Kirjoittaja Aihe: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy  (Luettu 9906 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #30 : 23.07.12 - klo:23:19 »
...itse en laittaisi jakosuotimia oviin jatkuvien tärähdysten takia (joistain suotimista irtoaa kelat liimauksista).

Tuntuu kummalliselta että autokäyttöön suunniteltu tuote ei kestäisi tärähdyksiä. Normaalin ajoräminän lisäksi oven sulkemiset tuskin haittaa juurikaan.tietysti lähellä elementtiä tulee myös omat värinänsä mutta eikös monissa tornikaiuttimissakin ole suotimet kaiuttimen sisällä ja subeissa vahvisimet ja suotimet?

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #31 : 24.07.12 - klo:10:27 »
Liittimestä läpi poratessa VARO muita johtoja!! Siinä keskellä liitintä oli tilaa porata kunnon kaiutinpiuhoille reitti

Joutuisko muuten liittimen molempia puoliskoja poraamaan? Jos saan ton liittimen joskus auki, niin oven puolikkaanhan saa sitten hyvinkin esille, mutta matkustajan puolella toi korin puoleinen taitaa yhä olla poran ulottumattomissa.

Pikkuhiljaa tän kohdan oikominen rupee hiipimään mieleen... Tänään mulla oli jo koko liitin oven ja korin välissä, mutta lujasti on puolikkaat kiinni toisissaan. Tai en uskaltanu enempää murjoa, kun tiedä onks vielä joku lukitsin mitä ihan mahdoton painaa ruuvarilla tms.

Wagner: Jos otat torstaina sen työkalun mukaan.

Jokkeri21

  • Juniori
  • Viestejä: 31
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #32 : 24.07.12 - klo:10:28 »
Haluaisin tuoda esiin oman käytännöllisen näkökulmani, pahoittelen jo etukäteen epäortodoksista suhtautumistani http://www.miata.fi/forum/Smileys/default/blink.gif
Omassa "popit kuntoon"- projektissani muistelin myös, ettei vahvistettu ääni kulje paukkulankoja pitkin ja vedin röyhkeästi kojelaudan alta pikku lenkillä pihat suoraan ovipahvin alle. Piuhat ovat harmaat ja kosmeettista haittaa syntyy vain ovien ollessa auki. Olin jostain lukenut tai kuullut, miten kova suoritus on vetää johdot sen oikean paikan läpi ja menin siitä mistä aita on matalin. Nyt tajusin samalla, että olisihan sitä ollut mustaakin johtoa tarjolla..Tein kyllä vibroplastilla tms. vaimennuksen oviin ja laitoin hyvät elementit ja takakonttiin yhden vahvistimen etukaiuttimille ja yhden takakontissa majailevalle subille. Olen siis tyytyväinen poppeihin eikä edes kosmeettista haittaa ole ovien ollessa kiinni, mitään pihaa ei silloin ole näkyvissä.

Ymmärrän kyllä hyvin tämän keskustelun, jossa asiat tehdään oikein.

Kiitos ja anteeksi.
Nb 1999 1,8 vakio

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #33 : 24.07.12 - klo:12:18 »
Kyllä ne molemmat liittimenpuoliskot joutuu poraamaan :(  Ja mikä parasta, sisäpuolella olevan liittimen saa porata miellyttävästi jalkatilassa lekotellen giggle

Kun luin tota linkittämääni ohjetta uudemman kerran, niin palautui miellen, että juurikin ton liittimien toisistaan irroittamisen kanssa tappelin pitkään minäkin. Sit vissiin vahingossa (tai sitten meni hermo) tulin nyppäiseeksi sitä vihreää lukitusnastaa (pyöreä vihreä noin 5mm halkaisijaltaan oleva nasta oven puoleisessa liitinpuoliskossa) riittävästi ulospäin ja sit liittimet lähti aika helposti irti toisistaan.

Eli ton ohjeen tämä kohta: 1. Disconnect the existing connector. Above where the accordion tube enters the shell is a small raised circular area. Inside of this is a small green plunger. Using a small flat bladed screwdriver, pull this plunger out as far as it will go (about 1/4"). This should allow the connector to disconnect.

Ton nastan pää tulee läpi siitä haitariletkun liittinsuojasta, joten sen saa vedettyä ylös, vaikka se suoja on viä paikallaan.

edittiä: Kävinpä tonkimassa tota liitintä ja josko saisin sen nastan näkyviin ja helpostihan se sieltä pienellä meisselillä nostaen nousi ylös. Eli tota kuvan nastaa tarkoitan. Ton nastan pitäs vapauttaa lukitus, jotta liittimen puoliskot saa irti toisistaan. Voi tietysti olla, että FL:ssä on noi liittimet hiukan erilaiset kuin mitä mun -99:ssä. Ja tähän loppuun täytyy kyä varmuudeksi laittaa disclaimeri, sillä muistikuva noista taisteluista on edelleen hatara.


« Viimeksi muokattu: 24.07.12 - klo:17:23 kirjoittanut wagner »
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #34 : 24.07.12 - klo:12:33 »
Ei mitään pinta-asennus johtoja!
Kyllä ne liittimet saa irroitettua, kun nyt vaan muistaisi että miten.......

