Kirjoittaja Aihe: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy  (Luettu 9905 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #15 : 20.07.12 - klo:14:56 »
Ei tarvii työkaluja. Hanskalokero auki. Vasenta sivuseinää vääntää vähän sisään niin että rajotintappi mahtuu tulemaan vastakappaleensa ohi ja sit vaan nostaa pois. Johtohommat toki helpottuu entisestään jos ottaa sen pienen muovipaneelin konsolin ja hanskalokeron välistä vielä pois. Kiinni parilla ruuvilla muistaakseni. Keskikonsolin sisällä voi olla vähän niukasti tilaa suotimille mut ovissa on sitäkin enempi. Mulla ne on ovessa sisällä jollain järeellä 2 puolisella teipillä ja vielä ei ole kolissu irti vaikka kohta 10tkm asennuksesta ajettu.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #16 : 23.07.12 - klo:09:31 »
Toi oviin uusien johtojen veto on mielenkiintoista ja antoisaa jumppaa - tarjoaa runsaasti työtilaa ja miellyttäviä työasentoja action-smiley-034 Jos suinkin voit tuota välttää, niin vältä. Johdot ei mene oveen yhtenäisenä, joten olemassa olevan johdon vetolankana käyttö ei onnistu. Auton sisäpuolelta tulevat johdot on kytketty oven pielessä olevaan liittimeen ja vastaavasti ovessa olevat johdot liittimeen, joka tehtaalla ovea paikalleen asennettaessa kytketään ovenpielen liittimeen.

Onnistuisko niin, että jos nappaat siitä soittimelle tulevasta johtosarjasta kajarinjohdot poikki ja jos tarvii, niin juota niihin jatkopätkät.   

Aamulla kävin tutkimaan tota johtojen vetämistä - oikeesti ihan  action-smiley-034

Ovenpielessä, siis korin puolella, tuo haitarikumi tosiaan päättyy tommoseen järeään liittimeen. Saako sen ohi edes vedettyä erillisiä johtoja? Joku vinkkas että homma helpottuu, jos oven irrottaa. Mitäs tossa pitää huomioida, jotta oven saa vielä oikeaan asentaa myös kun laittaa takaisin? Vai voiko vaan irrottaa pultit oven puolelta? Entäs toi ovistoppari?

Varmaan jos autohifiliikkeestä kysyis, niin alkuperäisiä piuhoja ei toki kannata käyttää. Mutta lieneekö silllä oikeesti merkitystä vaikka noi piuhat aikas ohkasia ovat? Toki pari ylimäärästä liitosta siinä tulee. Mulla siis tulee kajarit pienen erillisvahvarin päähän.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #17 : 23.07.12 - klo:12:24 »
Ovenpielessä, siis korin puolella, tuo haitarikumi tosiaan päättyy tommoseen järeään liittimeen. Saako sen ohi edes vedettyä erillisiä johtoja? Joku vinkkas että homma helpottuu, jos oven irrottaa. Mitäs tossa pitää huomioida, jotta oven saa vielä oikeaan asentaa myös kun laittaa takaisin? Vai voiko vaan irrottaa pultit oven puolelta? Entäs toi ovistoppari?

Kun laitoin omaani keskuslukituksen moottorin niin vedin muistaakseni 2x1,5mm2 johdon siitä liittimen läpi. Siellä oli jossain kohtaa sen verran tilaa että siitä pääsi läpi peltiä rikkomatta. Ja johdot tietysti menee myös haitarinkumin sisällä. Ovea en lähtisi irrottamaan, mutta auton nostaminen voisi antaa vähän mukavampia työasentoja.
 

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #18 : 23.07.12 - klo:14:44 »
Itse vedin kokonaan uudet johdot oman NBFL:n oviin (alkuperäiset aika paukkulankaa), ko.operaatioon saa hyvin lisä tilaa kun irroittaa heti aluksi penkit ja sen hansikaslokeron (en nyt muista miten lokero oli kiinni mutta helppo se oli irroittaa), oven johtoläpivientien liittimet oli hiukan kinkkisempi tapaus mutta sai nekin lopulta irti.
Kaiuttimiksi laitoin nuo:   http://www.audiohellman.fi/dls/kaiuttimet-2/erillissarjat-8/iridium-8-2i
ja soi ihan kivasti, vahvarina vanha ja uskollinen Phoenix Gold MS275 ja soittimeksi Kenwoodin KIV-700.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #19 : 23.07.12 - klo:19:31 »
Päivä menikin sitten taas kaikkeen muuhun, kuin soittimen asennukseen  facepalm

