miatan) historiaan tutustui lähemmin, totesi varaosien ja lisätarvikkeiden saatavuuden ja hankinnan helppouden (ja edullisuuden) sekä tapasi parissa miittissä muista Miata-harrastajia kypsyi pikkuhiljaa ajatus, ja päätin luopua volkkarista (nyt myyty) jotta voin panostaan näihin kaunokaisiin enemmänkin - eli pojalle aikomus ensi kesäksi hankkia toinen - jotta isi saa ajaa omallaan aina kun haluaa. Ja vaimo kanssa. Erityisesti haluan tuoda esille seuraavan pointin: missään muussa autossa en ole koskaan nähnyt vaimoani niin iloisena ja hyväntuulisen kuin Miatassamme! Ja tämähän tekee hyvää parisuhteellekin :)

Ei ole tähän rahaan tällä pallolla järkevämpää hankintakohdetta kuin MX-5! Siinä on kaikki!
Ugh.
-E
P.S. Terveisiä vaan automyyjätutullesi - toivottavasti myöntää puhuneensa vastoin parempaa tietoaan - eli "paskoo...." :)
« Viimeksi muokattu: 13.07.12 - klo:01:11 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3976
Vs: MX-5 kuume...
« Vastaus #11 : 12.07.12 - klo:23:29 »
 
Kriteereinä 1.8 ja mk1, mutta onko näillä vuosimalleilla väliä kun eikös näitä ole tehty  94-98, eli onko missään vuosimallissa mitään parempaa tai huonompaa?
Unohda -98. Ko vuodesta alkaen euroautot ovat tyyppihyväksyttyjä eli melkein minkä tahansa osan kohdalla pitää olla eu-hyväksyntä. Vanhempia voi muuttaa paljon vapaammin.