Kyllä se jakosuodin joutuu aika kovalle rasitukselle ovea sulkiessa kun vauhti stoppaa kuin seinään kun ovi lävähtää kiinni käämien pyrkiessä vielä jatkamaan matkaansa, ainakin muutamilla tutuilla hajonnut jakosuotimia kun ovat olleet oveen asennettuina ja nimenomaan kelat lähteneet liimauksistaan irti ja sitten piirikortista, jos ne asentaisi lappeelleen oviin niin sitten ehkä mutta enempi tärähdyksiä ois kuitenkin kuin muissa asennuspaikoissa.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #35 : 04.08.12 - klo:19:51 »
Lopulta vaaka kallistui alkuperäisten johtojen käyttämiseen, myös autohifiliikkeen myyjä oli sitä mieltä, että jakosuotimelta oviin voi viedä vähän pienemmälläkin piuhalla, ennemmin kuin pinta-asennus. Oven irrottamalla homma varmasti onnistuis tehdä siististi, mutta nyt ei oikein ole sopivasti kaveria auttamaan - ainakaan just sillon kun kerkeis ton kanssa askartelemaan.

Eipä se alkuperäinen soittimen ja vahvarin välillä oleva liitinkään meinannu helpolla löytyä. No sain sen lopulta irti ja ihan hyvin esille, huomatakseni, että eihän oviin menekään kuin yhdet piuhat per puoli facepalm Kuvittelin koko ajan, että Bosen vahvarissa on myös jakosuodin totetutettu, no eipä ole, vaan oviin menee vaan kaksi johdinta jotka sitten ovessa jakautuvat pääkaiuttimelle ja diskantille. Saas nähdä minkälaiseen viritykseen lopulta päädyn. Taidan tehdä jonkun "väliaikaisen" ratkaisun ja toisella kertaa irrotella ovet lopullista asennusta varten.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #36 : 05.08.12 - klo:12:28 »
Ei niitä ovia tarvitse edelleenkään irrottaa johtojen vetämistä varten  ;) en ymmärrä miksi tarvitsisi........

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #37 : 08.08.12 - klo:20:58 »
Taas kerkes hetken hosua töiden jälkeen auton kimpussa, tuloksena kaksi palanutta sulaketta  whistle Oli yleismittarin toinen piuha väärässä portissa. Savun hälvettyä siirryin puuhommiin ja tekemään vahvarille asennuslevyä konttiin. Tulipahan tossa jotain opittuakin, ainakin että keskuslukituksen kauko-ohjaustoiminto ja sisävalot on kaiketi saman sulakkeen takana.

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Jenkkimallin soitinpäivitys a.k.a. Bosectomy
« Vastaus #38 : 11.09.12 - klo:22:58 »
Tän tarinan raportointi jäi hiukan kesken. No lopulta sain kajarit molemmille puolille ja vahvarin konttiin. Matkustajan puoleisen oven molemmat pellit eristin Vibrolla, foorumilta löytyneiden esimerkkien mukaisesti. Työläintä tuossa taisi olla alkuperäisen muovikalvon liimojen irrottelu. Ajanpuutteen vuoksi jätin kuskin oveen sen muovikalvon paikalleen ja laitoin Vibroa ainoastaan pääkaiuttimen taakse ulkopeltiin. Ajatuksena, että laitan sitten ensi kesänä, tai mikäli saa talvella jonkun paikan missä tehdä niin sitten siellä.

Muista asennuskertomuksista luin kokemuksia, kuinka tuo huolellinen eristäminen lisäsi bassontoistoa huomattavastikin. Äkkiseltään kuunnellen en mitään mahdotonta eroa noiden ovien välillä kyllä huomaa - en tosin ole myöskään mikään hifisti tai kultakorva.

Kannattiko? No radio on toki parempi kuin alkuperäinen ja nyt on hyvä paikka parille mittarille. Äänentoiston laatu tai kaiuttimien soundi onkin sitten vähän niin ja näin. Eli ei välttämättä paljoa huonompi kuin alkuperäinen Bose. Varmaan jonkun hifistin mielestä noiden uusien soundi on puhtaampi ja mitä lie. Omaan korvaan ääni voisi olla hiukan pehmeämpi tai jotain. Eli vaikka Bosea on monessa paikassa parjattu, ei se kokonaisuutena aivan huonokaan ole.

Bose eroaa perus erkkasarjasta sikäli, että pieni kaiutin toistaa myös keskiääniä ehkä jopa 1kHz:iin saakka (enemmän musiikista ja musavehkeistä ymmärtävän kaverin arvio). Bosen pikkukaiutin on varustettu huomattavasti isommalla magneetilla kuin pelkät diskantit ja lisäksi kalvon muoto poikkeaa pelkästä diskanttikaiuttimesta.


Pikkukaiutin/diskantti on ovessa suunnattu kohtuullisesti kuuntelijaa kohti, joten Bosen toteutuksessa keskiäänet kuuluvat ehkä paremmin, kuin sarjassa jossa jako on jossain 4 kHz:n paikkeilla ja enemmän keskiääniä toistetaankin jalkatilassa olevin pääkaiuttimien kautta.

Näitä miettiessä tuli mieleen, että 3-tie erillissarja olisi saattanut ollakin ihan hyvä valinta, kun keskiäänen olisi saanut lähemmäs korvaa. Näinhän ez-1 oli omassaan tehnytkin. 3-tie sarjaa kyselinkin kesällä hifiliikkeestä, mutta myyjä suositteli 2-tiesarjoja, jostain hienoista syistä kaiketi, joita en ainakaan enää muista.