Pitäskö ton liittimen tulla ulos tuolta ovenpielestä ihan vetämällä? Vai saako sen jotenkin aukeamaan tossa paikallaan, ilman että johdot karkaa auton uumeniin? Ainakin itellä toi tuntuu olevan hemmetin ahdas, eli ottaa jo oveen kiinni, ennen kuin on kokonaan ulkona reiästään.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #20 : 23.07.12 - klo:19:36 »
Ellen väärin muista niin kaivat ton vihreän lukitushaarukan pois (ylöspäin) liittimen ollessa karmissa vielä paikoillaan ja saat liitoksen irti ja takaisin laittaessa varot ettet pudota sitä haarukkaa sinne kotelon pohjalle siellä on reikä mistä se pääsee putoamaan syvemmälle eli kannattaa teipata reikä umpeen asentelujen ajaksi.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #21 : 23.07.12 - klo:20:08 »
Jos vaan TimoL viittiit, niin otahan muutama kuva miten homma etenee. 638
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #22 : 23.07.12 - klo:21:07 »
Onhan noita tullu räpsittyä, tästä tais tulla jännitysnäytelmä "montako DI:tä tarvitaan asentamaan 4 kaiutinta"  ;D

Muut on tänne vaan kertonu "laitoin tällaset autoon kiinni ja hyvin soi". Mutta kiitos kaikille jotka ootte taas jaksanu neuvoa  638

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #23 : 23.07.12 - klo:21:25 »
Liittimestä läpi poratessa VARO muita johtoja!! Siinä keskellä liitintä oli tilaa porata kunnon kaiutinpiuhoille reitti (4kpl), itse en laittaisi jakosuotimia oviin jatkuvien tärähdysten takia (joistain suotimista irtoaa kelat liimauksista).

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #24 : 23.07.12 - klo:22:13 »
Niin mä kanssa jo päätin, etten laita suotimia oviin - kun nyt kerran tehdään niin tehdään hyvin.

Sain sen vihreän lukitusosan irti, mutta liitin ei kyllä auennu vielä mihinkään. Niin kipee toi väli kyllä on. Liitin mahtuu oven ja korin väliin just ja just, muttei aukeamaan, tai ainakaan mä en sitä saa millään revittyä erilleen. En kai vaan osaa. facepalm

Mitenkäs se oven irrottaminen oikein tehdään? Voiko ne pultit aukoa oven puolelta ja onko saranassa tarkat reiät, eli osuuko ovi kohdalleen senkus ruuvailee takas kiinni? Entäs se ovistoppari?
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo:22:27 kirjoittanut TimoL »

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #25 : 23.07.12 - klo:22:16 »
En kyllä irrottaisi ovea turhaan jos sopii hyvin kyllä sen liittimen saa "helpolla" auki (ei vaan muista miten).

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #26 : 23.07.12 - klo:22:29 »
Ja jos oven irroitat niin jouduit linjaa sen sitten takas, ei mun mielestä edes vaihtoehto toi irrotus.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #27 : 23.07.12 - klo:22:53 »
Tästä ohjeesta oli mulle apua, kun omaan vetelin johtoja ovimoottoria varten: http://www.miata.net/garage/doorlock_99.html  Noiden liittimien irroittaminen oli kyä pirullinen homma alkuun, mutta sit kun sen systeemin löysi, niin aika helposti ne sai irti. Kun nyt vaan sais huonosta muististaan kaivettua sen, että mikä jippo siinä piti tehdä, että lähti helposti. oon jo kaks päivää miettiny, mutta kun ei vaan muista angry-smiley-005 

Työasennot tossa hommassa on #&@%#!  Auto pukeilla helpottaa vähän ja jos penkin ottaa pois, että pääsee selälleen makaamaan jalkatilaan, niin se voi kans vähän helpottaa. Mulla meni paikat niin jumiin, että piti käydä osteopaatilla muutama kerta aukomassa jumeja.

Millon tarviit niitä haarukkatyökaluja, joista YV:tä laitoin? Mullakin meininki lähteä Ahvenistolle - varikolle notkumaan. Voin ottaa ne sinne mukaan. Toki voidaan sopia muutakin, jos aikaisemmin tarviit.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #28 : 23.07.12 - klo:22:57 »
Kurkkaapas tuosta mun vanhasta threadistä tuo viimeinen kuva
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1125.0
Juu tiedän ettei ole mikään maailman nätein viritys vetää kaapeli oveen, mutta toimii hemmetin hyvin eikä sitä oikeastaan näy kun sen laittaa oikeaan kohtaan ja nippareilla kiristää tiukalle.
Tuolla konstilla jakarin laittaminen oveen ei ole ongelma ja saa laittaa just sen kokoiset kaapelit kuin haluaa.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #29 : 23.07.12 - klo:23:08 »
Noiden liittimien irroittaminen oli kyä pirullinen homma alkuun, mutta sit kun sen systeemin löysi, niin aika helposti ne sai irti. Kun nyt vaan sais huonosta muististaan kaivettua sen, että mikä jippo siinä piti tehdä, että lähti helposti. oon jo kaks päivää miettiny, mutta kun ei vaan muista angry-smiley-005 

Sama täällä, ei vaan muista mikä se ratkaiseva temppu oli. Kahta ruuvaria siinä tarvittiin ja oven asennolla piti jotenkin pelata, mutta olisiko siinä ollut jotain muutakin...